Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Adriana »

de regel is één kattenbak meer en op verschillende plaatsen dan het totaal aantal katten!
sommige katten willen niet op een gebruikte bak en zeg eerlijk, wij vinden het ook prettig als onze voorgangers het toilet doortrekken na gebruik...
met iets meer bakken, die dan wel regelmatig klont/poepvrij gemaakt moeten worden, voorkom je dat probleem. en op versch plaatsen omdat katzels voorkeur hebben voor bakken/locaties.
en dweilemmers, opbergkratten enz. zijn goeie, goekope kattenbakken en de meeste katten willen helemaal geen deurtjes/deksels..!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
mauriceb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 09 nov 2012 14:34
Locatie: Pijnacker

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door mauriceb »

inderdaad, goed schoonhouden de bak kan echt al veel schelen. Ik schep hem iedere dag uit, soms 2x per dag. Ruikt altijd fris naar babypoeder :). Toby wacht meestal totdat ik hem schoongeschept heb, pas dan maakt hij er gebruik van :)
Kijk hier voor Toby's album =====> KLIK
PienEnKiki
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 nov 2012 16:39

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door PienEnKiki »

Ik ga het maar even ruw aanpakken, ik heb nu 2 bakken en ze plast en poept er nog steeds niet in.
Als ze het weer doet en ik ben er bij duw ik der neusje even in der plas en zit ik der op de kattenbak.
Ik heb nu dus echt alles geprobeerd behalve dat.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Adriana »

welkom op het forum..
ruw aanpakken zou, denk je, helpen?

wat denk je dat er gebeurt als je een kat met haar gezicht en neus door kattenplas haalt?
denk je dat die boodschap in de kattenhersens overkomt en dat ze snapt dat ze iets verkeerd doet?
en wat ze vervolgens wèl zou moeten doen?

ze wordt doodsbang van je en als je daar ooit nog een goeie band mee wilt opbouwen, dan is dit zeker niet de manier.
alles al geprobeerd en mogen op een rijtje weten hoe de situatie thuis is en wat je precies allemaal al geprobeerd hebt?
heb je onze topics over dat onderwerp doorgelezen?

uit je eerste bericht maak ik op dat je te weinig kattenbakken hebt en waarschijnlijk ook nog op één plaats.
of ze goed worden schoongehouden weet ik niet: twee maal daags plasklonten en poep eruit en als ze tegen plastic hebben aangeplast dan schoonmaken met bv verdunde badkamerreiniger.
katten zijn schone dieren. ze hebben een hekel aan vieze of naar urine ruikende kattenbakken..
daar komt nog bij de katzels vele malen beter ruiken dan mensen..

als je huis naar kattenpoep stinkt dan komt dat omdat er niet goed en regelmatig wordt schoongemaakt. niet in de bak en niet er buiten..
en - daar lees ik je niet over - als je kat last heeft van diarree dan is daar dierenarts en hoogstwaarschijnlijk ander voer..

probeer het voor de katten zo aantrekkelijk mogelijk te maken om op de bak te gaan:
schoon, fris, juiste korrels, rustige plaats en ruimere keuze van bak, dus voorlopig veel meer bakken.
.. en stop met het toepassen van je ruwe methode want dat gaat echt niet/niet werken!
de actie ligt bij het personeel en dan volgt de rest en niet omgekeerd!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5467
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door nellebel »

een kat is geen hond (al zou ik ook mijn hond niet met zijn neus door de pies halen). je gaat poepen en plassen zo combineren met angst en dan gaat het nog moeilijker worden hoor. zorg voor genoeg bakken en op verschillende plekken. ws laat de ene kat de ander niet op de bak. hou dat eens in de gaten. als dat zo is, moet je zorgen dat de ene kat wel op de bak kan, bijv door ze aparte ruimtes te geven. 1 op zolder ofzo.
ik snap je frustratie, maar ook dat voelt je kat waardoor er nog meer spanning ontstaat.
hoe is de ontlasting verder? als hij heel hard is kan de kat ook pijn hebben met ontlasten en dan combineerd ze de bak met pijn. dan zoeken ze ook vaker andere plekjes.
mijn eerste kat braakte dagelijks enkele malen, op mijn splinternieuwe houten vloer (nadat ze eerst de vloerbedekking had vol gekotst), op de antieke piano, en overal. ze pieste in de kast, op de vloer in de gootsteen en op het aanrecht zodat het ervanaf liep op de grond. tuurlijk was ik gefrustreerd, maar ik heb mezelf altijd voorgehouden dat ze dat niet vor de lol deed. uiteindelijk bleek ze ook ernstig ziek. ik zeg niet dat jouw kat ziek is, denk vooral gestressed, maar een kat is niet onhygienisch voor de lol hoor.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Chiquita98 »

Dat is het ergste wat je kan doen!!! En bovendien snap ik niet dat je dat ook zou kunnen. Ik heb nog liever dat je je katje gaat herplaatsen. Zoals Wendy zegt: het is geen hond! Bij een kat gaat dit alleen maar meer averechts werken.
Ben je uberhaupt eigenlijk wel naar een dierenarts geweest??
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Anne87

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Anne87 »

Met zijn neus door zijn plasje halen? Wat een fantastisch idee... Dus niet! Zo leer je de kat dat hij bang moet zijn van jou, en bovendien wordt plassen / poepen an sich dan een enge bezigheid. Zo krijg je natuurlijk nooit de zindelijkheid waar je zo op hoopt.

Ik heb zelf een kat gehad (Odie) die na een verhuizing - tijdelijk - onzindelijk was. Dat is heel vervelend, maar bij haar was dat een kwestie van stress. Wij hebben toen tijdelijk de kattenbak op de plek gezet waar zij plaste. Tja, dan staat hij maar even vervelend voor ons, maar hierdoor ging zij wel weer in haar bak plassen en poepen. Die bak hebben we toen heel langzaam verplaatst naar de plek waar wij hem graag hadden staan. Dat is een lang proces en dat kan wel eens mis gaan, maar uiteindelijk is het ons gelukt.

Toen mijn ouders hun huidige hond kregen, was Kyra nog niet 100% zindelijk. Zij hebben toen gewerkt met kranten. Op de plek waar Kyra in huis plaste kranten leggen en deze steeds meer verplaatsen naar de buitendeur, zodat ze uiteindelijk haar plas en poep ophield tot het moment dat ze ging wandelen. Wederom, een langdurig proces, maar wel effectief. En soms gaat het nog wel eens mis (Kyra wordt over een paar weken 5 jaar), bijvoorbeeld als ze aan de diarree is 's nachts. Dan halen we haar er ook niet doorheen. Waarom zouden we? Je ziet aan Kyra en de manier waarop ze dan op haar plekje blijft liggen dat ze zich ellendig genoeg voelt. Bovendien leert ze er niks van en kan ze 's nachts niet eens naar buiten. Ook met honden vind ik dat je nooit je hond door zijn ontlasting of plas heen moet halen.

Het belangrijkste is denk ik geduld en liefde. Je kat leert niks als je hem bang maakt van jou en van plassen en poepen. Kijk vanuit de ogen van de kat. Het is vervelend dat hij het niet op de bak doet, maar waarom niet? Staat de bak op een onveilige plek? Is de bak altijd snel bereikbaar? Doet je kat zijn behoeftes altijd op dezelfde plek? Wat heb je allemaal al geprobeerd om het probleem op te lossen?
En aangezien dit probleem al wat langer lijkt te spelen, zou ik ook zeker even een bezoekje aan de dierenarts brengen met je kat.
PienEnKiki
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 nov 2012 16:39

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door PienEnKiki »

Elke keer als je der in de buurt van de kattenbak zet word ze helemaal gek.

Ik ga denk ik het asiel maar bellen om te vragen of ze der dan maar terug neemt, want dit helpt niet.
Anne87

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Anne87 »

Ben je met haar naar de dierenarts gegaan? Doet ze dit al vanaf het begin? Waar staan de bakken? Hoeveel bakken zijn er nou precies? Wat is je methode om haar zindelijk te krijgen? Als je dat nou beantwoordt, in combinatie met de vragen die ik je in mijn vorige post stelde, komen we misschien ergens.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Adriana »

PienEnKiki schreef:Ik ga denk ik het asiel maar bellen om te vragen of ze der dan maar terug neemt, want dit helpt niet.
is denk ik het allerbeste voor poes dat jullie uit elkaar gaan,
relatie is zo verstoord dat niks meer werkt. missch vindt ze snel een lief baasje..!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Chiquita98 »

Inderdaad we krijgen totaal geen antwoord op onze vragen dus echt alles er aan doen vind ik in deze situatie dus totaal niet van toepas. Sorry dat ik het zeg. Ik denk ook dat het beter is als je het diertje terug brengt. Bedenk wel dat de oorzaak niet altijd bij de kat ligt, maar heel vaak ook bij de situatie. Kan heel goed zijn dat ie toch angst heeft van de andere kat, maar dat jij dit niet ziet.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door eveline1982 »

Ik hoop dat het asiel haar ala minuut terug neemt. Een kat met haar of zijn neus door de urine halen.....Sorry hoor maar doe je dat ook met je kind?! Ik heb onlangs een kitten vanuit mijn opvang weer terug gekregen, ze zou niet zindelijk zijn (en vals) hier doet ze alles keurig vanaf dag 1 op de bak en is enorm lief! Soms is een dier niet op zijn of haar plek, en jij maakt haar alleen maar banger voor de bak!!!! Hoop dat ze in het asiel snel bijkomt en haar angst voor de bak kwijtraakt!!!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Anne87

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Anne87 »

Ik dacht dat ik hier gereageerd had, maar blijkbaar is dat vanaf mijn telefoon niet helemaal goed gegaan.

In ieder geval, ga alsjeblieft terug met haar naar het asiel ja. Wij kunnen je niet helpen zolang je geen antwoord geeft op de vragen die we je stellen, en de band met je kat wordt enorm verstoord door de manier waarop jij haar aan wil pakken. Daarbij tel ik dan nog niet eens mee dat ze ongetwijfeld jouw frustratie aanvoelt en daardoor nog onzekerder kan worden. Hopelijk kan het asiel een nieuw lief baasje voor haar vinden.

Je bericht is inmiddels 3 dagen geleden geplaatst. Ben je al met haar naar het asiel gegaan?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6829
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Dinky »

30 november voor het laatst online geweest......
Hoop echt dat er inderdaad een ander huisje wordt gevonden voor deze lieverd want op deze manier levert het alleen maar meer stress op en wordt het alleen maar erger :(
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Anne87

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Anne87 »

Ja, in zo'n situatie waar geen oplossing in zicht is, moet het beestje daar gewoon weg. Ben bang dat het anders op de lange(re) termijn lange termijn gevolgen gaat geven voor het beestje, en dan wordt het mogelijk ook lastiger om te herplaatsen.
Plaats reactie