Jonge poes plast in de zetel

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Maitè
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 okt 2011 23:48
Locatie: Mariakerke

Jonge poes plast in de zetel

Bericht door Maitè »

Hallo , ik heb sinds kort een jong katinneke.
De eerste 2 weken sinds ik ze heb , ging ze zonder problemen op haar kattenbak.
En toen plaste ze ineens in de zetel! Ik had er dekens in gelegd ,zodat ze er niet zou aan krabben (want het is een stoffige zetel) en ineens miauwde ze en krabte gelijk in kattebak en zette haar en ze plaste! Ik heb haar onder haar voeten gegeven en in de kattenbak gezet, maar ze deed het de dag nadien terug.. op dezelfde plek , maar wel een ander dekentje want had het uiteraard direkt in de wasmachien gestoken.. ze heeft nu al 2 keer wel degelijk geplast in de zetel! Maar het stopt niet , ik heb ze al zeker een 5tal keer betrapt dat ze rook en krabte en haar zette op de dekens en ik zie het gelukkig altijd net op tijd en geef haar dan een tik op haar kopje en zet ze in de kattenbak en dan krabt ze 1 keer en plast ze direkt!! Ik begrijp niet waarom ze het doet! Ik kan haar onmogelijk alleen in de living laten , dus als ik wegga of slaap , steek ik ze in een aparte kamer , met de kattenbak en haar eten enzo en daar gaat ze nogthans zonder problemen de kattenbak in! Ik ben ten einde raad haar kst moeten in de gaten houden Ik ben thuis opgegroeid met katten , al van kleinsaf aan , en mijn moeder zegt ook , ze heeft dat nog nooit geweten.. wat moet ik doen ? Kan een dierenarts haar er echt vanaf helpen als het echt om een gedragsprobleem gaat ?
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Jonge poes plast in de zetel

Bericht door ayla »

heb je al onderzocht bij de dierenarts of er wellicht een lichamelijk oorzaak is?

poept ze wel op de bak? Het kan zijn dat zij niet wil plassen en poepen op zelfde bak. een 2e bak aanschaffen is handig.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Jonge poes plast in de zetel

Bericht door castratenkoor »

Ik heb exact dit stuk tekst al in een ander topic gezien, daar waren ook al reacties op gegeven.

Straffen zou ik niet doen, laat de poes eens nakijken bij de dierenarts om medische problemen uit te sluiten.
Als katten op zachte dekens gaan plassen is het over het algemeen OF pijn OF onlustgevoelens.
Heeft ze wel genoeg te doen in huis, krijgt ze wel genoeg aandacht?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
helskinky
Poema
Poema
Berichten: 209
Lid geworden op: 09 apr 2010 22:36

Re: Jonge poes plast in de zetel

Bericht door helskinky »

Ja dat dacht ik ook , ik heb vanmorgen vroeg op zo'n zelfde bericht antwoord gegeven
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Jonge poes plast in de zetel

Bericht door Ilone »

Andere topic was dacht ik een kater.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Maitè
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 okt 2011 23:48
Locatie: Mariakerke

Re: Jonge poes plast in de zetel

Bericht door Maitè »

Ze poept in haar kattenbak en plast er ook in hoor,het is alleen als ze speelt in de zetel.
Ze krijgt zeker genoeg aandacht van mij,ze volgt me overal waar ik ga en komt altijd bij mij slapen. Het is nu al 3dagen dat ze haar ook niet meer zet in de zetel , en heb verdere informatie opgezocht en trucjes gedaan die ik las. Zoals druppeltjes bleekwater in kattenbak doen en heb geurdoekjes in de zetel onder de dekens gelegd en voorlopig doet ze het heel goed! Ik heb er goede hoop op dat het goed komt :)
Bedankt allemaal!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Jonge poes plast in de zetel

Bericht door Anne »

Als ze nog zo jong is zou ik er gauw een twede kitten bijnemen, dat zijn ze vaak gelukkiger en heb je minder kans op frustraties en stress ( en dat veroorzaakt nogal wat blaasproblemen)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Jonge poes plast in de zetel

Bericht door pearlsofpassion »

Bij kleine kittens heb ik een klein mobiel bakje (teiltje). Dat plaats je dan gewoon waar ze op dat moment zijn.
Als ze zo klein zijn dat ze nog niet met veel gemak in en uit springen, zet je het gewoon in de zetel.
Zo vermijd je ongelukjes. Want kittens die aan het spelen zijn kunnen niet altijd op tijd op de bak geraken omdat ze er te laat aan denken (het zijn ook nog maar peuters, wat wil je dan?).
Dan is een bakje in de buurt wel handig.
Anders zal het ook snel een gewoonte worden om op stoffen te gaan plassen, en dat wil je liever niet natuurlijk.
Straffen geeft stress en kan voor extra wildplassen zorgen, maar afleren doe je het er toch niet mee. Het enige wat je kan bereiken is dat ze het nog meer gaat doen maar enkel als je het niet ziet. Dus daar doe je jezelf ook geen plezier mee. Gewoon rustig op de bak plaatsen, als het nog niet te laat is. En natuurlijk uitvoerig belonen en prijzen als ze het wel goed doet op de bak.
Verder zou ik ook voor 2 gewone bakken zorgen, en deze mistens 1 keer per dag uitscheppen. Dan heeft ze altijd een min of meer schone bak om op te gaan, en dat is toch maar zo aangenaam voor haar. Das ook wel belangrijk als je wil dat ze daar haar behoefte doet. ;-)

Verder sluit ik me erbij aan dat je om verdere problemen te vermijden kittens best per twee laat opgroeien. Zo hebben ze elkaar, slopen minder tot niet en je krijgt geen frustraties bij je jonge poesje. Ze leren zo ontzettend veel van elkaar en het is tegennatuurlijk om zo'n poezenbaby alleen te houden, hoeveel aandacht je ze als mens ook geeft en hoeveel dode speeltjes ze ook krijgen. Een eigen kattenvriendje die je begrijpt en om mee te stoeien en te knuffelen is toch zoveel leuker.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Maitè
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 okt 2011 23:48
Locatie: Mariakerke

Re: Jonge poes plast in de zetel

Bericht door Maitè »

Oke bedankt voor jullie hulp en ervaringen te delen hier :)

Groetjes!!
Plaats reactie