Mijn kat plast op de deurmat

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Emmie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 dec 2004 23:12
Locatie: Deurne
Contacteer:

Mijn kat plast op de deurmat

Bericht door Emmie »

Ik zit met een probleempje.
Op dit moment gaat alles goed. Ik heb GEEN deurmat bij de voordeur liggen en Gizmo gaat keurig op de kattenbak. Zodra ik nu een deurmat neerleg, gaat Gizmo er op zitten plassen. De tijd die er overheen gaat voordat hij gaat plassen, ligt tussen de 5 minuten en 2 dagen ongeveer.
Het maakt niets uit wat voor deurmat ik neerleg. Een oude, waar ie reeds op geplast heeft, maar die ik heb schoongemaakt. Een gloednieuwe. Een kokosmat of een zachte schoonloper of zelfs een rubberen mat.
Zodra ik op het afdekdeksel van de put achter de voordeur een mat leg, gaat Gizmo er onherroepelijk op plassen.

Een deurmat bij de achterdeur overleeft het al een jaar nu. Dus het heeft niet echt met een mat te maken.
Maar ja, locatie is het ook niet echt, want dan zou ie nu ook op de betonnen afdekdeksel moeten gaan plassen en dat doet ie niet. Hij doet het dus echt alleen als er een mat ligt.
Oja, en als ik een handdoek vlakbij op de grond leg (waar mijn duikfles op ligt), gebeurt daar ook niets mee.

Hebben jullie enig idee?
Het is namelijk een beetje onhandig geen deurmat bij de voordeur. Nu is het droog en kan je zo naar binnen lopen, maar als het heeft geregend, is het toch fijn om even je schoenen af te vegen.
Knuffels van Doerak & Gizmo
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Mijn kat plast op de deurmat

Bericht door Sandra W »

Een deurmat is helaas een hele bekende plasplek, want het is de territoriumafscheiding tussen binnen en buiten en het materiaal is vaak erg aantrekkelijk. Er is maar 1 oplossing voor, zoals je zelf al hebt gemerkt, en dat is geen deurmat neerleggen.

Misschien kun je zo'n veegding in de vorm van een egel kopen om je voeten mee af te vegen of de deurmat buiten neer leggen.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Emmie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 dec 2004 23:12
Locatie: Deurne
Contacteer:

Re: Mijn kat plast op de deurmat

Bericht door Emmie »

Maar waarom gebeurt er dan niets met de mat bij de achterdeur?
Dat is immers ook een afscheiding tussen binnen en buiten.
En het materiaal aantrekkelijk.......????? Een rubberen mat (je weet wel met van die rondjes erin) lijkt me nou niet echt aantrekkelijk.

Geen mat neerleggen vind ik ook niet alles. Dit is zo'n betonnen deksel waar de watermeter onder zit in een put(je). Laminaat is er omheen gelegd. Ziet er niet echt uit als er geen mat op ligt. Zal er toch iets moeten leggen, maar weet dus echt niet wat.
Knuffels van Doerak & Gizmo
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Mijn kat plast op de deurmat

Bericht door rieneke »

mogelijk reageert jouw kat op katers die bij de voordeur sproeien?
je zou kunnen proberen je voordeur aan de buitenkant goed schoon te maken met azijn.
als je een nieuwe mat bewerkt met feliway spray heeft je kat hopelijk geen behoefte meer te markeren.
bink
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 apr 2009 11:33

Re: Mijn kat plast op de deurmat

Bericht door bink »

Hallo,

Mijn kat plast ook zo af en toe op de deurmat bij de voor en achterdeur.
Het gebeurd niet elke dag, hij gebruikt ook netjes de kattenbak.
Nou is het zo dat het een echte huiskat is en ik vraag me af of dit probleem over is als hij ook naar buiten mag.
Het is echt een probleem want echt lekker ruikt het niet :-(

Groetjes, Patricia
Gebruikersavatar
Aranka
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 sep 2009 11:51
Locatie: Kamerik

Re: Mijn kat plast op de deurmat

Bericht door Aranka »

Mijn kat deed dit ook, maar ik spray dan wat sterke lucht erop, waardoor de geur van de plas weggaat. Hierna heeft mijn kat het niet meer gedaan.
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Mijn kat plast op de deurmat

Bericht door Roos en Minousch »

Je moest eens weten hoeveel deurmatten ik heb versleten in 6 maanden tijd..
Ik heb toen besloten om zeil neer te leggen, en daarop een rubberenmat, dat is in ieder geval makkelijk schoon te maken, Minousch plaste gelukkig steeds in 1 hoek, en heb toen een klepje van de kattenbak neergelegd, en die muts maakt daar dus keurig gebruik van.
Het is makkelijk schoon te maken.
Nu is het al lang geleden dat ze het gedaan heeft gelukkig, bij haar zat er een medische achtergrond, maar ook een territoriale bij, maar nu gebeurt het heel af en toe nog 1 keertje.
Inmiddels ligt er op de rubberen mat een kleine cocosmat, en dus nog steeds dat klepje in de hoek.
je moet het wel eerst heel goed schoonmaken met Ecodor of hg alle nare geurtjes weg.
deurmat voorlopig niet neerleggen.
En ik zou een spuitflesje Feliway kopen, enm dat spuit je dus bij de deurmat.

Ps is de urine al eens nagekeken?
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
M-M
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 07 jun 2010 23:08

Re: Mijn kat plast op de deurmat

Bericht door M-M »

Ik heb hetzelfde probleem, ook een kat die op de deurmat plast... Nu las ik ergens dat schoonmaakazijn helpt om het schoon te maken maar ook om de plek minder aantrekkelijk te maken om te plassen. Een vraagje voor de kenners, helpt natuurazijn ook?
En het hout onder de mat is natuurlijk ook aangetast. We zitten er al aan te denken om dat hout weg te halen en een nieuwe plank te halen en die daar neer te leggen maar misschien heeft iemand nog een betere tip om het hout weer schoner te krijgen en zo geen nieuwe plank neer te hoeven leggen?
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Mijn kat plast op de deurmat

Bericht door Roos en Minousch »

Ik gebruik voor alle plasplekken ecodor, dat is biologisch afbreekbaar, en het werkt perfect vind ik.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mijn kat plast op de deurmat

Bericht door castratenkoor »

Zelfde probleem gehad, ze reageren gewoon op een aan de buitenkant tegen de deur plassende buurt-kat.
Ik heb het opgelost met een kattenbak pal voor de achterdeur.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Mijn kat plast op de deurmat

Bericht door Anne »

Die van ons heeft het ook op de voordeurmat gedaan, het probleem is dat het beton eronder moeilijk schoon te krijgen is. Ik heb het met biotex geprobeerd en azijn, maar telkens als je binnen loopt ruik je toch die urine lucht. Zal Ecodor dat kunnen verhelpen? En zo ja, waar kun je dat kopen?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Mijn kat plast op de deurmat

Bericht door Roos en Minousch »

het is mij gelukt om het uit het beton te krijgen..
Je kunt het hier kopen, je moet dan wel de uf2000 nemen.

www.ecodor.nl
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Mijn kat plast op de deurmat

Bericht door Anne »

Bedankt, ik heb het besteld. Ben benieuwd
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie