Overklaarbare scherpe geur sinds we 2 kittens hebben

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Gebruikersavatar
Miezemuis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 jul 2011 10:50
Locatie: Rotterdam

Overklaarbare scherpe geur sinds we 2 kittens hebben

Bericht door Miezemuis »

Hallo allemaal,

Ik heb even op het forum gekeken, maar kon nog niet echt een topic vinden wat op mijn `vraag` aansluit.
Ik lees overal wel dat kittens-katten sproeien en waarom ze dat doen. Ook lees ik dat dit vast gesteld word door dat mensen duidelijke urine plekken ontdekken op gordijnen, muren, andere spullen etc.

Wij hebben sinds enkele weken nu 2 kittens, broer en zus van 10 weken oud.
Ze zijn zindelijk gemaakt door de moeder voordat wij ze overname van de vorige eigenaar.
Zodra ze hier ook in huis waren, hoefde we ze alleen maar te laten zien waar de kattenbak staat en ze gingen er braaf hun behoefte doen.

ze hebben hun 6 weken inenting gehad en over 2 weken krijgen ze de volgende.
Het zijn 2 onafscheidelijke kittens, het zijn broer en zus. Ze stoeien nog wel eens maar vergeven het mekaar gelijk als de een misschien iets te hardhandig was.
Verder komen ze (nog) niet buiten, dit omdat ik geen tuin heb en ik het nog te onveilig vind.

Kortom, gezonde blije kittens.
En toch hangt er de laatste tijd een soort urinegeur in huis, alhoewel ik het nog niet echt 100% zeker zo kan omschrijven. Het is een scherpe lucht en doet me denken aan urine.
Echter ik kan nergens een sproei vlek vinden, ik heb nog nooit een plasje ergens gevonden, ik hou echt in de gaten of ze altijd netjes hun bak gebruiken, enige wanneer ik dat niet kan zien is als ik de deur uit ben.

Ik heb al mijn gordijnen gecontroleerd, kleedjes, meubels noem het maar op. Niks geen vlekken en niet specifiek 1 plek waar de geur het meest heftig is. Kattenbak word om de dag verschoond en staat in een aparte kamer.

Waar kan dit dan toch vandaan komen? iemand een idee?

Alvast bedankt!!
Een lief kopje van
Sev en Teen
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Overklaarbare scherpe geur sinds we 2 kittens hebben

Bericht door ayla »

Toen mijn.Garfield jong was is hij een keer in zijn eigen urine gaan zitten/liggen. Daarna ging hij op de bank liggen, zag geen natte plek maar Garfield krabt overal waar het stinkt.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Miezemuis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 jul 2011 10:50
Locatie: Rotterdam

Re: Overklaarbare scherpe geur sinds we 2 kittens hebben

Bericht door Miezemuis »

Zouden in dat geval de kittens zelf ook niet moeten stinken?

Die ruiken namelijk niet naar urine.. Het is mij echt een raadsel! :P
Een lief kopje van
Sev en Teen
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Overklaarbare scherpe geur sinds we 2 kittens hebben

Bericht door pearlsofpassion »

En het is echt urine?
Het is niet als ze van de bak afkomen dat je het even ruikt?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Overklaarbare scherpe geur sinds we 2 kittens hebben

Bericht door Anne »

Wat voor grit gebruik je? Ik had eens kitty friend gebruikt en toen hing er na 1 dag ook een penetrante lucht in huis en dat bleken de kattebakken te zijn ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Miezemuis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 jul 2011 10:50
Locatie: Rotterdam

Re: Overklaarbare scherpe geur sinds we 2 kittens hebben

Bericht door Miezemuis »

Ik gebruik Catsan, dat is een relatief goede grit. Heb ik bij mijn vorige 2 katten ook gebruikt.

Het is niet dat ik het even ruik als ze van de bak afkomen. Het hangt voortdurend in de kamer. Ik laat het nu de hele dag door luchten waardoor het weer te doen is.
Maar als ik smorgens, of na een dag werken de deur open doe dan komt die walm je wel tegemoed...
Een lief kopje van
Sev en Teen
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Overklaarbare scherpe geur sinds we 2 kittens hebben

Bericht door pearlsofpassion »

Vreemd... :eeh:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Overklaarbare scherpe geur sinds we 2 kittens hebben

Bericht door nellebel »

misschien dat er eentje in het begin toch ergens stiekum een plasje heeft gedaan wat nu al is opgedroogd? even de kamer rondsnuffelen. of dat ze catsan tussen de teentjes hebben en zo de korreltjes wat in de kamer hebben liggen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
jumper

Re: Overklaarbare scherpe geur sinds we 2 kittens hebben

Bericht door jumper »

Wanneer je laminaat hebt, kan het in een kiertje zijn blijven hangen,
En met novilon/zeil kan het er onder zijn gekomen.
Als je bijna overtuigd bent dat het urine is, denk ik dat het toch zo is.
Ook omdat je al gewend bent aan de kattebak korrel en ook omdat geen katje ruikt naar urine.

Ik hoop dat je snel de oorzaak van de geur kunt vinden
succes
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Overklaarbare scherpe geur sinds we 2 kittens hebben

Bericht door nellebel »

onze nellie plaste trouwens vroeger vaker op de mat voor de achterdeur. dat trok compleet in de voegen. na jaren de tegels eruit gegooid, zag je de pies er nog onder liggen, oftewel de plekken en de reuk.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Matsumi
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jul 2011 12:04

Re: Overklaarbare scherpe geur sinds we 2 kittens hebben

Bericht door Matsumi »

Als je het niet kan vinden en het is niet de kattenbak, dan kan je altijd nog een spaarlamp met ionisator gebruiken. Die zijn volgens mij nu ook bij praxis te koop en anders via internet. Dat helpt echt!!
Heb 12 katten en je ruikt ze niet. Tevens goed tegen stofdeeltjes in de lucht, etc.
Heel vreemd dat 2 kittens zo stinken.....................succes!
Matsumi
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jul 2011 12:04

Re: Overklaarbare scherpe geur sinds we 2 kittens hebben

Bericht door Matsumi »

Hoi,
Ik bedenk net dat sommige dieren ook heel graag een plantenbak opzoeken? Heb je je kamerplanten al nagesnuffeld?
Groetjes!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Overklaarbare scherpe geur sinds we 2 kittens hebben

Bericht door Anne »

Matsumi schreef:Als je het niet kan vinden en het is niet de kattenbak, dan kan je altijd nog een spaarlamp met ionisator gebruiken. Die zijn volgens mij nu ook bij praxis te koop en anders via internet. Dat helpt echt!!
Heb 12 katten en je ruikt ze niet. Tevens goed tegen stofdeeltjes in de lucht, etc.
Heel vreemd dat 2 kittens zo stinken.....................succes!
Kun je wat meer over deze spaarlamp vertellen Matsumi?
Klinkt veelbelovend, ik heb er echter nog nooit van gehoord
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Overklaarbare scherpe geur sinds we 2 kittens hebben

Bericht door castratenkoor »

Als het echt een scherpe lucht is is het niet van plasje want dat houdt op den duur wel op met stinken. Ik dacht ook aan de planten.
Misschien toch een idee een tweede kattenbak in andere ruimte dan waar de eerste staat.

Even wat anders - je avatar laat een katje zien in een plastic tas. In zou adviseren geen plastic tassen te laten slingeren als je er niet bij bent, kunnen heel vervelende dingen mee gebeuren, b.v. het hengel om de hals als wurgkoord en kat in paniek.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Overklaarbare scherpe geur sinds we 2 kittens hebben

Bericht door MarjanR »

Persoonlijk vind ik catsan niet echt een perfecte korrel, maar je zegt dat je er met de andere katten nooit last van had.
Misschien toch 1x een andere korrel prberen?
Gewoon eens de catsan eruit en dan de 6x beter van de AH in je bak gooien.
Wie weet, gewoon een probeersel.

Andere vraag, heb je een beneden woning?
Kan het zijn dat de buurkatten tegen je deur aan zeiken?
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Plaats reactie