Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Sinds we Flanna hebben plast ze gemiddeld 1x per week op ons bed.
In het begin dacht ik steeds een oorzaak aan te kunnen wijzen hiervoor. Dat ze de bak te vies vond, ander grit wilde of een grotere bak.
Maar ondanks alle wijzigingen blijft ze het gewoon af en toe doen. Verder doet ze het altijd keurig op de bak! Ze doet het ook niet op een andere plek dan ons bed.
Gisteren deed ze het echt precies op het moment dat wij in bed wilden stappen! :mad:

Ik heb dit topic natuurlijk al meerdere keren uitgespit, maar behalve soortgelijke ervaringen vind ik niet echt tips. Er is geen sprake van een dominatieprobleem t.o.v. de andere katten volgens mij, dat uit zich namelijk verder nergens in.
Is dit gedrag bij jullie katten vanzelf overgegaan? Heeft iemand nog een idee hoe we dit kunnen voorkomen?
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Het zou ook nog kunnen dat Flanna jullie lief vindt en dat zo laat weten :twisted: Ik weet niet waarom katten graag op een bed (of plastic zak) plassen of poepen; ik vind het niet echt leuk :roll:

Hier poept Nikita op het logeerbed :???: , Zosja poept on mijn bed (tenzij ze naar buiten kan of de bak maagdelijk is) en Kyran en Sylke voor de voordeur. Waarom? Geen idee :geenidee:
Gebruikersavatar
BlackPanther999
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 sep 2003 16:12
Locatie: Goeree-Overflakkee
Contacteer:

Bericht door BlackPanther999 »

Nou ik zat lekker tv te kijken met een dekentje over me heen (lekker luie zondad dus), ik ga ff naar de wc en ga zo met mijn kont in een natte plek op het dekentje zitten!!! Totaal niet leuk dus :evil:
Misty blijft het keer op keer doen, ik weet echt niet waar het aan kan liggen. Alles al geprobeerd, maar ik denk dat er katten zijn die er waarschijnlijk nooit mee ophouden.

gr Blackpanther
ik ben de trotse eigenaar van 3 katten, namelijk Misty, Ugly en Jamie.
Gebruikersavatar
Monique
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 aug 2004 15:18
Locatie: Assen

Bericht door Monique »

Ik heb 2 katers van nu 4,5 maand oud. Napoleon (de rode) heeft al een aantal keren in de oudpapierdoos geplast, dus die hebben we nu verplaatst naar de schuur (de doos natuurlijk hae). Wij hadden ook kratten met frisdrank staan, ook dat vond hij leuk om in te plassen. Lodewijk heeft het enkel een keer gedaan. De kratten zijn nu ook weg. We hebben zelfs voor nood een plank op de badkamer moeten maken, want Napoleon plaste zelfs op de wasmiddeldozen.
Nu we die maatregelen hebben getroffen gaat het ondertussen goed, ik hoop dat het goed blijft gaan. :???:
Mensen die niet van katten houden zijn vast in hun vorig leven een rat geweest
Anonymous

Kat plast en sproeit na ziekte

Bericht door Anonymous »

Hallo,

Mijn gecastreerde katertje van ca. 2 jaar oud is deze week begonnen met af en toe plassen. Hij mag niet meer naar boven aangezien hij daar het liefste plast. Hij is pas wat ziek geweest en nu heeft hij 1 x gesproeid en
1 x flink geplast maar wel zoals een kat sproeit. Het lijkt in een soort protest?

Heeft iemand tips om dit gedrag af te leren?

Alvast bedankt
Laatst gewijzigd door Anonymous op 18 nov 2004 10:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Hoi hoi :wink:

Het zou kunnen komen omdat hij pas ziek is geweest. Is er de laatste tijd iets veranderd voor hem? Dan kunnen ze uit protest ook wel sproeien namelijk.
Anonymous

plassende kater

Bericht door Anonymous »

hallooo

Ja ik ben 1 dag per week minder thuis, dus is dit zijn protest?
Maar de vraag is nu natuurlijk wat is er aan te doen?

groet'n
Anonymous

plassende kater

Bericht door Anonymous »

Hallo,

Mijn gecastreerde katertje van ca. 2 jaar oud is deze week begonnen met af en toe plassen. Hij mag niet meer naar boven aangezien hij daar het liefste plast. Hij is pas wat ziek geweest en nu heeft hij 1 x gesproeid en
1 x flink geplast maar wel zoals een kat sproeit.
Het lijkt in een soort protest?
Heeft iemand tips om dit gedrag af te leren?
Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Beste Ekeim (Meike? :wink: ),

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik heb toevallig net een boek gelezen van een Engelse kattendeskundige ('Kattengeheimen' van Vicky Halls).
Zij raadt in dit soort gevallen aan om tijdelijk meerdere kattenbakken (dit kunnen ook afwasteiltjes zijn gevuld met grit) in het huis te zetten, vooral op de plekken waar je kat plast/sproeit. Als je kat een aantal weken niet meer naast de bak plast, kun je een voor een de bakken weer weghalen. dit moet je heel langzaam en geleidelijk doen.
Daarnaast zul je hem op de tijden dat je thuis bent wat extra aandacht moeten geven, als het inderdaad een vorm van protest is omdat je minder thuis bent (stond in je andere topic). Lekker wild met hem spelen.
Een grote uitdagende krabpaal waar hij zijn energie op uit kan leven, kan ook helpen.

