Poes plast soms ineens op vreemde plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Eefje
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 dec 2009 09:13

Poes plast soms ineens op vreemde plaatsen

Bericht door Eefje »

Hallo,

Ik heb 2 poezen van ongeveer 9 maanden oud. Ze zijn allebei zindelijk en gaan al sinds we ze hebben op de kattenbak. Dat gaat meestal goed. Een van de twee echter plast soms ineens op een andere plek. Ze gebruikt daarvoor nooit de bank, de krabpalen of de leefkussens. Op de bedden gaat ze wel graag zitten, dus wij houden de slaapkamerdeuren nu voortaan dicht, hoe jammer we dit ook vinden. Als er iets op de grond ligt, zoals een dekentje of een plastic zak, gaat ze daar wel op zitten plassen. Soms gaat het een hele tijd goed en gebeurt er niks. En soms zijn er periodes wanneer het ineens weer vrij erg is. Ik heb geen idee waarom ze dit doet. Ze komt absoluut niet ziek over en ik hou de kattenbak goed schoon. Ik woon in een flat, dus de kattenbak staat ook niet te ver weg. Soms plast ze als we het niet zien, maar vaak ook recht onder onze neus (hoewel we dit niet altijd meteen doorhebben, tot ze gaat 'graven' om haar plasje af te dekken).
Heeft iemand een idee waarom ze dit doet? Haar zusje plast nooit buiten de bak en alle poepjes gaan wel netjes op de bak.

Groetjes,
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Poes plast soms ineens op vreemde plaatsen

Bericht door rieneke »

een kat met blaasontsteking oogt verder absoluut niet ziek, en eet ook normaal.
laat even wat urine controleren.
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: Poes plast soms ineens op vreemde plaatsen

Bericht door ktje »

Rieneke je was me net voor.

Laat inderdaad even plas onderzoeken.
Verder zijn ze gesteriliseerd? Meestal is het bij mannetjes zo dat ze gaan sproeien enz. Vrouwtjes doen dit over het algemeen nooit. Maar steriliseren is sowieso goed op hun leeftijd.

En misschien een 2de kattenbak erbij?
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Poes plast soms ineens op vreemde plaatsen

Bericht door Cari »

Als poezen niet gecastreerd zijn, kan dat wel ook een reden zijn om op andere plekken dan de kattenbak te gaan plassen.
Ik heb 't ook gehad met Noes, toen zij op die leeftijd kwam. Ze ging heel gezellig naast me op bed zitten, zich werkelijk van geen kwaad bewust...
Maar sowieso urine laten controleren!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
daantje_xxx
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 jul 2009 21:50
Locatie: N-H

Re: Poes plast soms ineens op vreemde plaatsen

Bericht door daantje_xxx »

als je haar hebt laten testen op blaasontsteking en dat is het niet hier een tip:

Loekie was bij de dame van het asiel waarbij hij in huis woonde volledig zindelijk. Toen hij bij ons kwam wonen begon hij af en toe naast de bak te plassen, vaak in de bak, maar minstens elke dag 1x er naast. Hij deed het bijna altijd als wij het niet zagen/er niet waren.

Saartje deed wel alles op de bak en wij zijn ze gaan belonen als ze op de bak waren geweest. Maakte niet uit wie er vanaf kwam en wat ze gedaan hadden, dan kregen ze een snoepje. En.... het heeft gewerkt! Na 2 weken vonden we geen plasjes meer.

Misschien een tip voor jou.
Gebruikersavatar
Maya-en-Maiky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 jan 2010 10:23

Re: Poes plast soms ineens op vreemde plaatsen

Bericht door Maya-en-Maiky »

Bekend verhaal... Mijn poes heeft ook bij tijde dat ze op andere plekken een plasje doet als op haar bak. Meestal aast ze op dozen (met of zonder inhoud) en een rek waar schoenen opstonden (rek is inmiddels verwijderd).
Heb haar een hele tijd geleden wel eens laten controleren op blaas ontsteking en dat had ze toen ook. Daarvoor heb ik toen speciaal voer gegeven, maar ze bleef het doen. Nu tegenwoordig gebeurd het nog zelden.
Maya & Maiky, mijn twee (b)engeltjes
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Re: Poes plast soms ineens op vreemde plaatsen

Bericht door Loontje »

Wij hebben ook een wildplasser in ons midden, maar tot nu toe hebben we nog niet kunnen ontdekken wie van de 4 het is! :shock:
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
Tazke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 okt 2009 21:42

Re: Poes plast soms ineens op vreemde plaatsen

Bericht door Tazke »

Dames nog even een vraag, want ik zit met hetzelfde probleem. Hoe vang ik in vredesnaam een plasje van de poes op :icon_shifty: ? Ik denk dat ik het volgende week even bij de DA aangeef want dan wordt ze gesteriliseerd, maar mss is het onze andere knuf....
Mickey en Juultje, our greatest love!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Poes plast soms ineens op vreemde plaatsen

Bericht door Cari »

Je kan katkor gebruiken: http://www.xs4all.nl/~reinvet/dutch/index.html, verkrijgbaar bij je da, maar op internet goedkoper. Het is vrij prijzig, maar je kan het vaker gebruiken.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Poes plast soms ineens op vreemde plaatsen

Bericht door Nyncke »

Tazke
Ik heb in een kattebak een plastikzak gelegd en Binkie in een kamer alleen gezet, totdat hij had geplast.
Met een spuitje wat ik van de DA had gekregen heb ik toen wat urine opgezogen.

Je schijnt ook korrels te kunnen krijgen bij de da maar dat is een veel duurdere oplossing, deze werkt prima zo.
Plaats reactie