Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door nellebel »

hoe komen die asiels toch zo vol!!!!! maar ik vind ook terug brengen. dit komt nooit meer goed.
de kat wordt als iets ongewenst gezien en die voelt dat ook.
ik probeer altijd mezelf voor te houden dat een kat zoiets niet voor de lol doet. dat betekend dat er iets aan de hand is. psychisch of lichamelijk, en dan zal ik echt een kat er niet op aankijken. arme ding.
gelukkig zijn er nog mensen die een katje een 2e kans geven. hoor zo vaak, ook hier, verhalen van katten die zogenaamd onzindelijk waren maar in hun nieuwe huisje geen problemen kennen. net als mijn nellie. zou ook onzindelijk zijn. onzin. arme ding was getraumatiseerd. gelukkig vond ze bij ons rust en heeft ze nooit langs de bak geplast.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
stervis
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 jul 2012 09:48

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door stervis »

Mijn poes wil de laatste tijd nog wel eens in bed plassen en dan alleen maar op de deken van mijn vriendin.

Wat kunnen hier oorzaken van zijn? De bak is gewoon schoon, of is het toch een manier om eten af te dwingen? Graag jullie meningen en advies.
Niki
Looney
Binky
Puff
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Ms Maaike »

Het kan een medische oorzaak hebben (pijn bij het in de kattenbak 'klimmen' bijvoorbeeld). Is het dekbed van dons? Daar kunnen ze in 'graven' als het ware, dus misschien ziet je poes dat wel als kattenbak. Het geurtje is lastig weg te krijgen, dus waarschijnlijk zal ze het weer doen als je het dekbed nog niet naar de stomerij hebt gebracht. Maar eerst een medische oorzaak uit laten sluiten door de dierenarts.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
stervis
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 jul 2012 09:48

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door stervis »

Ben een maand geleden net bij de dierenarts geweest om haar te behandelen tegen stomatitus. Verder had ze geen andere problemen.

Dekbed is inderdaad van dons en ze mag inderdaad graag graven! Dekbed laten we nog wel reinigen, maar goed... matras is ook niet gespaard gebleven... wat kan ik daar mee aan?
Niki
Looney
Binky
Puff
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Ms Maaike »

Volgens mij kun je dat ook laten reinigen. Dat je een maand geleden voor iets anders naar de da bent geweest wil natuurlijk niet zeggen dat ze nu tiptop in orde is he.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
stervis
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 jul 2012 09:48

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door stervis »

Daar heb je gelijk in... maar dit heeft ze een keer net voor de dierenarts ook 2x in de week gedaan... nu 2 maand later weer.
Niki
Looney
Binky
Puff
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Ms Maaike »

Tja, ik kan niet ruiken welk probleem er aan ten grondslag ligt. :-P Jij ook niet, dus laten nakijken kan geen kwaad. Het zou natuurlijk ook kunnen dat ze zich door de stomatitis niet lekker voelt en dat op deze manier uit. Ik zou een afspraak met de dierenarts maken.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
daantje_xxx
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 jul 2009 21:50
Locatie: N-H

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door daantje_xxx »

Hoi,
Ik wil even laten weten dat het met onze kater ontzettend goed gaat!!!
Op pagina 69 en 71 staat ons verhaal -> kater plast op zachte dingen, maar geen oorzaak te vinden

We geven hem nu sanabell urinary brokken bij zijn gewone brokjes en sindsdienplast hij niet meer naast de bak. Ik heb dit bericht niet eerder geplaatst omdat we toch nog bang waren dat het nog niet over zou zijn.

