Bedplassen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
molledoos
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 okt 2011 19:19

Bedplassen

Bericht door molledoos »

hallo iedereen,
ik heb een oudere kat van 11jr, ondertussen al 1 jaar, nadat ik ze in het asiel gevonden heb. Ze is nog nooit naar buiten geweest, en hier bij mij kan ze ook niet buiten. volgens mij heeft ze hier geen problemen mee. Alles ging goed, een braaf en super lief beestje, al 'zaagt' ze veel. ze krijgt voldoende en gezond eten, en de kattenbak ik meestal goed en dagelijks uitgekuist. Nu sinds een paar weken, heeft ze al een 3-tal keer op men bed geplast, 2 keer zelfs wanneer ik nog lag te slapen. Ik heb het voorgevoel dat ze dit express doet, omdat ze wss in haar ogen niet genoeg aandacht krijg, alhoewel ik part time werk, en dus regelmatig gewoon thuis ben met haar, en dan ook voldoende speel. ze gebruikt ook nog steeds de katten bak, en ze drinkt niet meer of minder dan anders. Haar oogjes zien er gezond uit, en ik heb dan ook geen reden om te denken dat ze echt ziek is. Kan ik iets doen aan haar gedrag? Mijn buikgevoel zegt echt dat ze het gewoon doet, omdat ze een beetje minder aandacht krijgt dan pakweg een 3 maand geleden... ^^ Iemand een tip om haar dit gedrag af te leren? ik heb geen deuren, living en slaapkamer zijn praktisch 1 gedeelte.. (groot genoeg wel)
thx
Gebruikersavatar
inky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 30 okt 2011 16:02
Locatie: Veenhuizen
Contacteer:

Re: bedplassen

Bericht door inky »

Hallo Molledoos,

Plast ze of sproeit ze?
Katten die ineens niet meer op de bak plassen hebben meestal een medisch probleem (blaasontsteking/gruis). Plassen op de bak wordt geassocieerd met pijn en dus proberen ze die te vermijden. Dat ze het op bed doet terwijl je er ligt te slapen geeft me de indruk dat ze jou om hulp vraagt / op het probleem wil attenderen.
Katten proberen geen aandacht te trekken op zo'n manier. Het principe 'wraak' en wat er bij mensen op lijkt kennen ze niet.
Probeer een plas op te vangen (dierenarts heeft hier speciale plastic korreltjes voor die als 'grit' kunnen dienen, dan kun je de plas met een spuitje uit de bak opzuigen) en laat het even nakijken. Om zeker te zijn dat evt. gruis ook in het spuitje komt kun je het beste de plas even doorroeren voordat je het opzuigt.
Groetjes,
Ingrid, Miep, Bamse, Sjakie & Abby
molledoos
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 okt 2011 19:19

Re: bedplassen

Bericht door molledoos »

mja, haar bak staat naast mijn toilet.. en ik zie haar soms gewoon plassen op de bak, zonder dat ze er schijnbaar last van heeft. heb al een dierenarts geconsulteerd, en zij zei ook, dat ze geen probleem ziet, omdat haar eet en drankgewoonte's niet veranderd is, +ook dat ze ook gewoon blijft naar de kattenbak gaan.Uiterlijk is er niets aan de hand, vacht ook nog steeds zacht.. Maar het is mss inderdaad het beste, van het zekere voor het onzeker te nemen, en haar urine te laten onderzoeken.
Plaats reactie