Hoe laat ik ze buiten poepen en plassen?

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
j-r
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 sep 2010 14:43

Hoe laat ik ze buiten poepen en plassen?

Bericht door j-r »

Hallo,

de vraag is vast eerder gesteld, maar ik kon het zo gauw niet vinden.
Ik heb twee jonge katers. Nu 12 weken. Ik heb ze keurig binnengehouden en ze hebben het altijd netjes op de bak gedaan. Ondertussen spelen ze lekker in de tuin, en kunnen ze door een kattenluikje naar buiten en binnen.
Ik wil graag van die kattenbak af, en dat ze het in de tuin doen. De kattenbak binnen gewoon weghalen werkt niet: poepen in elke hoek die ze kunnen vinden. Kattenbab buiten werkt ook niet. Poepen nog steeds binnen. Kattenbak wat vieser laten worden zodat ze ander plekje zoeken, werkt ook niet.

Hebben jullie goede ideeen?

Ik heb trouwens een cameratje op het kattenluikje staan. Dan zie ik ze steeds binnenkomen, poepen op de bak, en weer naar buiten gaan.

Help!
emmyg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 feb 2009 15:08

Re: hoe laat ik ze buiten poepen / plassen

Bericht door emmyg »

Nou daar zullen je buren blij mee zijn.
Heerlijk om je handen in de stront te steken van de katten van je buren.
Dit omdat het baasje de kattenbak niet wil schoonmaken.
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: hoe laat ik ze buiten poepen / plassen

Bericht door Dafpoetser »

Katten van 12 weken nu al buiten laten?
Verder sluit ik me aan bij emmyg.

Kort en krachtig verwoordt.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: hoe laat ik ze buiten poepen / plassen

Bericht door Ilone »

Ik denk dat we eerst even verder moeten vragen, wie zegt dat ze in andermans tuin komen?
Kan best dat de eigen tuin is afgezet. Sja, dan moet j-r alsnog zelf de drollekes opruimen, en hebben de buren nergens last van ;)

Komen de katten wél door hee de buurt, ja, dan ben ik het ook eens met bovenstaande.

Ik heb verder geen tips hoe je een kat buiten zijn/haar behoefte gaat laten doen.
mag ik vragen waarom je van de kattenbak afwilt?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Evaa1985
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 apr 2010 18:03
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: hoe laat ik ze buiten poepen / plassen

Bericht door Evaa1985 »

Ik heb hier geen goeie ideeën voor wat je zou kunnen doen. Ik heb naast mij een gigantisch groot veld waar Bobbie het regelmatig in doet, dit deed ze uit zichzelf en ze wisselt het af, dus ene keer daar en de andere keer op de bak, ik denk dat je het poepen en plassen echt niet in de hand hebt. Sowieso zijn ze nog wel erg jong om uberhaupt te snappen hoe het allemaal werkt. Ik zou het afwachten als ik jou was. Als ze straks wat groter en wat ouder zijn gaan ze dat misschien wel doen. De ene kat houdt ervan om in een tuin de poepen en de ander in een kattenbak, dat kan je niet afdwingen.
De kattenbak viezer laten worden lijkt me trouwens geen handig idee want als ze in de bak willen poepen doen ze het toch wel en als jij de bak zo vies laat worden dan trappen ze straks je huis onder omdat hun pootjes zo vies worden.
Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig.
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: hoe laat ik ze buiten poepen / plassen

Bericht door Dafpoetser »

Het blijft doodzonde om zindelijke kittens ONzindelijk te MAKEN door de kattenbak weg te halen.
En de kattenbak viezer laten worden als ontmoedigingsbeleid...sorry hoor...maar waar ben je dan mee bezig?!

En in plaats van een cameraatje te richten op het luikje, en dit te volgen, is het wellicht een idee om een emmer sop te vullen en gewoon je bak te verschonen.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: hoe laat ik ze buiten poepen / plassen

Bericht door castratenkoor »

Sluit me bij Rob aan, waarom heb je katten genomen als je alleen de lusten en niet de lasten wenst. Je schaft naar mijn idee een totaalpaket aan.
Ilone is erg optimistisch lijkt me dat de tuin catproof zou zijn. Iemand die geen kattenbak wil om te verzorgen, die houdt heus de katten niet op eigen terrein........

Zucht - het ios allemaal al zo vaak gezegd, de schijnvrijheid van volwassen katten zit al vol gevaren, laat staan voor kittens van 12 weken. En ook de overlast voor anderen, zoals het schijten in andermans tuin, het verstoren van vollières, vijvers, omspitten van perkjes met planten enz enz.

zucht - gaat maar weer op handjes zitten.......
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: hoe laat ik ze buiten poepen / plassen

Bericht door JLC »

Ik raad je aan om toch gewoon een kattenbak binnen te houden en die schoon te houden. Een voordeel van een kattenbak is namelijk ook dat je in de gaten kunt houden of de ontlasting en urine van de kat er " goed" uitziet. Als deze afwijken, dan kan dat duiden op een ziekte. Zelf heb ik korrels van Tigerino en die korrels nemen de urine op en daardoor merk ik de de kleur van de urine (geel) op. Ook heb ik weinig last van geurtjes, behalve bij een verse drol (sorry een beetje onsmakelijk).
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: hoe laat ik ze buiten poepen / plassen

Bericht door sandy »

Vergeet niet dat het bij de buren ook wel is kan gaan stinken als je je katten altijd alles in de tuin laat doen, en wees nou eerlijk hoeveel moeite is het nou om die bak schoon te houden?
Als je dat zo verschrikkelijk tegenstaat was katten nemen mischien toch niet zo'n jofel idee?
Gezien ze dus zo jong ook al buiten mogen vraag ik me serieus af hoeveel zorg je bereid bent te geven aan die dieren.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: hoe laat ik ze buiten poepen / plassen

Bericht door Admin »

En mochten je katten eens iets gaan mankeren waardoor ze binnen moeten blijven, dan zijn ze nog zindelijk anders poepen ze ook gewoon ergens in huis.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Hoe laat ik ze buiten poepen en plassen?

Bericht door Kattenbella »

Je laat dreumesen , peuters en kleuters ook niet alleen naar buiten. het zijn kleine drolletjes en plasjes en het hoort bij hen willen hebben van katten.
Niet zo moeilijk doen dus over die bakken en gewoon verschonen.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1709
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Hoe laat ik ze buiten poepen en plassen?

Bericht door Umimeis »

Hallo,

Mijn katten komen ook buiten en die gingen op den duur vanzelf buiten hun behoefte doen.
Ikzelf vind het niet erg handig dat ze het buiten doen want je hebt geen controle over hun ontlasting. Je ziet niet of ze wormen hebben, je ziet niet of ze misschien plasproblemen hebben enz.
Mijn katten doen hun behoefte meestal in de bosjes bij ons fietensschuurtje, daar komt toch nooit iemand in die bosjes. En de meeste mensen hebben hier hun tuin betegeld, dus ze kunnen niet eens in tuintjes van anderen poepen en plassen.

Opzich kan het wel hoor met 12 weken. Sam was ook 12 weken toen hij naar buiten mocht, maar dan wel onder mijn toezicht natuurlijk! Je kunt misschien tijdelijk even een tuigje gebruiken??
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Hoe laat ik ze buiten poepen en plassen?

Bericht door jojo »

Camera op het kattenluik .... wat is de volgende stap, camera gericht op de buurttuinen om te zien of ze daar wel netjes hun drol ondergraven? Zocht je een nieuwe hobby maar wil je wel de lusten en niet de lasten? Ik zal wel een kort lontje hebben vandaag maar ik kan het bericht van TS met de beste wil van de wereld niet serieus nemen.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Hoe laat ik ze buiten poepen en plassen?

Bericht door MarjanR »

Mijn kattengrut kwam ook altijd buiten, maar deden binnen hun ding.
Alleen Moosje doet 'smorgens nog z'n routine check en plasje precies naast het huis (tis tenslotte al 13 jaar zijn territorium).
En komt dan weer binnen.

Ik zou niet weten waarom je zou willen dat je kat z'n ding buiten gaat doen, behalve jouw luiigheid mbt de kattenbak!

Ik wil trouwens OOK een camera gericht op m'n kattenbak!
Dan kan ik tenminste zien hoe ze "zitten" (zodat ik kan zien dat ze geen last hebben)
Ga toch eens m'n handige zwager vragen of ik dat kan roggelen :lol:
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Hoe laat ik ze buiten poepen en plassen?

Bericht door Ilone »

Ilone is erg optimistisch lijkt me dat de tuin catproof zou zijn.
Heeft niks met optimisme te maken ;) maar ik wil niet direct iemand afvlakken terwijl ik niet het volledige verhaal weet ;)
Grote kans dat topicstarter nu al niet meer reageert vanwege de felle reacties.
Ik ben het ook eens met jullie hoor, maar kan het niet iets "rustiger"? ;)
Mocht de ts dan antwoorden dat die van de akktenbak afwil omdat die dat niet meer in huis wil, en dat de tuin dus niet afgeschermd is...sja, vuur dan jullie meningen af.
Ik vind het gewoon verstandiger om eerst uit te vissen hoe de situatie is.
Niet uitgaan van de eerste post, vaak vergeten mensen daar alle informaatie te zetten.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Plaats reactie