Maar nu durven we echt te zeggen dat het aand de brokken ligt

Misschien helpt dit anderen met hetzelfde probleem.
Gebruikersavatar
Belletales
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 apr 2013 10:18

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Belletales »

Heb 2 katers allebei gesteriliseerd nadat de oudste kater overleed (3x blaasgruis ondanks speciaal voer) en de middelste (zelfde moeder 1 jaar later nestje) zijn rol overnam is hij buiten de kattenbak gaan poepen na 6 weken van het overlijden.
Wel altijd voor de bak of er 10 cm ervoor plassen doet hij wel in de bak. De kattenbak is schoon dan nog gaat hij ervoor zitten, maak hem met sop schoon kattengrit wat niet teveel stoft geen klontergrit want dat vinden ze niks. Ze hebben een zeer grote bak met kap (3 persoons/kats) waarbij ik elke avond (werk overdag) de poepjes verwijder. Voer en waterbakjes staan op 60 cm van de bak ze krijgen allebei speciaal voer urinary vanwege het feit dat de jongste blaasgruis heeft gehad. De oudste had het ook dus ze aten allemaal al hetzelfde voer.
Wat zou ik nog kunnen doen om zijn gedrag te wijzigen?
Je hebt katten om hun liefde,eigenwijsheid en omdat je een beroep nodig hebt; ze geven je de bijnaam: kattenverzorgerster,aai-borstelfanaat
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Ms Maaike »

Meerdere kattenbakken plaatsen. Ook al is die ene nog zo groot (uit interesse: waar koop je een kattenbak voor drie katten eigenlijk?), sommige katten willen gewoon niet in dezelfde bak poepen waar andere katten hun behoefte ook in doen. Zeker omdat dit is begonnen na de wijziging van de rangorde (die bij katten soms niet zo duidelijk is) denk ik dat het daar aan ligt.

P.S. Veel katten eten en drinken niet graag naast hun kattenbak. Ook drinken doen ze liever gescheiden van de rest. Omdat je al twee katten met blaasgruis hebt gehad is het zaak om ze goed te laten drinken; dus geen drinkbakken naast het eten of naast de kattenbak en zorg voor meerdere drinkmogelijkheden door het huis. Sommige katten drinken liever uit de kraan (eenvoudig na te bootsen zonder dat je de kraan steeds moet opendraaien) en andere katten hebben liever wat 'ouder' water of zelfs regenwater. Even kijken wat jouw katten het prettigst vinden. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Belletales
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 apr 2013 10:18

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Belletales »

Grote kattenbak bij het tuincentrum gehaald 3 jaar terug en toen gingen er 3 katers op.
Ze hebben meerdere plekken water 2 bakjes in de woonkamer, 2 bakjes in de keuken een vaas waar de kleine ook nog uitdrinkt die ik elke dag aanvul.
Dus water is er voldoende en dit systeem van bakjes in de woonkamer vorig jaar toegepast, toen was het zo heet in de zomer bij ons, en zijn elke avond bijna leeg.
Je hebt katten om hun liefde,eigenwijsheid en omdat je een beroep nodig hebt; ze geven je de bijnaam: kattenverzorgerster,aai-borstelfanaat
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Chiquita98 »

Hoe groot de bak ook is....als er maar 1 van is dan kan dat toch voor problemen geven. Ik zou toch ergens nog een kleine erbij neer zetten. Waarschijnlijk wil hij misschien niet in dezelfde bak poepen als waar de plas in zit. Lijkt mij proberen waard
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door eveline1982 »

Sommige katten vinden een bak al snel te vies ruiken. Meerdere bakken zorgt ervoor dat de boel minder snel gaat ruiken naar andere kat. Het hoeft amper wat te kosten, een hobby krat oid volstaat ook.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Dinky »

Inderdaad zou ik eerst kijken of het verandert wanneer je ergens anders een tweede bak neerzet zonder kap. Wanneer dit niet werkt wordt het weer verder kijken wat je dan nog meer kan doen (en ja, soms is een oplossing inderdaad zo simpel als een extra bak/hobbykrat)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door nellebel »

ik zou ook denken een bak zonder kap. misschien voelt hij zich in een afgesloten bak niet veilig genoeg om te poepen omdat hij niet kan vluchten. onze gijs vond bak met kap iei ook spannend, omdat hij niet weg kon als hij dan iets hoorde omdat er maar 1 uitgang is. meestal was het dan guusje die stond te kijken wat hij aan het doen was. nu wordt hier altijd duo geplast en gepoept. ieder op zijn eigen bakkie, en daarna checken ze elkaars bak
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie