Kittens poepen overal en nergens

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Djenin89

Kittens poepen overal en nergens

Bericht door Djenin89 »

Hoi allemaal!

Mijn moeder mailde me net: ze zit met dr handen in het haar. Ze hebben sinds een week twee raskittens, twee zusjes, en ze vond ze zo stinken. Gister kwam ze erachter dat de kittens overal en nergens in huis poepen. Ook op de bak (maar dat kan ook van een kitten zijn natuurlijk, ik heb gevraagd of ze dat uit kan zoeken) maar ook onder de stoel, achter het gordijn enz.

Ik heb al redenen gegeven als
- enge plek kattenbak (ze zijn wellicht nog wat schuw en durven niet als er mensen in de buurt van de bak zijn)
- ander grit

Ik heb aangeraden ze regelmatig even op de bak te zetten.

Mijn vraag: hebben jullie nog andere tips?

Graag jullie reactie!

Janine
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Kittens poepen overal en nergens

Bericht door ayla »

ik zou het aantal katten + 1 doen qua bakken. Dus bij 2 katten 3 bakken verspreid in huis. Bij kittens zou ik zelfs in het begin nog meer bakken neer zetten, die willen nog wel eens vergeten dat ze moeten en halen dan de bak niet meer.

Verder hou oud waren de kittens toen ze bij moeder weg gingen? Zijn ze goed gewend aan de bak of wellicht nog niet zindelijk?

Kan ook nog een medische oorzaak hebben dus voor de zekerheid zou ik een kat die de behoefte niet op de bak doet altijd voor een check naar de DA laten gaan.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Djenin89

Re: Kittens poepen overal en nergens

Bericht door Djenin89 »

Het zijn raskatten, dus 3 maanden oud. Het kan dus zijn dat ze gewoon te laat zijn? Thanks voor je reactie!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kittens poepen overal en nergens

Bericht door Adriana »

ze moeten door de moederpoes zindelijk gemaakt zijn. weet je iets van nest en moederpoes en opvoeding daar?
je kunt de ruimte beperkten en daar zeker drie bv afwasteiltjes inzetten met versch soorten grit. en als die ontlasting zo stinkt, dan is er ook iets aan de hand met de stofwisseling.
en waarom is het zo belangrijk dat het raskatten zijn, is het een speciaal ras dan?
en wat bedoel je met te laat zijn..?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Djenin89

Re: Kittens poepen overal en nergens

Bericht door Djenin89 »

Het is niet zo belangrijk dat het raskatten zijn, maar dan weet je wel dat ze als wat ouder zijn dan 'gewone' kittens, nl 13 weken.

Met 'te laat' doel ik op de eerste reactie op mijn post.

En hun stofwisseling is in orde, maar poep ruikt nu eenmaal niet naar bloemetjes!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kittens poepen overal en nergens

Bericht door Adriana »

als kattenontlasting stinkt dan worden eiwitten niet goed of niet voldoende verteerd.
t hoeft niet naar bloemetjes te ruiken, dat is het andere uiterste..
de meest aanbevolen leeftijd voor kittens om de moederpoes te verlaten is 12/14 weken, ras of geen ras.
en op de rest van onze vragen/tips/suggesties zie ik nog geen reactie van je ..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Kittens poepen overal en nergens

Bericht door Mirjam86 »

Ik zou meerdere bakken (verschillende soorten) neerzetten, misschien kan ze wel het één en ander lenen?
Sommige katten vinden een dichte bak niet fijn, anderen willen veel plek en privacy. En als ze één bak moeten delen met nog een kat (begrijp ik dat goed?) is dat eigenlijk vragen om problemen.
Ook even de fokker bellen om te vragen of ze daar wel helemaal zindelijk waren en welk grit er daar gebruikt werd..
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Djenin89

Re: Kittens poepen overal en nergens

Bericht door Djenin89 »

Thanks voor je reactie Mirjam! Ja dat heb ik inderdaad voorgesteld. Het zijn er twee uit hetzelfde nest, dus ze gingen bij de fokker ook op dezelfde bak maar ik heb inderdaad aangeraden om in ieder geval tijdelijk voor meer te gaan.

Adriana, hier ga ik niet op in.
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Kittens poepen overal en nergens

Bericht door ayla »

Om jou ( of je moeder) goed te kunnen helpen hebben we een helder beeld nodig van de situatie, vandaar de vragen.... Maar als jij dit niet wilt beantwoorden is dat ook goed...
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kittens poepen overal en nergens

Bericht door nellebel »

zou inderdaad bak bijzetten, en dan vooral op een plek in de buurt. mijn katten moeten door de keuken naar de berging om te plassen en poepen.toen ze nog klein waren (3 maanden) merkte ik ookwel eens dat ze in hun mandje plasten, dat stond in de huiskamer waar ze waren. gijs was soms wat bang om naar de berging te gaan (die wasin het begin doodsbang en verstopte zich).
we hebben hem een paar keer per dag op de bak gezet en dan deed hij er zijn behoefte, maar bak in de kamer zetten kan dan ook. bij deze kittens en ook bij een vorig kittentje van mij merkte ik dat ze in zahcte spullen plasten (op bed, in hun mandje) ikheb urine laten checken(vooralbij stress van verhuizing ed zijn ze gevoeliger voor infekties) en even de mandjes weggehaald. voor het naar bed gaan zette ik ze even opde bak. heb dat denk ik 1 of 2 weken gedaan,daarna ging het zonder problemen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kittens poepen overal en nergens

Bericht door pearlsofpassion »

Gewoon zorgen voor voldoende kattenbakken. Ik kan het verhaal inderdaad ook niet volgen en weet dus niet hoeveel er al stonden, waar ze stonden, of dat in de buurt van de ongelukjes is of niet... enz
Maar dus voldoende verspreiden, op rustige plekjes, met en zonder kap.

Dan zou het normaal wel in orde moeten komen.

Mijn kittens kregen ook een verhuizende kattenbak die ging waar zij gingen, totdat ze groot genoeg waren. Al vond ik dat zo rond 14 weken wel voldoende en dan ging die bak gewoon weg.
Dat was dan wel bovenop de gewone bakken, zodat er ook genoeg 'vaste' staan.

Dat ze bij de fokker samen op de bak gingen, wil niets zeggen. Vanaf een bepaalde leeftijd vinden ze dat gewoon niet meer fijn om te gaan als de zus net geweest is. Dat wil niet zeggen dat ze nooit op een bak willen die de ander ook soms gebruikt, maar niet als die pas geweest is of de bak vies is.
Zet een bak bij en probleem is opgelost.
Ook de verandering van omgeving kan zorgen dat katten die genoegen namen met minder bakken, er plots toch meer nodig gaan hebben.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kittens poepen overal en nergens

Bericht door castratenkoor »

In iedere ruimte een afwasteiltje oi.d. met klein laagje grit dan leren ze het het snelst.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie