Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Jojo27
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 sep 2006 14:46

Bericht door Jojo27 »

Lijkt me wel. Voorkomen is beter dan genezen. Je zou zelfs dat doekje met azijngeur nog even kunnen laten liggen. Laat ze beiden eerst maar eens goed wennen aan de kattenbak.

Groene zeep is prima om mee schoon te maken. Na-nevelen met spiritus, uitwrijven en goed laten drogen voor ze weer bij de plek mogen is ook een idee.
Bedankt voor de tip, Spot gebruikt nu elke keer weer de kattenbak. :grin:

Groetjes Joke
Gelukkige eigenaar van Demon en Spot
yael
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 sep 2006 09:02

Mijn kat poept in huis.

Bericht door yael »

Hallo. :) Ik zit met een probleempje,
ik heb nu een paar weken een jong kitten in huis en eerst ging alles goed.
Hij poepte en plaste gewoon op de bak.
Maar nu sinds een week poept hij de hele tijd in huis.
Ook is de poep dun, dus het lijkt op diaree en er zit ook bloed aan.
Hij krijgt kattenvoer van de dierenwinkel (zal zometeen even kijken hoe dat heet),
maar af en toe eet hij ook een beetje voer van de andere kat aangezien dat gewoon in de keuken staat..
Iemand enig idee hoe dit kan komen, en wat ik er aan kan doen?
Want als dit zo door blijft gaan moet m'n kat weg.
En dat zou ik heel erg jammer vinden. :-(
Alvast bedankt.
Gr. Yaël
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik vrees dat je katje, doordat hij diarree heeft, de kattenbak niet op tijd kan bereiken en daarom in huis poept.

Een kitten mag niet te lang diarree hebben en zeker niet met bloed, want dan droogt hij uit en krijgt hij niet genoeg voedingsstoffen binnen. Ik denk dat je dus eerst moet zorgen dat de diarree ophoudt. Dit betekent alleen brokjes geven en geen blikvoer, kattenmelk of andere lekkere dingentjes. Gekookte kip met rijst wil vaak ook goed helpen om de diarree te stoppen.

Daarnaast is het verstandig even met je dierenarts te bellen voor advies en langs te gaan met je kitten als de diarree over een paar daagjes niet is gestopt. Ik zou het heel jammer vinden als je kittentje weg zou moeten, terwijl het probleem goed te verhelpen is.

Als je iedere keer als je kitten heeft gegeten hem even op de kattenbak zet om te laten poepen voorkom je hopelijk de ongelukjes in huis. Sterkte.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Als je kitten al een week diarree heeft, dan zou ik z.s.m. naar de dierenarts gaan! En ik denk ook dat je kitten de bak gewoon niet op tijd kan bereiken.

Succes ermee!
yael
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 sep 2006 09:02

Bericht door yael »

Ik denk dat het inderdaad een goed idee is om naar de dierenarts te gaan.
Maar ik denk niet dat hij het niet houd tot de bak, want hij doet het maar in 1 kamer!
Dus dat lijkt me expres?
Gebruikersavatar
eeke
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:30
Locatie: leeuwarden

Bericht door eeke »

weet wel zeker dat je langs een DA moet gaan misschien heeft hij wormpjes, of kan hij niet goed over dat voer?? ik heb dit toen ook gehad toen mijn katten nog kitten waren...
maar yael wat mij toch tegen de borst stuit is dat je zegt dat hij misschien dan toch maar weg moet..
ik zou eerst maar eens achter de oorzaak zien te komen want om dit katje zo weer aan de kant te zetten, sorry maar daar ben ik het niet mee eens....

groetjes eeke
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik denk dat je bij je kitten nog niet van "expres" kunt spreken, daar is hij nog veel te jong voor. Je moet met kittens gewoon rekening houden met ongeluktjes net als met baby's, daar gaat ook wel eens iets mis.

Die diarree moet echt stoppen hoor, want hij is nog heel kwetsbaar, dus dat lijkt me nu het allebelangrijkste. De zindelijkheidstraining komt daar na wel.

groetjes,
Sandra
smooky27
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 okt 2006 14:11

Bericht door smooky27 »

hallo
ik heb ook een probleem met 1 noorse boskat van 2.5 jaar.
ik heb die kat al van kittens af aan en er was nooit wat met hem.
ik heb sinds 4.5 maand een hond erbij genomen en sindsdien plast en poept hij overal neer.
hij slaapt bijna alleen nog maar boven op de overloop en als hij beneden in de tuin is wil hij alleen maar de tuin uit vluchten.
ik heb een extra kattenbak erbij gezet want ik heb 3 katten en die andere 2 doen het nog netjes op de bak.
zelfs als hij naast de kattenbak ligt poept en plast hij er nog naast terwijl de bak schoon is.
ik haal hem steeds naar beneden en verwen hem ook heel veel,maar het helpt allemaal niks.
wie kan mij advies geven!?
groeten mark
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Je kat is ernstig van slag door de komst van je hond en uit dit door in huis te plassen en poepen. De ene kat went er zo aan en de andere kat doet er veel langer over. Sommige katten wennen er zelfs nooit aan en zijn elders gelukkiger, maar hopelijk loopt het met jouw kat niet zo'n vaart.

Je kunt eigenlijk niet veel meer doen dan veel geduld te hebben, je kat veel aandacht te geven en hem zijn eigen tempo te laten bepalen door hem weg te laten lopen en naar boven te laten gaan als hij dat wil. Ik zou hem ook niet steeds naar beneden halen, want dan forceer je hem alleen maar.

Als je aan een hondenbench kan komen zou dat ook heel erg helpen, want daar doe je dan steeds even je hond in en laat je kat in dezelfde kamer erom heen lopen. Dan kan je kat wennen zonder zich aangevallen te voelen. Ik begrijp dat je misschien niet zo aan een bench kan komen, maar asiels willen hem nog wel eens uitlenen als je je probleem uitlegt.

Ik weet niet of je hond een pup is, maar veel katten vinden een puppy erg eng, omdat hij zo speels is en worden minder bang naar mate de hond ouder en dus ook rustiger wordt. Sterkte met dit lastige probleem.

groetjes,
Sandra
smooky27
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 okt 2006 14:11

Bericht door smooky27 »

mijn hond is nu 6 mnd,maar als de hond bij de kat in de buurt is doet de kat er niks op uit,geeft de hond een keer een tik en dan gaat de hond weg en gaat de kat weer verder slapen.
de kat is in 4.5 maand tijd in totaal 2 weken beneden geweest,dat is de reden dat ik hem naar beneden haal.
de hond komt niet boven dus daar zit ook geen dreiging in als de kat boven is.
de reden dat de kat niet de tuin uit mag is omdat hij daar te duur voor is.
het grootste probleem is dat ik eind van de maand een keuze moet maken wie eruit moet(de hond of kat) want wij krijgen eind november ons eerste kindje.
doe ik de hond weg weet ik niet of de kat stopt met plassen en poepen en dan krijg ik spijt dat ik de hond heb weg gedaan.

groeten mark
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Uit jouw verhaal maak ik op dat jouw kat nogal stressgevoelig is en slecht met nieuwe situaties omgaat. Ik ben bang dat jouw kat gelukkiger is in een rustig huishouden en dat hij ook heel veel stress van de nieuwe baby zal krijgen.

Het lijkt mij een hele lastige situatie, maar ik begrijp heel goed dat deze toestand met je kat en hond én een nieuwe baby erbij te veel is. Persoonlijk zou ik dus de kat een ander huis geven waar het rustiger is en hij dus gelukkiger is. De pup kun je dan met de baby op laten groeien. Uiteraard is dit slechts mijn advies en moet je zelf deze moeilijke beslissing nemen.

groetjes,
Sandra
smooky27
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 okt 2006 14:11

Bericht door smooky27 »

ik zal boven eerst de vloerbedekking vervangen door laminaat,want misschien denkt hij door de geur dat dat de nieuwe kattenbak is.

bedankt in ieder geval voor jou reactie en advies.

groeten mark
anoniempje
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 okt 2006 20:30

plassende kater

Bericht door anoniempje »

Help!!
Ik heb een gecasteerde kater van 6 jaar en meneer plast alsof het een lieve lust is. Soms wil hij wel op de kattenbak maar liever niet. Vannacht heeft hij het gepreseerd op het bed van mijn zus te plassen.
Mijn zus wil eigenlijk er een eind aan maken maar ik vind dat we hem nog een kans moeten geven. De kater is naast de gewone castratie ook chemisch gecastreerd middels een injectie. De vader van de kater is ook uiteindelijk ingeslapen omdat hij maar bleef plassen.............wie weet er raad????
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Ik vind een kat in laten slapen omdat hij plast een vreselijke reden.
Sorry dat ik er zo op inhaak, maar dit stoot mij even hard voor mn hoofd.

Om een voorbeeld te noemen.
Mijn ene kater en poes sproeien sinds begin deze zomer ook wel eens in huis, wat ik alles behalve leuk vind.
Daarbij heb ik ook een jonge hond, die uit enthousiasme zijn plas soms laat lopen. Ook niet leuk, maar hey het kan gebeuren en het hoort erbij.

Als je dan besluit dat je de kat de deur uit wil hebben ga dan op zoek naar bijvoorbeeld iemand met een boerderij bijvoorbeeld die nog op zoek is naar een geholpen kat tegen de muizen bijvoorbeeld.

Er is bijna altijd een oorzaak te vinden voor plassen, ook al doen katten het ook wel gewoon zonder dat er een oorzaak is.

Ik zou bij je DA nagaan of er niet iets mis is met zijn blaas. Of iets met de nieren of wat dan ook.

Zoek ook eens op benchtraining op internet. Misschien kun je je kat op nieuwe zindelijk maken, maar dat kost wel tijd en moeite en geen garantie op kans van slagen, maar het is maar net wat je er voor over hebt.

Ik zou de kat in ieder geval niet inslapen om zo'n reden.
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
anoniempje
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 okt 2006 20:30

Bericht door anoniempje »

Poezebal schreef:Ik vind een kat in laten slapen omdat hij plast een vreselijke reden.
Sorry dat ik er zo op inhaak, maar dit stoot mij even hard voor mn hoofd.

Om een voorbeeld te noemen.
Mijn ene kater en poes sproeien sinds begin deze zomer ook wel eens in huis, wat ik alles behalve leuk vind.
Daarbij heb ik ook een jonge hond, die uit enthousiasme zijn plas soms laat lopen. Ook niet leuk, maar hey het kan gebeuren en het hoort erbij.

Als je dan besluit dat je de kat de deur uit wil hebben ga dan op zoek naar bijvoorbeeld iemand met een boerderij bijvoorbeeld die nog op zoek is naar een geholpen kat tegen de muizen bijvoorbeeld.

Er is bijna altijd een oorzaak te vinden voor plassen, ook al doen katten het ook wel gewoon zonder dat er een oorzaak is.

Ik zou bij je DA nagaan of er niet iets mis is met zijn blaas. Of iets met de nieren of wat dan ook.

Zoek ook eens op benchtraining op internet. Misschien kun je je kat op nieuwe zindelijk maken, maar dat kost wel tijd en moeite en geen garantie op kans van slagen, maar het is maar net wat je er voor over hebt.

Ik zou de kat in ieder geval niet inslapen om zo'n reden.
Zelf vind ik dit ook een extreme reden, echter mijn DA gaf aan dat wij dit moeten overwegen..........gezien de situatie rond zijn vader. De kater op zich heeft voor de rest gewoon gedrag (geen plasproblem , sterker nog hij piest met een krachtige straal). Morgen ga ik kijken of ik met feliway een verbetering in de situatie kan verkrijgen. Overigens is de kater al meerdere keren op PKD (nierproblemen) gescand. Zou een benchtraining werken bij een kat? Ik heb er nog nooit van gehoord?
Plaats reactie