Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Kelly Stark
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 sep 2005 12:26
Locatie: Berendrecht

Ruzie na poepen op elkaar???

Bericht door Kelly Stark »

Hoi allemaal

Gisteren iets vreemd meegemaakt zenne. Om half 8 ’s morgens schrik ik uit mijn bed door een luide bonk. Ik dacht direct aan de kittens, dat ze een bloempot hadden omgelopen of zo. Ik kom beneden en wat zie ik? Twee vaste poepjes (op het tapijt en eentje op de grond) en diaree (niet lopend maar helemaal niet vast meer) over het tapijt (zo een met spaghetti koordjes dus je kan je voorstellen, niet makkelijk te reinigen) en op de grond, tegen de zetelpoten, tafelpoten… Minnie komt direct naar mij om de knuffelen en Cooper staat verstopt achter de zetel, rug omhoog en staart dik.

Ik ga naar Cooper toe om hem te sussen en ik merk dat hij dus diegene met diaree was, heel zijn achterste hangt ermee vol. Dus ik neem hem mee en dop hem proper met lauw water. Dave komt naar beneden en merkt dus dat Minnie haar kopje helemaal volhangt met diaree. Heeft hij op haar hoofd gepoept? En waarom? Minnie is de baas van de twee, misschien wilde hij de macht van zijn zusje overnemen? Maar ik zie hem niet in staat om express zoiets te doen, wel per ongeluk.

Dat hij diaree heeft en niet op tijd op de kattenbak geraakte, ok, maar waarom liggen er dan twee vaste poepjes? De kattenbakken waren ’s middags allebei leeggemaakt, dus ze waren niet vuil. Op de grond in de woonkamer zag ik allemaal kleine druppels (een 30-tal) urine en ook tegen de radiator een 15-tal. Maar kan dat sproeien zijn? Hij is amper 4 maanden morgen… De dierenarts betwijfelt het dat het sproeien is, ze zegt dat hij te jong is en vorige keer (1 maand geleden) zei ze dat het nog lang zou duren eer hij geslachtsrijp zou zijn omdat zijn balletjes twee kleine erwtjes waren. Zou het poepen per ongeluk gebeurd zijn? En zijn die vaste poepjes een opstopping? Hij is in orde hoor, hij heeft verder geen last en geen diaree meer gehad.

Nu, het volgende is echt wel een probleem. We hebben ze allebei gewassen in ’t bad. Ze stonken uren in de wind naar de diaree, ook nadat we het afgedept hadden en ik vond het vies. Had overal al opgenomen in de woonkamer met heet water en dettol en het tapijt afgeschrobt met een dettoloplossing. En dan heb ik gezegd, alle plaids in het nieuw en ook de katten in bad. Nu hebben ze ruzie, maar echt heel erge ruzie. Ze blazen nu al naar elkaar sinds gisterenmorgend 8u en ze grommen. Vooral Minnie naar Cooper. Zou ze zo boos zijn omdat hij op haar hoofd heeft gepoept? Iedereen denkt dat Cooper toch geslachtsrijp is en dat hij op Minnie wil en dat zij hem laat merken dat het niet gewenst is. Zij is ook nog maar 4 maanden oud morgen… De dierenarts denkt dat ze nu zo’n ruzie hebben omdat hun geur weggewassen is en dat we een paar dagen zo’n probleem gaan hebben tot hun geur er weer door komt. Wat denken jullie?

We laten ze nu niet in de woonkamer slapen, stel dat ze weer alles onderpoepen, ’t was echt verschrikkelijk. Een poepje kan je nog oprapen maar die diaree hing echt aan het behang en zo L. Ze slapen nu ’s nachts in de bureau, die is 8m² en dan hebben ze de ruimte om apart te gaan liggen maar ook om elkaar te zien en ruiken. We durven ze niet meer in de bench doen (als de fretjes los lopen, dan gaan de katten ook naar de bureau) want ik denk dat ze elkaar iets aandoen als ze in zo’n beperkte ruimte zitten…

