Akelig plasgedrag

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Gebruikersavatar
Thanos
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 feb 2009 13:09

Akelig plasgedrag

Bericht door Thanos »

Volgens mij zit er niets anders op dan voor Gouki een ander tehuis te zoeken, maar ik hoop eigenlijk op een gulden tip waardoor dit niet hoeft..

Ik heb twee katten; Grimlock van 9 en Gouki van 5. Grimlock heb ik al 7 jaar zo ongeveer en Gouki is afgelopen maart erbij gekomen. In maart zijn de katten meteen met elkaar geconfronteerd wat goed leek te gaan en ben ik verhuisd wat ook goed leek te gaan voor de heren.

Nu plast Gouki al een aantal weken/maanden naast de bak. In de eerste instantie ging ik ervan uit dat het aan het grind lag (houtkorrels). Overgegaan op Catsan wat tot gevolg had dat het even goed ging. Na een korte tijd toch weer naast de bak (altijd op dezelfde plek). Toen ben ik de bakken extra aan het schoonmaken gegaan. (2 katten, 2 bakken) Ook dit had tot gevolg dat het even goed ging. Echter niet voor lang. Ik kreeg toen de tip dat het eraan kon liggen dat de katten nooit op de juiste wijze aan elkaar geintroduceerd zijn, dus ben ik weer begonnen met een introductie. Een maand lang heb ik heren op de momenten dat ik niet thuis was gescheiden ven elkaar gehouden. Ik heb het samenzijn zonder mij rustig aan opgebouwd wat eerst mis ging, maar later toch weer erg goed.

Het is drie weken goed gegaan, en daarna is het weer mis gegaan. Ook heb ik als tip gekregen om de kat te confronteren met zijn eigen plas wat ook tot effect had dat het even gestopt is.

Paar feitjes
Het is telkens op dezelfde plaats
De kattenbakken zijn altijd goed gezeefd en worden goed en vaak schoongemaakt
Gouki heeft geen blaasontstekking
Etensbak of kattenbak verplaatsen heeft geen zin, Gouki verplaatst dan de plek waar hij gaat plassen
Het is nu ook een drietal maal voorgekomen dat Gouki is gaan plassen wanneer ik gewoon in de woonkamer was.

De heren gaan redelijk tot goed met elkaar om. Ze spelen af en toe met elkaar, hebben ook wel eens een matpartij wat zo voorbij is. Ze likken elkaar wel eens, maar moet voor beide partijen niet te lang duren. Ze krijgen beide veel aandacht (het zijn echte knuffelkatten)

Het enige wat ik mij kan bedenken wat is, is dominantiegedrag. Maar ik zou niet weten wat ik nog kan doen en of ik uberhaupt nog wel opties heb.. Zoals ik al begon met dit stuk ben ik er bang voor dat ik voor Gouki een ander tehuis moet zoeken.. Het plasgedrag zit me al een hele tijd erg hoog, maar telkens gaat het weer goed en heb ik de hoop dat het eindelijk ophoudt, tot ik weer eens thuis kom en ik wordt geconfronteerd met de stank van kattenplas.. Gouki is verder een schat van een kat, maar dit werkt zo niet meer..
daantje_xxx
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 jul 2009 21:50
Locatie: N-H

Re: Akelig plasgedrag

Bericht door daantje_xxx »

Hoi,

Om even wat meer te weten:
Doet hij het altijd naast de bak, of soms ook op de bak?
Ben je al naar de DA geweest?

Daarnaast is het plassen naast de bak een manier van katten om aan te geven dat er "iets" is waar ze het niet mee eens zijn, of dat ze ziek zijn.
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Akelig plasgedrag

Bericht door JLC »

Heeft een dierenarts aangegeven dat Gouki geen blaasontsteking heeft?
Als er geen sprake is van een medisch probleem, dan zou je kattengedragsdeskundige kunnen raadplegen.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Thanos
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 feb 2009 13:09

Re: Akelig plasgedrag

Bericht door Thanos »

Ik ben met Gouki niet naar de dierenarts geweest. Een vriendin van me doet de studie en die gaf mij aan dat het geen blaasontsteking was. Tevens gaf een medewerker van het lokale dierenasiel mij dit aan..

Kan het eventueel anders medisch zijn dan?

Gouki weet de kattenbak erg goed te vinden. Hij doet zijn behoeftes goed op de bak. Als ik ze apart heb op de momenten wanneer ik niet thuis ben doet Gouki alles op de kattenbak. Om een recent voorbeeld te geven. Het hele weekend zijn de heren zonder problemen samen geweest en hebben ze beide gebruik gemaakt van de bakken. Ik ben een paar uur weggeweest gisteravond, heb de bakken voordien nog schoongemaakt en toch kom ik thuis met een plas van Gouki in de woonkamer.
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Akelig plasgedrag

Bericht door Roos en Minousch »

En toch zou ik naar de dierenarts gaan..
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Hilda
Lynx
Lynx
Berichten: 127
Lid geworden op: 03 apr 2008 09:31
Locatie: Groningen

Re: Akelig plasgedrag

Bericht door Hilda »

Doet hij het vlak naast de bak?Want dan zou het kunnen dat hij er wel op gaat maar dat hij z'n kont erover hangt en er dus naat plast.
Als hij er echt naast gaat zitten kan je proberen de 2 de bak op die plek te zetten of de bakken in de badkamer zetten zodat je het makkelijk weg kan spoelen mocht hij het er naast doen.Elke dag bij het douchen een druppel douchgel erover en voila...
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Akelig plasgedrag

Bericht door Kattenbella »

Wat heb je op de vloer? Als je vloerbedekking hebt zou je misschien iets van zeil of zo op de plek kunnen doen waar Gouki plast en inderdaad wat Hilda al zegt een bak neerzetten waar hij standaard gaat zitten. Hier helpt een tweede bak altijd. Het is toch plassen en geen sproeien?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Thanos
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 feb 2009 13:09

Re: Akelig plasgedrag

Bericht door Thanos »

Gouki plast tussen de twee bakken in. Als ik de bak verplaats naar de plek waar nij plast gaat hij gewoon naar de plek waar de bak voorheen stond. Tussen de bakken en de plek waar hij plast zit zeker een meter.

Het is gewoon plassen wat hij doet en niet sproeien. Gelukkig heb ik laminaat in huis wat goed schoon te maken is, maar leuk is anders.

Ik vind de optie die Hilda aandraagt om de bakken in de douche te doen ook helemaal niet verkeerd. Dat is nu ook de plek waar Gouki zit met zijn krabpaal, voer en water als ik van huis weg ben..
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Akelig plasgedrag

Bericht door Roos en Minousch »

sluit je hem op in de douche???
dat vind ik nogal zielig..
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Thanos
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 feb 2009 13:09

Re: Akelig plasgedrag

Bericht door Thanos »

Hij heeft niet alleen de douche maar ook de gang en logeerkamer. Het is om Gouki en Grimlock van elkaar weg te houden. Net iets minder dan de helft van het huis.

Gouki plast alleen maar als ze beiden samen zijn.. Vandaar dat ik ook herintroductie deed en denk aan dominantie problemen..
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Akelig plasgedrag

Bericht door rieneke »

eerst zeker weten dat het geen medisch probleem is.
dat weet je pas als je een verse plas hebt ingeleverd.
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Akelig plasgedrag

Bericht door Uumie »

Ik ben het eens met de rest, ik zou echt eerst naar de DA gaan met een plasje. Zo sluit je in ieder geval een medische oorzaak uit. Pas daarna kun je verder gaan denken vind ik. Misschien een kattengedragstherapeute? Maar dat is voor later - raadpleeg eerst de dierenarts! :)
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Akelig plasgedrag

Bericht door JLC »

Inderdaad, eerst naar de dierenarts gaan. Echter, het feit dat Gouki alleen plast als Grimlock erbij is, zegt wel wat. Nogmaals, je kunt er een gedragsdeskundige erbij halen, indien een medische oorzaak is uitgesloten.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Akelig plasgedrag

Bericht door Boomer »

Hoe maak je de plekken schoon waar hij geplast heeft ? Chloor trekt juist aan, beter is met azijn.
Verder heb je een bak met een kap erop ? Dit kan ook de oorzaak zijn. Probeer het eens zonder kap of klep.
Zijn ze beide geholpen ?
Heb je zijn urine na laten kijken of is de uitslag zo gezegd. Ik zou zeker nog een keer urine na laten kijken , al is het alleen maar om medische oorzaken uit te sluiten.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Akelig plasgedrag

Bericht door Kattenbella »

Ik denk dat als voorlopige oplossing die douche niet zo gek is samen met de rest van de ruimte. Je geeft aan de de twee nog aan elkaar moeten wennen. Zo kan het misschien lukken. Ben benieuwd!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Plaats reactie