Nieuwe poes blijft naast bak plassen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
bluesheep
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 okt 2011 16:27

Nieuwe poes blijft naast bak plassen

Bericht door bluesheep »

Goedenmiddag,

Bij mijn dochter is een maand of 4 geleden een 1 a 1,5 jaar oud poesje aangelopen, omdat zij al 2 katers had hebben we haar bij mij thuis geplaatst nadat we eerst de buurt afgestruind hadden of iemand een poes miste. Bij mij thuis had ik al een poes Misty zitten (14 jaar) en die leek me wat eenzaam omdat ik zelf ook praktisch de hele week weg ben. Nu ging het in het begin vrij goed op wat grommen en vechten na maar Lara (zoals we haar genoemd hadden) wilde eigenlijk alleen maar spelen. We hebben haar door de DA laten onderzoeken en ze bleek in het begin vrij gezond en hebben haar gelijk laten steriliseren en laten chippen. Na enkele weken begon er eentje van de 2 te plassen op de meest rare plekken. Vlak naast de etensbak, in een asbak op tafel en op de kast in de kamer. Eerst dachten we dat het Misty was omdat zij al eens last heeft gehad van blaasgruis want in de vrij donkergele plas zaten hele kleine minuscule zwarte puntjes. Ook voelde de plas vrij grof aan. Een paar dagen later betrapten we ook Lara op plasgedrag naast de bak, ze ging nl zitten op een plastic zak die toevallig op de grond lag en begon zich te nestelen en te plassen. Met beide katten naar de DA geweest en beide katten hadden een blaasontsteking. We hebben ze toen uit elkaar gezet want de knokpartijen liepen behoorlijk uit de hand. Lara zit nu bij 3 andere poezen waarvan er eentje een heel rustig karakter heeft en andere katten vrij snel accepteerd, de tweede Lara alleen maar blijft ontwijken en elke confrontatie uit de weg gaat, en de derde zich wel manifesteerd met grommen en nachtelijke knokpartijen. Lara is niet bang uitgevallen maar wil eigenlijk alleen maar spelen. Tijdens het eten kun je ze naast elkaar neerzetten want dan gebeurt er werkelijk helemaal niets. Er staan nu 3 kattenbakken voor 4 katten. Van stress bij Lara zie ik eigenlijk niet veel want ze speelt met beestjes aan een stok en loopt gewoon door het huis en gaat ook gewoon op de grond liggen. 's Avonds komt ze ook gewoon op de schoot liggen. De laatste tijd is ze wel wat meer op haar hoede en heeft ze haar stek gevonden op een stoel onder de tafel, de stoel staat tegen de muur..... Nu is ze ook weer begonnen met plassen op matten in de keuken en in de gang. Weer naar de DA maar er was niets mis met haar, alleen dat ze ontzettend veel dronk maar dat heeft ze in het begin ook al gedaan. Haar laten testen op suikerziekte maar ook dit was niet het geval. De DA adviseerde voer met blaasdieet (omdat ze al blaasontsteking had gehad) welk werkt op én struviet én oxalaat. Ook een middel gegeven omdat ze te dunne ontlasting had maar na alle kuren blijft ze gewoon naast de bak plassen. Gistermiddag Lara betrapt op moment dat ze naast de bak wilde gaan plassen en haar netjes op de bak gezet, echter daar sproeide ze de plas tegen de wand van de bak waarna er alles toch nog langs liep. Als Lara op een bepaalde manier miauwt (en dat hoor je) dan kun je haar oppakken en op de bak zetten en dan sproeit ze ipv plassen. Uit haar eigen zal ze niet op de bak plassen, wel poepen. Alle andere poezen dan Lara zijn al geruime tijd gesteriliseerd.

Wat is er mis met Lara? Iemand een idee?
Gebruikersavatar
inky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 30 okt 2011 16:02
Locatie: Veenhuizen
Contacteer:

Re: Nieuwe poes blijft naast bak plassen.

Bericht door inky »

Hallo Bluesheep,

Stressignalen herkennen bij mensen is gemakkelijker, omdat je zelf mens bent, maar katten zitten anders in elkaar. Het sproeien kan een teken van stress zijn. Katten kunnen sproeien om hun territorium af te bakenen, maar ook omdat het ze een lekker gevoel geeft. Je kunt het laatste vergelijken met chocolade, sommige mensen eten graag chocolade als ze niet zo lekker in hun vel zitten. Ik vermoed dat ze toch niet zo blij is en ze zichzelf een beetje probeert op te beuren door te sproeien.
Omdat er medisch gezien geen probleem is, zou ik je aanraden om advies te vragen van een gedragsdeskundige die haar kan observeren. Ze zal dingen sneller kunnen herkennen dan wij hier op het forum. Wat je in ieder geval al wel zelf kunt doen is 2 extra kattebakken plaatsen. (de regels is: aantal katten + 1, vaak geven minder bakken geen problemen, maar aangezien je nu wel een probleem hebt, zou ik het toch proberen)
Groetjes,
Ingrid, Miep, Bamse, Sjakie & Abby
bluesheep
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 okt 2011 16:27

Re: Nieuwe poes blijft naast bak plassen.

Bericht door bluesheep »

Dankjewel voor snelle voor reactie,ik heb al 2 bakken voor Lara op elkaar gezet(in de keuken)en ze poept alleen op haar eigen bak de andere gebruikt ze gewoon NIET deze is al 5 dagen helemaal schoon,de andere 3 poezen doen het daar ook niet meer op,wel doet Suzi het op de bak van Lara,mijn 2 andere poezen Mo en Bibi doen het op de bak die in de kleine slaapkamer staat daar komt er morgen eentje bij.Mo doet het altijd maar op een bak en die moet ik ook niet weg halen want anders heb ik wel een probleem,ik schep ze ook altijd minimaal een keer per dag uit meestal 2 keer.groetjes
Laatst gewijzigd door bluesheep op 30 okt 2011 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
inky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 30 okt 2011 16:02
Locatie: Veenhuizen
Contacteer:

Re: Nieuwe poes blijft naast bak plassen.

Bericht door inky »

de andere gebruikt ze gewoon NIET
is dat de bovenste?
Groetjes,
Ingrid, Miep, Bamse, Sjakie & Abby
bluesheep
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 okt 2011 16:27

Re: Nieuwe poes blijft naast bak plassen.

Bericht door bluesheep »

de bovenste is van Lara en heb de klep er van af gehaalt en ik geloof best dat ze stres heeft,eerst op straat gezet dan bij iemand anders en nu is bij mij en ze is heel erg lief net als de andere 3 poezen.Heb een heel klein tipje,kan het buiten de bak plassen best goed in de hand houden omdat de meeste katten van de geur van glorix houden,maak ik de buiten de bak plas in mijn geval naast de bak schoon met gele glorix(wel met water verdunnen en niet te veel glorix) en geheid ze plast weer op die plek,wel meteen doen als je het ziet anders zoeken ze weer een ander plekje,groetjes en tot hoors

Hoe kan ik er achter komen om een goede gedragdeskundige te vinden,groetjes
Gebruikersavatar
inky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 30 okt 2011 16:02
Locatie: Veenhuizen
Contacteer:

Re: Nieuwe poes blijft naast bak plassen.

Bericht door inky »

Oh, zie het nu pas, ze poept dus wel op de bak.
Dus ze wil de bak wel gebruiken, alleen niet om te plassen...
Dan lijkt het me logisch dat het niet om de plaats van de bak gaat, wel of geen dak, of het soort grit dat je gebruikt. (voel me net Sherlock Holmes, hihi)

Wat zou er met het plassen op de bak kunnen zijn...?
Zou het kunnen dat ze 'plassen' en 'bak' nog associeert met de pijn die ze had toen ze blaasontsteking had? Dat ze denkt: 'toedeledoki, daar plas ik niet, want de laatste keer deed dat pijn'? Of misschien heeft ze toch nog wel blaasontsteking/gruis, maar net niet zo erg dat het uit het vorige onderzoek kwam? Staat ze inmiddels wel op het dieetvoer?

Je kunt je DA vragen of ze met een gedragsdeskundige samenwerken, anders wordt het googelen. Op deze site staan deskundigen die aan het keurmerk voldoen. Ben heeel benieuwd of ze weten uit te vogelen wat er aan de hand is! Laat je het weten?

kun je niet beter de bak zelf schoonmaken met chloor? Misschien nodigt dit haar uit om het daar te doen.