Kan iemand zijn deskundig oog eens op dit probleem werpen? Ik heb al gekeken bij plassen en poepen op ongewenste plaatsen maar ik vind niets terug over poepen op elkaar en ruzie… Zou het poepen het resultaat zijn van de ruzie of de ruzie het gevolg van het poepen?
Thanks.
Groetjes Kelly
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Er zijn wel meer manieren waardoor Minnie poep op haar hoofd heeft gekregen dan dat je katertje op haar hoofd heeft gepoept ;-) Misschien is het per ongeluk gebeurd. Bijvoorbeeld dat ie net een diarree-aanval kreeg tijdens het spelen ofzo. zou ook wel verklaren waarom het óveral zit. En dat zijn poep niet alleen uit nattigheid (ik kan het niet beter omschrijven) bestaat is niet heel gek denk ik. Dan heeft ie dus maar een beetje diarree. Ik zou het gewoon als een ongelukje beschouwen, tenzij het vaker voorkomt.

Verder zou ik die ruzie nog even aankijken. Ik dacht eerlijk gezegd ook direct eraan dat je hun geur hebt weggewassen. En dat wassen vonden ze vast niet erg leuk. Als ze elkaar besnuffelen ruiken ze het ware die nare ervaring (zeker als je voor allebei dezelfde zeep hebt gebruikt). :Succes!
Gebruikersavatar
Laura1975
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 okt 2005 20:09
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht door Laura1975 »

ja ik ben het met het hierboven gegeven antwoord eens.
Het is ook altijd zo als een kat geopereerd is en ze komt weer bij andere poezen dat ze hem of haar ook niet moeten omdat, ze dan ook anders ruikt.
En dat de diarree aan het behang hing komt denk ik omdat je poes met de poep op haar kopje natuurlijk heeft gaan schudden met haar kopje om het eraf te krijgen. (arm beestje).
Hou je ons op de hoogte??
Groetjes laura
Kelly Stark
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 sep 2005 12:26
Locatie: Berendrecht

Bericht door Kelly Stark »

Hoi iedereen,

Ja sorry, heb thuis geen internet en nu weer op het werk, dus kan weer naar hartelust mailen.
Ik ging jullie op de hoogte houden van de ruzie tussen broer en zus na het poepincident. De dierenarts heeft hen vorige week donderdag gezien, voor de herhaling van hun leukospuitje. En ze kwamen sinds woensdag weer goed overeen. Zij denkt dat het dus om de geurherkenning ging. Ze ruiken nu niet meer naar de shampoo maar weer lekker naar zichzelf.

Het enige vreemde is dan: waarom kende Cooper zijn zus nog wel en Minnie haar broer niet? Waarschijnlijk was zij ook nog kwaad owv die diaree op haar hoofdje ocharme. De dierenarts denkt ook niet dat hij het expres heeft gedaan. Als we nu goed opletten zien we dat Minnie, als Cooper op de kattenbak gaat, er met haar neus bijna inhangt om maar niet te missen wat haar broertje gaat doen. Het was dus puur door haar nieuwsgierigheid dat het ongelukje gebeurd is… Enfin, het is weer goed hier, geen geblaas meer dus wij zijn content.

Groetjes Kelly
Gebruikersavatar
ingrid f
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 06 nov 2005 17:24
Locatie: groesbeek

Bericht door ingrid f »

Moppie begint steeds meer tegen deuren aan te plassen en in mijn kledingkast, maar het vreemde is zo doet ze het een paar dagen niet en dan een dag weer wel.
Erg raar.
De kattebak maak ik in de ochtend en de avond schoon dus daar kan het niet aan liggen.
Weet iemand hoe dat kan?
een lieve groet vanuit een warm hart
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Ingrid ben je toevallig net die dagen weg?

Laura, sorry!! Ik had je berichtjes helemaal niet gezien :oops:
Ik heb het boek nog steeds niet terug :(
Is het nu nog altijd een probleem dan?
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
ingrid f
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 06 nov 2005 17:24
Locatie: groesbeek

Bericht door ingrid f »

nee ik ben gewoon de hele dag thuis.
een lieve groet vanuit een warm hart
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Hoi Ingrid,

zit er een kap op de bak? Je zou kunnen proberen om die er af te halen.

Mijn Rosie begon ook opeens te wildpoepen en plassen en het bleek opeens dat ze de kap (of eigenlijk de klep) eng vond. Ik denk dat ze een keer klem heeft gezeten.

Je zou het eens kunnen proberen ;-)
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
ingrid f
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 06 nov 2005 17:24
Locatie: groesbeek

Bericht door ingrid f »

Tja ik kan niet echt zien dat ze daar moeite mee heeft want ze zit behoorlijk vaak op de bak namelijk.
Maar ik kan het proberen natuurlijk.
Bedankt
een lieve groet vanuit een warm hart
Gebruikersavatar
Laura1975
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 okt 2005 20:09
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht door Laura1975 »

Hoi lotte, Tja zo nu en dan wil ze het nog wel eens doen, maar ik moet zeggen dat ze zich de laatste tijd echt voorbeeldig gedraagt. :grin: Ik hoop dat het zo blijft. Ze plast alleen af en toe in de hond z'n mand.

Maar als je het boek terug hebt dan zou ik toch wel eens willen weten waarom ze dat nou doet.
Groetjes Laura
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

ik ga snel ff mijn zusje mailen dat ik hem nodig heb!! :)
Maar mooi dat het nu in ieder geval al beter gaat
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Laura1975
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 okt 2005 20:09
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht door Laura1975 »

Ik had te vroeg gejuicht....vabmorgen heeft ze weer op bed gepiest :twisted:
hoop dat er in dat boek ook een oplossing voor staat. ;-)
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Dat weet ik nog uit mijn hoofd wat ze daar over schreef, want dat verbaasde me zo (thuis katten piesen ook het liefst op mijn bed :()

Ze schreef dat een kat dat o.a. doet omdat het graven in een dekbed lijkt op het graven in aarde, na het doen van een plas. Daarom kiezen ze liever het bed dan het keukenzeil.
De oplossing was om in de buurt van dat bed een kattenbak te zetten met daarin grond in plaats van grint.
Als ze het eenmaal op de bak met aarde gaat doen, dan de bak steeds wat verder weg zetten, zodat je er niet naast ligt te slapen.
Als de bak dan staat waar je hem wilt hebben, dan heel langzaam van grond over gaan op grint.

Daarnaast zou je moeten kijken waarom ze in de slaapkamer plast en niet op de bak. Waar staat hij nu?
Zijn er andere katten of huisdieren die haar lastig kunnen vallen als ze daar op de bak zit, of kan ze er niet komen (doordat er iemand in de weg loopt).

Ik heb ergens in dit topic een heel rijtje met redenen (uit dat boek dus weer) gezet waarom een kat niet op de bak gaat. Misschien staat daar wat tussen waar je wat aan hebt.

Dat boek is natuurlijk niet heilig en alles wetend, maar ik vond wel dat er veel zinnige dingen in stonden
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Hoi Laura,

Op pagina 14 van dit topic, heeft Lotte de tips uit het boek neergeschreven, verder vind je als je dit hele topic doorleest (veel werk, ik weet het), nog héél veel tips.

Succes veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
Laura1975
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 okt 2005 20:09
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht door Laura1975 »

Hoi Lotte,
dat van dat graven op bed dat doet ze niet eens....ze gaat zitten en piest en smeert hem meteen. En dan komt onze andere poes en die gaat dan staan graven.
De kattenbak staat maar een paar stappen bij de slaapkamer vandaan dus daar kan het ook niet aan liggen.
Misschien voelt ze ook wel dat ze geen privacy heeft want, de hond ligt wel altijd te loeren. :oops: Maar die ligt s'morgens in z'n mand in de slaapkamer en ze doet het alleen s' morgens. :roll:
Het is ook wel een beetje een bekakt poesje hoor. Ze wil alleen water als het vers uit de kraan in het bakje gaat anders wil ze het niet. :icon_shifty:

Ik heb jouw raad ook opgevolgd Veronikske en heb het forum door gespit. Er stonden wel wat dingetjes in maar of dat helpt???
Plaats reactie