Veel succes ermee!
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Het kan een vorm van protest zijn, maar het kan ook een lichamelijke oorzaak hebben. B.v. blaasgruis of blaasontsteking.

Als het protest is helpt het misschien hem veel aandacht te geven als je wel thuis bent of om er een kat bij te nemen.
Gebruikersavatar
Jolandatje
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 mei 2004 12:09

Opeens vlak naast de bak poepen

Bericht door Jolandatje »

Hallo,

Wij hebben twee super leuke katjes. Bobo en Jadi. Ze zijn resp. 6,5 mnd en 7,5 mnd oud en hebben het samen ook best gezellig. Ze eten uit hetzelfde bakje, slapen gezellig samen (Natuurlijk vliegen ze elkaar ook af en toe in de haren.)en gingen ook altijd samen op de bak.
Maar sinds een aantal weken poept Bobo doodleuk, meerdere keren per dag, vlak naast de bak. Waarom?!?!?! Hij deed dit nooit, hij ging zelfs naar de bak als ie moest overgeven. Maar nu legt ie zo af en toe zijn behoefte zomaar naast de bak. Plassen doet ie wel op de bak, en af en toe de grote boodschap ook. Maar dus niet meer voor 100%.

Ik zou graag weten wat ik hieraan kan doen. Heeeellp!!! :???:
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Hoi Jolanda,

Fijn dat het zo goed gaat met Bobo en Jip!
Ik zou, eventueel tijdelijk, een extra bak naast de kattenbak zetten zodat hij niet de goede gewoonte afleert om altijd in het grit te poepen en te plassen. Het kan inderdaad zijn dat hij de bak soms te vies vind.
Het kan ook aan het grit liggen. Ik las laatst in een kattenboek over een katje dat ook op een geven moment naast de bak was gaan plassen. Net als Bobo ook vlak naast de bak! De eigenaar was toen overgegaan van houtkorrels op fijn kattenzand (minder pijnlijk aan de pootjes) en het katje had er nooit meer naast geplast!

Succes ermee!
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Kan maar zo zijn dat ze de bak niet meer willen delen dus ik zou 2 kattenbakken proberen.
Gebruikersavatar
Jolandatje
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 mei 2004 12:09

Bericht door Jolandatje »

Dank julie wel voor jullie snelle reacties! :smile:

Het kattengritverhaal gaat voor ons niet op, want hij gaat wel heel fanatiek op de teil, met daarin hetzelfde grit.
Gek genoeg gaat, Jadi ook op de teil ( "wat Bobo kan, kan ik ook :twisted: ) en toch heeft Bobo daar weer geen problemen mee.
Vanmorgen kwam Bo'tje zelfs uit de bak. Dus echt snappen doe ik het nog niet.

Hoe vaak verschonen jullie je kattenbak? Wij hebben biokats fresh, scheppen em minimaal een keer per dag leeg en wassen em wekelijks helemaal uit...

Groetjes!
Gebruikersavatar
Anke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 jul 2004 14:59
Locatie: Deurne

Is het aanstekelijk?

Bericht door Anke »

Ow help!! Ik wordt er sinds vandaag helemaal krankjorum van, van het geplas van de dames.

Shadi kan ik hebben dat ze niet zo goed zindelijk is, dat is een perzen eigenschap en ik weet ook dat het soms ook wel in de bak doet, maar anders netjes ervoor.

Maar Knor, elke dag sproeien tegen bank en gordijnen en de deur. Knor is een poes, gesterilliseerd.

Spooky is een tijdje onzindelijk geweest maar gaat nou weer goed.

En sindskort Amy ook, overal op pissen, liefst op de hondenkussens die al moeilijk wasbaar zijn, dus kussens weg en dekbedden neerleggen voor de honden, die nou ook 2x per dag in de was moeten, omdat Amy overal overheen plast.
Ik wordt er gek van.

Ik vang katjes op, zouden ze ontevreden zijn? Knor vind wel dat ze de baas is in huis, misschien dominantie?

Maar dat Amy nou ineens alles volpist :twisted: :evil: Hondendekens, in de wasmand, over de schone was heen, op de bank.....overal!!

Mag ik ze straffen bij een heterdaadje, sproeien met de plantenspuit maakt geen enkele indruk namelijk.

Help!!
Mensen ellende is erg. Dieren ellende nog erger, het wordt veroorzaakt door ellendige mensen!
Plaats reactie