Plassen op bed en bank

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
maart79
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 aug 2009 14:36

Plassen op bed en bank

Bericht door maart79 »

Hallo allemaal,

Ten eerste wilde ik even zeggen wat een goede site! :lol:
Ik ben sinds een maand de trotse eigenaaresse van 2 kittens genaamd Rachel en Ross! :catani:
Volgende week worden ze 5 maanden. Het zijn 2 poesjes!
Dit is de eerste keer in mijn leven dat ik katten heb dus ben op dat gebied nog vrij onervaren.
Ik heb voor de aanschaf van mijn 2 kleine bengels heel wat uren op deze site doorgebracht en boekjes gelezen.
Nu heb ik een probleempje en ik dacht misschien hebben jullie een idee wat de oplossing is.
Ik werd een aantal weekjes geleden ’s morgens wakker en merkte dat mijn bed nat was. :-(
Ik vroeg me heel verbaasd af ze zullen toch niet op bed geplast hebben want ze doen het netjes op de kattenbak, maar helaas was dat de enige conclusie die ik kon trekken.
Ik wist dus niet welke poes het gedaan had. Nou ja vooruit. Een aantal weekjes later gebeurde het wederom. Ik lag nog wat te doezelen en ja hoor recht voor mijn neus! Verdomme! :enaughty:
Wederom alles in de machine! (Daar gaat mijn donzendekbed). :-(
Dus toen maar besloten o.k. de slaapkamer is nu dus off limits voor ze!
Echter vanmorgen zag ik dat een van de poezen op de bank had geplast! Potver… :evil: (Ik vermoede dezelfde poes die ik eerder op het bed had zien plassen, maar ja heb natuurlijk geen getuige).
Nou schoongemaakt. Ik had me nog niet omgedraaid om de andere mevrouw zat al gereed en was net iets te laat want er lag alweer een plasje! :twisted:
Nu vraag ik me af waarom doen ze dit? :?: Ze doen het netjes op de kattenbak!
Kunnen jullie me ook vertellen wat sproeien is? Doen ze dan een plasje of hoe ziet dat eruit? Kan dit het zijn? Ik heb geen idee. Ze zijn nog niet gesteriliseerd omdat ze daar nog iets te jong voor zijn.
Namens mijn meubilair zouden we het fijn vinden als we dit kunnen voorkomen in de toekomst!
Alvast bedankt!
:nothanx:
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Plassen op bed en bank

Bericht door loek »

Ik zou iniedergeval eerst contact opnemen met de dierenarts om te kijken of ze lichamelijk gezond zijn en daar misschien een oorzaak in ligt.

Verder ben ik niet deskundig genoeg ( uhm haha helemaal niet deskundig) om hier antwoord op te geven. (en gelukkig ook geen ervaring mee...afkloppen) Maar lijkt me inderdaad heel vervelend!
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Plassen op bed en bank

Bericht door sandy »

Ik heb er helaas wel ervaring mee, op bed dan en de kater was hier de schuldige.
Ook geen idee waarom hij dit deed, mandjes en kussentjes waren ook niet veilig dus die heb ik allang niet meer.
Heb ze maanden verbannen uit de slaapkamer omdat ik eerst niet zeker was wie het deed tot ik 'm betrapte, alleen Buffy ging er overheen piesen, die flikte dat terwijl ik dus ook in bed lag, en dat was dus genoeg reden voor verbanning.
Ik weet de reden hier nog steeds niet, maar wellicht kan het te maken hebben met dat ze geslachtsrijp aan het worden zijn, ik weet dat poezen dan wel de neiging hebben om op plaatsen te gaan piesen waar het niet mag, vooral als ze krols zijn. En daar waar het ruikt gaat de ander natuurlijk automatisch mee.
Er zijn wel middeltjes om de lucht weg te krijgen maar dat zal een ander wellicht wel weten.
Sproeien doen ze staand, met achterpootjes trappelend en staart trillend liefst ergens tegenaan uiteraard.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Boheme

Re: Plassen op bed en bank

Bericht door Boheme »

Ik heb er gelukkig geen ervaring mee, maar ik weet wel dat je het goed kan schoonmaken met biotex groen, de geur voor katten gaat daar van weg. Ecodor werkt ook goed, even googelen, dan kom je dat wel tegen.

Het lijkt me een heel vervelend probleem, ik hoop dat het snel opgelost wordt.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Plassen op bed en bank

Bericht door Adriana »

k zou overleggen met je da over sterilisatie op korte termijn en gelijk dit probleem bespreken,
blaasontsteking geeft urine met wat bloed, dat zou je opgevallen zijn.
hoe is het gedrag van beide poesjes onderling? harmonie of kon beter?
kan het zijn dat je maar één kattenbak hebt en dat de ene poes de andere belet die te gebruiken?
regel is één kattenbak meer dan het aantal katzels minstens op twee verschillende plaatsen.
soms willen katten samen op één bak maar daar moet je niet standaard vanuit gaan.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Plassen op bed en bank

Bericht door daantje »

Helaas herken ik dit probleem maar al te goed. Al vanaf haar kittentijd is Barreltje bij ons de poes geweest die het nodig vindt om te piesen (en sinds kort soms ook te poepen) op ons bed. Bij elke verandering hier in huis moet zij even protesteren en dat doet ze op ons bed :roll: . Sinds kort is ook de mand van onze hond haar doelwit, die hebben we inmiddels aangepast naar een gemakkelijk schoon te maken mand).
Ik weet dat ze dit puur en alleen uit protest of frustratie doet. Het is sowieso standaard bij een verandering in huis (nieuwe meubels etc., of teveel "gedoe").
Ook is zij als enige van de vier snel vies van de kattenbakken, wij houden hier wel zoveel mogelijk rekening mee, maar soms zijn we gewoon iets te laat met de bakken verschonen naar de freule haar zin en dan doet ze haar behoefte gewoon maar ergens anders (ons bed of de mand van Bo). Ik kan er haast de klok op gelijk zetten.
Barrel is gesteriliseerd, nu bijna 7 jaar oud, en dit heeft ze vanaf het begin altijd al gedaan.
Wij hebben dit maar gewoon geaccepteerd, maar echt blij zijn we er natuurlijk ook niet mee ;-) .
Met de 3 andere meiden hebben we nooit een probleem wat dit betreft, dus het ligt echt aan haar. Lichamelijk is ze helemaal gezond.

Bij Barrel is het dus gewoon frustratie. Dat weten we na al die jaren echt wel zeker.
Ik kan je geen ander advies geven dan alleen zorgen dat de kattenbak op tijd schoon is en proberen een patroon te vinden.
Natuurlijk medisch van alles uit sluiten, maar die zal je zelf ook wel bedacht hebben ;-) .

Sterkte ermee, het kan flink irritant zijn :icon_shifty:
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Plassen op bed en bank

Bericht door Adriana »

@daantje: misschien zou je voor Barrel kunnen kijken bij http://huisdierendokter.nl/
en dan onder 'gedrag' bij het middel destress. ik ken tal van gevallen, die een beetje op Barrel lijken,
die er geweldig van zijn opgeknapt, waaronder het wat soepeler omgaan met veranderingen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
maart79
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 aug 2009 14:36

Re: Plassen op bed en bank

Bericht door maart79 »

Bedankt voor jullie reacties!
Vanmorgen was het weer raak! Zelfs op 2 plekken!
De bank heeft stoffen kussens en is nog geen jaar oud. Ik ben bang dat mijn huis gaat stinken naar plas en mijn bank zo dus snel naar de filistijnen is!
Op dit moment ga ik er met een doekje met een sopje overheen (afwasmiddel) maar zal inderdaad biotex groen of ecodor proberen. Weten jullie waar dat verkrijgbaar is?

De poesjes hebben een goede band onderling! Ze spelen er lekker op los en na een potje ravotten liggen ze lekker samen bij elkaar elkaar schoon te likken.
Bloed heb ik niet gezien bij de ontlasting. Aangezien de bank donker blauw is is het moeilijk om te zien, maar ik heb een wit dekbed en daar zag ik geen rode plekken. Ik ben bang en heb het vermoeden sinds ze dit ontdekt hebben dat ze het elke nacht gaan doen.
Als ik ga werken en ik kom thuis dan is er niets aan de hand maar ben bang dat ik maandagavond nu dus ook plekken ga vinden.

Beide poesjes hebben 1 kattenbak en die maak ik 1 keer per week schoon en ze gaan er beide op en verwacht dus niet dat dat het probleem is maar you never know! Zeer frustrerend. Als ik het zie wordt ik kwaad en geiririteerd maar als ik die schatjes weer zie dan smelt ik weer!
Ik ben aan het denken op iets op de bank te zetten als ik weg ben zodat ze er niet bij kunnen.

