Kater plast in huis

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
mariekje
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 aug 2011 23:00

Kater plast in huis

Bericht door mariekje »

Hallo katten liefhebbers!
Zoals ik al zag zijn er heeeel veel berichten over in huis plassende katten.. Maar toch zou ik ook nog graag tips willen. Namelijk, wat te doen als de kat steeds over de post gaat plassen die op de deurmat valt? Erg vervelend als het post is die je terug moet sturen. Ook heeft hij een keer over de combi magnetron gesproeid en of geplast. Heb het verwijdert. Maar wilde laatst fijne broodjes afbakken.. En het begon me toch te stinken naar kattepis!! Niet echt prettig als ik een keer ga koken voor vrienden :esick: Ook laat hij plasjes achter op het aanrecht :-( Hij is 2 jaar. En laat hem vrijdag castreren.. Maar of dat nog iets gaat helpen?
Verder heb ik net wel ecodor besteld. Ik rook namelijk ineens urine geur op de bank! Dus hoop dat dat werkt!
Alvast bedankt voor de reacties!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kater plast in huis

Bericht door pearlsofpassion »

Als hij nu pas gecastreerd wordt, weet ik ook niet of dat nog gaat helpen. En of er wel nog iets gaat helpen...
Ik duim voor je.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
mariekje
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 aug 2011 23:00

Re: Kater plast in huis

Bericht door mariekje »

Nee ik dus ook niet:( Scheeld misschien wel dat ik vakantie heb.. dus mocht hij na vrijdag nog op vreemde plaatsen gaan plassen kan ik er wel gelijk wat van zeggen! Maar ja loop ook niet de hele dag achter hem aan haha
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kater plast in huis

Bericht door pearlsofpassion »

Laat dat iets van zeggen maar zo! Daar maak je het alleen maar erger mee! Echt hoor!
Dan schiet hij in de stress en het enige wat je bereikt is dat hij het achter je rug nog meer doet en bang van je wordt. Hij begrijpt dan helemaal niet wat hij verkeerd doet want hij zet gewoon zijn geur af.

Je kan wel best de plekken opkuisen wanneer hij het niet ziet (anders gaat hij gelijk terug een vlag zetten omdat hij denkt dat jij hem wil overtreffen). Maar hem afleren gaat toch niet lukken. Dit is een gedrag dat nooit af te leren valt.
Hij moet het uit zichzelf niet gaan doen, of je moet het minder aantrekkelijk voor hem maken (verschillende manieren, als je op de zoekfunctie zoekt kan je wel zaken vinden), maar als hij echt blijft sproeien, niet gewoon wildplassen, valt er niet veel aan te doen...

Er bestaan medicijnen die zouden kunnen helpen, maar als je het levenslang moet geven, zou ik er toch maar eens over nadenken... Vaak hebben ze een erg impact op zijn gedrag en zijn erg ingrijpend.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kater plast in huis

Bericht door Ilone »

Om de post te beschermen zou je een bak onder of rond je brievenbus kunnen (laten) maken.
Of het plassen gaat stoppen na de castratie, durf ik niet te zeggen. 2 jaar is erg laat voor castratie...
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kater plast in huis

Bericht door castratenkoor »

Dat idee van Ilone zat ik ook aan te denken, een opvangbak of zak aan de brievenbus.
Had ik ook toen ik honden had nog.

Na de castratie blijven sowieso de hormonen nog 6 weken actief.
Dus de eerste 6 weken zal er weinig veranderen.
Eenmaal aangeleerd gedrag raken ze lastig kwijt, als je pech heb sproeit hij door.
Dat is ook een van de redenen waarom 6 maanden geadviseerd wordt voor castreren.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
mariekje
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 aug 2011 23:00

Re: Kater plast in huis

Bericht door mariekje »

Oh oh... :( Nou misschien gebeurt er wel een wonder.. haha En word het een hele brave kat ;)
Nou ik zal jullie op de hoogte houden van hoe het gaat na vrijdag!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kater plast in huis

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum en je hebt al heel veel tips gehad.
ik begrip dat het jullie enige kat is en het zou kunnen helpen als je voor hem wat meer kattenbakken in huis zet. inderdaad al eentje bij de brievenbus en als je een huis met een verdieping hebt, dan daar ook eentje, dat kunnen dweilemmers van Blokker of speelgoedkratten zijn..
en toch... zou het kunnen zijn dat hij een kameraadje mist en missch zou je eens voorzichtig kunnen nadenken over een kattenmaatje.. spreek als je wilt dat eens door met mw's van een asiel in de buurt, die hebben goeie terugbreng garanties als het niet gaat en twee is zoveel leuker dan eentje en lost waarschijnlijk gelijk je plas-probleem op...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Kater plast in huis

Bericht door MarjanR »

Aangezien je gelezen hebt over dit probleem, heb je ook al een extra kattenbak geplaatst?
Misschien dat het niet helpt, misschien dat je probleem daarmee ook minder wordt.
Misschien kun je ook de andere plekken minder aantrekkelijk maken voor hem?
Ilone geeft al een oplossing voor je post.
Je zou ook een zware pot op de oven kunnen zetten, zodat hij niet kan gaan "zitten" (wel zware pot he, anders ligt dat ding stuk op de grond... gevaarlijk).
Op de bank als je weggaat ook zoiets bedenken?
Misschien vindt hij andere plekjes? Maar wellicht duik hij toch de bak op.
Als het allemaal niet helpt zou ik eens gaan raadplegen bij een gedragsdeskundige.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5451
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kater plast in huis

Bericht door nellebel »

en zorgen dat alles picobello schoon is als hij na castratie thuis komt. misschien een nieuwe start dan.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
mariekje
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 aug 2011 23:00

Re: Kater plast in huis

Bericht door mariekje »

Hai Wendy
Ja dat wil ik zowiezo! Als hij een dagje weg is kan ik hier eens heel goed alles schoonmaken, en dan maar heel goed opletten of hij ergens gaat plassen!
En ik leg inderdaad wel iets op de oven, wat ik er weer afhaal als ik de oven ga gebruiken.
Aan een kameraadje heb ik al zitten denken, maar ik woon niet groot.. Dus dat vind ik een beetje sneu..
Maar ik ben benieuwd hoe het gaat na vrijdag!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kater plast in huis

Bericht door pearlsofpassion »

Ik weet niet of een maatje hierbij zou helpen.
Ik zie de link met het probleem niet onmiddellijk, maar omdat je klein woont vind ik een verkeerde redenering.
Ik vind juist dat als je klein woont het extra belangrijk is om gezelschap voor je kat te hebben. Met een vriendje krijgt die ruimte plots veel meer waarde en een kat alleen heeft in mijn ogen dus meer ruimte nodig dan 2 katten samen.
Met een vriendje dollen kunnen ze op een paar vierkante meter (achter elkaar aanhollen is natuurlijk wel leuker, dat hoor je me niet tegenspreken), maar op je eentje je energie kwijtraken vraagt wat meer ruimte.
Het is niet dat je ene kat plots maar de helft van het huis zou hebben, nee, hij heeft nog steeds het hele huis en de ander ook. Dus ik zie echt niet in waarom dat nadelig zou zijn voor de ruimte. Hij moet misschien eens opschuiven op de bank of in een ander mandje gaan liggen, of een andere bak gebruiken als de ander er toevallig op zit, maar daar stopt het dan toch mee?

Enfin, ik zou het zeker voor de ruimte niet laten. Of je er daarnaast om andere redenen eentje bij wil of niet, moet je zelf uitmaken. Maar ik zou zowiezo eerst 6 weken wachten na castratie.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kater plast in huis

Bericht door Adriana »

de link heet 'aandacht'
katten doen soms de meest onbegrijpelijk dingen om aandacht te krijgen en wildplassen is een grote favoriet. qua plaats maakt het niks uit, één of twee katzels en de kosten (muv da) zijn het eigenlijk ook niet.
tuurlijk had ie al veel eerder gecastreerd kunnen zijn, maar dat is niet terug te draaien. als hij een leeftijdgenootje heeft, dan krijgt hij daarvan aandacht en afleiding. baasjes zijn er voor knuffels en eten en veiligheid, twee bv katers hebben het onderling zo ongelofelijk veel beter!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kater plast in huis

Bericht door castratenkoor »

Omdat dit wildplassen door hormonen komt, hij is immers twee jaar en ongecastreerd, zou ik ALS je voor een tweede kat kiest zeker 6 weken wachten na de castratie. Hij zal zeker nog 6 weken de hormonen in zijn lijf hebben en dominant zijn t.o.v. andere katten.

Extra bakken plaatsen vind ik een zeer goed advies. Minstens een op elke verdieping/ruimte.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
mariekje
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 aug 2011 23:00

Re: Kater plast in huis

Bericht door mariekje »

En als ik er een kat bij neem... Over 6 week, moet dat dan een poes of een kater zijn? Als het een kater word, zou Polo (die van mij dus) dan niet opeens weer gaan sproeien ondanks de castratie?
Ik ga eerst afwachten hoe Polo gaat reageren na vrijdag.Dus weet nog niet zeker of ik er een kat bij neem.. Aangezien katers ook rustiger worden na een catratie?
Kan me nu al druk maken over vrijdag als hij naar de dierenarts gaat.Haha eens kijken hoe hij reageert en hoe hij uit de narcose komt.. Vind het nu al zielig voor hem haha!
Plaats reactie