Ik zat nog even te denken, misschien kun je haar om de tuin leiden met ander grit en de bak op een andere plaats, als het om een associatie met pijn zou gaan. Tis dan natuurlijk nog wel de bak, maar de rest is anders.

Plas op de grond kun je ook goed schoonmaken met biotex groen, dan is de geur ook goed weg.
Groetjes,
Ingrid, Miep, Bamse, Sjakie & Abby
bluesheep
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 okt 2011 16:27

Re: Nieuwe poes blijft naast bak plassen.

Bericht door bluesheep »

Zou goed kunnen dat ze de bak niet gebruikt van eerder blaasonsteking en pijn maar heb de bak al eens verplaatst,ander grit heb ik nog niet geprobeerd,nu net begon ze wat te miauwen en heb ik haar vandaag voor de 2de keer op de bak gezet en dan plast ze wel maar niet zittend ze staat dan en sproeit heel vlug en springt er dan heel snel uit,heb haar ook lekker even geknuffeld en een snoepje gegeven(gewoon kattenbrokjes)en ze leek er heel blij mee.Ze schijnt geen ontstekingen meer te hebben,testen zijn gisteren nog gedaan.Ik maak alles waar geplast is schoon met biotex ze plast nu alleen nog maar op de plek die ik speciaal voor haar schoonmaak met de gele glorix geur zodat ze het alleen op die plek doet waar ik dat wil.Maak altijd de kattenbakken schoon met gele glorix.Ga zeker op zoek naar de deskundige hulp en laat dan weer van mij horen.groetjes ps ben woordblind en zal hier en daar fouten schrijven sorrij daarvoor
bluesheep
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 okt 2011 16:27

Re: Nieuwe poes blijft naast bak plassen

Bericht door bluesheep »

Einderlijk bericht over Lara,ik heb haar nu een tijdje zelf op de bak gezet om de paar uurtjes en het gaat heel erg goed,ze plast niet meer naast de bakken heb al één hele week niets en nergens meer iets gevonden,hoef haar zelfs niet meer op de bak te zetten,Lara doet het nu HELEMAAL ZELF, niet zittend maar staand trappelend met haar pootjes en dan sproeid ze tegen de zijkant van de bak het plasje loopt er dan wel een beetje uit aan de rand van de bak maar dat heb ik opgelost met een oude handdoek,heb deze in een paar repen geknipt en leg ze dan tegen de naad van de bak aan en de rest doet de wasmachine daar heb ik vrede mee.Ben ook nog met haar naar de da. geweest en ze is zo goed als gezond,haar poepje is nog niet helemaal goed maar dat kan door het nieuwe voer zijn,houd ik verder goed in de gaten.Ze is heel erg lief net als mijn andere 3 poezen helaas zijn ze nog niet helemaal vriendinnetjes van elkaar vind dat wel een beetje raar want Lara is er toch al 11 weken bij ons,is dat eigenlijk normaal dat het zo lang duurt,moet er wel bij zeggen dat alleen Bibi(5 jaar)de boel acher elkaar zet ze blijft blazen en gemeen doen naar Lara.Bibi doet net alsof ze Lara telkens voor de eerste keer ontmoet zo nu en dan breekt er echt een goed gevecht uit en dat komt Suzi(3 jaar)de dochter van Bibi ook wel af en toe even mee doen,Mo(13 jaar)vind alles wel goed zij weet niet eens dat ze een poes is,als het etens tijd is zitten ze kort naast elkaar al van het begin??? groetjes en bedankt voor de tips en nog een fijne avond
Gebruikersavatar
inky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 30 okt 2011 16:02
Locatie: Veenhuizen
Contacteer:

Re: Nieuwe poes blijft naast bak plassen

Bericht door inky »

