Kater wil ineens niet meer op de bak plassen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
corné
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jul 2011 16:21

Kater wil ineens niet meer op de bak plassen

Bericht door corné »

Beste mensen;

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met tips, want ik weet echt niet meer wat te doen....

Enkele maanden geleden zijn mijn partner en ik samen gaan wonen. Hij had twee poezen, ik een gecastreerde kater van 5 jaar oud. Het verwachte geruzie tussen de katten bleef gelukkig uit, en ze doen het super samen.

Maar sinds enkele weken wil meneer kater ineens niet meer plassen op de kattenbak.... Hij gaat op onze leren stoelen zitten, in plast daar over heen. Poepen doet hij daarentegen nog wel braaf op de bak.

We hebben al van alles geprobeerd. Eerst dachten we dat het aan ons lag, misschien maakten we met drie katten de bakken niet vaak genoeg schoon? Maar dat doen we inmiddels twee keer per dag, sochtends, en savonds na ons werk. Ook al drie andere soorten grit geprobeerd (eerst altijd Catsan, toen 2 soorten klontvormende grit, en nu Biokats original), geen resultaat. In het begin werden we boos op hem, en straften hem met de plantenspuit, maar dat werkte niet. Toen juist extra aandacht gaan geven, want misschien doet hij het omdat hij nu mijn aandacht moet delen met mijn partner en 2 poezen. Ook geen resultaat. Ik heb hem al eens met z´n bol in z´n pis gedrukt, maar buiten dat m´n hart brak, geen resultaat. Ook na het pissen direct op de kattenbak gezet, geen resultaat.

Vanavond na mijn werk heb ik toevallig nog allebei de kattenbakken helemaal geleegd, en voorzien van helemaal nieuw grind. Maar zojuist piste meneer kat toch weer de stoel onder..... En ik zie aan hem dat ie heel goed weet dat ie iets doet wat niet mag. Want toen ik naar m toe liep, nog zonder wat te zeggen, dook hij al in elkaar, maakte dat ie weg kwam en verstopte zich.

Nu heb ik bij een van de bakken de deksel er af gehaald, maar ik ben bang dat dat het niet is. Hij poept namelijk wel gewoon op de bakken...

Wat moeten we nu? De eerste maanden dat we hier woonden ging alles prima. En er is sindsdien niets veranderd. Hij is het echt ineens gaan doen. Ik ben helemaal gek op hem, maar kan hem ook niet heel ons splinternieuwe interieur laten verpesten. Maar ik wil al helemaal niet op het punt komen dat ik hem uit pure onmacht maar weg moet doen.....

Help! wie weet wat we moeten doen?

groet Corné
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kater wil ineens niet meer op de bak plassen

Bericht door pearlsofpassion »

Is hij al nagekeken bij de DA? Urineonderzoek gedaan?

Hoeveel bakken heb je staan en hoe staan die verspreid?
Heb je al eens in de andere topics gekeken? Het zijn toch vaak dezelfde verhalen die steeds terugkeren.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
sharondons
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jun 2011 23:40

Re: Kater wil ineens niet meer op de bak plassen

Bericht door sharondons »

Hoi, ik wil graag even een tip geven.
Nooit uw stoelen, of wat voor meubels schoonmaken met chloor. Dat trekt katten enorm aan op het plassen eraan.

Ik begrijp dat u van uw stoelen houdt, maar eigenlijk zou ik ze weg doen, eventueel voorlopig, op zolder of zo. Kijk het dan aan. Als hij dan wel op bak gaat, is er niks aan de hand, dus is er sterk schoonmaak spul op geweest. Uw kat lijkt mij wel zindelijk. De stoel is voor het plassen, en de bak voor het poepen.

Probeer deze tip, wil u het niet, of werkt het niet, dan zou ik naar de dierenarts gaan.

Veel succes!
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Kater wil ineens niet meer op de bak plassen

Bericht door Sunnetje »

Zoals Valerie al zei: is hij al nagekeken door de DA? Vaak gaan katten met blaasproblemen 'wildplassen'.
In zulke gevallen altijd eerst de urine laten nakijken! blijkt de urine in orde te zijn, dan wordt het verder zoeken naar een oorzaak. Een kat zal in principe nooit zomaar ineens op een andere plek gaan plassen, zonder duidelijke reden.

Chloor vinden katten inderdaad lekker ruiken, hierom maak ik de bakken af en toe schoon met een klein beetje chloor. Voor de meubels is het inderdaad niet verstandig (maar ik kan me ook niet voorstellen dat je chloor op je meubels zou doen aangezien dat verkleurd)

om de geur en vlekken uit de meubels te krijgen raad ik Ecodor Ecopet aan! (google maar even), dat werkt prima.

Voor de kat: zo snel mogelijk laten nakijken door de dierenarts. 9 van de 10 keer is het iets lichamelijks!
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Kater wil ineens niet meer op de bak plassen

Bericht door MarjanR »

Inderdaad urine laten checken bij de dierenarts.
Maar wat vaak heel snel een oplossing is, is het aantal kattenbakken.
Ik lees dat je er twee hebt?
De regel (die je snel toepast bij dit soort problemen) is het aantal katten aan kattenbakken plus 1.
In jouw geval zou ik dus twee bakken bij plaatsen. Geloof het of niet, maar dit is bij 99% van de gevallen de oplossing.
Het hoeven geen dure fancy bakken te zijn, een teiltje is al voldoende.

Succes
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
royonair
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jul 2011 13:17

Re: Kater wil ineens niet meer op de bak plassen

Bericht door royonair »

sharondons schreef: Ik begrijp dat u van uw stoelen houdt, maar eigenlijk zou ik ze weg doen,
Ik denk niet dat dat een oplossing is. Corné geeft aan dat de stoelen nieuw zijn (nieuwe interieur) en ik weet uit eigen ervaring dat leren stoelen niet goedkoop zijn in aanschaf, dus ? nieuwe stoelen weg doen is geen optie.

Wat je zou kunnen proberen is de stoelen moeilijk toegankelijk maken voor de kat, zodat hij er niet op kan. Het mag niet aantrekkelijk voor hem zijn om de stoel op te gaan.

Het verhaal over meerdere kattenbakken heb ik overigens ook eerder van gehoord, maar of dat de oplossing biedt? Valt altijd te proberen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9342
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kater wil ineens niet meer op de bak plassen

Bericht door castratenkoor »

Als je de pislucht niet uit de stoelen krijgt zou ik ze ook weg doen.
Ik heb echt leren banken en leren eethoek stoelen.
Voor een paar tientjes van internet of de kringloop.
Dan doet het ook geen "pijn" in de portemonaie als ze hem slopen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie