8 maanden oude poes plast onregelmatig in huis

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Roedel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 feb 2012 13:03

8 maanden oude poes plast onregelmatig in huis

Bericht door Roedel »

Hallo,

Mijn poes plast al vanaf toen ik haar kreeg (7 weken oud) af en toe ergens anders in huis.
Ze doet het ook wel in de kattenbak, maar ook altijd op 2 andere plekken in huis.
Of op 1 van mijn banken, of beneden in de hal. (ik heb een duplex woning, mijn trap eindigt bij mijn voordeur)
Dus op beide plekken is een extra kattenbak niet mogelijk.
Ze is niet gesteriliseerd, en dat wil ik liever ook niet omdat het mij wel leuk lijkt om een nestje in huis te hebben.
Ik hoop dat iemand een trucje weet om haar dit af te leren.

Groeten

Rudi
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: 8 maanden oude poes plast onregelmatig in huis

Bericht door Chiquita98 »

Dus ze is nu 8 maanden en met 7 weekjes had je dit probleem al? Mag ik ook vragen hoe het komt dat je haar met 7 weken al in huis had? En ben je al eens naar de dierenarts geweest om lichamelijke oorzaken uit te sluiten?

En ohhh ik weet nu al dat je veel opmerkingen gaat krijgen over het nestje krijgen....omdat het je zo leuk lijkt!!!

Ik hoop dat je er eerst voor zorgt dat je poes helemaal in orde is, voordat je überhaupt aan een nestje gaat denken.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Roedel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 feb 2012 13:03

Re: 8 maanden oude poes plast onregelmatig in huis

Bericht door Roedel »

Ik had haar gekregen van een kennis toen ze ongeveer 7 weken oud was.
ze was toen helemaal nog niet zindelijk, maar toen ze dat wel werd plaste ze af en toe in huis.
Dit heb ik toen opgelost door een extra kattenbak op de plek waar ze dat deed neer te zetten.
Maar nu ik verhuist ben, doet ze het dus op 2 plekken waar een kattenbak niet mogelijk is.

Ik weet achteraf dat 7 weken te jong is om kitten bij de moeder weg te halen.

Misschien nog van toepassing: toen ik haar net had, 7 weken ongeveer dus, poepte ze in een hoek van mijn vorige huis, en toen ik haar daar weer zag zitten heb ik haar opgetild om haar in de kattenbak te zetten, maar ze was al aan het plassen. Vond het zelf erg zielig want ik kan me voorstellen dat een vrouwtje dat erg genant kan vinden(?)
Heb haar toen ook gelijk weer op de grond gezet.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 8 maanden oude poes plast onregelmatig in huis

Bericht door castratenkoor »

Als je wilt dat het wildplassen ophoudt, kun je extra bakken plaatsen en/of castreren.
Sorry maar meer truukjes zijn er niet in de aanbieding.
Ik zie niet in waarom een bak bij de voordeur niet zou kunnen. Ik heb er zelf een pal voor de achterdeur.
Misschien niet practisch maar altijd beter dan vloer en deur volgezeken.
Van buiten wordt er door loslopende katten tegen de deur geplast en de mijne reageerden daar op.
Dus een bak daar en probleem opgelost.

Als het je zo leuk lijkt kittens over de vloer, haal er dan liever een paar uit het asiel.
Je werkt mee aan het grote kattenoverschot als je aan het vermeerderen gaat met je poes.

Als je haar laat castreren heb je grote kans dat het wildplassen dan over is.
Aan jou de keuze over die lasten ervoor over hebt.
Eventueel kun je haar medisch laten nakijken en plasje laten onderzoeken, om uit te sluiten of ze een
medisch probleem heeft.