Fijn dat er geen plasjes meer naast de bak belanden! :)
Soms duurt het gewoon wat langer tot katten het onderling kunnen vinden, een enkele keer lukt het gewoon niet en blijft het bij een soort gewapende vrede.
Zo is Miep hier ook heel wisselend in wat ze van Sjakie vindt. Nu het kouder is geworden is ze meer in huis en heeft ze een wat korter lontje gekregen. N.a.v. wat ik hier over Telizen heb gelezen, ben ik hier eergisteravond mee begonnen. Ik had er geen grote verwachtingen van, maar stond versteld dat ze de volgende ochtend vreedzaam naast elkaar om aandacht zaten te bedelen! Er wordt 2 x daags 1/2 tablet voorgeschreven, maar ik denk dat ik 1 x daags maar eens ga proberen.
Misschien is het ook wat voor Bibi om een tijdje te proberen?
Groetjes,
Ingrid, Miep, Bamse, Sjakie & Abby
bluesheep
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 okt 2011 16:27

Re: Nieuwe poes blijft naast bak plassen

Bericht door bluesheep »

Heb nog een vraag,ik heb een 3 kamer appartement 2 hoog en nu zeggen sommige katten mensen dat dat te weinig plaats is voor 4 poezen,ze zeggen dat elke kat een eigen terug trek ruimte nodig heeft,dus zou ik een kamer te weinig hebben en zodoende zouden ze niet goed met alkaar om kunnen gaan.Is dat een fabel of waarheid,mijn poezen komen ook niet echt buiten wel op het balkon dat poes vriendelijk is gemaakt,ze gaan alleen maar in de zomer op het balkon ze schijnen er verder ook geen behoefte aan te hebben.Krijg ik de Telizen gewoon bij de DA. groetjes en nog een fijne dag
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieuwe poes blijft naast bak plassen

Bericht door Adriana »

http://www.medpets.nl/angst+stress+gedrag+kat/
Medpets heeft het voor 21,25 plus 3,95, dan is je dierenarts waarschijnlijk goedkoper.
wat fijn dat er zo goed op Telizen wordt gereageerd..
hùhh, iedere kat een eigen ruimte om terug te trekken? dat is denk ik als je territorium-ellende hebt, maar dat los je dan met eigen ruimtes ook niet op.
hier drie katers, die voornamelijk keuken, woonkamer, slaapkamer bewonen. logeerkamer is gesloten op dit moment, dus dan hebben die te weinig ruimte? ze slapen in elkaars nek en stijf tegen elkaar aan, die willen denk ik geen eigen kamer hier!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe poes blijft naast bak plassen

Bericht door castratenkoor »

bluesheep schreef:Einderlijk bericht over Lara,ik heb haar nu een tijdje zelf op de bak gezet om de paar uurtjes en het gaat heel erg goed,ze plast niet meer naast de bakken heb al één hele week niets en nergens meer iets gevonden,hoef haar zelfs niet meer op de bak te zetten,Lara doet het nu HELEMAAL ZELF, niet zittend maar staand trappelend met haar pootjes en dan sproeid ze tegen de zijkant van de bak het plasje loopt er dan wel een beetje uit aan de rand van de bak maar dat heb ik opgelost met een oude handdoek,heb deze in een paar repen geknipt en leg ze dan tegen de naad van de bak aan en de rest doet de wasmachine daar heb ik vrede mee.Ben ook nog met haar naar de da. geweest en ze is zo goed als gezond,haar poepje is nog niet helemaal goed maar dat kan door het nieuwe voer zijn,houd ik verder goed in de gaten.Ze is heel erg lief net als mijn andere 3 poezen helaas zijn ze nog niet helemaal vriendinnetjes van elkaar vind dat wel een beetje raar want Lara is er toch al 11 weken bij ons,is dat eigenlijk normaal dat het zo lang duurt,moet er wel bij zeggen dat alleen Bibi(5 jaar)de boel acher elkaar zet ze blijft blazen en gemeen doen naar Lara.Bibi doet net alsof ze Lara telkens voor de eerste keer ontmoet zo nu en dan breekt er echt een goed gevecht uit en dat komt Suzi(3 jaar)de dochter van Bibi ook wel af en toe even mee doen,Mo(13 jaar)vind alles wel goed zij weet niet eens dat ze een poes is,als het etens tijd is zitten ze kort naast elkaar al van het begin??? groetjes en bedankt voor de tips en nog een fijne avond
Om het hoog plassen op de bak te houden zou je een hoge opbergbak van Blokker of Hema kunnen proberen, daar gaat het niet overheen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie