Sproeiende katers

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Gebruikersavatar
pedepe
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 aug 2009 16:42
Locatie: Sint Pancras

Sproeiende katers

Bericht door pedepe »

Hallo allemaal,

Ik lees op dit forum over heel veel problemen mbt sproeien enz., maar helaas heel erg weinig oplossingen..... Ik vermoed dat dit komt om deze zijn ge-emaild naar de betrokkenen ipv de oplossingen op deze forum te zetten. Zou iedereen zijn/haar oplossing naar mij willen e-mailen?!? Of op deze forum willen plaatsen?

Alvast bedankt.

groetjes, Petra

p.s. hoe zit 't met Feliway, is dat iets?
Mijn schatjes zijn, Gizzmo, Mr Mo, Minoes en haar dochter Xena
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Sproeiende katers

Bericht door Lovecat »

Ik lees op dit forum over heel veel problemen mbt sproeien enz., maar helaas heel erg weinig oplossingen..... Ik vermoed dat dit komt om deze zijn ge-emaild naar de betrokkenen ipv de oplossingen op deze forum te zetten. Zou iedereen zijn/haar oplossing naar mij willen e-mailen?!? Of op deze forum willen plaatsen?
Hoi Petra,

Ik denk niet dat 'de oplossingen' gemaild zijn ipv op dit forum te vermelden, want dat zou het doel van het forum natuurlijk compleet voorbij gaan...
Volgens mij staan er echt hele goede bruikbare tips in het subforum over sproeien.
Als je nu iets over je situatie verteld en wat je tot nu toe geprobeerd hebt, kunnen we je beter helpen.

Zoals;
gaat het om een kater/poes?
hij/zij is gecastreerd?
hoeveel katten wonen er in huis, welke samenstelling qua geslachten?
komen ze binnen/buiten (veel buurtkatten)?
weet je zeker dat het om sproeien gaat (dus niet om onzindelijkheid)?
sinds wanneer heb je dit 'probleem'?
wat heb je er tot nu toe aan gedaan?

enz.
Gebruikersavatar
pedepe
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 aug 2009 16:42
Locatie: Sint Pancras

Re: Sproeiende katers

Bericht door pedepe »

De situatie is als volgt:

wij hebben in totaal 4 katten: 2 poezen en 2 katers (allemaal geholpen), leeftijden tussen de 1,5 en 6,5 jaar. Zij komen allemaal buiten, de een wat meer dan de ander. De katers zijn allebei rond 9 maanden geholpen.

Wij vermoeden sterk dat er ook buurtkatten bij ons binnenkomen.

Sinds vandaag hebben wij weer last van sproeien (dat weten wij zeker, gezien hoe "het" eruit ziet en ruikt).

Vandaag flink gepoetst, morgen gaan wij Feliway kopen en hopen dat dit helpt, tezamen met vele tips..... :epray:

Tja, wat kan ik verder aanvullen??? Ik zou het zo gauw niet weten. Ik hoop dat er nog een paar bruikbare tips komen!!!
Mijn schatjes zijn, Gizzmo, Mr Mo, Minoes en haar dochter Xena
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Sproeiende katers

Bericht door ]-marjolein-[ »

Als er buurtkatten binnenkomen zegt dat eigenlijk al wel genoeg...ik denk niet dat jouw katten ervan gediend zijn dat er indringers in huis komen, en de indringers willen op hun beurt 'hun' territorium afzetten.
Dus waarschijnlijk stopt het sproeien na verloop van tijd als er geen vreemde katten meer binnenkomen. Om ze buiten te houden zou je de tuin af kunnen zetten (andere katten vallen jou niet lastig, jouw katten blijven in de buurt en raken ook niet in de problemen) of een luikje met chip installeren zodat alleen jouw katten erdoor kunnen.
Met de zoekfunctie kun je ws ook nog de nodige informatie over het onderwerp vinden.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Sproeiende katers

Bericht door Lovecat »

Ik sluit me aan bij het advies van Marjolein.
Als er andere katten in het territorium van jullie katten komen, zou dat een heel plausibele verklaring zijn voor het sproeigedrag! Ik zou ook als eerste zorgen dat de buurtkatten niet meer bij jullie binnen en/of in de tuin kunnen komen en kijken hoeveel dat al oplevert.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Sproeiende katers

Bericht door pearlsofpassion »

En hoeveel kattenbakken heb je staan? Of gaan ze buiten?

Ik denk ook wel dat het probleem voornamelijk veroorzaakt zal zijn door de buurtkatten. Het is wel een logische reactie van je katten, en dat kan je niet voorkomen. Je zal dus moeten zorgen dat er geen buurtkatten meer in huis komen of tegen de achterdeur sproeien.

In het topic: alles over de kattenbak, kan je misschien ook wel wat tips vinden.
En anders is er iemand hier op het forum die gewoon een kattenbak voor de achterdeur heeft gezet omdat er buurtkatten daar kwamen sproeien en haar eigen katten daarop reageerden met hetzelfde te doen aan de binnenkant. Logische reactie....
Maar met een kattenluik in de deur is dat anders natuurlijk...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Esmeralda60
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 mar 2011 10:16

Re: Sproeiende katers

Bericht door Esmeralda60 »

Hallo allemaal,

Ik heb last van een sproeiende kater om de buurt. Natuurlijk weet ik niet wie het is of waar die zou wonen. Ik heb al voor mij 2 eigen katten een magneet luikje gekocht, maar helaas werkt dat niet goed. Ben er al mee terug gegaan, maar is gewoon een probleem. Mijn katten zijn al wat ouder en hebben geen chip. Ik word er echt helemaal gek van. Wat een lucht zeg. Je kan ook niet zien waar hij het doet.....er ligt geen plasje of zo. Hij begon bij de voordeur, maar hij is nu alweer binnen bezig op een aantal plekken (waar precies zie je niet, maar het is op meerdere plekken). Wie weet er een oplossing.....ik werk veel en mijn katten gaan altijd naar buiten. Ik zou het zielig voor hun vinden als ik de luikjes op slot moet doen en hun niet meer naar buiten kunnen. Wie heeft er een oplossing die niet al te veel geld kost?

Ik ben zo wanhopig dat jullie me ook naar mijn werk mogen e-mailen info@kastenboer.nl

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Groetjes Esmeralda
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Sproeiende katers

Bericht door castratenkoor »

Oplossing eigenlijk hetzelfde die Marjolein geeft op topic starter.
Zoals jij last hebt van de buurt-kat zo hebben andere mensen ook last van de jouwe.
Wil je en geen last van de sproeier en niet dat anderen last van de jouwe hebben, maak dan de tuin kat-proof of maak een kattenren.
Dat is mijn goedbedoeld advies.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Sproeiende katers

Bericht door JLC »

Ik heb in het verleden ook wel een last gehad van buurkatten dan wel zwerfkatten die bij ons binnen wilden (en dat lukte ook wel eens). Mijn katten hebben als reactie daarop gelukkig nog nooit gesproeid, wel had een van de indringers een keer gesproeid tegen de kattenbank van mijn katten. Ik kon mijn achterdeur met mooi weer niet open houden voor mijn katten. Daarom heb ik mijn tuin afgezet (zie het fotoalbum van JLC) en ik heb nergens geen last meer van. Katten kunnen aardig in de stress raken als andere katten in hun huis weten te komen. Dat probleem moet je als eerste oplosen.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
bij ons
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 apr 2011 12:00

Re: Sproeiende katers

Bericht door bij ons »

Wij hebben ook last van een buurtkat die bij ons sproeit.
Zorgen dat de kat hier niet meer kan komen is geen oplossing..tenminste ik zou niet weten hoe.
Mijn vraag is of er middeltjes zijn die dit probleem kunnen oplossen?
Aangezien wij graag in onze tuin willen zitten zonder de stank van een sproeiende kater.

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Sproeiende katers

Bericht door pearlsofpassion »

Heb je zelf katten?
Je zou de eigenaar erop kunnen aanspreken, maar als je zelf katten hebt die in andere tuinen lopen, is dat niet erg netjes.

Verder is zorgen dat hij de tuin niet meer in kan, toch wel de enige mogelijkheid.... Kijk eens rond, er zijn manieren genoeg. Er is een topic: kattenren, dat hierover gaat.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Manabaa
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 apr 2011 18:33

Re: Sproeiende katers

Bericht door Manabaa »

Zucht, ik heb precies eenzelfde situatie. Moederpoes van 15, twee kinderkaters (ook al 13) en een kinderpoes. Allemaal geholpen en nooit gesproeid. Totdat we verhuisden naar een huis met een tuin en een dominante buurtkater die tegen mijn voordeur sproeit en in de tuin komt als er niemand thuis is. Ik ben die stank inmiddels zo zat, mijn hele huis stinkt en ik krijg het niet meer weg. Ik ben zo radeloos, dat ik overweeg om die katten te laten inslapen. Ook al hou ik zielsveel van die beestjes. Overal een ingetrokken zeiklucht die er niet meer uit gaat. In de parketvloer, in de bank, de logeerbedden, tuinhek, achter de voordeur in het beton. En nergens heb ik DE oplossing gevonden. Geloof me, ik heb alles geprobeerd.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Sproeiende katers

Bericht door pearlsofpassion »

Je eigen katten sproeien dus ook?
En in je gehele huis, of enkel op de plaatsen waar de buurkater sproeit?
Weet je van wie de kater is? Kan je die persoon niet aanspreken?
Als hij een zwerfkater is, kan je hem laten wegvangen om te laten casteren.
Zou het gaan om je tuin af te zetten zodat hij niet meer aan je huis komt? Of heb je niet echt een tuin?
Heb je al geprobeert hem van je huis weg te houden?
Gaan jouw katten ook buiten?

Hoeveel kattenbakken heb je staan? Een beetje verspreid over het huis?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Manabaa
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 apr 2011 18:33

Re: Sproeiende katers

Bericht door Manabaa »

Mijn katers sproeien, door het hele huis. Telkens weer nieuwe plekjes als ik de andere met aluminium folie bedekt heb. Twee kattenbakken ver uit elkaar, van alles geprobeerd. Eigenaar aanspreken heeft geen zin, die kijkt er niet naar om. Zelfs met dikke sneeuw en vorst is het beest vaak buiten in de nacht. Die smerige pislucht stijgt natuurlijk op, dus als ik soms de slaapkamer-deur open doe in de morgen krijg je meteen een klap in je bek. Ik schaam me kapot. Het is nu zo erg, dat als ik met mijn neus ga sniffen omdat ik het weer ruik, de katers dan meteen bang wegschieten. En dat gaat me ook aan het hart, arme drommels.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Sproeiende katers

Bericht door pearlsofpassion »

Alles geprobeerd....
Probeer eens om 5 kattenbakken te plaatsen, verspreid over het hele huis, het aantal dat je nodig hebt met 4 katten. En natuurlijk dagelijks uitkuisen.

Sorry hoor, heel dit onderforum staat vol met dat advies! Als je ook maar een beetje had gelezen voor dit bericht te plaatsen, had je dat zeker tegengekomen.
Probeer dat eens, en zelfs een kattebak meer kan geen kwaad. En als het binnen een paar weken nog niet beter is, komt dan nog eens melden.
Ok?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie