Sproeien bij nieuwe kitten

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
VicPivo
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jun 2011 11:55

Sproeien bij nieuwe kitten

Bericht door VicPivo »

Beste Forumlezers en katliefhebbers,

Ik heb met mijn vriendin al twee jaar een gecastreerde kater (Mackey). Sinds anderhalve maand hebben wij er een kitten bij (Pivo), ook een kater en die is nu ongeveer 3,5 maanden oud. Op zich gaat het goed tussen de twee katten, al is Mackey Pivo soms wel een beetje beu. Maar dit heeft na ons idee meer te maken met het feit dat Pivo nog jong en speels is, en Mackey gewoon een stuk rustiger is.

De afgelopen week hebben wij het idee dat één van de twee aan het sproeien is. Zo zitten er telkens gele "plas/sproei" vlekken op onze gordijnen. Deze wassen wij dan direct uit, maar na een paar dagen is het weer raak. Ook wordt er tegen de deur aan gesproeid, we weten alleen niet wie van de twee het is...

Onze vraag is dus eigenlijk, is het nog mogelijk dat een gecastreerde kat gaat sproeien? Of zou het ook de kitten kunnen zijn, deze is na ons idee nog erg jong maar niet gecastreerd. En de laatste optie zou nog kunnen zijn dat ze zich in één of andere onmogelijke pose wurgen om tegen de gordijnen en deur aan te plassen.

Als iemand een idee heeft van wat de mogelijkheden zijn, zouden wij het fijn vinden om dit te horen.

Jeroen, Tessa, Mackey en Pivo
Gebruikersavatar
Brig
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 nov 2003 12:36
Locatie: Lelystad

Re: Sproeien bij nieuwe kitten

Bericht door Brig »

Het is zeker mogelijk dat een gecastreerde kater sproeit. Hij zou kunnen sproeien omdat hij het toch niet eens is met zijn nieuwe mede bewoner, maar er kan ook iets anders aan de hand zijn. Bv blaasonsteking. Jammer dat je nog niet hebt kunnen betrappen wie het heeft gedaan, want ook een kater van 3 a 4 maanden kan al gaan sproeien. Sommige katers zijn er erg vroeg bij. Dus het beste is om je kater te laten castreren. Misschien dat het dan over is, maar als er eenmaal een geur aan je gordijn hangt ( wat zelf met wassen er niet uit gaat) is het moeilijk om het te laten stoppen. Misschien nog een optie om het gordijn even niet op te hangen.

Sterkte ermee
Brigitte
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9350
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Sproeien bij nieuwe kitten

Bericht door castratenkoor »

Ik zou ook het kleintje laten castreren en de gordijnen zeker 6 weken niet meer ophangen.
Breng ze naar de stomerij zou ik zeggen en hang ze na 6 weken pas weer op.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
VicPivo
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jun 2011 11:55

Re: Sproeien bij nieuwe kitten

Bericht door VicPivo »

Bedankt voor de reacties, we hebben de gordijnen weggehaald. En Mackey had inderdaad een blaas ontsteking. We gaan voor de zekerheid Pivo toch maar alvast laten castreren.
lieke81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 03 jun 2011 21:41
Locatie: Omgv. Dordrecht
Contacteer:

Re: Sproeien bij nieuwe kitten

Bericht door lieke81 »

Misschien niet ontopic, maar wel een tip:
Ik was katten urine weg met Biotex groen de enzymen breken de geur af...
Kan je allicht proberen dat is goedkoper als gelijk naar de stomerij...
Liefs Lieke, Harry,Miep En Venco.

http://liekeslife81.blogspot.com
Gebruikersavatar
Chakkie17
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jun 2011 13:20
Locatie: Arnhem

Re: Sproeien bij nieuwe kitten

Bericht door Chakkie17 »

Mocht het nog een keer voorkomen, waarbij er geen sprake is van een blaasontsteking zou je het volgende kunnen proberen.
De kat met zijn neus door de pies halen of een feliway verdamper ophangen. Onze vorige kater begon ook te sproeien namelijk toen we een andere kat in huis hadden gehaald. Met de verdamper was dit probleem opgelost.
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Sproeien bij nieuwe kitten

Bericht door Dafpoetser »

De kat met zijn neus door de pies halen
Dat lijkt me nou niet de beste methode, de kat snapt er niks van en wordt alleen maar bang voor je.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Sproeien bij nieuwe kitten

Bericht door Zuri »

Chakkie17 schreef:De kat met zijn neus door de pies halen...
Nee daar ben ik het ook niet mee eens... :enaughty:
Dat dit bij honden een gebruikelijke praktijk is (wat ik overigens ook afkeur) wil nog niet zeggen dat dit bij katten ook werkt.
Je kat zal er niets van snappen en alleen maar bang van je worden (wat weer kan leiden tot agressie of door de stress nog meer sproeien).

De Feliway verdamper waar naar wordt gerefereerd kan ik dan weer wel aanraden. Ik heb zelf nooit met sproeiende katten te maken gehad, maar heb de Feliway wel gebruikt voor andere stress-gerelateerde problemen en ben er erg tevreden over!
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
lieke81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 03 jun 2011 21:41
Locatie: Omgv. Dordrecht
Contacteer:

Re: Sproeien bij nieuwe kitten

Bericht door lieke81 »

="Chakkie17"
De kat met zijn neus door de pies halen
Dat zou ik dan maar weer niet proberen, dat gaat niet werken en dan gaat ie straks sproeien van angst op plekken waar je niet zo makkelijk bij komt...(op zolder ofzo achter een schot, en jij maar bedenken waar die lucht vandaan komt :eeh: )
Liefs Lieke, Harry,Miep En Venco.

http://liekeslife81.blogspot.com
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Sproeien bij nieuwe kitten

Bericht door daantje »

Je kat met de neus door de pies heen halen is helemaal achterhaald! Werkt niet ;-) .
Waardeloos advies!

Blijven wassen en een geurtje spuiten waar katten niet van houden is m.i. de beste oplossing!
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Plaats reactie