Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Angie
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 18 sep 2003 21:39
Locatie: Oost-Vlaanderen (België)

Bericht door Angie »

Hoi muis,

Wat is dat die Feliway?Is dat een produkt met een bepaalde geur ofzo?Als het iets is dat kan helpen,wil ik dat ook wel eens gaan halen.

Groetjes Angie
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Feliway is een product dat in 2 vormen te verkrijgen is. Je hebt een spray, die kun je gebruiken als je kat bijvoorbeeld op bepaalde plaatsten plast. Het gaat het territorium markeren tegen, oomdat het een neutrale geur voor katten is. een beetje moeilijk uit te leggen wat voor geur het is en wat die precies doet, ik hoop dat je het een beetje begrijpt.
De verstuiver kun je gebruiken als je kat bijvoorbeeld gestresst is. De verstuiver steek je in het stopcontact en de geur wordt door de kamer verspreidt. Dit is bijvoorbeeld te gebruiken bij de komst van een nieuwe kat in huis of bij een verhuizing. Het gaat dus echt om de geur.

Ik weet er ook niet alles vanaf, maar je dierenarts kent het product vast en zeker, misschien kun je daar nog wat meer informatie aan vragen. Volgens mij bestaat er ook een site over, ik zal eens kijken of ik die kan vinden!

Groetjes, Muis
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

De verstuiver heeft hier niet geholpen, niet tegen sproeien en niet tegen gedrag...
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Nou hier gaat het ook lekker maar niet heus!
Ik heb 3 matten hier liggen die hetzelfde zijn, 2 binnen voor deuren en 1 buiten. nu had Xandor op een mat binnen geplast dus heb ik dat helemaal schoon gemaakt en laten drogen en daarna verwisseld met de buitenmat. Nu heeft er dus een andere kat op zitten plassen! :shock: Tja daar had ik dus even geen rekening mee gehouden! Nou heb ik wel eens gehoord van beaubeau maar kan je dat ook op zoiets spuiten/smeren zodat ze er niet meer op plassen?
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
berg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 feb 2003 11:11
Locatie: H-S

sproeien

Bericht door berg »

Hoi,
Poek heeft nog steeds last van 'afbaakneigingen'. gisteren vond ik 2 plasjes. :evil: Precies daar waar ik de handdoeken had neergelegd waar de nieuwe op ligt.... gelukkig wel op plaatsen waar het makkelijk schoonmaken was. Vannacht is ze wel weer keurig op de kattenbak geweest... Heeft te maken met de nieuwe poes. Dat gaat nog steeds niet erg soepel. Zolang die op de bank ligt te slapen is er niets aan de hand, maar als ie gaat rondlopen en er vervolgens een wedstrijd wie-kan-het-langst-naar-wie-staren begint Poek te grommen en te blazen...
Ik spuit met Cattitude, dat die feromonenspray.
Iemand een idee hoelang het duurt voordat 2 (allebei vrij dominante) poezen aan elkaar wennen? (of elkaar op z'n minst tolereren)?

Groeten,
Jolanda.
Gast

Bericht door Gast »

Nou Vladimir van Claartje heeft al een paar dagen niet op mijn leren bank geplast. Maar dat zei ik laatst ook en toen was het weer prijs. Het probleem is eigenlijk dat we helemaal niet weten waarom hij dit doet. De ene keer doet hij het niet als hij bij Claartje op de slaapkamer heeft geslapen 's nachts en de andere keer doet hij het niet als we allemaal bij elkaar zitten. Hij doet het bijvoorbeeld wel als we zitten te eten.... of als je zelf ff naar de wc gaat en 5 min later terugkomt. --> En dat zijn de vervelende momenten. dan is je broek zeiknat (letterlijk en figuurlijk) en dan zou ik hem wel het raam uit kunnen gooien. (wordt moeilijk we hebben dubbelglas(hans teeuwen)) Maar dan wil hij ook niet meer bij mij in de buurt komen. Ja het is maar afwachten met die beestjes ze hebben allemaal een eigen willetje!!!

Jake 8)
Gast

Re: HOT TOPIC - Sproeien of plassen op ongewenste plaatsen

Bericht door Gast »

Hoi allemaal,
Mijn kat Mickey is 2,5 en mijn andere kat diesel is 5 maanden. De laatste dagen begint de kattenbak verschrikkelijk sterk te ruiken, kan dit het begin zijn van sproei gedrag? Bovendien is er 1 kat (weet niet welke) die nu steeds naast de kattenbak plast, maar deze urine stinks niet en is dus denk ik van Mickey. Zou het kunnen dat hij door de stank niet meer op die kattenbak wil? Zou een extra kattenbalk uitkomst kunnen bieden, want ik kan niet na elke boodschap de kattenbak verversen, k ben niet elke nminuut thuis.
Wie kan me meer vertellen? Bij Mickey heb ik nooit echt sproeigedrag geroken in huis, kan iemand de geur (rare vraag misschien) beschrijven, zodat ik wat meer zekerheid heb over hoe en wat? En weet iemand een oorzaak voor het plassen van Mickey nu naast de kattenbak?
xxx
Sas
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Het plassen naast de bak komt inderdaad hoogstwaarschijnlijk door de sterke geur. Ik neem aan dat Mickey al gecastreerd is en dat de geur dus niet meer van hem komt. Dan zal hij het heel vervelend vinden om in een bak te plassen waar al de geur van een ander zit. Met 5 maanden kunnen de hormonen inderdaad gaan werken dus het is zeer waarschijnlijk dat Diesel nu zijn gebied aan het afbakenen is.
Een kat met 5 maanden al laten helpen is wel heel erg vroeg dus daar zou ik nog een paar maanden mee wachten. Dan zit je wel met een lastig probleem omdat de sterke geur na de castratie weg zal zijn en ze waarschijnlijk wel weer samen op een bak willen/kunnen. Wat je kan doen is een grote afwasbak kopen en die tijdelijk gebruiken, of zo'n wegwerpkattenbak. Ook kan je er voor kiezen om gewoon maar 2 bakken te kopen die ze dan kunnen gebruiken.
De geur die je dan ruikt is trouwens een hele sterke amoniakgeur.
groetjes Sharon
LadyT

