Poes plast in alles wat zacht is

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
lolbroek45
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 okt 2011 11:45

Poes plast in alles wat zacht is

Bericht door lolbroek45 »

hoi luitjes. ik heb 3 kittens van een half jaar oud. al het nodige gehad. zijn geholpen. 2 katers en 1 poes. de poes plast op alles wat lekker zacht is. op de kleed in de bank. op de hangmatten die je aan de verwarming kunt hangen, in de kussens. en in de mand. hoe leer ik haar dat af? want een medisch probleem is het niet. de dierenarts zei dat het een gedragsprobleem is. want ze is gezond. is het een soort van aandacht trekken? die ze genoeg krijgt. en haar broertjes ook. wat zou haar probleem zijn. wie weet raad.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: poes plast in alles wat zacht is.

Bericht door Anne »

Heeft de da een plasje van haar onderzocht voordat hij of zij zei dat het een gedragspobleem was?
Als de da dat wel heeft gedaan dan tja..
Zoniet een andere da zoeken die eerst medisch onderzoek doet en dat uitsluit
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
lolbroek45
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 okt 2011 11:45

Re: poes plast in alles wat zacht is.

Bericht door lolbroek45 »

ze is net onderzocht. maar waarom op zachte plekken? :???:
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Poes plast in alles wat zacht is

Bericht door Ilone »

Ja maar, is haar plasje ook onderzocht. De DA kan haar wel onderzoeken, maar als het plasje niet nagekeken wordt weet je nog niks...Zachte plekken worden meestal gebruikt door de poezels als het plassen pijn doet namelijk.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
lolbroek45
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 okt 2011 11:45

Re: Poes plast in alles wat zacht is

Bericht door lolbroek45 »

ze is namelijk net onderzocht. nis wijst uit dat ze iets aan de blaas mankeert. ze is nog maar een kitten van een half jaar oud.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Poes plast in alles wat zacht is

Bericht door pearlsofpassion »

Ok goed, je blijft volhouden dat ze onderzocht is, is haar plas dat ook?
Dat is de cruciale vraag. ;-)
Op het zicht kan je namelijk niet zien of de kat een blaasontsteking heeft, dat kan enkel door de plas te onderzoeken.
Op zachte zaken plassen is typisch voor blaasontstekingen of andere blaasproblemen, vandaar.

Hoeveel bakken heb je verder staan?
Voor 3 katten heb je in den regel 4 bakken nodig, liefst zoveel mogelijk verspreid door het huis.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Poes plast in alles wat zacht is

Bericht door castratenkoor »

Plassen op zachte plekken wijst vaak op pijn of ongemak bij het plassen.
Ik zou haar urine laten onderzoeken op gruis en op ontsteking.

En inderdaad minimaal 4 bakken, diverse modellen en in diverse ruimte.
Probeer een een grote hoge opruimbak van Hema/Blokker/Giraffe/Action - voor een paar euro.
Veel katten plassen graag lekker ruim.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Poes plast in alles wat zacht is

Bericht door jennli »

Sluit me aan bij mijn voorgangers. Haar gedrag komtergens vandaan natuurlijk en vaak heeft het te maken met pijn bij het plassen.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
lolbroek45
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 okt 2011 11:45

Re: Poes plast in alles wat zacht is

Bericht door lolbroek45 »

hoe vaak moet ik nog zeggen dat ze net bij de dierenarts wegkomt? ze is hartikke gezond. net als haar broers. ze zijn alle 3 een half jaar oud. van mijn oude poes die 12 is zou ik het eerder verwachten dat ze blaas ontsteking zou hebben. de dierenarts vertelde me dat het een gedragsprobleem is. en mijn vraag was hoe leer ik het haar af.
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Poes plast in alles wat zacht is

Bericht door jennli »

Je vraagt om tips, je krijgt tips. Zou niet voor het eerst zijn dat een dierenarts niet meteen de juiste diagnose stelt. Maar goed..... Nogmaals de vraag hoeveel kattenbakken heb je in huis?
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Poes plast in alles wat zacht is

Bericht door Anne »

En hoevaak moeten wij nog vragen of het plasje ook daadwerkelijk onderzocht is, of alleen de poes zelf? :roll:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Poes plast in alles wat zacht is

Bericht door sandy »

Mischien stress van de katertjes? Ook katers die geholpen zijn willen nog wel eens vervelend gedrag vertonen naar poezen, dat maak ik hier ook nog steeds zo nu en dan mee, heb 3 poezen, 1 kater.
Er zijn ook katten die hun bak al te gauw vies vinden en dan ook ergens anders gaan zitten.
Mandjes en kleedjes heb ik hier allang niet meer omdat die ook consequent verzeken worden en waarom? Geen idee..lijkt me stug dat ze alle 4 medische problemen hebben.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Poes plast in alles wat zacht is

Bericht door pearlsofpassion »

Blaasproblemen hebben niets met leeftijd te maken.
En verder antwoord je gewoon niet op de vraag of er ook een plasje onderzocht is. Als dat zo is, gewoon even zeggen, das toch niet zo moeilijk?
En als het niet zo is, wordt er aangeraden dat toch even te doen, en er wordt zelfs gezegd waarom. Een jou dan om met die raad iets te doen of niet, maar je komt er wel naar vragen.

Je kan wildplassen niet afleren, je moet de oorzaak wegnemen.
Vandaar ook de vraag naar het aantal kattenbakken.
Begrijp ik nu dat je 4 katten hebt? Dan heb je 5 kattenbakken nodig (1 meer dan aantal katten) op verschillende plaatsen in huis. En minstens een keer per dag schoonscheppen.

