Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door castratenkoor »

Een kitten wordt niet onzindelijk door hem te grote ruimte aan te bieden. Mijn kitten was 6 weken toen hij hier kwam en ik heb hem meteen het hele huis aangeboden, 3 verdiepingen. Nooit wildgeplast.

Ik zou toch eens een plasje van je kitten na laten kijken voor de zekerheid. Plus ik zou de stoel er helemaal uitgooien, als hij van stof is zit de urinelucht veel dieper dan waar jij schoonmaakt. Dus hij zal het blijven doen vrees ik. Is nu een gewoonte geworden.

Verder zou ik je adviseren na te denken over een tweede kitten. Door een kitten alleen op te laten groeien loop je veel risico op fout gedrag. Waar wildplassen er één van is. Kan pure frustratie zijn.
Als je kitten alleen opgroeit kun je ook niet later na 2-3 jaar of meer jaar zeggen, kom ik haal er eens een kitten bij. Je kat is dan niet meer bij machte met andere katten om te gaan. Hij is dan gedoemd solo-kat te blijven.

We hebben op dit forum al heel veel gedragsproblemen langs zien komen ontstaan door het alleen zijn van kittens.

Mocht je toch om wat voor reden geen tweede kat willen, dan zou ik zeer zeker de stoel eruit gooien en in de huiskamer ook een kattenbak plaatsen, hoeft geen dure kattenbak te zijn een afwasteiltje met een laagje grit is al prima. En later als hij groot is zou je b.v. een speciebak kunnen nemen met 5 - 10 cm grit erin. Veel katten poepen en plassen graag open en bloot, zonder deksel dus.

Ik heb hier in huis 10 bakken staan waarvan 4 grote open bakken, 1 specie en 3 opbergbakken.
Ik heb 7 katten, ze doen met zijn allen alles op die 4 hoge bakken. Dus ze geven hier heel duidelijk hun voorkeur aan. Ik heb op elke verdieping een of meer bakken staan.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
HansV5
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 aug 2014 20:30

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door HansV5 »

Hij is 9 weken.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door castratenkoor »

Dat is wel een hele korte reactie op onze uiteenzettingen.........

En wat ga je doen met wat wij aandragen aan info en adviezen?
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
HansV5
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 aug 2014 20:30

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door HansV5 »

Ja ik had jou post niet gelezen ik zat nog te loeren op de vorige pagina sorry daar voor.

De zetel hoeft er volgens mij niet uit omdat hij enkel 2 maal op de stof gepoept heeft, ik ga zo het middel beaphar halen en de zetel daar mee reinigen. Toen hij de eerste keer in de zetel poepte heb ik mijn voorzorgen genomen en er een kunststof mat ingelegd waar hij 3 maal in geplast heeft dus die urine is niet in de stof getrokken.

Een 2de kitten is helaas uitgesloten aangezien ik eigenlijk geen huisdieren gepland had maar deze kitten in mijn tuin zat, hij is het achterblijvertje wat een beetje ondervoed was. Ik heb toen besloten hem in huis te nemen en ook de volle 110% zorg voor hem te dragen.

De volgende stap is de zetel reinigen zo goed mogelijk, de kunststof mat te laten liggen en kijken of het reinigen geholpen heeft als dit niet het geval is ga ik de 2de kattenbak op de zetel zetten en zien of hij er dan zijn behoeften in doet en dan na verloop van tijd deze altijd een beetje opschuiven tot de plaats waar ik hem wil hebben. Ik weet nog niet of ik deze 2de kattenbak in de woonkamer wil laten staan maar als dit de enige oplossing is (als ik hem terug op de begin positie heb staan maar hij blijft naar de woonkamer lopen) dan blijft hij in de woonkamer.

Voorlopig ben ik ook niet van plan binnen dit en enkele jaren een andere kitten/kat in huis te halen dus zo erg vind ik het niet dat het een solo kat zal worden. Hij heeft geleerd de krabpaal te gebruiken wat hij ook regelmatig doet of de deurmat wat ik niet erg vind als hij deze gebruikt. Hij heeft wel getest om aan de zetels te krabben maar dat heeft hij afgeleerd of doet hij in ieder geval niet als ik in de buurt ben. Het enige probleem zit hem voorlopig in de zetel als kattenbak gebruiken maar ik ben er van overtuigd dat ik hem dit dank zij de nuttige informatie en tips wel kan afleren.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Ms Maaike »

Ik hoop dat hij het afleert dan; de kans is namelijk groot dat het wildplassen komt omdat hij een soortgenootje mist. Ga je het plasje nog wel laten controleren? Als het wildplassen een medische oorzaak heeft zul je dat toch eerst moeten oplossen.

Altijd erg jammer wanneer men denkt een kitten alleen in huis te moeten hebben. Als je geen huisdieren had gepland moet je er ook niet aan beginnen. Of je doet het goed of je doet het niet.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
HansV5
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 aug 2014 20:30

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door HansV5 »

Het probleem is opgelost, blijkbaar werkte de bescherming die ik aangebracht had op de zetel in mijn nadeel. De bescherming is verdwenen en meneer ligt nu gewoon in de zetel te slapen.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Ilone »

Even een overlegmomentje....Ik weet niet zo goed waar ik het moet plaatsen omdat het om meerdere problemen lijkt te gaan, maar het resulteert altijd in "wildplassen".

M'n beste vriendin heeft een Kat. Inderdaad met de hoofdletter K want meneer weegt 9,35 :lol:
Hoe hij zo zwaar komt, weten we niet, hij krijgt niet overdreven veel te eten, en niks geks extra's op af en toe een paar snoepjes na..Hij is wel een beetje erg lui ;) en heeft wellicht nog wat last van de achterpotenheupen doordat hij als jong katje aan beide kanten is geopereerd voor Patella Luxatie.
Hij heeft blaasgruis, daar kreeg hij speciaal voer voor. Nu heeft hij de light versie van Hill's gekregen om op die manier hopelijk toename in het gewicht te beperken.
Eens in de zoveel tijd, nu een paar keer gebeurd, plast hij het hele huis onder...
M'n vriendin vertelde me dat hij ook last heeft van een soort attack, hij valt dan echt weg. Gaat daarna overal plassen. Bij de DA denken ze aan een vorm van epilepsie, zou dat kunnen? Dat hij daardoor gaat wildplassen? Het is moeilijk te onderzoeken...evt een MRI maar zelfs dan durven ze niet met zekerheid te zeggen of ze iets zullen vinden...en daarvoor is een onderzoek van 80 eurie toch best een beetje veel.
Iemand iets soortgelijks meegemaakt? Of weleens van gehoord of gelezen?

Oja, haar DA is fan van Metacam....geeft steeds Metacam, want, dat is het enige tegen blaasgruis en de negatieve berichten over metacam zijn achterhaald, volgens haar is er onderzoek geweest dat het geen effect gaf op de nieren en is het vergelijkbaar met Ibuprofen. Mijn vriendin heeft het overleg gestart rondom de Metacam, omdat ik toch had aangegeven dat ze beter iets anders kunnen geven, maar omdat zij verder niets weet over metacam en andere medicatie en niet met lege handen weg wilde, heeft ze het mee genomen. Ik ga maandag of dinsdag ook even met mijn DA overleggen over Metacam, volgens mij is mijn DA praktijd ook niet zo'n fan van Metacam..
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door castratenkoor »

Allereerst is light voer een heel slecht idee voor blaasgruisgevoelige katten. De toevoegingen om een verzadigd gevoel te geven zorgen voor blaasgruis. Dus beter een goed merk voer graan-vrij of urinary.

De aanvallen die je omschrijft doen denken aan mijn Moentje. Die had dat vanaf 14 jaar. Hij is er nog 18,5 mee geworden. Meestal viel hij ineens op zijn rug, rare stuiptrekkingen met zijn poten. En als je pech had en zijn blaas zat vol dan zeek hij zo de lucht in.

Het zou dus kunnen dat de kat van je vriendin ook met een aanval van zich af plast.

Het is te lang geleden om nog te weten wat voor medicatie ik geprobeerd heb. Niets hielp in ieder geval.
tegenwoordig weten ze meer en kunnen ze meer.
Metacam zou ik in dit geval zeker niet geven. Dat is alleen een noodoplossing bij b.v. artrose. En dan in heeeeeeele lage dosering.

Als zijn nieren uitvallen kan hij ook zulke aanvallen krijgen. Lijkt me zinvol grondig bloedonderzoek te doen. Mochten zijn nieren inderdaad slecht functioneren dan is Metacam helemaal uit den boze. En dan zal hij nierdieet moeten eten. En als het heel ernstig is zelf infuusjes ed.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Ilone »

Hm, zal eens vragen of er al eens geprikt is op de nierwaardes...
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
theindoo
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mar 2015 21:01

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door theindoo »

Beste allemaal,

Ten einde raad ben ik nu toch even gaan googlen naar mensen met dezelfde of soortgelijke ervaring met plassende poezen in huis. Sinds augustus 2013 heb ik 2 poezen, Buddha & Shiva uit hetzelfde nest dus zusjes. Toen beide dames kittens waren was er niets aan de hand, echter toen ik een relatie kreeg met mijn huidige vriend begon de ellende. Shiva begon vanuit het niets ineens overal in huis ''zomaar'' te plassen(lees er was geen enkele aanleiding die hiertoe zou kunnen leiden, schone kattenbak, kattenbakken ver van de slaap/eetplaats etc), maar het zou natuurlijk kunnen komen vanwege het feit dat zij mij ineens moest delen met mijn vriend? Terwijl ze toch gewend was ook met Buddha te zijn al die tijd en daarnaast plaste ze ook op de krabmeubelen van Buddha.
Mijn persoonlijke mening op dat moment was dat het een ongelukje was, echter werd het een steeds groter probleem. Naar aanleiding hiervan heb ik besloten om haar te steriliseren. Naderhand werd het plassen buiten de kattenbak niet meer gedaan, of slechts één enkele keer. Maar nu, nu is het weer feest! Buddha is enorm krols en Shiva begint weer helemaal los te gaan, vandaag zelfs tot 4 x toe. Nu heb ik al besloten dat ik Buddha ook op hele korte termijn laat helpen. Kan het zijn doordat haar zusje zo krols is, dat Shiva die hormonen ruikt en dan dominant wil zijn? Ik ben echt ten einde raad, al die tijd is het goed gegaan tussen zowel Shiva en Buddha ..
Help! :-(
Buddha & Shiva
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Rik »

Het castreren van Buddha is inderdaad de logische stap (technisch gezien worden poezen ook gecastreerd). Door alleen Shiva te castreren heb je natuurlijk maar een halve maatregel genomen om de hormonen uit het spel te nemen. Zelfs als Shiva niet overal zou plassen zou dit op termijn problemen kunnen geven. Bijkomend voordeel is dat het voor de beestjes veel gezonder is om gecastreerd te zijn.

Het is overigens wel verstandig om toch ook Shiva even na te laten kijken door je DA om een medische reden uit te sluiten. (Urineonderzoek?) Buiten de bak plassen heeft n.l. ook vaak een medische reden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
RolfiePolfie
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mei 2015 23:17

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door RolfiePolfie »

Beste mensen,

Wij zitten met het volgende probleem. Tijgertje is een kat van 8 jaar. We kregen hem als kitten hij groeide op met twee iets oudere katten. 5 jaar lang was dit geen enkel probleem. Tijgertje is behoorlijk onderdanig aan de andere twee (die overigens broer en zus zijn uit hetzelfde nest). Tijgertje was altijd een dikke knuffel poes en is het eigenlijk nog wel. Alles ging al 5 jaar lang z'n gangetje. Geen noemenswaardige problemen. Totdat... Mijn vrouw beviel van onze zoon. Sindsdien is het een groeiend probleem geworden. Hij vertoont, voor zover ik kan zien, behoorlijk jaloers gedrag en is sindsdien gaan sproeien op met name speelgoed van onze zoon. Maar ook de keuken laat hij niet ongemoeid. We hebben een u-vormig huis en hebben daardoor geen zicht op de keuken. Als Tijgertje binnen komt is zijn eerste gang over het aanrecht en daar laat hij even een paar herkenningspunten voor hem achter. Hij sproeit tegen de muur aan en springt er dan weer van af om compleet "onschuldig" de woonkamer in te wandelen. Zoals ik al schreef is het speelgoed van onze zoon niet veilig. Hij sproeit met name daarop.

Wat hebben we al gedaan om het te voorkomen/op te lossen?

Tijgertje is zodra het kon gecastreerd.
We zijn boos geweest. Hebben hem gestraft als we hem op heterdaad konden betrappen.
We hebben een aparte kattenbak voor hem aangeschaft. Maar na 3 maanden was hij nog volkomen ongebruikt.
We hebben een hangmatje gekocht voor hem. Maar het interesseert hem helemaal niets.
We zijn bij de dierenarts geweest en hebben balletjes gekregen waar hij rustiger van zou moeten worden. Ook hierop reageerde hij in het geheel niet.
We hebben valeriaandruppels gekocht. En hem dat in z'n mandje gedruppeld. Op aanraden van de dierenarts. Ook hier keek hij in het geheel niet van op.

Nu zijn we in blijde verwachting van nummer 2 en mijn vrouw is inmiddels bijna 32 weken. En jullie begrijpen het al. We zijn erg bang dat de box, kinderwagenbak, baby zelf het doelwit gaan worden van Tijgertjes piesdrang.

We zijn na 3 jaar inmiddels al zover dat we eigenlijk niet zoveel meer van hem houden. Het is nog altijd een schat, maar na 3 jaar proberen en dergelijke zijn we er wel een beetje klaar met hem.

Wat kunnen we nog doen!!??

Graag jullie advies en eventueel hulp!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Adriana »

als het zeker weten geen medisch probleem is dan kan het tussen zijn oortjes zitten.
voor de zekerheid: hoeveel kattenbakken hebben jullie voor drie katzels?

als ik je verhaal goed lees dan zou het kunnen dat hij in zijn beleving te weinig aandacht krijgt. ik weet niet of katten jaloers kunnen zijn maar ze kunnen zeker wel reageren op weinig aandacht en dan zelf aandacht gaan trekken. en geeft niet op welke manier. en met wildplassen krijgt hij zeker weten aandacht.
dus negeren is denk ik belangrijk.

zoek eens op het forum naar ervaringen met destress van huisdierendokter, dat is plantaardig, niet verslavend en kan helpen bij allerlei gedragsproblemen.
en missch kun je een vast moment iedere dag voor hem reserveren waarbij hij bv uitgebreid wordt gekamd en geborsteld.
hier loopt een aandachtsjunk die ik met een ritueel en vaste knuffeltijden in het gareel houd, anders zou hij het hele etmaal aandacht eisen. hier staan ruim voldoende kattenbakken en de regel is eentje meer dan het totaal aantal katten.
en anders is afstaan via het asiel en andere omgeving - zeker als je zijn welzijn voorop stelt - een goede optie. soms gaat het niet met alles wat je probeert en is herplaatsing de enige optie.
en welkom op het forum!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Dinky »

Welkom op het forum!
Heeft de DA de urine ook onderzocht op blaasontsteking/blaasgruis?

Weet niet of tijgertje ook aandacht van jullie krijgt in de vorm van spelen/knuffelen/kroelen en hoeveel minder dat is geworden sinds de eerste kleine?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Anne »

Weet iemand ook hoe je kunt voorkomen dat je katten je keurig gemaaide grazon met rust laten?
Ik heb drie buitenbakken met gewoon zand waar ze regelmatig opgaan maar toch maken ze akelige plekken in het gras :edoh:
heeft iemand een idee?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie