oplossing sproeiende kater

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Kleine24
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jan 2012 13:24

oplossing sproeiende kater

Bericht door Kleine24 »

Hee goedemiddag,

Ik hoop dat ik mensen blij kan maken met mijn verhaal..
Anderhalf jaar geleden heb ik 3 brumilla broers uit het asiel gehaald, een liever en knapper ras kan je niet krijgen. Ik was op zoek naar 2 wat oudere zusjes en kwam thuis met deze 3 heren van 9 jaar.. onafscheidelijk van elkaar, onze 3 liefste pratende musketiers.
Het ging onwijs goed, maar opeens na een maand begon 'die kleine' te plassen.. eerst op de grond een plasje..maar opeens begon het sproeien. Elke dag en overal.
Op kussens, tegen gordijnen, in de keuken, badkamer werkelijk overal. Elke dag liep ik door het huis met een sopje op zoek naar vieze plekken, kussens die in de was moeten.
We hebben alles geprobeerd, hem apart van de anderen, schoonmaak middelen.
Toen we ons nieuwe huis kochten na 3/4 jaar dacht ik dit gaat niet gebeuren in mijn nieuwe huis, de katten hebben hier n kattenkamer en inderdaad de eerste week ging het goed.
Toen begon het weer elke dag tegen de ramen de muren..
Die kleine is altijd wel het lulletje geweest van de drie, altijd wat drukker, banger en wat stress vergeleken de andere. Een oplossing was hem bij een collega van mij te plaatsen, met pijn in mijn hart. Ik hoopte dat dit voor hem het beste zou zijn, alle rust en aandacht voor hem. Na anderhalve week kwam hij terug met zijn kop opengeklauwt van ellende en geen nacht zonder mauwen. Het is me duidelijk hij kan niet zonder de andere katten, maar niet gesproeit bij mijn collega. Wat is het dan?? Na een gesprek met een kattengedragsdeskundige heb ik nog wat tips geprobeerd en ook na een bezoek aan de dierenarts was duidelijk dat hij geen problemen had met zijn blaas, jammer genoeg helpte een anti stress vernevelaar ook niet.
Toen werd ik gebeld door een oud collega die vertelde over een soort gelijk verhaal van een kennis.
Ze vertelde mij dat haar kat anti depressieva pillen heeft gekregen en dat die kat acuut stopte met sproeien.
Ik was niet gelijk enthousiast zomaar zware pillen aan een kat, gezond is het niet.
Ik belde de dierenarts en een lichte pil was mogelijk. Een halve per dag is voldoende en als hij het goed doet op een kwart zou dit top zijn. Wat ben ik blij dat ik dit gedaan heb, vanaf de dag dat hij dit krijgt heeft hij nu al bijna 2 weken niet gesproeit!! Hij is nog steeds de oude en enige sufheid kan ik niet bij hem terug vinden. Zijn stress is uit zijn lijf, hij praat meer en ligt weer bij zijn broers. We zijn zo blij, hadden we dit maar veel eerder gedaan. Natuurlijk hoopte ik dat het zonder medicatie kon maar dit is een lichte pil en wordt zeer veel gebruikt.
Ik ben zo trots dat ik onze kleine terug heb en dat we het hebben volgehouden.
Ik zou het iedereen aanraden. Jullie kunnen mij altijd contacten.
Succes! Xx Fleur
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: oplossing sproeiende kater

Bericht door jennli »

Wat een fijn nieuws! We hebben het hier gelukkig niet, maar zal het onthouden mocht het ooit nodig zijn.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: oplossing sproeiende kater

Bericht door Adriana »

Kleine24 schreef:Zijn stress is uit zijn lijf, hij praat meer en ligt weer bij zijn broers. We zijn zo blij, hadden we dit maar veel eerder gedaan. Natuurlijk hoopte ik dat het zonder medicatie kon maar dit is een lichte pil en wordt zeer veel gebruikt.