Het kan een dominantieprobleem zijn, en dan kan je hen ook enkel ondersteunen met meer bakken plaatsen. Meer dan 5 kan ook echt geen kwaad.
Als het dan ophoudt, weet je dat het daaraan lag. Als het daarmee niet stopt, moet je verder zoeken.

Er zijn veel dierenartsen die het snel op stress gooien als ze bij een plasprobleem niet onmiddelijk iets vinden. Vaak blijkt achteraf dat er een heel ander probleem was.
Als je persé je DA wil geloven, ga je gang, maar dat kan je soms duur opbreken. Dierenartsen krijgen geen opleiding over kattengedrag en je ziet hier vaak de meest vreemde adviezen voorbijkomen. En verkeerde diagnoses ook.
Het kan nooit kwaad om een tweede opinie te vragen als je eigen DA niet grondig genoeg onderzoek (maar we weten dat nog altijd niet... ). Daar zijn al heel veel katten het leven mee gered.

Als ze een blaasontsteking heeft (ik zeg wel, àls), kan dat nare gevolgen hebben als je daar niets aan doet. Het kan overslaan naar de nieren en wat dat dan geeft, moet je maar eens opzoeken...
Ik wil je niet bang maken, maar schuif het aub niet te snel af op stress of een gedragsprobleem (wat dan dat ook moge zijn, heb je eerder al problemen gehad?). Katten gaan echt niet zomaar wildplassen omdat ze dat leuk vinden. Er is altijd een reden ( soms is dat late castratie maar dat is bij jou ook niet het geval). Je moet ze alleen vinden en oplossen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Poes plast in alles wat zacht is

Bericht door Ilone »

lolbroek45 schreef:hoe vaak moet ik nog zeggen dat ze net bij de dierenarts wegkomt? ze is hartikke gezond. net als haar broers. ze zijn alle 3 een half jaar oud. van mijn oude poes die 12 is zou ik het eerder verwachten dat ze blaas ontsteking zou hebben. de dierenarts vertelde me dat het een gedragsprobleem is. en mijn vraag was hoe leer ik het haar af.
En als je even onze reacties goed zou lezen zou je zien dat we hebben gelezen dat ze is onderzocht. Wij willen alleen maar weten of haar PLAS ook is onderzocht. De regel "ze is onderzocht" is nogal breed, niet? Daarnaast waren het slechts vragen, om je te helpen...Hoef je niet meteen zo te reageren in mijn optiek...

Stress zou inderdaad ook een oorzaak kunnen zijn.
Waarom zachte dingen? Nou, omdat die lekker zacht zijn om op te plassen?
Als de DA met zekerheid gezegd heeft dat het niet de blaas is, dan is het een gedragsprobleem.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Poes plast in alles wat zacht is

Bericht door castratenkoor »

lolbroek45 schreef:hoe vaak moet ik nog zeggen dat ze net bij de dierenarts wegkomt? ze is hartikke gezond. net als haar broers. ze zijn alle 3 een half jaar oud. van mijn oude poes die 12 is zou ik het eerder verwachten dat ze blaas ontsteking zou hebben. de dierenarts vertelde me dat het een gedragsprobleem is. en mijn vraag was hoe leer ik het haar af.
Conclusie je hebt haar plas niet laten onderzoeken. Aan de buitenkant kan geen enkele dierenarts zien of ze een blaasontsteking heeft.

Ik schat in een combinatie van factoren. Door de plas te lang op te houden krijgen poezen blaasontsteking.
Aangezien je ook niet ingaat op de vragen over aantal bakken, concludeer in dat je er dus te weinig zult hebben.
Dominantie is vaak door mensen-ogen amper te zien, het gebeurt met dwangmatig staren.
Poes moet plassen, wil naar de bak, andere kat zit 2 meter van de bak en gaat pesterig naar poes met aandrang zitten staren. Poes durft niet, gaat het te lang ophouden. Tot de blaas geïrriteerd raakt. Pijn en ongemak - gauw lekker laten lopen op kussentje/dekentje. Pfffff opluchting.
Volgende keer weet poes, als ik mijn plas laat lopen over zachte deken dat heb ik daarna resultaat opluchting.

Zo ongeveer ontstaat dit gedrag.

Zonde van mijn energie eigenlijk.......meer dan "ik heb toch al gezegd dat ze pas onderzocht is" zal er wel niet komen.

In plaats van je nukkige stuiter-gedrag kun je beter iets zinvols ondernemen om er wat aan te doen. Tips genoeg onderhand.

En dat is mijn persoonlijke mening - jajaja ik weet het - ze is pas onderzocht..........

Zal ik je eens een voorbeel dnoemen van foute diagnose.
Ras - Poes heeft nest kittens gehad, waarvan er eentje, een dochter blijft. Moederpoes gaat wildplassen, op zachte stoelen en zo.
Dierenarts onderzoekt poes, hmmmm niks mis mee - zit tussen d'r oren.
Gaat maar door en door - dierenarts adviseert poes apart op te sluiten als straf, in kale kamer met alleen een kattenbak en een slaapmandje.
Op een gegeven moment kan poes opeens helemaal niet meer plassen, ze jammert van pijn.
Poes onder het mes - poes blijkt tumor in de blaas te hebben.
Deze casus vond plaats in België overigens.

Jaja - tussen de oren - hoe makkelijk is die conclusie.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie