Flauwe streken van mijn kat

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Benthe1991
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 aug 2011 21:07

Flauwe streken van mijn kat

Bericht door Benthe1991 »

Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen. Heb namelijk verschillende forumberichten al gelezen en ook al heel veel op internet zelf gegekeken maar ben er nog steeds niet uit.

Ik zal het allemaal even uitleggen. Ik heb een kat Kikker van 11 jaar oud. Kikker is ontzettend eenkennig en trekt heel erg naar mij toe. Nu als ik er even niet ben gaat het eigenlijk al fout. Dan plast die geheid naast de bak. en dat betekent niet dat ik helemaal niet meer weg kan. Het gebeurt eigenlijk als ik weer terug kom of net terug ben. Hierbij moet je niet denken dat die als ik even weg ben dat die het gelijk doet, maar als ik een week weg ben wel bijv.

Hij doet het dan vaak op de was of op de handdoeken. Hij komt niet buiten en blijft op de eerste en tweede verdieping van het huis. Nu zoveel mogelijk op mijn kamer omdat ik bang ben dat die op dingen plast en op mijn kamer doet die dat niet.

Eerst deed die het vooral omdat die ontzettend last had van blaasgruis. Dat is nu wel over ben ik vandaag nog voor naar de DA geweest omdat ik dacht dat dat het weer was. Maar jammer genoeg niet. Het zijn gewoon nare streken van hem.

Nu zijn jullie eigenlijk mijn laatste hoop!
Want mijn ouders zien hem liever vertrekken als die alles onderplast :(

Hoop echt dat jullie mij kunnen helpen!
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: flauwe streken van mijn kat

Bericht door Peet »

Ik zou het niet over 'streken' willen hebben. Een kat zal écht niet zomaar 'fratsen' uit gaan halen omdat hij dwars wil zitten ofzo. Zo werkt het niet.

Is het geen idee om een bak naast de bak te zetten, een open bak ofzo?
Of anders een paar oude handdoeken en die gewoon in de was telkens?
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: flauwe streken van mijn kat

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum met Kikker
je schrijft dat je kennelijk regelmatig een week weg bent,
en waar is Kikker dan? wie ziet hij intussen en moet hij dan op je kamer blijven?
hoeveel bakken heeft hij?
en zoals Petra schrijft, jouw kat pest jou niet, jij bent degene die ervoor zorgt dat het goed met hem gaat en dat-ie zich goed voelt en dat is kennelijk niet het geval en erg geliefd in jullie huis is hij ook niet...
ook nog last van blaasgruis gehad dus goed laten drinken, regelmatig verschonen en welk voer krijgt hij? af en toe stukje rauwe kip/kalkoen?
zie het als een reactie van Kikker en het zou wel eens kunnen zijn dat hij het doet om aandacht te krijgen.. heeft hij speeltjes en speel je dagelijks met hem? of zit hij hele tijden in zijn uppie ........?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: flauwe streken van mijn kat

Bericht door jennli »

Onze Jagger plast ook op handdoeken of kledingstukken die op de grond liggen en dan met name als ik een lange dag ben weg geweest. Hier is het al opgelost door rondzwervende kledingstukken en handdoeken goed op te ruimen en een dichte wasmand te nemen. Daarnaast hebben dit soort katten een hoop liefde en aandacht nodig.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: flauwe streken van mijn kat

Bericht door achtpuntzes »

is er iemand die de bak verschoont als je weg bent?

die van mij (3 poezen) zijn heel proper, en ook heel zindelijk. maar als ze vinden dat de kattenbak te vies is (en dat vinden ze al vrij snel) gaan ze op mn bed poepen en plassen.

gelukkig voor mij geven ze eerst een signaal; ze gaan lopen mauwen in de poezenkamer bij de bakken. als iik dat signaal mis, ben ik geheid de pineut, een half uurtje later :(
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Benthe1991
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 aug 2011 21:07

Re: flauwe streken van mijn kat

Bericht door Benthe1991 »

Kikker heeft stiekem ook heel veel aandacht nodig, maar hij vraagt er niet naar. Hij ligt vaak in mijn stoel of op mijn bed en ik praat dan vaak tegen hem en geef hem even een aai. Mijn ouders proberen dat ook te doen als ik weg ben maar ze kunnen natuurlijk niet zoveel als ik doen, want ze blijven niet echt uren op mijn kamer zitten. Ik ben natuurlijk niet iedere week een week weg maar nu in de vakantie periode komt het wat meer voor dan gewoonlijk.
Ik kom erop omdat die flauwe streken heeft omdat de dierenarts dat gister zei. Kikker had namelijk 24 uur niet geplast dus ik helemaal in de stress. Wij naar de dierenarts was er helemaal niks aan de hand. Kikker kon gewoon plassen alleen lijkt te lui om op te staan. Hij wacht tot zijn blaas heel vol zit en denkt dan mm waar zal ik is even heen lopen. het zijn me dan ook grote plassen. Echt spelen lukt niet met kikker hij is echt te lui om zijn poot op te steken. Hij is nooit echt actief geweest.
Als ik weg ben nemen mijn ouders de kattenbak over. Die verschonen hem dan helemaal dus echt een vieze bak kan het niet zijn.

wat jennli zegt klopt denk ik wel! Als ik alleen ben let ik daar ook zeker op, maar mijn zusje laat nog best veel dingen slingeren en die is dus ook vaak de pineut. we hebben ook een logeerbed op de computerkamer staan, maar we durven geen matras meer te kopen want dat is op dit moment niet te doen met kikker.

Ik ga vandaag wel een extra kattenbak plaatsen. Dan hebben we 2 katten en 3 kattenbakken. Dat is misschien al 1 van de vele oplossingen.

Hebben jullie er nog meer voor mij?
Liefs van Kikker
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: flauwe streken van mijn kat

Bericht door jennli »

Toch is het niets voor een kat om nare streken te bedenken en dan maar opeens op gekke plekken te gaan plassen. Hij doet dit niet om te pesten. Ik neem aan dat hij dit ook niet altijd al gedaan heeft. Krijgt hij speciaal voer tegen blaasgruis?
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: flauwe streken van mijn kat

Bericht door Adriana »

probeer niet jouw gevoelens en invoelen op Kikker te projecteren, hij is niet te lui om een poot op te tillen, heeft geen flauwe streken. hij plast daar ook niet om niet naar zijn kattenbak te hoeven lopen, zo zit een kat echt niet in elkaar.
hij wordt waarschijnlijk veel te weinig geactiveerd, is missch veel te lang alleen (geweest) en heeft het opgegeven om nog in zijn uppie een beetje de kat uit te hangen.

je had dus al te weinig kattenbakken want met twee katzels moet je echt drie bakken hebben, op verschillende plaatsen. en het gaat er niet om dat ze goed schoon gehouden worden, dat spreekt vanzelf..
maar veel katten willen niet poepen/plassen op dezelfde bak en als ze achter elkaar moeten poepen/plassen doen ze dat doorgaans op verschillende bakken.
en er moet dus uitwijk zijn, zeker tijdens spitsuur.
kan hij naar buiten kijken of nog beter: kan ie buiten zijn, bv in een afgeschermd balkon of kattenren in de tuin?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Benthe1991
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 aug 2011 21:07

Re: flauwe streken van mijn kat

Bericht door Benthe1991 »

Nou Kikker is altijd een plasser geweest op vreemde plekken. Maar het laatste jaar is het weer flink toegenomen. Hij krijgt speciaal voer, en die dierenarts heeft hem gister ook nog op blaasgruis gecontroleerd en alles was weg. Dus dat is ieder geval al heel fijn. En echt iets medisch lijkt het dus niet te zijn.

Echt alleen is die nooit. We hebben hem samen met een broertje van hem toen opgehaald bij een boederij toen ze 12 weken waren. Zijn broertje is hier later aan FIP overleden. Niemand durfde zich echt aan Kikker te hechten behalve ik. Het was namelijk zo'n grote kans dat hij het ook zou hebben. En dat kon ook pas duidelijk worden als die 2,5 was. Dit is nooit gebeurt en hij is nu al 11 jaar mijn beste maatje. Dus echt alleen is die nooit geweest. We hebben nu ook al 8 jaar een poes erbij, die hebben samen een beetje een haat/liefde verhouding. Het is wel echt een kat maar als we een muis hebben gaat die poes er wel achteraan, maar Kikker niet dat intresseert hem allemaal vrij weinig.

Jaa die kattenbakken had ik nu gelezen jaa dus dat ga ik ook zeker doen! Naar buiten is gewoon wat lastig, ben verschillende katten door auto's en treinen kwijt geraakt dus dat heb ik liever niet! Ook voor zijn eigen veiligheid! Ook als ik de deur open zet rent die het liefst naar boven, hij vindt het allemaal dood eng. Het is een echte binnenkat. Zit af en toe wel voor het raam, maar ligt veel liever op mijn bed alles in de gaten te houden wat ik doe.
Liefs van Kikker
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: flauwe streken van mijn kat

Bericht door jennli »

Heb hier de ervaring dat onze poezen actiever jagen dan de katers. Onze katten leven ook alleen maar binnen vanwege hun eigen veiligheid. We zijn wel bezig met het katveilig maken van de tuin zodat ze straks onbezorgd in de tuin kunnen spelen zonder er uit te kunnen.

Heb je wel eens een laserlampje geprobeerd om je kat te activeren? De eerste paar keer zaten ze hier afwachtend te kijken, maar al snel werden ze er alle vier ontzettend actief en enthousiast van.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: flauwe streken van mijn kat

Bericht door Peet »

Het kan goed gaan met 2 bakken en 2 katten, hier tenminste wel. Maar zou het problemen geven komt er ook zo één bij hoor.
(schep ze wel iedere dag leeg natuurlijk)

Wist je dat er hoeslakens zijn met plastick aan de onderkant?
Wij hadden een teefje die af en toe incontinent was. Op het logeerbed lag dan zo'n hoes. Als ze eens een ongelukje had dan hoefde alleen dat hoeslaken in de was, verder geen probleem. Alleen lag zij meestal liever op de grond, maar af en toe op bed.
Zou een idee kunnen zijn.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Benthe1991
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 aug 2011 21:07

Re: flauwe streken van mijn kat

Bericht door Benthe1991 »

Hebben we ook al aangeschaft, alleen kikker doet het dan net op het randje en dan is het weer mis! want daar zit dan weer net geen plastic :(

Maar een laserlampje kan ik altijd nog proberen jaa! bedankt voor de tip!
Hij moet ook echt afvallen! Hij krijgt al dieet voer, en maar 2 handjes per dag. Alleen omdat die alleen maar slaapt krijgt die een hele dikke hangbuik. Dus dat laserlampje ga ik zeker proberen!
Liefs van Kikker
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: flauwe streken van mijn kat

Bericht door Mirjam86 »

Let wel op met afvallen hoor! Dat moet heel geleidelijk gebeuren anders heb je kans op leververvetting en daar kan hij doodziek van worden!
Het laserlampje is een goede tip voor wat meer beweging. Je zou ook nog een voerbal kunnen aanschaffen, dan moet hij moeite doen voor zijn eten en beweegt hij ook wat meer.

Goed dat je een extra bak neer gaat zetten, hopelijk helpt dat een beetje.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: flauwe streken van mijn kat

Bericht door Peet »

Oké, jammer dat hij net op het randje plast dan.
Zo te lezen doe je al van alles voor hem. Moeilijk dan hoor.
Benieuwd wat de extra bakken doen voor hem.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Benthe1991
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 aug 2011 21:07

Re: flauwe streken van mijn kat

Bericht door Benthe1991 »

jaaa ik probeer alles te doen en dan is het ook zo frustrerend als het allemaal niet lukt. Ga zo naar het dierenasiel een nieuwe kattenbak halen, hopen dat dat helpt jaa.

En afvallen zal ook wel geleidelijk gaan, hij blijft gewoon hetzelfde eten krijgen alleen moet ik hem in beweging zien te krijgen. Volgens mij heb ik zo'n voerbal nog wel ergens liggen zal zo wel eens kijken of dat werkt!
Liefs van Kikker
Plaats reactie