Sproeiende katers

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
moeki
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mei 2012 19:07

Re: Sproeiende katers

Bericht door moeki »

wij hebben een kater van bijna drie jaar.we hebben hem al sinds hij acht weken was en afgezien van een paar ongelukjes is het altijd goedgegaan. hij is niet gecastreerd. nu is het zo dat wij een week geleden de boom in onze achtertuin hebben gekapt en sindsdien sproeit hij zowat overal tegenaan. zowel binnen als buiten. zou dit met elkaar te maken kunnen hebben? ik ben ten einde raad mijn man wil hem wegdoen maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om hem weg te doen. wie heeft er tips voor mij?castreren is geen optie.
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Re: Sproeiende katers

Bericht door Carol »

Het sproeien en kappen van de boom zal zeker met elkaar te maken hebben. Ik heb alleen als tip castreren. Volgens mij is castreren een betere optie dan wegdoen, als je hem wegdoet zal hij ook zeker gecastreerd worden.....
Andere tip is hem niet meer in huis laten, maar dat vind ik dan weer zielig. Hoe langer een kater sproeit hoe moeilijker het zal zijn om dat weer af te leren.
Ik zou het dan ook wel weten.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Sproeiende katers

Bericht door Dinky »

Waarom is castreren geen optie maar wegdoen wel?
Want zoals carol ook al zegt is de tip om te castreren omdat sproeien normaal gedrag is voor een niet gecastreerde kater.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Sproeiende katers

Bericht door mittenslief »

waarom is castreren geen optie, je hebt punt 1 een open kater die lekker buiten loopt en dus voor veel nakomelingen zorgt, en ja het wordt weer herfst dus dan gaan de hormonen helemaal tekeer.
eigenlijk is er dus maar 1 optie hakkie takkie weg zakkie
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9342
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Sproeiende katers

Bericht door castratenkoor »

Ik kan alleen maar me aansluiten bij de eerder gegeven adviezen. Castreren die hap, zo snel mogelijk. Ik begrijp die redenatie echt niet - castreren is geen optie. Dat je er zelf ongemak aan ondervindt is wat mij betreft dan nog het onbelangrijkste, aangezien het jouw eigen keuze is. Je zadelt de asiels op met nazaten en de buurt met een overal tegenaansproeiende stinkmachine.

Of is het misschien een raskat en dekkater die alleen in eigen afgesloten tuin komt? in dat geval trek ik mijn woorden in over nadelige gevolgen voor de buurt.

Dan is het voor jezelf kiezen of delen, of je accepteert het sproeien en dekt voort met hem, of je stopt met hem als dekkater en laat hem castreren.
Andere opties zijn er vrees ik niet. Kwestie van keuzes maken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
moeki
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mei 2012 19:07

Re: Sproeiende katers

Bericht door moeki »

Mijn kat is geen dekkater, en ja hij komt alleen in onze tuin . Daarbuiten loopt hij altijd aangelijnd. Ik wil hem uit principiele redenen niet castreren. Het sproeien doet hij vooral in mijnslaapkamer die is aan de kant van de tuin waar de boom stond. Dus vandaar dat ik dacht dat de boomkap ermee te maken had.
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Sproeiende katers

Bericht door Catfish »

Ik snap werkelijk waar niet waarom hij niet gecastreerd mag worden, maar goed, Je zult je redenen wel hebben, naast de 'principiële'. Alle redenen die voor castratie pleiten zijn hierboven al genoemd.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9342
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Sproeiende katers

Bericht door castratenkoor »

Weet je wel wat je die kat aandoet...... De hormonen gieren door zijn lijf en hij moet dekken maar heeft geen poes in de aanbieding. Ik vind het erg kortzichtig hem niet te castreren. Dit is DE manier om een zeer gefrustreerd dier te hebben.

En dan denk je dat wij wondermiddelen weten om hem niet te laten sproeien? Het is allom bekend, katers met ballen die doen dat, sproeien, dat is puur natuur.
Er zijn katerbroekjes in de handel, misschien dat je zo'n soort oplossing zoekt?
Ook dat vind ik zeer katonwaardig, maar ja ieder zijn keuze.
Of je de kat er een plezier mee doet om zijn ballen te behouden waag ik te betwijfelen.

Ik heb meer meelij met de kat om zijn opgekropte verlangens dan met jou om je volgezeken huis.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Sproeiende katers

Bericht door Adriana »

moeki schreef:ik ben ten einde raad mijn man wil hem wegdoen maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om hem weg te doen. wie heeft er tips voor mij?
castreren is geen optie.
weg doen is zeker een optie en breng hem naar het dichtstbijzijnde asiel.
dat is in ieder geval voor de kater het allerbeste, krijgt hij (gecastreerd) eindelijk rust in zijn lijf.

'kan het niet over mijn hart verkrijgen'.. hoezo niet? nu ineens zelf weekhartig, terwijl je je kater dwingt ongecastreerd door het leven te gaan? je kater heeft toch niks te maken met jouw/jullie principiële redenen?
dat je die voor jezelf aanhoudt: vooruit en iedereen doet maar. maar om dat op te leggen aan iets of iemand anders.. is dat niet oneigelijk en gaat dat niet een beetje ver?

boom in achtertuin gekapt.. ook een levend ding, daar geen principiële redenen?

castreren is sneetje in balzak, balletjes eruit, zaadleiders dichtbinden en opgelost!
kater blijft dezelfde maar rustiger en vooral de kater heeft een veel beter leven.

ik weet dat dit een lastige discussie is en ook met 'cultuur' te maken kan hebben.
cultuuraspecten hebben de neiging zich aan te passen aan gebruiken in de samenleving en het castreren van honden en katten/huisdieren - anno nu en hier - is een heel erg gebruikelijke ingreep.
en als daar dan principiële redenen tegen zijn: kies dan een gecastreerd dier uit het asiel of liever nog géén dier. want dit lijkt me een beetje tweeslachtig..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Sproeiende katers

Bericht door Dinky »

moeki schreef:Mijn kat is geen dekkater, en ja hij komt alleen in onze tuin . Daarbuiten loopt hij altijd aangelijnd. Ik wil hem uit principiele redenen niet castreren. Het sproeien doet hij vooral in mijnslaapkamer die is aan de kant van de tuin waar de boom stond. Dus vandaar dat ik dacht dat de boomkap ermee te maken had.
Wanneer je uit principiële overwegingen niet wilt castreren dan zal je dus het natuurlijk gedrag van het sproeien moeten accepteren.

Het is dus kiezen of delen ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
moeki
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mei 2012 19:07

Re: Sproeiende katers

Bericht door moeki »

Tja als ik het zo bekijk hebben jullie gelijk. Ik wil jullie bedanken voor jullie reacties.
Plaats reactie