Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Caroline, het kan zijn dat Kopietje niet goed zindelijk is gemaakt.... dat kan alsnog maar dat kost wel even tijd. Zet hem telkens na een maaltijd in een bench met daarin alleen maar kattenbakjes, zodat hij niets anders aan zijn pootjes voelt dan grit.
Als je dat een aantal dagen volhoudt, is de kat vaak gewend aan het grit en zal hij niet zomaar meer ergens plassen.

En andere mogelijkheid is ander grit nemen. Misschien heeft hij geleerd op houtkorrels te plassen en snapt daardoor niet precies wat de kattenbak betekent. Veel succes in elk geval!
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Ja hoor..... nu is Barrel "plasvrij", wat denk je..... gaat Baja gewoon overal zitten te piesen :???: . Lekker hoor. Ze doet het ook op de kattenbak, allemaal keurig netjes maar ze moet er net even "tijd voor hebben" zeg maar :edance: . Nou ja, met Barrel is het goedgekomen, ik ga er maar van uit dat het met Baja ook wel over zal waaien :please: . Trouwens..... Baja doet het ook al zo graag op zachte plekjes, ons bed, het kattenmandje.. plast dat gewoon lekker zo'n zacht ondergrondje? (mij maakt het persoonlijk niet zoveel uit wat het ondergrondje is :lol: , daar denken poezels blijkbaar anders over :grin: )
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gast

Bericht door Gast »

Bedankt, Emma!

Als ik ook maar dénk dat Kopietje moet plassen, zet ik hem in de bak en als hij moet doet hij het daar dan ook.

Er is dus vooruitgang! Als hij uit zichzelf de bak in gaat, beloon ik hem daarna met een snoepje.

Tja, ik heb vroeger, toen Flippo het overal deed, ook al de tip gekregen hem eens op het toillet te zetten met alleen een bak. Maar ik vind het zo zielig... :roll:

Toen Flippo uiteindelijk buiten kwam, ging het vanzelf over. Hij kon zijn energie denk ik niet genoeg kwijt en deed uit frustratie alles buiten zijn bak.

Ik denk dat het bij Kopietje inderdaad anders is. Hij leert het wel, denk ik.

Groetjes,

Caroline
Gast

Bericht door Gast »

Pfffffttt... ze hebben gelukkig nog nooit op bed geplast (inderdaad afkloppen :wink: )...

Wel in het mandje, maar dat is wat gemakkelijker te herstellen.

Mijn schoonzusje heeft twee katten die overdag in haar slaapkamer zitten. Op bed heeft ze een grote plank liggen tegen het plassen en overal hangen stukjes keukenrol met terpentine en mispoes... :roll:

Je moet er wat voor over hebben... :lol:

Groetjes, Caroline
SIM-PEL

Poes plast 1x per week op bank voor de rest gewoon op de bak

Bericht door SIM-PEL »

Wij hebben sind 1 1/2 maand een poes uit het asiel genaamd Dommel.
Zij heeft het probleem dat zij 1 x per week 's morgens op de bank gaat plassen en gaat dan heel hard zitten miauwen.Verder doet zij gewoon alles op de kattenbak die ca. 5 meter van die bank afstaat.
Heeft er iemand een idee wat hier de oorzaak van kan zijn en of hier een oplossing voor is. Dommel is overigens een poes die niet buiten komt
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Misschien vindt ze de bak te vies omdat die verschoond moet worden??? Heel typisch gedrag inderdaad. Als het het nou steeds doet zou ik denken aan een blaasontsteking, maar 1x per week?? Heel vreemd.

Groetjes, Carol
SIM-PEL

Bericht door SIM-PEL »

Nee aan een vuile bak kan het niet liggen, drollen en plasjes schep ik er direkt uit en 1x per week doe ik er nieuw grit in.
Gast

Bericht door Gast »

Hoi,

Misschien is één maal per week het grit verschonen toch te weinig. De geur blijft immers wel hangen, en katten ruiken beter dan wij dat doen.

Sinds wij Kopietje hebben, verschoon ik de bak om de paar dagen. Zeker omdat Kopietje het ook wel eens buiten de bak doet.

Flippo doet het meeste buiten, dus voorheen hoefde ik zijn bak niet zo vaak te verschonen. Overigens hebben we nu twee bakken.

Groetjes, Caroline
Gebruikersavatar
6-2love
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 aug 2003 10:13
Locatie: Rotterdam

Bericht door 6-2love »

Pfff ik ben even gaan zitten om dit allemaal eens aandachtig na te lezen.

Sinds een jaar hebben wij er ook opeens last van de 1(?) van de katten buitten de kattenbak plast. We weten niet welke van de katten het is want wanneer we thuis/wakker zijn gebeurt het niet. Waar???? Op onze (werk)tassen en kleding!! Het maakt niet uit of het op een stoel ligt of op een laag kastje in de slaapkamer. Zo eens per maand is het toch zeker wel raak :cry: . Je trekt je kleding aan en wanneer het niet nat aanvoelt ruik je het wel vrijwel direct. Kattenbakken? Dacht het niet ......we hebben 6 katten en 6 bakken die 3 maal per week worden schoongemaakt

Ik denk dat ik ook maar eens met die gedragstherapeut waar in het begin van de topic over gesproken werd contact ga opnemen. Maar ja ik weet gewoon echt niet welke kat het doet. Helaas is een leugendetector niet toepasbaar op katten (en wanneer dat wel zo zou zijn zijn ze vast zo intelligent dat ze die machine verslaan)

Moeilijk moeilijk moeilijk goed dat dit een hot-topic is....altijd fijn om te lezen dat je niet de enige bent :eshifty: Het kan allemaal zo vermoeiend/frusterend zijn. Ik ben zo bang dat ik het gewoon zelf uitlok doordat de lieffies proberen te uiten dat ze iets missen, aandacht bijvoorbeeld. Maar ja......wij moeten wel werken :sad:

Groeten en suc6 aan mijn lotgenoten

Groeten Lida
Groetjes Lida
Solo, Willie, Bloempie, Liesje, Biggles en Nina

Liefde is.....het spinnen van een kat
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Hoi Lida,

Je schrijft dat je 3 keer per week de bakken schoonmaakt. het lijkt mij ook dat je zeker genoeg bakken hebt. Maar schep je ze dan alleen uit, of ververs je ook het grit? Misschien is het verstandig om de bakken elke dag uit te scheppen en dan regelmatig (elke week ofzo, ligt eraan wat voor grit je hebt) het grot te verversen. Misschien vind jij de kattenbak wel heel erg schoon, en 5 van de 6 katten ook, maar zit er toch eentje bij die het wat minder schoon vindt. Het zijn nu eenmaal zeer eigenwijze en propere dieren.

het is natuurlijk ook erg vervelend dat je niet weet welke kat het doet. Een optie om je kleren en tassen schoon te houden is om deze gelijk op te bergen in een kast waar de katten niet bij kunnen. Sta je 's ochtends ook niet meer voor verrassingen!

Groetjes, Muis
Gebruikersavatar
Brig
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 nov 2003 12:36
Locatie: Lelystad

Ik krijg mijn kitten niet zindelijk

Bericht door Brig »

Ik heb zins 4 weken een kitten die nu 12 weken is.
Hij wil niet zelfstandig op zijn bak plassen. Poepen doet hij wel op zijn bak.
Ik heb al verschillende soorten kattengrind geprobeerd, maar helaas dat maakt allemaal niets uit.
Ik heb nog vier andere katten waar hij heel goed mee kan opschieten.
Weet iemand van jullie misschien een handige tip?
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Vreemd dat hij wel op de bak poept maar niet plast. Je kan proberen om de bak op de plaats neer te zetten waar hij nu plast. Wat je ook nog kan proberen is hem na het eten steeds (na ongeveer een kwartier) hem op de bak te zetten en hem belonen als het goed gaat. Of 's nachts in een klein kamertje of in een grote bench zetten met allemaal bakken erin (kan ook een afwasbak zijn met gritt erin) zodat hij bijna geen stap kan zetten zonder in een bak terecht te komen. Dit kan ook helpen. Let wel goed op of hij het niet doet omdat hij pijn heeft, in dat geval zal je naar de dierenarts moeten. Succes!
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Brig
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 nov 2003 12:36
Locatie: Lelystad

Bericht door Brig »

Shaz,

Bedankt voor je reactie. Sultan (zo heet onze kitten) plast overal.!!
Zodra ik ook maar enigszins merk dat hij op zijn bak moet dan zet ik hem erin. Dat help dan ook wel vaak, maar de keren dat ik er niet ben kan ik hem natuurlijk niet in de gaten houden.
Je idee om hem in een bench te zetten lijkt me wel wat.
Dat ga ik in iedergeval proberen.

Brig
Gebruikersavatar
sabine
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 31 aug 2003 21:50
Locatie: panningen nrd. limboland

Bericht door sabine »

bench is de ideale oplossing. ziet zielig uit maar het resultaat mag er wezen. :wink:
groeten uit limboland van sabine richard en onze katten, rat en konijn.
______________________________________
honden hebben een baasje, katten hebben personeel.....
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Brig ik ben het eens met de bench-oplossing. Hoeveel katten zijn er en hoeveel bakken? Misschien wil dit kitten alleen in een bak plassen waar niet in gepoept is, dat komt voor.
Kijk anders eens bij het hot-topic plassen, daar staan veel tips, misschien heb je er iets aan.
Succes!
Plaats reactie