Poes plast in huis

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
joy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 jul 2011 20:26

Poes plast in huis

Bericht door joy »

Hallo,
Er zijn al een hoop topic over dit onderwerp, maar ik kan hier uit geen duidelijke tips halen. Misschien kan iemand mij hier helpen, want ik weet het echt niet meer :-(

Mijn poes van 7 maanden plast in huis. Ze gaan keurig op de kattenbak maar ook plast ze regelmatig op verschillende plekken in huis. Bij de fokker is hierover niks bekend ook heeft ze dit nog nooit eerder gehoord bij een van haar kittens.
Dat er medisch niets is weet ik zeker. ze is al onderzocht.
Ik heb verschillende kattenbakken staan en maak ze elke dag schoon.
toch plast ze achter de bank, op de bank, op de schone was, op de zak kattengrit enz.
Ik weet echt niet meer wat ik moet doen.
ondanks de geur brengt het ook een hoop irritatie met zich mee. weet iemand wat ik hier aan kan doen?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Poes plast in huis

Bericht door pearlsofpassion »

Wat doe je om het op te kuisen?
Wat is er precies onderzocht geweest en hoe lang is dat geleden? Hoelang doet ze het al?
Gaat het in vlagen, of is het heel constant?
Is ze de enige poes? Hoe lang al? Is ze vaak alleen thuis?
Is ze gesteriliseerd?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Poes plast in huis

Bericht door castratenkoor »

Je zegt "ze is al onderzocht". Hoelang geleden? Kan best dat ze een blaasontsteking heeft of geïrriteerde urinewegen o.i.d. Ik zou urine laten onderzoeken en als dat niks uitwijst bloed onderzoek.
Is dat allemaal goed, dan nagaan waarom ze het doet, heeft ze last van drukte, maakt een ander huisdier haar het leven zuur, is er een andere vorm van stress.
Er zijn katten die gaan wildplassen als ze het ergens niet mee eens zijn.
Haar laten steriliseren is ook een goed idee. Kan een hormonale kwestie zijn.
Maar dan eerst laten onderzoek of plas en bloed goed is.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
joy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 jul 2011 20:26

Re: Poes plast in huis

Bericht door joy »

Ik heb haar bloed en plas laten onderzoeken dit is nog niet lang geleden.
ik heb meerdere katten in huis, maar deze pesten haar niet.
de ene week doet ze het wel en de andere week niet. er zit geen regelmaat in.
Haar steriliseren is eigenlijk geen optie gezien ik graag een nestje van haar wil.
Ze is niet heel veel alleen in huis. ik heb haar vanaf 13weken en het is denk ik een maand of 2 nadat ik haar had begonnen.
ik heb verschillende dingen geprobeerd. andere grit, op de plekken waar ze het doet heb ik een bak neer gezet maar ook dit hielp niet. ze mag ook goed op de bak van de ander katten.
Ik heb niet het idee dat het stress is.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Poes plast in huis

Bericht door Ilone »

Hoeveel kattebakken heb je staan? (en hoeveel katten)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Poes plast in huis

Bericht door castratenkoor »

Je zegt ze wordt niet gepest. Ik zou eens een poos heel goed op de katten letten als ik jou was. Pesten hoeft niet gepaard te gaan met tikken uitdelen en opjagen en krijgen enz.
Let eens op of een van de andere katten wel eens naar haar zit te staren. Dat is intimideren. Kan de poes erg onzeker van raken. Het pesten op zich is voor de mens vrijwel onmerkbaar.
Verder omdat ze niet gesteriliseerd is zouden hormonen in dit geval heel heed mee kunnen spelen.
Echte poezen kunnen gaan wildplassen om de katers flink te laten weten dat zij daar is.
Wildplassen van fokpoezen behoort tot een van DE risico's van het katten vermeerderen.
Het is eigenlijk een bewuste keuze die je maakt, zeg maar de "prijs" die je betaalt voor katten vermeerderen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
joy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 jul 2011 20:26

Re: Poes plast in huis

Bericht door joy »

Ik weet heel zeker dat ze niet gepest wordt heb dit al geruime tijd in de gaten gehouden.
heb in totaal 4 katten en 6 kattenbakken staan die 2x per dag leeg geschept worden.
Als het een hormoon kwestie is vind ik het wel erg vroeg. gezien ze met 17 weken al begon.
ze is nog niet krols geweest. de rest van mijn dieren zijn allemaal geholpen.
maar als dit een hormoon kwestie is dan zou de fokker hier toch ook last van moeten hebben bij 1 van de andere katten?
Plaats reactie