Kat niet buiten behoefte doen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Pinkie86
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jun 2011 13:44

Kat niet buiten behoefte doen

Bericht door Pinkie86 »

Omdat ik eigenlijk nergens mijn vraag tegenkom stel ik hierbij mijn vraag misschien heeft iemand goeie tips:

Mijn kater van nu bijna 1 jaar heeft tot ongeveer driekwart jaar zijn behoefte binnen gedaan op de bak ook al was hij 's avonds buiten. Sinds kort is hij ook overdag buiten als wij aan het werk zijn. 's avonds komt hij regelmatig terug om te kijken of wij er nog zijn en om iets te drinken. Hij slaapt ook veel binnen. Maar zijn behoefte doet hij nu helemaal niet meer op de bak maar buiten. Hoe kan ik hem afleren om niet buiten zijn behoefte te doen maar binnen? Ik wil namelijk niet dat mijn kat bij alleman in de tuin poept. Plus ik kan zijn behoefte niet controleren of er iets afwijkt.

Daarnaast is onze kleine altijd standaard tussen 4 en 5 uur 's nachts klaarwakker. We hebben al veel geprobeerd maar hij blijft ons wakker maken door flink te miauwen, aan de deur te krabben of door ons wakker te tikken met zijn pootjes. Oordopjes, plantenspuit, negeren, bij ons laten slapen, lasertje, kattenspeeltjes werkt allemaal niet. Ligt het misschien aan de zomer? Want dan beginnen ook de eerste vogels te fluiten. Ik weet niet meer wat ik moet doen.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Kat niet buiten behoefte doen

Bericht door Admin »

De enige manier om te voorkomen dat je kat buiten zijn behoefte in andermans tuinen doet, is door je eigen tuin af te zetten (er zijn hier op het forum legio voorbeelden te vinden van afgezette tuinen of kattenrennen) zodat hij wel naar buiten kan, maar niet buiten je eigen tuin komt.

Als je kat niet gecastreerd is, dan zal hij overigens verder van huis gaan dan katten die geholpen zijn. Die blijven vaak dichter in de buurt.

Wat betreft het nachtelijke rumoer: dat is een veelgehoord probleem dat al ettelijke malen op het forum is langsgekomen. Kijk hier eens doorheen, dan vind je vast wat bruikbare tips.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Pinkie86
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jun 2011 13:44

Re: Kat niet buiten behoefte doen

Bericht door Pinkie86 »

Die voorbeelden heb ik inderdaad gezien. Maar de katten bij ons achter op het plein zijn vriendjes en spelen samen. Als ik als enige mijn kat dan opsluit in de tuin vind ik dat zielig. De buurkatten komen ook altijd bij ons op bezoek. Ik vind het alleen zo vervelend voor de mensen die geen katten hebben.

Wat heeft het gecastreerd zijn te maken met het probleem wat ik beschrijf? Poepen doet hij toch wel ;).

Ik heb inderdaad al veel tips van de site gehaald en uitgeprobeerd, maar zoals ik al aangegeven heb niks van de dingen die ik heb opgenoemd werken.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Kat niet buiten behoefte doen

Bericht door Admin »

Gecastreerd zijn heeft te maken met de grootte van het gebied dat hij bestrijkt als hij buiten loopt. Gecastreerde katten blijven vaak dichter bij huis, zodat de kans minder groot is dat hij in de hele buurt zijn ontlasting achterlaat.
Al met al ga je het niet tegen dat hij in de tuin van de buren poept, als je je tuin niet afzet ;-)
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5460
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat niet buiten behoefte doen

Bericht door nellebel »

onze flippie is een echte binnenkat. sinds enkele weken hebben we de tuin afgezet zodat ze met ons naar buiten kan. maar zeg nou zelf als je de keuze hebt tussen een bak met grit of een levensgrote kattenbak waarin ze in de vrije open lucht lekker kunt poepen en graven......onze flippie poept ook buiten als ze buiten is, dat leer je echt niet af. als jij je kat buiten wilt laten kun je hem nooit leren om even binnen te komen poepen en dan weer naar buiten te gaan hoor.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Jacques en Yuliett

Re: Kat niet buiten behoefte doen

Bericht door Jacques en Yuliett »

Bij onze Joris (nu 5 mnd oud) is het precies andersom.
Wij laten hem elke dag een paar keer buiten spelen en laten dan de voordeur op een kier zodat hij naar binnen kan als hij wilt. Maar wat doet hij als hij moet plassen? dan vliegt hij als een speer naar binnen, doet zijn plas op de kattenbak en vervolgens als een speer naar buiten.
's Ochtends vroeg als ik uit bed kom verschoon ik altijd eerst zijn kattenbak. Meneer wacht altijd met poepen todat hij een verschoonde bak heeft en dan kan ik alsnog zijn drollen er weer uitvissen. :grin: Maar dat gaat makkelijk, hij produceert altijd harde, donkere bolletjes.
Plaats reactie