Poes is een tijdje weg geweest en wil niet meer op kattenbak

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
keppe
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 apr 2010 21:51

Poes is een tijdje weg geweest en wil niet meer op kattenbak

Bericht door keppe »

hallo,

Ik heb een zwarte kater genaamd Filou. We hebben onze filou bijna 2 jaar. In de winter zit hij meestal binnen (hij is te tam om dan buiten te gaan want het is koud ...) Maar nu het lente is laten wij hem toch wel buiten zodat hij kan spelen en zijn jacht instinct terug boven kan halen, dat houd een poes jong, heb ik mij laten vertellen. Nu mijn probleem is het volgende: Onze filou is de laatste 3 weken niet naar huis geweest, wat totaal niet van zijn gewoonte is. Ik was al bang dat er hem iets overkomen was. Maar maandag geweest stond hij hier in één keer terug. Hij is wel enorm toegetakeld. Hebben 13 teken uit zijn nek verwijderd en op zijn linker kaak heeft hij een grote wonde, al zijn haar is daar weg en het staat volledig blauw. Het was dus maandag avond zijn eerste avond in 3 weken dat hij terug thuis was, zijn kattenbak was vers (had hem gewoon uitgewassen met zuiver water, dus geen product gebruikt). Toen ik echter dinsdagmorgen beneden kwam was zijn kattenbak vuil, dus hij was erop geweest, maar hij gaat ook in het park van onze jongste dochter nu. Ons kleintje wordt in februari 2 jaar. Dus hij kent ze, want elke keer hij binnen komt gaat hij eerst goede dag zeggen tegen onze dochter en dan pas komt hij eens bij ons.
Weet er soms iemand hoe dit zou kunnen komen?
En vooral hoe ik het hem kan afleren???

Met vriendelijke groeten
Keppe
jumper

Re: Poes is een tijdje weg geweest en wil niet meer op katte

Bericht door jumper »

Ik denk dat het moeilijk is om je kat af te leren om zijn behoefte buiten te doen. Een kat doet het alleen op een plek waar hij zich prettig voelt.
Mijn kat gaat ook niet meer thuis op de bak, die wil alleen maar buiten, maar als ze binnen is en ze kan niet maar buiten, dan doet ze het wel op de bak.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Poes is een tijdje weg geweest en wil niet meer op katte

Bericht door pearlsofpassion »

Is hij wel gecastreerd?
2 jaar is de leeftijd waarop ongecasteerde katers echt op pad gaan, en sproeien is daar een duidelijk, samenhangende kwestie mee. Die wonden en het plotse wegblijven geven me zo'n vermoeden...

Dus als hij dat niet is: casteren.
(en keihard duimen dat het sproeien nog stopt, want dat is niet zo zeker... en dan heb je een groot probleem)

Anders (als hij gecastreerd is, en het gewoon wildplassen is) kan je proberen een extra bak te plaatsen in de buurt van het park. Later kan je die bak nog beetje bij beetje verplaatsen naar waar je hem wil hebben.
Waar hij geplast heeft kan je best boenen met azijn, maar terwijl hij het NIET ziet!
De bakken met chloor poetsen kan ook helpen (trekt aan om te plassen), en verder altijd zien dat de bak schoon is.
Kijk ook eens in de andere topics over wildplassen, daar zijn vast nog wel tips te vinden.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
jumper

Re: Poes is een tijdje weg geweest en wil niet meer op katte

Bericht door jumper »

Ik wist trouwens niet dat chloor aantrok tot plassen.
Plaats reactie