wie van de 2 plast in huis

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: wie van de 2 plast in huis

Bericht door Lovecat »

Mijn kitten had ook blaasgruis op jonge leeftijd. Het dieetvoer (gruisoplossend) mag niet gegeven worden voor de leeftijd van 1 jaar....

Lees anders wat in op mijn topic van toen, staat heel veel in over het dieetvoer en/of graanvrij enz.

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=21731
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: wie van de 2 plast in huis

Bericht door artemis »

Er zijn allerlei factoren die blaasgruis in de hand kunnen werken maar omdat Garfield nog zo jong is zou ik durven aannemen dat aanleg hier sterk meespeelt en dat wil zeggen dat je levenslang op zijn voeding zal moeten letten.

Ik neem aan dat het om struviet gaat.
We weten allemaal dat de zuurtegraad van de urine dan omlaag moet door de urine meer te verzuren maar wat ik hier nog niet heb gelezen is de rol van het magnesiumgehalte in de voeding.

Magnesium is één van de bouwstenen van struviet (= magnesium-ammonium-fosfaat).
Volgens mijn DA bevatten brokken door de manier waarop ze geproduceerd worden uit zichzelf een te hoog magnesiumgehalte. Dat gehalte kan verlaagd worden maar dat is een vrij duur procédé en daardoor is een goedkope brok volgens hem per definitie nefast voor de blaas. Niet dat alle dure brokken daarom even goed zijn maar in een goede brok wordt magnesiumgehalte verlaagd en daar zal altijd een prijskaartje aan vasthangen.

Verder heeft mijn DA mij gewaarschuwd voor alles wat uit de zee komt, orgaanvlees en zuivel. dat mag ik mijn struvietkater nooit geven.

@ Lovecat, oplossend dieet is inderdaad een probleem op die leeftijd en zelfs gruisvoorkomend is niet aanbevolen voor katten jonger dan 1 jaar.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: wie van de 2 plast in huis

Bericht door pearlsofpassion »

Het is te zien wat je onder gruisvoorkomend plaatst.
Graanvrij is ook gruisvoorkomend, en dat kan zeker geen kwaad bij jonge katten.
Dat van die magnesium is een beetje achterhaald. Het magnesiumgehalte beperken blijkt vaak ook een negatieve impact te hebben (een kat heeft dat namelijk wel nodig) en het blijkt toch niet helemaal te werken zoals men vroeger dacht. Wat niet wegneemt dat je bij een premiumvoer het meeste kans hebt dat dat wat in evenwicht is. Maar dat is niet meer de huidige manier waarop men blaasgruis door brok probeert te beperken.

Dat van het orgaanvlees en zee en dergelijke heb ik werkelijk nog nooit van gehoord. In alle rauwe voeders zit orgaan, en vette vis maakt ook een wezenlijk onderdeel uit van een goed rauw menu. Rauwe voeding is net het beste wat er is voor een blaasgruispatient (nou ja, voor alle katten eigenlijk, maar voor deze zeker).
Rauw vlees is namelijk een natuurlijke verzuurder en het bevat geen koolhydraten.
Heeft je DA ook vertelt wat er in het orgaan en vis zou zitten dat gruis veroorzaakt of in de hand werkt? Ik zou wel eens willen nagaan waar dat vandaan komt en wat er van klopt.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
garfieldentommy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 feb 2012 15:13

Re: wie van de 2 plast in huis

Bericht door garfieldentommy »

ik hoor veel goede raad en wat de oorzaak is en wat te doen
en ik denk dat veel een mening hebben over wat goed is en wat niet

het punt is mijn DA zegt niet veel en is een echte boer maar hij is goed
hij geeft de dieren wat ze nodig hebben en zegt eigenlijk niet wat wel en niet goed zou zijn
en wat dan volgend jaar weer achterhaalt is
het probleem is wat ik ook met mijn werk in een dierenpension zag
mensen laten zich veel wijs maken zoals schapenvet voor de vacht van honden
maar dat vet poepen ze uit want de tempratuur van de hond is te laag voor opnamen daartegen is vloeibaarschapen vet wel weer goed

nu weet ik veel over honden maar niet over katten
wel wil ik gewoon de katten gezond zijn en blijven zonder elk jaar van voeding ofzo moeten veranderen

nogmaal ik wader zeker dat jullie mee denken
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: wie van de 2 plast in huis

Bericht door Lovecat »

het punt is mijn DA zegt niet veel en is een echte boer maar hij is goed
hij geeft de dieren wat ze nodig hebben en zegt eigenlijk niet wat wel en niet goed zou zijn
Dit komt ook aan bod in het topic waarvan ik de link plaatste, het is echt belangrijk, zoals je veel kennis met honden hebt opgedaan, om zelf na te denken, in te lezen, kritisch blijven.

