Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Diana2005
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 mei 2005 14:40
Locatie: Alphen aan den Rijn

Plassen

Bericht door Diana2005 »

De poes van mijn moeder plast overal tegen aan.
Het begon zo'n 5 a 6 jaar geleden toen hebben we de woonkamer verbouwd en sindsdien plast ze echt overal tegen aan ( radiator, bankstel, je tas als je hem neerzet) niets is meer veilig buiten dat het gaat stinken heeft mijn moeder dus ook al een nieuwe radiator moeten laten plaatsen omdat de oude helemaal weggeroest was.
zijn er mensen die dit herkennen en heeft u tips of advies voor mijn moeder want ze wordt er wanhopig van.

alvast bedankt.
Diana
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

de kat sproeit er dus lekker op los...

Is de kat al geholpen? Zo nee, dan zou dit misschien een optie zijn waardoor het minder kan worden, al ben ik bang dat het sproeigedrag dan nooit helemaal weg zal gaan, maar het kan minder worden.


Daarbij hebben jullie de woonomgeving aangepast (je moeder dan :wink:) zoals zij willen, maar de kat zn omgeving is ook veranderd, en kennelijk heeft hij daar wat meer moeite mee.

Katten sproeien om hun territorium af te bakenen.
Als kitten was hij de andere woonruimte gewend, en nu is dit verandert, dus wil hij dit afbakenen.

Dit lijkt mij de meest logische verklaring, iemand andere ideeen?
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Diana2005
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 mei 2005 14:40
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Diana2005 »

ja ze is al geholpen en het is geen sproeien maar echt plassen wat ze doet. en de veranderingen zijn al 5 jaar geleden.
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Plassen zoals in de bak, of kont achteruit, staart heen en weer en sproeien?

Want mijn ene kater sproeit buiten wel eens tegen de boom of bumper van de auto, en daar komt ook een beste straal vanaf...:wink:

Is er misschien kortgeleden nog iets verandert in jullie woonsituatie?
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Diana2005
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 mei 2005 14:40
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Diana2005 »

nee echt plassen zoals in de bak en verder is er niets meer verandert in huis.
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Dan zou ik na laten kijken of ze niet iets van een blaasprobleem heeft, dit zou ook een mogelijkheid kunnen zijn.
Vooral als het bij dezelfde plekken gebeurd en dergelijke.
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
pebbles
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 mei 2006 21:35
Locatie: België

Bericht door pebbles »

na de diarree, plast (en af en toe ook poepen) loes op de mat onder de piano... ze heeft een week netjes op de kattenbak geweest en sinds gisteren plast ze ook op de mat...
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Matten hebben denk ik gewoon een onweerstaanbaar iets, waardoor ze er op gaan piessen :lol:
Als ik hier matten bij de tuindeur leg, geheid dat er binnen een week op gepiest word.
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Mijn poes heeft een hele tijd overal geplast: op de bank, op de dekbedden, op de stoelen, op de handdoeken enz. Overal waar het lekker zacht was. Om gek van te worden!

Er was niets veranderd in huis en er waren ook geen andere katten, dus ik dacht aan iets medisch (nierproblemen, blaasontsteking, blaasgruis enz.).

Bleek dus dat mijn poes eenzaam en depressief was! De dierenarts gaf haar een kuurtje "anti-depressiva voor katten", ik was vaker thuis en voila weg probleem!!! Ze heeft nooit meer een drupje in huis geplast!

Het kan dus zo zijn dat jullie kat psychisch niet lekker in haar vel zit, mischien heeft ze stress door een andere kat of verveelt ze zich of is ze eenzaam? Misschien herkent je moeder hier iets in?

O ja, schoonmaakmiddelen halen de geur wel voor onze neus weg, maar de kat ruikt haar plas er dwars doorheen en veel katten vinden het juist lekker. Je kunt er het beste schoonmaken met azijn of chloor en er citroenella overheen sproeien.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Coen
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 mei 2004 11:26

Bericht door Coen »

Hoi,

Onlangs ben ik verhuisd naar een nieuwe woning en dus zijn de katten ook meeverhuisd.
In eerste instantie waren ze wat onwennig maar was er verder niets aan de hand. Ze deden alles netjes op de kattenbak.

Tot voor een paar weken geleden was er dus niets aan de hand maar ineens begint 1 van de katten er naast te poepen. Hij doet het er dus altijd vlak naast.
Plassen doen ze allebei gewoon wel in de bak.
Er is verder niks veranderd aan het grit, voer of iets anders.

De kattenbak wordt elke dag schoongeschept en om de drie dagen geheel verschoond, dit was altijd de juiste manier.

Kan iemand mij misschien helpen om een oplossing of reden voor dit probleem te vinden?
daantje74
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jun 2006 23:48
Locatie: Leeuwarden

Raar gedrag

Bericht door daantje74 »

Hallo allemaal,

Ik zal mijn poezebeesten eerst even voorstellen want dat maakt het verhaal wat makkelijker.
Freggel - 15 jaar - gest. - htk
Baica - 4 jaar - gest. - x-ragdoll/main coon
Rana - 4 jaar - gest. - x-ragdoll/main coon
Xena - 1 jaar - gest. - x-ragdoll/main coon

Baica en Rana zijn zusjes en die heb ikzelf al vanaf kitten. Freggel is van mijn vriendin en toen hadden we er 3. Vorig jaar hebben we dan Xena er nog bijgenomen. We hadden Xena net 7 weken in huis toen we opeens wegens familieomstandigheden naar het buitenland moesten. Xena is toen bij vrienden gaan logeren omdat we die toch echt te jong vonden om alleen thuis te zijn en de overige 3 zijn min of meer alleen thuis geweest en kregen 2x per dag bezoek voor het eten, aandacht enz.
Het vervelende wil nou dat wij bijna 2 weken in het buitenland zijn geweest en Baica echt een beetje mijn papkindje is zoals ze dat noemen.
Toen wij terugkwamen kregen we al te horen dat er elke keer een kat in de gang had gepoept maar de dader was nog niet bekend. Het heeft voor mij nog heel lang geduurd eer ik doorkreeg dat het Baica was die het deed. Ze gaat eerst een hele tijd staan graven in de gang (dit doet ze ook gewoon wel eens hoor) en soms poept ze dan in de gang. Een vieze kattenbak, te wenig aandacht of wat dan ook kan het niet zijn. En het rare is ook dat ze het pas doet sinds wij weg zijn geweest vorig jaar. Daarvoor is ze altijd zindelijk geweest. Een maand of 3 geleden betrapte ik haar erop dat ze net wilde gaan poepen in de gang (dit doet ze trouwens altijd voor de wc-deur) en heb haar toen laten schrikken door een zwaar boek naast mij op de grond te laten vallen. Het is daarna een tijdje goed gegaan maar is sinds 2 weken weer bezig. Ze doet het ook niet altijd en ik kan er daarom geen patroon in vinden.
Ik hoop dat iemand hier een oplossing weet waardoor ik dit gedrag kan veranderen. En wat heeft dat graven in de gang ermee te maken want dat doet ze ook wel eens als ze in een dolle bui is.
springmuis
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 jul 2006 10:03
Locatie: Heers, Belgie

kattenbak

Bericht door springmuis »

Mijn twee katten hebben vaak het probleem dat ze naast de kattenbak plassen zelfs als ze erop gaan. We hebben al een grotere bak gekocht, daarna eentje met een verhoogje naar binnen toe, nieuw kattenzand, karton rondomrond, ... Ik kan jammer genoeg niet voor een gesloten kattenbak kiezen aangezien mijn jongste kat daar problemen mee heeft.
Als sinds kittentijd durft ze er niet in om haar behoefte te dioen. Als ik haar erin plaatste dan bleef ze daar gewoon zitten terwijl ze via het luikje met een zeer zielig snuitje naar me keek. Maar haar behoefte deed ze nooit. Haalde ik het deksel eraf, geen enkel probleem, direct haar behoefte doen, alles mooi begraven en weg.

Ik weet echt niet meer wat ik tegen dat over de bak heen plassen kan doen. En elke dag poetsen met nat vind ik geen oplossing.
De bak wordt dagelijks zuiver gemaakt (is met zo klonterzand, ander zand willen ze niet) dus daar kan het niet aan liggen.

Groetjes Springmuis
Love feeds the world
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Kijk even bij hetzelfde topic bij de Lezerspost, want daar heb ik mogelijke tips geschreven.

Er bestaan namelijk kattenbakken met een losse dikke rand die er speciaal voor gemaakt zijn om plassen over de rand tegen te gaan. Volgens mij zijn ze in de dierenwinkel te koop en anders heb ik er wel eentje voor je.

groetjes,
Sandra
springmuis
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 jul 2006 10:03
Locatie: Heers, Belgie

Bericht door springmuis »

Hallo,
Bedankt voor de tips. Aan de hand van de tips hebben we besloten om de oude kattenbak (die dichte) opnieuw boven te halen, alleen gaan we het dakje eraf snijden, misschien dat onze kleinste dangeen schrik meer heeft, aangezsien ze dan wel naarbuiten kan kijken. En ... door de hoge randen moeten ze dan wel heel rare toeren uithalen om erlangs te plassen.
Zop'n kattenbak met een los opplaatsbare rand (ongeveer 6 cm) zijn we nu aan het proberen. Bedankt voor het aanbod, mocht deze laatste oplossing niet werken wil ik graag ingaan op je voorstel. Ik laat nog wel iets weten.

Groetjes
Love feeds the world
christiaan2
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jul 2006 18:24

Plassen op alles van de baby

Bericht door christiaan2 »

Hallo allemaal!

Ik heb even een vraagje over het gedrag van onze poes waar ik nog niet echt een antwoord op heb kunnen vinden.

5 weken geleden hebben we een baby gekregen en sindsdien plast de poes regelmatig in de box, wandelwagen of maxi-cosi. Om gek van te worden!

Ze krijgt nog steeds evenveel aandacht, dus dat kan het niet zijn. Toch lijkt het erop dat ze d'r teritorium wil afbakenen.

Iemand enig idee wat hier aan te doen valt?? We leggen het boxkleed al omhoog met wat erop, maar dan nog krijgt ze het voor elkaar om erop te gaan zitten plassen.

Alvast bedankt!!

Groeten Christiaan
Plaats reactie