Heel vreemd kattenbakgedrag

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Mangopango
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 aug 2011 12:43

Re: Heel vreemd kattenbakgedrag

Bericht door Mangopango »

Naja, ik kan mijn huis wel gaan fotograferen zodat je kunt zien dat mijn keuken/eetkamer en woonkamer 1 vierkant geheel zijn. In de keuken neerzetten betekend dan dat de bak naast z'n etensbakje staat, en dat is ook weer niet goed. In de woon/eetkamer staat ie onder de bank, achter de stoel of onder de eettafel, en in mijn slaapkamer onder het bed. Ik zou hem eventueel in de badkamer kunnen zetten, maar aangezien de badkamerdeur uitkomt in mijn woonkamer vind ik het ook niet prettig om die open te laten staan de hele dag. Maja ik hoef mijzelf op dit vlak ook helemaal niet te verantwoorden, ik zal kijken of ik een kleine curverbak die ik nog heb ergens onopvallend tussen kan schuiven en dan maar hopen dat ie niet gaat lopen schijten als er bezoek op de bank zit :D

Daarnaast miauwt ie dus niet op de bak, bij het plassen of poepen, hij miauwt ook niet als hij alleen op de bak gaat ('s nachts en als ik terugkom van een dag weg). Hij miauwt enkel en alleen als ik thuis ben, en dan net zo lang tot ik hem oppak en hem erop zet. Naar mijn idee heeft het dus niets te maken met het poepen of plassen zelf, want dat doet ie dus ook uit zichzelf zonder problemen, maar dan als ik slaap of niet thuis ben. Overigens deed ie dit ook al vóórdat ik naar de dierenarts ging voor inentingen. Ze hebben hem toen ook nagekeken en hij was gewoon gezond, maja. Aangezien plasje controleren voor alles wat te maken heeft met de kattenbak hier protocol lijkt zal ik dat maar doen. Kword nu al bekritiseerd om het geen ruimte hebben voor een tweede kattenbak, kweet niet wat ik moet verwachten als ik niet naar de dierenarts ga voor controle van een plasje...


@Jenli, en bedankt, mij zie je hier dus niet meer terug. Kom ook even goedbedoeld (voor mijn kat) advies zoeken.
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Heel vreemd kattenbakgedrag

Bericht door jennli »

Ik begrijp je reactie niet. Ik zeg helemaal niet dat je slecht bent voor je kat. Ik vond je idee juist erg goed om wellicht voor een tweede te gaan. Je zegt zelf dat hij het misschien doet om aandacht te vragen. Een maatje zou hierbij kunnen helpen. Voel me door jou ook niet serieus genomen, maar zal er geen nacht minder om slapen.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Heel vreemd kattenbakgedrag

Bericht door Adriana »

hebben we met zijn allen toch vreselijk ons best gedaan.. .. de nodige tijd in gestoken..

sommige baasjes met problemen denken geloof ik dat wij kunnen toveren, :icon_shifty:
maar ze zullen het toch echt zelf moeten oplossen.. ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Heel vreemd kattenbakgedrag

Bericht door jojo »

Je legt een gedragsprobleem voor, daar komen adviezen op, en dan is het vervolgens aan jou of je daar iets mee doet of niet. Linksom of rechtsom, Mango blijft jouw verantwoording en jullie zullen het met elkaar moeten doen. Het is dus ook aan jou om te bepalen in hoeverre er echt sprake is van een probleem, en hoe ver je wilt of kunt gaan om dat op te lossen.

Ik doe even eigenwijs en deponeer mijn eigen gedachtenkronkeltje erbij. Je wilt geen poepdampen in je buurt, je wilt geen kattenbak in je woon- of slaapgedeelte, je hebt geen plek voor een 2de normaal formaat kattenbak (of wilt daar geen plek voor maken), vergeet ik nog iets? Maar je hebt er wel voor gekozen een kat als huisgenoot te hebben, dus of je dat nou leuk vindt of niet, je zult hier of daar toch een concessie moeten gaan doen. Ik heb nog steeds de indruk dat je je best doet voor je kat, en ik heb ook geen enkele reden om te bedenken dat Mango iets tekort komt bij je, maar ... je kunt halstarrig volhouden in je ik wil dit niet en ik wil dat niet maar dat gaat niets oplossen he. Dus dan blijft toch echt over, óf je legt je neer bij de gedragstic rondom het huidige kattenbakgedrag, óf je krabbelt je nog eens in alle eerlijkheid achter je oren en gaat eens pogingen ondernemen om iets met die alternatieve oplossingen te doen (die er echt wel zijn, maar je moet wel wíllen).

En dat gemopper van je heeft geen pas, dat weet je zelf ook wel.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5470
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Heel vreemd kattenbakgedrag

Bericht door nellebel »

ik denk dat je kat inderdaad graag jou aandacht wil en die krijgt hij alleen als hij dit doet. hooop dat je de tips gaat proberen. kattebak wat vaker schoonmaken, en wat meer aandacht aan de kat geven en vaker met hem spelen zodat hij niet je aandacht hoeft te vragen. negeer zijn slechte gedrag. ik denk dat er medisch niet zoveel aan de hand zal zijn, dan was hij anders ook onzindelijk. geniet van je katje en speel er lekker mee. daarom heb je toch ook een katje genomen neem ik aan . niet als bankversiering.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Kimms
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 mei 2010 16:14
Locatie: Land van Maas en Waal

Re: Heel vreemd kattenbakgedrag

Bericht door Kimms »

Een maatje hoeft niet altijd 'beter' te gaan, is niet altijd de oplossing. Plan gewoon op de dag een speeltijd in met je lieve pluizebol! En als 't aan blijft houden, na alle genoemde tips, plasje laten controleren bij DA. Hoe je dat opvangt weet ik ook niet (zal vast wel ergens in Forum vermeld staan) maar dan kun je iets medisch i.i.g. uitsluiten. Succes en veel knuffelplezier!
Kattig, wél voor de poes!
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Heel vreemd kattenbakgedrag

Bericht door Ilone »

Mangopango schreef:@Jenli, en bedankt, mij zie je hier dus niet meer terug. Kom ook even goedbedoeld (voor mijn kat) advies zoeken.
Jennli heeft helemaal niets gezegd waardoor je zo zou mogen reageren..
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Heel vreemd kattenbakgedrag

Bericht door pearlsofpassion »

Vind ik ook.
Ik zie zelfs helemaal niets aanstootgevends...
Ik vind dat Jojo het mooi verwoord heeft.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Heel vreemd kattenbakgedrag

Bericht door Ilone »

Ik ben het inderdaad ook eens met Jojo.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Heel vreemd kattenbakgedrag

Bericht door Dafpoetser »

Jahoor, plemp hier een probleem neer, en simsalabim, zelfs zonder windmachine van Hans Klok komen de magische oplossingen aangewaaid, zonder dat je ZELF concessies hoeft te doen.

Dat werkt misschien in een Harry Potter film, maar niet in het echte leven.

Heb het hele topic even doorgelezen, en Jennli wordt aangevallen, terwijl ze juist probeert om een oplossing voor JOUW...lees goed...JOUW probleem aan te dragen.
De aantijging jegens haar is zwaar onterecht.

En inderdaad, Jojo verwoordt het mooi (maar dat is Jojo wel toevertrouwd) ;-)

Dit soort geneuzel is overigens de reden dat ik hier alleen nog kijk in de voor mij interessante topics.

Mangopango, trouwens...jouw taalgebruik zegt meer over jou, dan wat je een ander allemaal in de schoenen durft te schuiven.

Rob.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Mangopango
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 aug 2011 12:43

Re: Heel vreemd kattenbakgedrag

Bericht door Mangopango »

Als eerste mijn verontschuldigingen naar Jennli. Ik heb de zin heel verkeerd gelezen, ik dacht namelijk dat er stond 'je voelt je inderdaad te snel aangesproken, lijkt me een leuk maatje voor je kat'.

Dat zag ik dus als aanval richting mij, en was het wellicht ook geweest als dat er zo had gestaan,maar dat staat er dus niet (zie ik nu). Dus mijn excuses.

Verder heb ik wel degelijk wat aan de tips die gaan over het gedrag, zeker met betrekking tot meer spelen/aandacht geven en het niet belonen van het negatieve gedrag. Ik ga hier zeker rekening mee houden en kijken of dit uitmaakt. Vandaag is hij al 2 keer uit zichzelf op de bak gegaan terwijl ik thuis was dus wie weet is dit inderdaad het (makkelijk op te lossen probleem). Daarnaast heb ik ook een kleine curverbak in mijn slaapkamer gezet (in de verste hoek mogelijk), maar die heeft ie nog niet gebruikt. Ik laat em staan voor de zekerheid.

Nogmaals mijn excuses, ik werd er gewoon kriegelig van dat ik het gevoel kreeg een slecht baasje te zijn en beter nooit een kat had kunnen nemen :oops: .


@ Rob, mijn taalgebruik?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Heel vreemd kattenbakgedrag

Bericht door pearlsofpassion »

Fijn dat je er toch wat mee kunt en dat je je verontschuldigd. :-)
Zal het tegen Jennli zeggen, want uit zichzelf komt ze misschien wel niet meer kijken.

Wat goed dat hij al lijkt bij te draaien, hopelijk blijft het goed gaan. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Heel vreemd kattenbakgedrag

Bericht door jennli »

Excuses aanvaard. Fijn dat je iets kunt met de tips die gegeven worden en je zo snel resultaat ziet. Probeer er van uit te gaan dat de mensen op dit forum het beste met de katten voor hebben. Ik vind het zelfs juist heel goed als mensen met een vraag komen om het welzijn en welbevinden van hun dier te verbeteren.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Mangopango
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 aug 2011 12:43

Re: Heel vreemd kattenbakgedrag

Bericht door Mangopango »

Nou, we zijn nu een aantal dagen verder, en hij gaat helemaal uit zichzelf naar de kattenbak :shock: Soms zit ie wel te miauwen in de gang en dan elke keer kijken van 'kijkt ze al, kijkt ze al?', maar ik negeer het nu en na een minuutje gaat hij gewoon zelf. Vervolgens komt ie heel trots aangehuppeld en dan speel ik even met hem en krijgt hij knuffels. Verder probeer ik bewust meer aandacht aan hem te besteden, door met hem te spelen en ook te reageren als hij uit zichzelf met een speeltje aan komt zetten. Daarnaast maak ik de bak vaker schoon.

Wat me wel opvalt is dat hij nu ook op een of andere manier veel meer zichzelf vermaakt, naast de aandacht die ik hem geef. Hiervoor liep ie altijd maar een beetje rond te sloffen en overal rond te liggen, en nu is ie ineens toch echt helemaal uit zichzelf ook aan het spelen met z'n speeltjes, dat is nieuw voor me! Ik vind het wel erg leuk hoor, kijk er graag naar.

Ik hou natuurlijk in de gaten of hij nu alsnog gaat miauwen bij het kattenbak bezoek, want dan ga ik alsnog naar de dierenarts, maar het gedrag is wel echt veranderd door een kleine aanpassing van mijn kant uit. Ik ben echt verbaasd!

(konden katten maar gewoon praten hè? Dat zou alles zo veel makkelijker maken)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Heel vreemd kattenbakgedrag

Bericht door pearlsofpassion »

:-)

Wat leuk dat het zo eenvoudig op te lossen viel en hij zo positief reageert. :-)
En je kat zit blijkbaar een stuk beter in zijn vel, dus houden zo! ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie