wie van de 2 plast in huis

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
garfieldentommy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 feb 2012 15:13

wie van de 2 plast in huis

Bericht door garfieldentommy »

hoi allemaal

ik heb 2 katers uit het zelfde nest ze zijn nu ongeveer 12 weken oud en last nog nagekeken door de dierenarts toen ze 9 weken waren als ik zo ff goed uit me hoofd weet
ze hebben altijd de kattenbak goed weten te vinden ook al waren ze toen nog klein en moesten ze een beetje klimmen nu kunnen ze er makkelijk in maar nu plast 1 van de 2 op de kattenbed(een 1 persoonsbed) of op de sportkleding van me vriend ook heb ik een keer het gevonden op een tas nu hebben ze altijd met zijn 2 op 1 kattenbak gezeten en de kattenbak is schoon waar ze vandaan kwamen moesten ze met 8 katten op 1 bak
ook is er goede voeding en genoeg water en aandacht komen ze niet tekort omdat ik veel thuis ben heeft iemand een idee wat het kan zijn?

mvg garfieldentommy
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9348
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: wie van de 2 plast in huis

Bericht door castratenkoor »

Het feit dat ze waar ze vandaan komen met 8 op 1 bak moesten wil niet zeggen dat dat nu met 2 op 1 bak ook goed gaat. Ik zou er 2 bakken bij plaatsen. En dan in iedere ruimte een bak.
Eventueel een hoge grote zonder deksel.
Helpt dat niet kun je altijd van beide een plasje laten nakijken. Voor blaasgruis zijn ze wat jong, al kan het wel. Er zijn meer mogelijk medische problemen zoals blaasontsteking.
Wat voor voer geef je? Als daar granen in zitten zou je graanvrij voer kunnen overwegen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
garfieldentommy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 feb 2012 15:13

Re: wie van de 2 plast in huis

Bericht door garfieldentommy »

ik geef ze denkacat en dan het kittenvoer
ik zie net dat er tarwe in zit
kan dat op de blaas slaan?

ik zal ze 2 kattenbakken geven al zal het ff passen en meten worden omdat we een klein huis hebben maar als het helpt dan verzin ik wel wat

ook zal ik ze laten nakijken door de dierenarts
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: wie van de 2 plast in huis

Bericht door Adriana »

tarwe zorgt ervoor dat de urine niet zuur genoeg is en dat kan blaasgruis in de hand werken. bovendien is tarwe heel slecht verteerbaar en eerder iets voor hamsters..
kijk eens bij Zooplus, zie boven, er zijn zat goeie brokjes zonder tarwe voor een schappelijke prijs, wel eerst proberen of ze het lusten..
en we hebben een heleboel voedingstopics, ook eentje over wat goedkoper kwaliteitsvoer.

daarnaast moeten ze goed drinken en voldoende bakken hebben. dat kunnen ook smalle dweilemmers van Blokker zijn, er passen drie van die bakken bij mij in het toilet.
de regel is een bak meer dan het aantal katten en op versch plaatsen. katten plassen en poepen soms achter elkaar en willen dat soms niet in dezelfde bak doen. en katten willen soms niet op de bak plassen waar de andere katzel op geplast/gepoept heeft.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
garfieldentommy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 feb 2012 15:13

Re: wie van de 2 plast in huis

Bericht door garfieldentommy »

oke heel erg bedankt ik ga morgen een kattenbak erbij halen
ook ga ik kijken op die site voor goed kattenvoer
helaas heb ik net een nieuw zak gekocht
maar de gezonheid van de katten gaan voor die 16 euro
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: wie van de 2 plast in huis

Bericht door Anne »

Voor kittens van 12 weken heb ik naast de normale aantal kattenbakken altijd extra kittenbakjes her en der staan. Kittens die nog zo klein zijn kunnen in het moment van spel niet bedenken dat ze over een paar seconden moeten plassen en dan is wat extra bakken erbij alleen maar handig en voorkom je ongelukjes. ;-) Als ze wat groter zijn haal je ze weer weg.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
garfieldentommy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 feb 2012 15:13

Re: wie van de 2 plast in huis

Bericht door garfieldentommy »

hun slaap plek is in de zelfde kamer als de kattenbak en het gebeurt alleen als ze in de kattenkamer zijn en als ze los lopen gaan ze netjes naar de kattenbak

vandaar weet ik ook niet wie het is ze doen het als ik naar de sportschool ben of op visite naar familie of vrienden
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5467
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: wie van de 2 plast in huis

Bericht door nellebel »

en toch even plasje na laten kijken. ze hebben zo een blaasontsteking te pakken.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: wie van de 2 plast in huis

Bericht door Adriana »

garfieldentommy schreef:hun slaap plek is in de zelfde kamer als de kattenbak en het gebeurt alleen als ze in de kattenkamer zijn en als ze los lopen gaan ze netjes naar de kattenbak
als er maar één bak in de kattenkamer staat, waar ze s nachts niet uitkunnen, dan kun je daar wachten op problemen.

je moet de plasplekken in de kattenkamer heel erg goed schoonmaken (biotex of speciaal ontgeuringsspul) anders blijven ze daar overheen plassen.

er zijn een paar berichten van baasjes die voor hun katten een minimaal aantal bakken hebben en dan schrijven: bij mij gaat het goed!
dat zal best maar het is geen maatstaf en doorgaans gaat het dus niet goed.
daarom is er ook dat (internationale) advies voor binnenkatten: eentje meer dan het totaal aantal katten en op verschillende plaatsen.
en dat advies was er niet als het niet heel vaak heel erg fout gaat met te weinig kattenbakken..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: wie van de 2 plast in huis

Bericht door lidewij020 »

Kijk ook even wat je in huis hebt...afwasteiltjes, plastic opbergbakken, een grote schaal...heel veel is geschikt als kattenbak. Zelfs een kartonnen doos met een plastic zak erin, een laag kranten erop en dan kattengrit. Je zou ook eens ander grit kunnen proberen. vb houtkorrels.
Om het kattenbed te beschremen kun je een plastic afdekzeiltje over het matras trekken, zodat als er nog eens geplast wordt de urine niet in de matras trekt. Wat leuk trouwens dat ze hun eigen bed hebben!
De urine zou ik sowieso laten controleren door een dierenarts. Als daar niets mis mee blijkt te zijn, dan zou ik ze zsm laten castreren. De kans dat ze dit gedrag blijven vertonen is dan kleiner. Er wordt steeds meer vroeg gecastreerd. Dit kan al heel jong. http://www.felinewelfarefoundation.org/ ... castratie/

Hoe oud waren de katjes toen je ze kreeg? Wat ik nu ga zeggen is mosterd na de maaltijd, maar ik vind het toch belangrijk om te melden. Katten die te vroeg bij hun moeder zijn weggehaald hebben in hun latere leeftijd significant meer kans op gedragsproblemen. Plassen op ongewenste plaatsten is daar één van. De Feline Welfare Foundation adviseert om kittens pas te spenen met 16 weken. http://www.felinewelfarefoundation.org/ ... -de-media/
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: wie van de 2 plast in huis

Bericht door Adriana »

dat laatste, als dat het geval zou zijn, is nu niet meer terug te draaien..
hoopvol vind ik wel dat er in huis met meer bakken niet wordt geplast, dus missch geen blaasontsteking.
katertjes hebben al vroeg territoriumgedrag in zich en het makkelijkst is één of twee hoge dweilemmers erbij. goedkoop en nemen niet veel ruimte in.
en sommige baasjes sprayen wat valeriaan op plasplekken om te stoppen als daar herhaaldelijk wordt geplast, dat schijnt erg goed te werken..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: wie van de 2 plast in huis

Bericht door Robijn »

Wat voor soort grit gebruik je?
Mijn katertje Gaudi heeft, toen ie jonger was, ook een paar keer buiten de bak geplast...
Wat bleek? Hij was een beetje angstig voor de kap, met kanteldeurtje, van de kattenbak.. (was ie een keer van geschrokken, doordat het onverwachts bewoog, toen hij in de kap aan het spelen was, toen ik de bak aan het verschonen was, en de kap naast me had gezet).
Toen heb ik maar even tijdelijk de kap eraf gehaald, en later de kap erop zonder het kanteldeurtje. Toen ging het goed....
Echter, toen ging ie horizonaal naar achteren plassen, zo over de bak heen. Ook met kap erop, sijpelde de urine er nog doorheen! Hij plaste dus staand, ipv zittend!!! Later kwam ik erachter dat mijn Gaudi de (groffe) houtkorrels niet fijn vindt onder zijn voetzooltjes!!!!! Met fijner, zelfklonterend grit, en een nieuwe kattenbak die geen urine doorliet, was het probleem opgelost.
Nu gaat ie gelukkig al heel lang weer goed op de kattenbak, met kap, en met kanteldeurtje weer terug erop, maar wel fijner grit erin, en dus geen houtkorrels meer.
Als je ook houtkorrels gebruikt (?), dan kan het zijn dat jouw kat dit ook geen fijn grit vindt, en daarom wel eens buiten de bak plast, of dat ie bang is van de kap en/of het kanteldeurtje, net als mijn Gaudi in het begin...
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
garfieldentommy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 feb 2012 15:13

Re: wie van de 2 plast in huis

Bericht door garfieldentommy »

garfield heeft blaasgruis hij zit nu aan pillen en dieetvoer
helaas is hij in een kots machine verandert :shock: en is zich zelf niet vandaag
ik denk dat hij zich echt niet lekker voelt

en kwa kattenbakvulling heb ik gewoon grit en de kap is er af omdat tommy niet aan de voorkant van de kattenbak naar binnen wil hij gaat naar de achterkant en stapt dan aan de zeikant erin
ook is het meer achterin tommy zijn plek en voorin garfield
maar tommy is gewoon een rare kat
ik heb ze met 9 weken gekregen ze komen uit een kraakpand
het kan temaken mee hebben dat garfield nu blaasgruis heeft

en het kattenbed is eigenlijk een bed die stond voor als iemand blijft slapen
maar de katten hebben die ingenomen :smile:
ik ben nu het dekbed aan het wassen en de kattenkamer is schoon met 2 kattenbakken :P
al blijven ze het op 1 bak doen

nu moet garfield dieetvoer maar ik zit te denken of het ook met voer zonder graan
de dierenarts zei zelf je kan het proberen om graan loos voer te geven maar het kan zijn dat het erger word nu is het dieet voer gewoon erg duur en heb ik liever graan loos voer
maar garfield moet gewoon lekker in zijn vel zitten maar wat lijkt jullie het beste?


mvg garfieldentommy
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5467
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: wie van de 2 plast in huis

Bericht door nellebel »

wat vreemd dat de DA zegt dat hij gruis heeft maar je ook met graanvrij voer kunt proberen. eerst zal die gruis toch wegmoeten?
kijk eens bij de medicatie in de bijsluiter. dit kan soms al heel wat gedrag verklaren. bijv braken. als je net terugkomt van de DA kan het natuurlijk spanning zijn, maar hij moet er toch niet mee doorgaan.
hier 2 bakken op 2 katten. s'morgens gaan ze altijd samen op de bak, ieder zijn eigen bak. de rest van de dag is er 1 voor te poepen en 1 voor te plassen .gekke beessies
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
garfieldentommy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 feb 2012 15:13

Re: wie van de 2 plast in huis

Bericht door garfieldentommy »

het moet inderdaad eerst weg zijn voor ik garfield op ander voer kan zetten
en ik denk ook dat het stress is omdat ze toch al het weekend in de kattenkamer moesten blijven
omdat we bang waren dat ze achter de bank gingen plassen en daar ligen kabels
en toen ze eruit mochten moesten naar de dieren arts tommy heeft me hand toen ook aardig opengehaald zo boos was hij nu lopen ze lekker los en ik hou garfield in de gaten maar het gaat denk ik al beter denk ik hij spint en speelt nu weer lekker

en tommy wil mee helpen met typen lol
Plaats reactie