Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Emma Boom schreef:Brig ik ben het eens met de bench-oplossing. Succes!
I know! :lol: zo kom ik immers aan deze oplossing :wink:
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Ik denk zelf ook dat je het met een bench moet proberen. En natuurlijk zoveel mogelijk belonen als je kitten wél op de bak plast.
Een extra bak neerzetten kan het probleem misschien ook wel verhelpen!

Succes!

groetjes, Muis
Carolien

Bericht door Carolien »

Ik heb 2 prachtige katers, de broertjes Tibbe en Tover (bijna 1,5 jaar) waar ik werkelijk dol op ben. Een paar maanden geleden begonnen ze te sproeien en twee weken terug heb ik ze laten castreren (ik vond het eerst zo zielig, maar het was niet meer te doen in huis). En nu is de rustigste kater opeens op de bank en op m'n bed gaan plassen. Ik heb zo'n verdamper gehaald bij de dierenarts, maar het helpt allemaal niet. Eerst dacht ik dat hij het alleen deed als ik thuiskwam, maar ik ben net 4 dagen thuis geweest en dat maakte dus helemaal niet uit.
Ik woon in een flat, maar ze hebben denk ik wel genoeg ruimte (hoewel ik nu uit voorzorg ze overdag niet in de slaapkamer laat), ik heb wel maar 1 kattenbak (die ik wel om de dag en soms zelfs dagelijks volledig verschoon). Zou het echt helpen als ik een 2e bak zou aanschaffen? Ik las ook net ergens dat pas gecastreerde katers nog wat hormonen kwijt moeten, maar dat duurt toch geen 2 weken?
Of zou hij opeens een blaasontsteking kunnen hebben?
Ook hoorde ik van iemand dat 2 katers uit hetzelfde nest nooit goed kan gaan. Maar ze vinden elkaar helemaal leuk!
Wie heeft een idee?
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Nou gecastreerde katers kunnen nog lange tijd doorsproeien als dat in hun 'systeem' zit opgeslagen. Dus heb nog een aantal weken geduld..... en een tweede bak (gewone curver afwasbak) is natuurlijk het proberen waard!
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

De hormonen blijven na een castratie zeker 4 weken "hangen".
Als test kun je misschien een afwasteiltje neerzetten. Als het dan ophoudt kun je altijd nog een kattenbak aanschaffen.
Misschien helpt het ook als je dagelijks de bak uitschept. Sommige katten kunnen erg kieskeurig zijn wat betreft wc's.

groetjes, muis
Marianne

Bericht door Marianne »

Sinds een week of zes heb ik eindelijk mijn eigen kat weer terug. Hij was anderhalf jaar geleden weggelopen. Dolbij waren we natuurlijk maar na een week of twee begon meneer overal in huis te plassen en altijd als wij niet thuis zijn. Het kan natuurlijk gewoon zijn dat ie nog moet wennen. Woon je eerst in een huis waar je dag en nacht in en uit kan dan ga je anderhalf jaar de wijde wereld in en dan zit je ineens vier hoog op de flat. Hij wil wel heel graag naar buiten(is al een keer uit het raam gesprongen) Hij gaat verder ook wel op de kattenbak maar zeker een keer per dag plast ie huis. Het rare is dat je het ook helemaal niet ruikt dat het kattenplas is. Hebben jullie tips ? Dan hoor ik het graag.
SIEPIE

Bericht door SIEPIE »

Wij hebben 2 ex-katers en een vandie 2 plast ongeveer 2 keer per maand op onze kleren(het liefst die van mijn man) Hij heeft alle gelegenheid om het buiten of op de bak te doen>waarom doet hij dit. En hoe laat ik hem stoppen?!
Gebruikersavatar
BlackPanther999
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 sep 2003 16:12
Locatie: Goeree-Overflakkee
Contacteer:

Bericht door BlackPanther999 »

Ik heb die verdamper, andere vulling in de bak & een nieuwe spray (Training Aid van het merk Greenfield), iets of een combinatie heeft gewerkt zo lijkt het.
Ik heb die verdamper ook in huis gehad (ik neem aan dat je het over Feliway hebt), maar het gaat meestal ook pas werken na 2 a 3 weken. Nu gebruikte ik het niet tegen sproeien, maar om te zorgen dat Misty en Ugly niet zoveel deden vechten. Ik ben trouwens sinds kort overgestapt naar bachbloesem en ik moet zeggen dat ik het 3 x zo goed vindt werken en het is nog een stuk goedkoper dan Feliway ook!!
ik ben de trotse eigenaar van 3 katten, namelijk Misty, Ugly en Jamie.
monica

Plassen

Bericht door monica »

Nou hier wordt ook fanatiek geplast op plaatsen waar het niet hoort.

Het is begonnen toen Pepper een blaasontstekking had, was het net over begon hij met sproeien. Dat is gelukkig nu over nu hij gecastreerd is maar heeel af en toe gaat het nog wel eens fout.

Ik heb niet het idee dat het met het afbakenen te maken heeft. Het lijkt wel een soort vergissing.
Kan ook zijn dat ik het niet wil zien hoor, gelukkig heeft mijn andere kater er geen last van.
Het gaat nu al een paar weken goed hopen dat het zo blijft.

Ik lees elke keer stukjes over een bepaald kruid. Kan iemand me vertellen hoe het werkt en hoe je het toedient?

Groetjes Pepper, Wolfje en Monica
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Okee, nu het meest vreemde verhaal. Onze kat Vladimir eet altijd in een reismandje omdat hij op deze manier een stuk rustiger eet. Hij kauwt nu zelfs op zn brokken. Ook kan hij nu de andere katten niet meer lastig vallen als hij al klaar is met eten en de rest nog niet. Nu heeft hij gisteren tot 2 keer toe in het reismandje geplast voor, tijdens of na het eten!!! Gevolg; ik zet het deurtje open, meneer loopt eruit en de hele kamer zat onder de pies. Zijn staart was zeiknat en zijn achterpoten dus ook. Na een wasbeurt met water en een washandje ging hij zich gelukkig ook wassen.
Heeft iemand enig idee wat hem dwars zou kunnen zitten? En waarom hij dit doet? Voglens mij heeft hij absoluut geen problemen met het reismandje, aangezien hij er altijd vrijwillig inloopt en er na het eten nog rustig in blijft zitten.

Groetjes, Muis
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

nee ik denk ook niet dat het zal zijn omdat hij problemen heeft met het reismandje, misschien kon hij het gewoon echt niet meer ophouden nadat er nog meer eten en drinken ingegaan was? Dan zou je dit kunnen verhelpen door hem eerst even op de bak te zetten en dan te laten eten? Ik zou het anders ook niet weten.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
6-2love
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 aug 2003 10:13
Locatie: Rotterdam

Bericht door 6-2love »

Shaz schreef:nee ik denk ook niet dat het zal zijn omdat hij problemen heeft met het reismandje, misschien kon hij het gewoon echt niet meer ophouden nadat er nog meer eten en drinken ingegaan was?
Beste Muis
De reactie van Shaz klinkt mij ook best wel logisch in de oren. Maar wat mij in jouw verhaal een beetje zorgen baart is dat Vladimir zich zelf bij het plassen zo heeft vervuild. Dat is zo on-katachtig!! Zou die blaasproblemen kunnen hebben? (Ik hoop van NIET) Het is wel een vreemd iets....Is hij vandaag wel weer vrijwillig in zijn reismandje gelopen om te eten. Als dat het geval is weet je zeker dat stress geen rol speelt.
Groetjes Lida
Solo, Willie, Bloempie, Liesje, Biggles en Nina

Liefde is.....het spinnen van een kat
Gebruikersavatar
Angie
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 18 sep 2003 21:39
Locatie: Oost-Vlaanderen (België)

Bericht door Angie »

Het is wel vreemd Muis!want normaal gezien sproeien of plassen ze niet daar waar hun eten staat.En hij deed het zelfs waar hij in eet?!?
Misschien een blaasprobleempje geweest zoals Lida zei??En had hij toen al zijn eten al op?Of had hij wat laten staan?
Groetjes Angie ;-)
Piekeren neemt zorgen voor morgen niet weg, het neemt alleen je krachten weg v vandaag.
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Nou een blaasprobleem lijkt mij zeer onwaarschijnlijk aangezien hij verder nooit ergens anders plast en toevallig, terwijl hij wel ongeveer weet wanneer hij eten krijgt, in zn mand plast.
Vandaag liep hij er overigens weer vrijwillig in. Ik hoef hem er nooit in te zetten. Zodra hij door heeft dat er eten op tafel komt loopt hij er al naartoe, kruipt erin en gaat zitten wachten.
Verder heeft hij gewoon zijn vaste pisplekken in huis, wat soms dus ook geen kattenbak is, maar een bank of een hoek van de slaapkamer...

Groetjes, muis
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

En nu net deed hij het weer!! Ik snap er echt helemaal niets van!
Als het een medische oorzaak had zou hij toch vaker in huis plassen? En dan op allerlei plaatsen? Maar nee hoor, ik kan weer midden in de nacht een kat staan wassen die daar absoluut geen zin in heeft..... Zijn staart was weer zeiknat van de plas en ook zijn poten waren vies. Ik snap het niet. Katten zijn toch hygienische dieren? Waarom plast hij zichzelf dan onder??
Het mandje heeft ook de hele dag weer dicht gestaan, hij ging weer met alle gemak in zijn mandje, heeft zelfs nadat hij klaar was met eten 2 snoepjes in zijn mandje gehad.

Groetjes, Muis
Plaats reactie