Op dit forum zitten genoeg mensen die je kunnen helpen meedenken, en ja, soms verschillen de meningen, maar ik denk dat je de meeste adviezen ter harte kan nemen; ik heb er ook zo veel aan gehad (en nu nog)!
garfieldentommy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 feb 2012 15:13

Re: wie van de 2 plast in huis

Bericht door garfieldentommy »

klopt en dat doe ik ook garfield hou ik wel aan die brokken omdat hij er zo van opknapt
misschien wat jong ik weet het maar de pillen slaan aan en hij plast niet meer in huis
hij speelt volop ik wil niet dat hij weer last krijgt van zijn blaas
en hij is zo lief met zijn med in nemen

hij kotst ook niet meer ik ben van plan om hem alleen dit voer te geven
en dan niets anders het is 10 euro duurder maar dat houden we maar apart van de huishoudpot

de 2de kattenbak word nog steeds niet naar gekeken niet geplast of in gepoept
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: wie van de 2 plast in huis

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou hem twee of drie maanden op het dieetvoer laten, dan opnieuw laten testen en als het gruis weg is, toch echt wel op een ander voer. Graanvrij bv. Niet terug dat supermarktvoer want dan heeft hij meteen weer gruis. Maar een goed voer, graanvrij of Urinary of vers voer, dat kan ook.
Maar niet voor altijd op dat dieetvoer laten! Er zit methionine in en dat is op de lange duur belastend voor de nieren. Als je weet dat dat de 2e grootste doodsoorzaak is bij katten, is dat niet iets dat je nu al wil hebben!
Bovendien onttrekt het waardevolle mineralen waardoor het op den duur tekorten kan geven (niet zeker, maar kan).
Het is niet voor niets dat je dat voer geen heel leven mag geven, tenzij het echt niet anders kan (kat op al de rest terug gruis krijgt).

Lees je eens in op blaasgruis. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: wie van de 2 plast in huis

Bericht door artemis »

pearlsofpassion schreef: Het magnesiumgehalte beperken blijkt vaak ook een negatieve impact te hebben (een kat heeft dat namelijk wel nodig) en het blijkt toch niet helemaal te werken zoals men vroeger dacht. Wat niet wegneemt dat je bij een premiumvoer het meeste kans hebt dat dat wat in evenwicht is.
Maar je zegt zelf dat het bij premiumvoer meer in evenwicht is. Op de meeste premiumvoeders die ik ken staat immers op dat de magnesium verlaagd werd. Uiteraard hebben ze magnesium nodig maar een te hoge dosis is ook niet goed en dat zou bij goedkope brokken het geval zijn.
pearlsofpassion schreef: Dat van het orgaanvlees en zee en dergelijke heb ik werkelijk nog nooit van gehoord. In alle rauwe voeders zit orgaan, en vette vis maakt ook een wezenlijk onderdeel uit van een goed rauw menu. Rauwe voeding is net het beste wat er is voor een blaasgruispatient (nou ja, voor alle katten eigenlijk, maar voor deze zeker).
Rauw vlees is namelijk een natuurlijke verzuurder en het bevat geen koolhydraten.
Heeft je DA ook vertelt wat er in het orgaan en vis zou zitten dat gruis veroorzaakt of in de hand werkt? Ik zou wel eens willen nagaan waar dat vandaan komt en wat er van klopt.
Het is al lang geleden toen hij mij dat vertelde, zo'n 8 jaar geleden toen de struviet werd vastgesteld (en herval is sindsdien uitgebleven waar ik wel blij om ben). Met de vis heeft het dacht ik met de zuurgraad te maken, orgaanvlees zou met de mineralen kunnen te maken hebben. Zal het hem nog eens vragen maar heb momenteel een ander probleem aan de orde (schildklier).
Hij heeft niets tegen rauw bij zijn gruisdieet, spiervlees bv dat krijgt Pappie regelmatig.
Maar niet voor altijd op dat dieetvoer laten! Er zit methionine in en dat is op de lange duur belastend voor de nieren.
Ik ben nog niet lang op dit forum en heb hier al een paar keer gelezen dat methionine slecht voor de nieren ofwel voor de schildklier zou zijn. Vermits ik altijd wil bijleren zou ik daar heel graag meer over weten.
Kan je mij naar bronnen verwijzen (links) die dat onderwerp behandelen? Het interesseert mij echt.
Het is maar dat ik door de jaren heen op diverse kattenfora ben geweest en dat er overal een andere teneur heerst. Begrijp me niet verkeerd maar als op een forum jarenlang dezelfde mensen zitten dan worden vaak nogal wat beweringen gekopieerd of overgenomen door de anderen. Dat is heel menselijk natuurlijk maar daarom zou ik er graag wat authentieke artikels over willen lezen. Dat begrijpen jullie wel hoop ik. ;-)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: wie van de 2 plast in huis

Bericht door pearlsofpassion »

De hele bronvermelding staat in een topic over blaasgruis. Maar ik weet ook niet meteen het welke. Het is maar recent onderzoek dat dat aantoont en wij weten het ook nog maar een paar maanden.
Het moet wel ergens staan.
Op barfplaats, in een blaasgruistopic, kom je dat ook tegen. Daar heb ik trouwens gelezen dat dat magnesiumverhaal achterhaald is want dat er ook veel nadelen aan kleven. Vandaar dat men zich op de methionine gestort heeft, wat dan ook weer bijwerkingen heeft.

Goed dat je je kat ook wat rauw geeft, maar echt volledig rauw voeren kan niet zonder orgaan (ft all meat syndrome) en vis wordt ook best toegevoegd. Ik heb nog niet tegengekomen dat men dat zou gaan beperken bij blaasgruispatienten, en dat zou je wel verwachten als er voor hen schadelijke zaken in zitten. Er bestaat echter niet echt een blaasgruisdieet in vers voer, zoals een nierdieet. Vandaar dat het mij wel interesseert wat het probleem dan zou zijn. En alle orgaanvlees? Of enkel een specifiek orgaan? In 8 jaar kan er natuurlijk ook wel al veel veranderd zijn en meer geweten zijn. Zeker in dit domein (en de nieren) verandert er nogal wat. ;-)

Ik denk dat je in premiumvoeren een betere kans hebt om alles wat in evenwicht te vinden ja. Omdat men daar tenminste iets van moeite wil doen om de katten gezond te houden en nadenkt over wat er in het voer komt. Ik weet niet precies of het klopt of niet, heb gisteren een beetje op Zooplus rondgekeken maar van de niet-premiumvoeren staat geen analyse bij (en ik vind die ook niet op internet). Dus ik kan maar moeilijk vergelijken. De andere merken staat bijna allemaal rond de 0,08-0,09% magnesium, behalve Sanabelle Urinary die op 0,05 staat. Wat wel logisch is, aangezien het een urinary versie is.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: wie van de 2 plast in huis

Bericht door artemis »

Ok, ik ga me er in verdiepen en zal zelf wat zoeken.

Ik heb ook eens op Zooplus gekeken vermits Pappie aan de Hill's c/d zit (na een onderbreking van 2 jaar Trovet ASD). Magnesium staat er op 0,06.
Vreemd vind ik nu wel dat er bij de productinfo van c/d kip + rijst op Zooplus staat dat er dl-methionine inzit, maar op mijn verpakking staat het nergens! Op mijn zak c/d (nochtans gekocht bij Zooplus) staat enkel Urineverzurende stof: Calciumsulfaat en komt dl-methionine nergens in de ingredientenlijst voor.
Op de site van Hillspet staat dan weer dat het er wel inzit... Ik ga ze morgen bellen.

Trovet ASD (struvietoplossend en -voorkomend) heeft 0,075 magnesium en op hun site staat Magnesiumgehalte is veilig laag, dus bij langdurig preventief gebruik bestaat géén gevaar voor
hypomagnesaemie.
Maar ook Verlaagd Mg (magnesium-) gehalte draagt bij aan verminderde struvietvorming.
De precieze ingredienten staan dan weer niet op die site. Qua dl-methionine dan...
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: wie van de 2 plast in huis

Bericht door pearlsofpassion »

0,075 is ook niet zo laag als je het met andere premiumvoeders vergelijkt, dus dat zal inderdaad wel veilig zijn.
Maar zoals gezegd weet ik daar niet voldoende van af.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
manon3

Re: wie van de 2 plast in huis

Bericht door manon3 »

Ben benieuwd wat Hill's te zeggen heeft over de dl-methionine.
Ik heb een tijdje geleden zelf hier een artikel geplaatst over de schadelijke gevolgen die dl-methionine kan hebben.Toen bleek ook dat Royal Canin nergens meer op de ingredientenlijst de dl-methionine vermeld had staan terwijl het er volgens hun wel nog inzit.
garfieldentommy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 feb 2012 15:13

Re: wie van de 2 plast in huis

Bericht door garfieldentommy »

ik denk dat jullie het wel leuk vinden omte horen dat garfield helemaal aan het opknappen is hij is weer een echte kitten met al de kattenkwaad die erbij hoort ik zelf ben veel aan het rond kijken over wat te doen met zijn voeding

en tot nu toe heb ik besloten als het blaasgruis weg is graan loze voeding te geven en dan ook aan tommy want zover ik weet kan dat geen kwaad
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: wie van de 2 plast in huis

Bericht door Anne »

Hou het dan goed in de gaten en laat zijn plasje regelmatig controleren bij de da, de meeste katten moeten op een blaasgruisvoorkomend dieet (urinary)als ze eenmaal gevoelig zijn voor blaasgruis.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: wie van de 2 plast in huis

Bericht door pearlsofpassion »

Graanvrij voer is bij mijn weten ook blaasgruisvoorkomend.
En het kan inderdaad geen kwaad voor de andere kat, integendeel. Een kat heeft namelijk geen graan nodig en dat doet meer slecht dan goed. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie