Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Ik heb geen idee voor de nieuwe problemen. Ik wilde alleen even zeggen dat Aluminiumfolie ook niet werkt. Vinden ze hartstikke leuk om mee te spelen :???:
Maarrrrrr, Nala plast al bijna een week niet meer op de bank. Misschien komt het doordat ik ze elke avond nu een paar uur buiten laat. Met deze regen die nu valt willen ze niet naar buiten maar als t mooi weer is wel. Zaterdag zijn ze de halve dag constant buiten geweest en ik denk dat als de aandacht verlegd is naar buiten ravotten dat de aandacht voor de bank een stuk afgenomen is.
Ik hoop dat dit zo blijft.
Alhoewel, ze hebben nu een matje onder de kattenbak liggen (tegen rondzwervend grit) en van,morgen zat ze daar op te plassen. Nou liever dat dan de bank.....
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Tisse ik denk dat het enige wat in jouw geval helpt, benchtraining is. Geef de kat maaltijden waar je bij bent (dus niet de hele dag brokjes neerzetten), en zet haar(?) na elke maaltijd in de bench. De benchvloer vul je met allemaal kattenbakjes, zodat ze echt geen stap kan doen zonder in een kattenbakje te staan. Dat kun je met wasteiltjes o.i.d. doen.

Zodra ze haar behoeftes heeft gedaan, uit de bench halen en natuurlijk uitbundig prijzen. De bench open laten staan zodat dit haar kattenbak wordt, en dit volhouden. 't Valt niet mee, maar zo is dit gedrag wel te conditioneren.

Anderen: als niets helpt en je wilt niet dat je meubels of bed naar de haaien gaan, ga dan naar het ziekenhuis en vraag naar de afvallakens van de OK. Deze zijn steriel verpakt en de niet gebruikte worden na de OK weggegooid omdat ze niet meer steriel zijn. Deze doeken hebben een goed absorberend vermogen EN een plastic onderkant, waardoor je je tapijt/bed/bank in ieder geval schoonhoudt.

Mary, wat jij zou kunnen doen is in de gang heel veel bakken neerzetten (als bij de benchtraining). Ik weet niet of het helpt, want het klinkt als protestgedrag. Maar je zou het kunnen proberen...

Gruber, ik zou de eigenaar van de kat opsporen en er wat van zeggen. Als dit dier zo'n overlast bezorgt, kunnen ze hem misschien beter binnen houden. Tenslotte hoef jij geen last van andermans kat met territoriumdrift te hebben toch? :wink:
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Emma, naar alle waarschijnlijkheid heeft het plas- en poepgedrag te maken met een infectie van de dikke darm. Chalchiu heet nu wat medicijnen gekregen, weet uit mijn hoofd de naam niet, en dieetvoer Eukanuba Intestinal Formula. Poepen in huis is niet meer voorgekomen, wel af en toe nog een plasje. Ik prijs ze dan ook als ze netjes op de bak heeft gezeten. Hopelijk plast ze na de kuur niet meer in huis en is het echt een infectie geweest, en niet iets psychisch. In ieder geval bedankt voor je tip, hopelijk is de benchtraining niet nodig, maar ik zal het goed onthouden.

Groetjes, Femmy
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Hoi

Ik heb er inmiddels een tweede kattenbak bijgezet en Chanel plast keurig op de nieuwe bak. Dus ik denk dat ze er gewoon vies van was dat Dicky op haar bak plaste. poepen doet ze overigens nog wel steeds op de andere bak.

Groetjes Mary
Anonymous

Bericht door Anonymous »

De wilde katachtige sprietsen allemaal om hun territorium af te bakeken. Dat zal bij de huiskat dus ook wel de reden zijn. De kat geeft dus de grens aan van het gebied waar die zich veilig voelt. Als dat in huis is, zal er een oorzaak in huis zijn. Ites of iemand, waardoor de kat zich onveilig voelt en zich genoodzaakt ziet het gebied voor zich te claimen. Mijn gecastreerde kater sprietst ook. Buiten. Niet in huis en niet in de tuin, maar in het platsoen en langs de slootkant.

Iets heel anders is natuurlijk, dat een kat gewoon zijn behoefte moet doen. Daarvoor moet een plek zijn, die de kat en de mens beide aksepteren. En dat is niet altijd makkelijk. Een kat is van nature wel een zindelijk dier. Maar de plek die wordt uitgekozen door een huiskat is niet altijd wat zijn mensen leuk vinden. In het beste geval heeft een jong katje van zijn moeder geleerd een kattebak te gebruiken. Je kunt dan het beste hetzelfde strooisel gebruiken als wat de moederpoes gebruikte.

Is een katje te jong bij de moeder weggehaald, dan moet je het jonkie zelf leren zindelijk te worden. Vergis je niet in het geduld en de tijd die dat kost. Je doet het nooit zo goed als een moederpoes.

Mijn asielkat gaf ik een kattegrit bak, omdat ik dat in het hokje met 100 poezen had zien staan. Ik had beter kunnen weten. 100 poezen op 4 vierkante meter hebben alleen een schone bak als ze die niet gebruiken. Mijn asielkat liep direct op de gritbak af, en ....... ging er in slapen.

Ik begreep dat de kat genoodzaakt was om ergens zijn behoefte te doen en wilde niet afwachten welk plekje hij zou kiezen. Ik kon maar 1 manier bedenken om de kat duidelijk te maken, wat de bedoeling van het bakje was: Ik pakte de kat en zette hem voor de kattebak. Ik hurkte boven de bak en ik deed er zelf een plas. Dat was direct duidelijk. Zonder nadenken stapte hij na mij in de bak en ging lekker zitten plassen.

Misschien een idee voor anderen? De kat laten zien waar het WEL mag?
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Mary en Tisse, fijn dat het opgelost is! Aiko sproeit veel maar dat is denk ik zijn protest tegen de moederpoezen die niet bang voor hem zijn :twisted:

En Ingrid, ik doe de kittens inderdaad ook altijd voor hoe ze op de bak moeten gaan :silly: :wink:
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Niet willen plassen op een kattenbak met kap

Bericht door Marije »

Flanna wil jammer genoeg niet plassen op een kattenbak met kap. Zodra ik de kap op de bak zet, plast ze voor de bak.
Op zich vind ik het niet erg om de kap een tijdje van de bak af te laten, maar op den duur wil ik hem er wel weer graag op, dat scheelt een heleboel stank!
Heeft iemand misschien tips om haar te laten wennen aan de bak met kap?
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Ja, je zou denken aan een doorzichtige kap, maar ik heb geen idee of die in de handel zijn.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik weet niet of je dan het deurtje er ook meteen inlaat? Anders zou je die er nog als tussenstap uit kunnen laten tot ze hieraan gewend is en dan het deurtje erin zetten. Het enige dat ik kan bedenken is dan zelf eerst een tijdje knutselen en er in eerste instantie 2 platen (bijvoorbeeld van hout) aan de zijkant er tegenaan zetten en later ook aan de achterkant, dan bovenop nog iets leggen en als ze daaraan gewend is de kap.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Hee, dat is wel een goed plan, Shaz; eerste de zijkanten verhogen en dan later een bovenkant erop! Het klepje had ik er al uit gehaald trouwens. Voorlopig laat ik de kattenbak even zo staan, zonder kap of zijkanten, zodat ze in elk geval daar goed op plast en poept en dan zal ik daarna gaan knutselen! :grin:
Gebruikersavatar
Iet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 21 apr 2004 21:01
Locatie: Wijchen

Bericht door Iet »

Onze poes ging trouwens de kattenbak niet in omdat er een klep voor zat, toen we die weg hadden gehaald, ging ze er wel in. We proberen het later nog wel eens met klep.
My cat isn't spoiled, I'm just well trained.
fiona
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 06 aug 2003 14:11
Locatie: tilburg

Bericht door fiona »

Dikkie wilde inderdaad ook niet door de klep.Toch met regelmaat geprobeerd.Wat geholpen heeft:ik deed de klep omhoog zodat hij naar binnen kon lopen en dan liet ik de klep los,naar buiten moet hij het zelf doen.Op den duurt vond hij het niet eng meer.
Maar goed,eerst die kap er maar op he.Succes
Gebruikersavatar
6-2love
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 aug 2003 10:13
Locatie: Rotterdam

Bericht door 6-2love »

Ik heb zelf het probleem nog nooit bij de hand gehad. Maar de verhoogde kap lijkt mij wel een goed idee. In elk geval een grappig gezicht :lol:

Succes!
Groetjes Lida
Solo, Willie, Bloempie, Liesje, Biggles en Nina

Liefde is.....het spinnen van een kat
Gebruikersavatar
nienke21
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 apr 2004 15:43
Locatie: hilversum
Contacteer:

wasbak aanzien voor kattebak??

Bericht door nienke21 »

hey allen,

Ik heb een beetje maf probleempje. Coco, mijn bijna 6 maand oude kater poept sinds een tijdje met enige regelmaat (zucht) in de wasbak :shock: . Hij heeft het ook een keer bij de ouders van mn vriend in de (lege ja.. ik denk ik zet het er maar ff bij :oops: ) badkuip gedaan en.... in de dekenhangmat van de slaapbank. (wat erg vervelend was omdat we de hele bank :???: :evil: uit elkaar moest schroeven om dat ding eraf te halen .. kreun.. :roll: )

Eerst dacht ik dat hij de kattebak gewoon snel te vies vond, maar hij doet het ook als de kattebak schoon is. Nu denk ik dat hij simpelweg vergeet waar de bak staat.. hij is niet bijster intelligent namelijk. (wat natuurlijk ERRUG SCHATTIG is, zolang het niet resulteert in drollen in mijn (meestal :roll: ) schone badkamer )
Nog een suf detail is dat hij zelf ook altijd onder zn eigen poep zit als hij het in de wasbak heeft gedaan aangezien deze niet bepaald enorm is. Ondertussen is meneer al zeker 10 keer (!!!) onder de douche geweest :douche: en ik kan melden dat dat zowel voor hem als voor mij niet echt een 'walk in the park' was... (een kat in het nat.. :razz: ) Overigens bewijst ook dit weer dat hij niet zo snugger is.. welke kat zou het nou riskeren onder de douche te moeten?? :ethink:

Voor dat hij gaat poepen maakt hij van die graafbewegingen. dus als ik hem dat nu zie doen dan sleep ik hem onmiddelijk naar zn bak, die hij dan meestal ook gebruikt.

Heeft iemand misschien verdere tips over hoe ik hem dit kan afleren?

alvast bedankt!!
groetjes Nienke...

Pluk (cypers) & Coco (wit)

"Een kat heeft 40 miljoen haren: 5 miljoen op de rug, 10 miljoen op de buik en 25 miljoen op je bankstel." :catmellow: :shock:
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Oei vervelend :shock:
Het zou wel handig zijn als hij op het toilet ging :wink:

Heb je misschien sinds kort een nieuwe kattenbak? Zit daar een klep op?

Soms vinden ze dat ook niet erg fijn.
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Plaats reactie