Bericht door LadyT »

Hallo,
Wij hebben een poes van ruim 4 jaar. Ze is geholpen toen ze nog geen jaar was.
Maar nu begint ze ineens binnen te sproeien!!! Er is echter niets veranderd. Wat kan de oorzaak zijn?
gr. Tanja
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Niet toevallig een buurkat die wel eens voor een deur heeft lopen sproeien? Als ze dat ruiken kunnen ze dat gedrag zelf ook weer vertonen. Ik geloof dat het wel eens vaker voorkomt en bij katers kan je dan nog een chemische castratie laten doen door je da, maar of dit bij poezen ook mogelijk is weet ik niet. Ik zou het als ik jou was eens aan je da voorleggen.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Gatverjakkes...... vanmorgen deed Barreltje het alwéér op ons bed. Dit was de zoveelste keer al. Ze deed het gewoon waar ik bij stond, had niet net gegeten, of gespeeld. Voor de rest doet ze het nergens in huis alleen dus in onze slaapkamer! In een hoekje, op bed, op een boek....... ben er niet blij mee. De kattenbak staat op geen tien meter afstand van onze slaapkamer, ik snap dit echt niet hoor. Ze deed dit bij wijze van uitzondering al voordat Bibi bij ons kwam wonen, maar het lijkt nu echt wel erger te worden!
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Hé daantje,

ik zit met hetzelfde probleem sinds 2 dagen... Vreemd genoeg is dat ze het onafhankelijk van elkaar doen... (ze hebben het elkaar nooit zien doen). Flitsie heeft twee dagen na elkaar op het bed gepoept, en Zap zag ik net plassen op een slaapzak, en ik weet dat ze het op mijn tas ook heeft gedaan, want die stinkt opeens zo erg...

Erg vreemd en vooral enorm vervelend!!!
Gast

Bericht door Gast »

Hoi,

Sinds Kopietje in huis is plast hij op allerlei plaatsen. Hij is een katertje, maar pas 4 maanden!!!

Nu al territoriumdrift???

Onze andere kat, Flippo, is 8 jaar en doet zijn behoeften meestal buiten de deur. Met hem hebben we in het begin ook veel afgezien wat betreft plasjes en poepjes buiten de bak. Nu dus gelukkig niet meer.

Maar Kopietje zal tot het voorjaar nog binnen moeten blijven. En castreren kan ook nog lang niet.

Hoop dat -ie het straks niet meer doet.

Iemand nog tips?

Groetjes, Caroline
Gebruikersavatar
berg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 feb 2003 11:11
Locatie: H-S

Bericht door berg »

Hoi,
Tuttut Carolien, misschien stond er al zó veel over dit topic dat er gedacht werd dat er tussen al die vragen en antwoorden wel een oplossing stond.
Eerst zou ik controleren of er geen medische oorzaak is: mijn poes begon daar ook mee toen ik er een andere poes bijnam, maar het bleek dat ze een blaasontsteking had. (gecombineerd met afbakenneigingen hoor).
Na een kuurtje en het speciale anti-blaas-gruis dieet gaat het een stuk beter. En ik heb met 2 poezen 3 kattenbakken aangezien ik er wel achter ben dat ze niet op dezelfde bak willen plassen én poepen. En deed Kopietje het direct toen je hem in huis kreeg of doet ie het de laatste tijd?
Groeten
Jojo.
Gast

Bericht door Gast »

Hoi Jojo,

Bedankt voor je antwoord. Mijn laatste reactie was een beetje pesterig bedoeld hoor, niet helemaal serieus, heb ik wel eens meer last van...
En nee, het antwoord stond er niet echt tussen, vond ik (omdat het zo'n jong katje is).

Dat plassen van Kopietje is eigenlijk al van het begin af aan. Als ik het op tijd signaleer en ik zet hem op de bak, plast hij daar wel.
Hij plast niet heel vaak, dus vraag me af of het een blaasontsteking is.
Misschien heeft het er mee te maken dat hij niesziek is. Hij krijgt nu om de dag een antibioticum spuit. Zal morgen meteen vragen of het medisch kan zijn.

Nou ja, hij is nog klein dus we blijven hopen...
Maar omdat we met onze andere kat acht jaar geleden zoveel hebben afgezien, beangstigt het mij een beetje.
Verder is Kopietje een dotje en begint nu beter en steeds weer levendiger te worden.

Groetjes, Caroline :catani:
Plaats reactie