Jullie kunnen mij altijd contacten.
missch kun je de naam van het middel hier even onder zetten, dat is altijd handig voor latere nazoek. en het is toch niet geheim?

en welkom op het Forum!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Kleine24
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jan 2012 13:24

Re: oplossing sproeiende kater

Bericht door Kleine24 »

Hee goedenavond,

Hij krijgt chlomicalm.. op dit moment een halve pil per dag.
Eerder gelezen dat het beste is om max 0,5 mg te geven.
Vanaf volgende week een kwart pil ipv een halve, ben benieuwd of het dan ook goed blijft gaan.
Hij weegt zo,n 4,5 kg.

Groetjes Fleur
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: oplossing sproeiende kater

Bericht door Anne »

Fijn dat je dit met ons deelt :-P Als alles is uitgesloten na een goed medisch onderzoek is dit echt wel een uitkomst
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: oplossing sproeiende kater

Bericht door Adriana »

http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... -clomicalm
dit is de bijsluiter van clomicalm, een middel voor honden, dat ook wel voor katten wordt gebruikt.
houd je hem in de gaten dat hij goed blijft eten? en fijn dat je naar een lagere dosis gaat..

het middel is ons niet onbekend, we hebben een topic over de toepassing van clomicalm bij sproeien http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... lm#p516269
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Kleine24
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jan 2012 13:24

Re: oplossing sproeiende kater

Bericht door Kleine24 »

Hee,

Ik heb inderdaad nog de topics hierover gelezen.
Heb zelfs gelezen dat sommige katten apatisch ervan worden.
Ik blijf onze kleine goed observeren, tot dusver geen opmerkelijk gedrag.
Wellicht komt dit omdat hij van zichzelf al vrij druk is.
Hij eet overigens prima, nooit een grote eter geweest maar hij doet keurig mee met zn broers, onze gordon en clown.
Wanneer zal er een goed medisch onderzoek plaatsvinden en hoe kan het dan dat dit wel al meegegeven wordt door de dierenarts?

Groetjes, Fleur
PassievoorPerzen

Re: oplossing sproeiende kater

Bericht door PassievoorPerzen »

Gelukkig dat het wel werkt want een sproeiende kat in huis is geen doen.Als alles naar de z**k stinkt daar word je moedeloos van als ben je nog de grootste kattenliefhebber.Misschien is het middel voor nu gewoon goed om eens de cirkel te doorbreken en kun je het na verloop van tijd weer eens afbouwen en zien wat er dan gebeurd.Of misschien anders een steeds kleinere dossis om toch het zelfde effect te bereiken.Heeft je dierenarts geen behandelplan er bij verteld dan toen hij het middel voorschreef?
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: oplossing sproeiende kater

Bericht door artemis »

Weet je iets over hun voorgeschiedenis?
Misschien is 'de kleine' een dekkater geweest en laattijdig gecastreerd?
Kleine24
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jan 2012 13:24

Re: oplossing sproeiende kater

Bericht door Kleine24 »

Hee..

Nee helaas weet ik niks, ze zijn achter gelaten bij het asiel met een briefje dat de eigenaar niet meer voor hun kon zorgen. Ik vraag me af of dit wellicht de reden was, deze katten zijn zo makkelijk en lief.
Ik heb die kleine 2 weken een halve pil gegeven, gisteren voor het eerst een kwart, en wat gebeurd er? Hij sproeit zo tegen het gordijn waar mijn vriend bij zit.
Laat ik het voorlopig nog maar een maandje volhouden met een halve per dag.
Ik was te enthousiast. Als de pilletjes op zijn ga ik naar de dierenarts ben benieuwd wat zij aanbevelen.

Groetjes Fleur
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: oplossing sproeiende kater

Bericht door artemis »

Ik ben helemaal geen expert maar heb meermaals gehoord dat Clomicalm in dergelijk geval alleen maar zin heeft in combinatie met gedragstherapie.

Ik dacht aan een ex-dekkater omdat die normaliter beginnen te sproeien vroeg of laat en hoe later ze gecastreerd worden (en heel laat is vaak het lot van dekkaters) hoe moeilijker het sproeien af te leren. Dit is natuurlijk geen regel, bij alle katers is het anders.
Plaats reactie