Bedenk wel als je de poes op straat laat dekken, dat je haar blootstelt aan levensgevaarlijke ziektes als FIP - FIV - FELV. Lijkt me ongeoorloofd groot risico waar je haar aan blootstelt.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: 8 maanden oude poes plast onregelmatig in huis

Bericht door Chiquita98 »

Als katten eenmaal ergens een plasje doen kunnen ze dat heel lang volhouden. Inderdaad meerdere bakken neerzetten. Ben je net verhuist? Want dan kan het de stress zijn van een nieuwe omgeving. Goed de plek schoon maken waar ze plast. En medische oorzaak uitsluiten. Ben je al eens bij de dierenarts geweest met haar?
Fijn dat je wel erkent dat 7 weekjes veel te jong is. Veel kattenbezitters komen daar door onwetendheid te laat achter. Is ze je eerste kat?
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Roedel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 feb 2012 13:03

Re: 8 maanden oude poes plast onregelmatig in huis

Bericht door Roedel »

De bak kan daar niet omdat anders de deur niet open kan.
Over die ziektes, dat vind ik een beetje onzin. Zij komt ook van een nestje waar de eigenaar alleen een vrouwtje heeft, en die heeft 1 keer per jaar een nestje.
Ik denk dat de natuur het vast wel goed doet, en als ze daarvan ziek word is het natuurlijk verschrikkelijk maar ook gewoon pech.
als je niet gaat autorijden krijg je ook geen ongeluk.

Ik maak morgen wel een afspraak met de DA, want dat is inderdaad altijd goed.

Ik waardeer je reactie maar hoop toch op een ander antwoord :)
Roedel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 feb 2012 13:03

Re: 8 maanden oude poes plast onregelmatig in huis

Bericht door Roedel »

Nee het is mijn 2e kat. De vorige kwam uit het zelfde nestje maar is overreden.
Dat was een mannetje en die had ik toen hij 10 weken was en die deed alles gewoon vanaf begin in de bak.
Dus ik vermoed dat het probleem licht bij het feit dat ik haar te jong had, of een vrouwtje is.
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: 8 maanden oude poes plast onregelmatig in huis

Bericht door Chiquita98 »

Sorry hoor, maar hoezo omdat het een vrouwtje is?
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: 8 maanden oude poes plast onregelmatig in huis

Bericht door Chiquita98 »

Roedel schreef:De bak kan daar niet omdat anders de deur niet open kan.
Over die ziektes, dat vind ik een beetje onzin. Zij komt ook van een nestje waar de eigenaar alleen een vrouwtje heeft, en die heeft 1 keer per jaar een nestje.
Ik denk dat de natuur het vast wel goed doet, en als ze daarvan ziek word is het natuurlijk verschrikkelijk maar ook gewoon pech.
als je niet gaat autorijden krijg je ook geen ongeluk.

Ik maak morgen wel een afspraak met de DA, want dat is inderdaad altijd goed.

Ik waardeer je reactie maar hoop toch op een ander antwoord :)
Heel jammer dat je zo laconiek omspringt met het hebben van een kat. En dan is je andere kat ook nog eens overreden en je stelt je nieuwe poes dus ook weer bloot aan dit soort gevaren.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: 8 maanden oude poes plast onregelmatig in huis

Bericht door Lovecat »

Als je de poes niet wil laten castreren, zou ik niet weten wat voor advies (of zoals jij het noemt een 'truuk') ik nog kan geven.

Maar eh; je vorige kat is ook doodgereden en komt van hetzelfde nestje, dus als deze je niet bevalt, kun je er volgend jaar toch weer 1 afhalen bij 'de kittenlegbatterij', daar is de poes toch elk jaar zwanger... LEUK toch?!

En die 'onzin' waar castratenkoor je voor waarschuwt... je wilt niet weten hoeveel zieke katten hierdoor rondlopen, maar boeiend, neem de gok zou ik zeggen :-|

Wat wil je eigenlijk horen dan?
Laatst gewijzigd door Lovecat op 12 feb 2012 14:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Roedel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 feb 2012 13:03

Re: 8 maanden oude poes plast onregelmatig in huis

Bericht door Roedel »

Nou ja zeg

Ik doe helemaal niet laconiek. Ik vind het gewoon onzin dat er beweerd word dat het gevaarlijk is om katten op de natuurlijke manier te laten voortplanten.
Bij mensen is dat toch ook gevaarlijk..

Maar dat was helemaal het issue niet en heb ook geen zin om daarover hier te discussiëren.

En je vorige vraag was al beantwoord in het vorige bericht van mij;
Mijn vorige kat was een mannetje en had ik na 10 weken en die was 100% zindelijk.
Deze is een vrouwtje en had ik na 7 weken en plast af en toe niet in de bak.
Dus vandaar mijn vermoeden dat dat is of omdat ik haar te vroeg had en misschien niet alles goed heb kunnen leren of omdat ze een vrouwtje is.

Is alleen mijn vermoeden, ik hoop dat iemand het weet en me kan helpen.

Nogmaals, ik ga morgen zowieso naar de dierenarts om helemaal na te laten kijken, maar ik denk niet dat er iets mis is.
Roedel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 feb 2012 13:03

Re: 8 maanden oude poes plast onregelmatig in huis

Bericht door Roedel »

Ik zal wel een nieuw forum aanmaken want ik kan me voorstellen dat mensen die willen helpen geen zin hebben om een discussie te volgen van mensen die anderen ver vooroordelen.

en lovecat, in jouw profiel staat God love the birds..
moet ik nu het bekje van mijn poes dicht plakken en de nageltjes eraf slijpen? Straks pakt ze een vogeltje..
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: 8 maanden oude poes plast onregelmatig in huis

Bericht door Lovecat »

Ik doe helemaal niet laconiek. Ik vind het gewoon onzin dat er beweerd word dat het gevaarlijk is om katten op de natuurlijke manier te laten voortplanten.
Bij mensen is dat toch ook gevaarlijk..


Dus jij duikt ook zonder voorbehoedsmiddel op elke straatprostituee die je tegenkomt? Mara goed, ik ga hier inderdaad niet over discussieren, want het was je vraag niet.

Je vraag was hoe het zou kunnen dat je poes alles onderzeikt en dan geven wij als antwoord; een GROTE oorzaak zou kunnen zijn dat ze niet gecastreerd is, maar jij wil voor jezelf een nestje voor de leuk, dus dan houdt het op...
Deze is een vrouwtje en had ik na 7 weken en plast af en toe niet in de bak.
Dus vandaar mijn vermoeden dat dat is of omdat ik haar te vroeg had en misschien niet alles goed heb kunnen leren of omdat ze een vrouwtje is.
Is alleen mijn vermoeden, ik hoop dat iemand het weet en me kan helpen.
Ik had ooit een vriendje die goed gitaar kon spelen, ik had ooit een vriendinnetje die het niet kon; mannen kunnen dus wel gitaarspelen en vrouwen niet?? Ik bedoel te zeggen dat je wel erg kort door de bocht denkt... Tuurlijk ligt het er niet aan dat het een vrouwtje is!
Nogmaals, ik ga morgen zowieso naar de dierenarts om helemaal na te laten kijken, maar ik denk niet dat er iets mis is.
En dat baseer je op je jarenlange medische kennis met katten? Je poes ziet er goed uit? Ze speelt nog enz? Wist je dat katten heel goed verborgen kunnen houden dat ze ziek zijn?
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: 8 maanden oude poes plast onregelmatig in huis

Bericht door Lovecat »

Roedel schreef:Ik zal wel een nieuw forum aanmaken want ik kan me voorstellen dat mensen die willen helpen geen zin hebben om een discussie te volgen van mensen die anderen ver vooroordelen.

en lovecat, in jouw profiel staat God love the birds..
moet ik nu het bekje van mijn poes dicht plakken en de nageltjes eraf slijpen? Straks pakt ze een vogeltje..
HUHHH? Heb je de hele quote wel gelezen slimmerik? Duidelijk dat je er niks van begrijpt.
En voor als je het wilt weten; ik voer hier hele gevogeltes aan m'n katten, ik zorg namelijk goed voor ze.
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: 8 maanden oude poes plast onregelmatig in huis

Bericht door Chiquita98 »

Ok, maar het heeft er niks mee te maken dat ze een vrouwtje is hoor!
Voortplanten omdat je het zo leuk vind daar ben ik inderdaad niet zo blij mee, omdat er zoveel asiels overvol zitten met katten. Als je zo'n opmerking maakt dan moet je ook kunnen incasseren dat hier veel mensen zijn die het daar niet mee eens zijn. Het is goed bedoeld om je hierin advies te willen geven. En ik vind je wel laconiek om je kat zo aan gevaren bloot te stellen, maar daarin verschillen we van mening.
Ik kan je qua plassen niet verder helpen. Er kunnen namelijk heel veel oorzaken zijn. Misschien moet je hier op het forum eens topics lezen van mensen die hetzelfde probleem hebben.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Plaats reactie