Verder zijn er geen nieuwe veranderingen in huis. Ze zijn een goede anderhalve maand bij me en als dat het probleem zou zijn dan zouden ze dat toch meteen gedaan hebben toen ze in huis kwamen zou je zeggen waarom pas weken later?

Ik zal eerst eens dat spul gaan halen en eventueel bij de direnwinkel vragen wat een oplossing kan zijn. Als het aanhoudt dan zal ik denk ik maar eens een afspraak maken bij de DA.

Alle suggesties zijn welkom.
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Plassen op bed en bank

Bericht door rieneke »

geurtjes krijg je goed weg door een sopje van biotex groen een tijdje in te laten werken.
dan spoelen met verdunde schoonmaakazijn.
allebei bij de supermarkt te krijgen.
gebruik voor je dekbed geen wasverzachter, maar schoonmaakzijn, dat wil nog wel eens helpen.
maart79
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 aug 2009 14:36

Re: Plassen op bed en bank

Bericht door maart79 »

Nog 2 keer vandaag! :twisted: Toch niet normaal ???
Eerste keer zag ik het gebeuren en was ik te laat!
Nu ligt de bank vol met plastic zakken! Deert ze niet en net een plasje op de plastic zak!
pFFF dat er plastic zakken liggen.!
Maar whats going on!Elke keer als ik het weer opruim lijkt het alsof ze het expres op nieuw doen?
Territorium afbakenen??
Ik durf ze niet meer uit mijn zicht te laten
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Plassen op bed en bank

Bericht door Nyncke »

Dit is wel om heel erg wanhopig van te worden...
Ik geloof dat ik in dit geval de katten in een grote hondenbench zou doen ( als ik zelf niet er ben om ze in de gaten te houden ) tot ik weet waar het aan ligt en wat ik er aan kan doen.
Niet het meest katvriendelijke maar wel het meest vriendelijke voor je humeur....en dus ook voor de katten....

Had je nou al een afspraak bij de da om te laten kijken of het iets medisch is?
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Plassen op bed en bank

Bericht door ]-marjolein-[ »

Dit is inderdaad niet leuk meer, snap dat je hier wanhopig van wordt. Zou sowieso bij je dierenarts even urine laten onderzoeken. Je zegt dat je 1 x per week de kattenbak schoonmaakt...haal je niet tussendoor drollen/piesplekken eruit? De ene kat is kieskeuriger dan de ander maar miss vindt 1 van hen hem te vies? Wat ik zelf altijd doe is 1 a 2 x per dag de drollen en piesplekken uit de bak halen en 1 keer in de week gooi ik hem helemaal leeg.
Verder is het geen doen zoiets 'af te leren', eerst moet er een oorzaak gevonden worden van het probleem, en daar moet je een oplossing voor bedenken...
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Plassen op bed en bank

Bericht door loek »

Poeh wat vervelend zeg!
Je schrijft dat je de bak 1 keer per week schoonmaakt. Schep je dan tussendoor wel drollen en urine eruit? En heb je een kattenbak met dak of zonder. (als met: zonder proberen....en als zonder met proberen zou ik zeggen)

Ik heb hier het boek 'de kat' van Vicky Halls. Dat is denk ik wel een aanrader om te lenen of kopen.

Ik kan even in in het kort zeggen wat ze over zindelijkheidsproblemen zegt. (maar uitgebried lezen is wel het beste denk ik (kan hier niet een paar pagina's over gaan typen sorry ;-) bij ieder punt heeft ze ook een uitgebreide uitleg: waarom wel/niet)

NIET doen
- neus erin wrijven of schreeuwen (of andere 'wraakacties')
- slaan
- de vieze plekken met bleekwater schoon maken
- stinkende afweermiddelen
- andere afweermiddelen (plastic vellen, aluminiumfolie etc.) ze schrijft daar wel bij, uitzonderingen daargelaten. Je kunt het een tijdje proberen maar waarch. zinloos.
- aarde bij kattenbakvulling doen
- niets doen. (niet 'even afwachten')

WEL doen:
- naar de dierenarts gaan

- meer kattenbakken plaatsen. Zoals al gezegd is 'de regel' 1 voor iedere kat plus 1 (op verschilende plaatsen. (o.a. omdat zonder dat je het echt door hebt de ene kat de andere kat van de kattenbak af houd. Of omdat de kat kieskeurig is in zijn keuze van bak en/of plek. Of bijv. zijn plas ergens anders wil doen dan zijn poep)

- als je 1 kat hebt, een tweede kattenbak plaatsen

- een ander soort kattenbakvulling

- let op de plaats van de kattenbak! (ze geeft zelf een voorbeeld van een kat die niet meer op de bak wilde omdat hij tijdens de grote boodschap een keer verrast werd door een gouden gids die door de brievenbus kwam zeilen.....)

- gebruik geen kattenbakzakken of kattenbakdeo's (ik weet niet of hiermee ook kattenbakvulling met geurtje wordt bedoelt ik denk het wel. Zou die ook voor de zekerheid vermijden)

- reinig de bevuilde plekken. En wel op de volgende manier: Verwijder meteen nadat je het ontdekt zoveel mogelijk urine met keukenpapier. Vraag je dierenarts naar zijn ervaringen met middeltjes die specifiek ontwikkeld zijn voor dit soort geuren.
Als je een huismiddeltje wilt gebruiken:
*Spuit een sopje van vloeibaar wasmiddel of waspoeder (1 deel op 9 delen water) met een puitfles op het bevuilde gebied. (niet te nat!, zo droog mogelijk houden)
* schoon wrijven met keukenpapier
* naspoelen met schoon water
* weer droogwrijven met keukenpapier
* spuit alcohol op de plek (let op dat je tapijt e.d. daarvan kan verbleken)

- als het niet helpt: vraag een verwijzing naar een kattengedragdeskundige

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Als je vragen hebt over bovenstaande en niet in de gelegenheid ben om 1 of andere reden om het boek zelf te halen. Stel ze maar dan kan ik de uitleg er wat uitgebreider bij geven.

Ik denk dat 1 en ander iniedergeval het proberen waard is.

succes!
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
maart79
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 aug 2009 14:36

Re: Plassen op bed en bank

Bericht door maart79 »

Hallo,

Super bedankt voor al jullie reacties!
Ik maak een keer in de week de kattenbak helemaal schoon en ik haal dagelijks de drollen eruit. 's Morgens voor ik ga werken en 's avonds als ik thuis kom.
Ik heb klonterend grit maar moet eerlijk zeggen dat het met betrekking tot de urine niet echt klontert dus moeilijk eruit te halen. Misschien dat het daar aan ligt?
Hebben jullie tips voor goed grit?? Welke gebruiken jullie?

Ik wil in eerste instantie overstappen op ander grit eens kijken of dat het probleem is. Zal vanmiddag eens bij de dierenwinkel vragen of zj tips / ideeen hebben?
Misschien een 2e kattenbak een optie inderdaad.
Mocht dit niet werken dan zal een naar de DA gaan.
PS Het is elke dag raak. Vanmorgen ook weer!
Ben bang dat het vanaf nu een dagelijks probleem is. Ik heb afgelopen zaterdag de kattenbak schoongemaakt en had eerlijk gezegd gehoopt dat ze het dan niet zouden doen en er zo achter te komen dat dat misschien het probleem is.
Ik zal ook eens kijken of ik het boek kan krijgen!
Wederom bedankt voor de adviezen!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Plassen op bed en bank

Bericht door Adriana »

begrijp niet goed waarom je zo lang aarzelt met het plaatsen van op zijn minst een tweede kattenbak.
eigenlijk zou je drie kattenbakken moeten hebben, desnoods met twee soorten vulling, bv klontvormend en silicaat (zooplius tigerino).
weet niet waar je woont maar het klontvormende grit eigen merk van Hoogvliet bevalt hier prima.
ik doe een beetje Beaphar ontgeurpoeder (tuincentra en dierenwinkels) op de bodem van de bak.
bakken op verschillende rustige plaatsen.
en als je een bak met een kap hebt, dan die er een tijdje afhalen, sommige katten willen niet op een overdekte bak.
je bent met bijna ingesleten katten-gedrag al aardig op weg om een moeilijk oplosbaar probleem te hebben.
ik loop iedere morgen en avond alle kattenbakken na, leeg ze en als ik zie dat er urine op de zijkant of bodem zit (met aangeplakt grit)
dan ga ik daar met wat tissuepapier met wat zeep over heen. altijd en onmiddellijk.
er staat een datum op de binnenkant (viltstift) wanneer ik nieuw grit in een bak gedaan heb, zo kan ik altijd zien of het een verse of oudere vulling is.
en kijk eens bij kattenbakken en bij zindelijkheidstraining voor katten, daar staan missch nog meer bruikbare tips.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie