Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Ik heb nooit zoiets meegemaakt. Maar het lijk me dat onder een auto komen al heel erg schrikken is, en dan ook nog eens gecastreerd worden....

Tsja; moeilijke situatie :???:
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

inderdaad moeilijke situatie. :???:
Het kan best wezen dat dat ongeluk psychische schade heeft aangericht.
En dan vlak daarna die castratie is mischien net even iets teveel van het goeie geweest.
Ik lees hier vaak over homeopatische hulpmiddelen die kunnen helpen zoals Bach-bloesem.
Als jullie verhuisd zijn is een tuigje geen oplossing? Zo kan hij veilig naar buiten en kan hij er niet vandoor gaan.
Sterkte!
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ook ik denk over de Bach-bloesem. Hij heeft twee trauma's na elkaar gehad. Is hij na het ongeluk naar een dierenarts geweest? En was dit een man? Dat kan zijn toegenomen angst voor je vriend verklaren, plus een extra trauma van castratie doordat hij dat misschien associeert met het ongeluk (dus met pijn).
Ik zou ook een kattentherapeute inschakelen; op de voorpagina van De Kattensite vind je Hilleke Keereweer die goede adviezen geeft (althans, dat vind ik ;-) )

Je komt zo te lezen uit het noorden/noord-oosten, ga je naar een veel drukkere provincie verhuizen? In dat geval moet je hem echt een tijd binnenhouden! Anders gaat hij zwerven en heb je kans dat hij de weg kwijtraakt en helemaal niet goed terechtkomt.

Veel succes en sterkte.
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Re: mijn kater gedraagt zich vreemd

Bericht door Carol »

wilma75 schreef:hij is afgelopen week een week van huis geweest en dat doet hij anders ook niet, hij komt elke avond thuis en dan word hij verwend door de honden door hem schoon te slikken. :lol:
Ik vraag me af wat er in die week gebeurd is?? Ik denk dat daar de oorzaak ligt. Waarschijnlijk kom je er niet achter, maar ik zou hem voor de zekerheid helemaal na laten kijken door je dierenarts. Misschien is hij wel weer aangereden en heeft hij een poos onder de struiken gelegen?? Misschien heeft hij opgesloten gezeten. In ieder geval is het gedrag van hem een duidelijke indicatie dat er iets helemaal niet goed is en ik denk dat dit niets met de castratie te maken heeft, maar een andere oorzaak heeft.
Gebruikersavatar
alma
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 01 dec 2004 21:14
Locatie: Heerlen

Bericht door alma »

Als katten die normaal alles op de kattenbak doen opeens in huis
gaan plassen,en poepen dan is er meestal iets mis.Je schrijft dat hij ook met zijn pootje iets mank loopt, dus misschien is er in de week dat hij weg was nog iets met hem gebeurd.Ik zou toch maar even naar de dierenarts gaan om hem na te laten kijken.Het kan ook zijn dat hij
een trauma heeft opgelopen door het ongeluk en de castratie.
Alma
De poezen,Ashley,Shanna,Pearley,Zenith,
Cosmo en Griffin en Landseer E.C.T. Caya
Gebruikersavatar
JoBoris76
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 sep 2004 12:07
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Vraagje namens schoonzusje

Bericht door JoBoris76 »

Hallo allemaal.

Ik stel deze vraag namens mijn schoonzusje omdat ik haar niet goed kan adviseren wat ze moet doen. Ik heb gezegd dat ze misschien Feliway kan proberen maar ik weet niet of dat bij hun dochtertje op de slaapkamer kan.

Het gaat om het volgende:

Ze heeft een 5-jarige poes Roxy die geholpen is en sinds de verhuizing plast bij hun dochtertje in bed die nu 8 maand is. Ook hebben ze een zoontje van bijna 3 maar daar plast ze niet op bed.

Kan dit jaloezie zijn en wat moet ze daar aan doen??? Graag jullie advies.
Russengroetjes Jolanda

Russian Blue I love you and Binky too!!
In Memoriam: Flappy
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Het klinkt in ieder geval wel als jaloezie :???:

Het enige wat ik kan bedenken is niet in de buurt van het bedje laten komen :geenidee:
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Feliway kan inderdaad best helpen hoor! En het heeft geen invloed op mensen.

Verder is het misschien een idee om de poes een tijd niet op de slaapkamer van hun dochtertje te laten. Dan vergeet ze hopelijk deze nare gewoonte.
Een andere tip is nog om een kattenbak(je) op de slaapkamer van dat meisje te zetten. Als Roxy verder wel zindelijk is, maar toch perse haar geur in die ruimte achter wil laten, doet ze het misschien op die bak. Op den duur zou je schoonzusje dan langzaam de bak richting en in de gang kunnen plaatsen.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Sterker nog: je kunt het kattenbakje tijdelijk OP het bed zetten, en een dag later op de vloer naast het bed. Vaak helpt dat al genoeg om de kat weer tot bedaren te brengen.
Kennelijk is de kat de weg kwijt en gaat het af op wat een luier draagt en daarmee dus ook naar urine kan ruiken :geenidee:
Gebruikersavatar
JoBoris76
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 sep 2004 12:07
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door JoBoris76 »

Ik heb van een andere kattenlijst vernomen dat het geen jaloezie is maar een kwestie van territorium uitzetten. Mijn schoonzusje gaat Feliway proberen en de slaapkamerdeur gaat wel dicht maar hun 3-jarig zoontje zet de deur dan weer open. Je weet wel hoe dat gaat met kleine kids.
Russengroetjes Jolanda

Russian Blue I love you and Binky too!!
In Memoriam: Flappy
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

JoBoris76 schreef:Je weet wel hoe dat gaat met kleine kids.
Haakje boven hun bereik plaatsen ;-)
Gebruikersavatar
pini
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 01 sep 2003 17:07
Locatie: zeeland

Bericht door pini »

Feliway kan wel helpen hoor. Wij kregen een nieuwe kat die plaste in de keuken. Dat is snel over gegaan met Feliway. Ik zou trouwens ook een haakje plaatsen boven het bereik van de driejarige. Dan blijft de deur dicht en kan de kat niet meer in de kamer komen.
Groetjes Gerda
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

JoBoris76 schreef:Ik heb van een andere kattenlijst vernomen dat het geen jaloezie is maar een kwestie van territorium uitzetten.
Ik geloof dat, afhankelijk van hoé een kat plast, sprake is van territorium-drift of niet. Met de staart omhoog recht naar achter plassen = territorium afbakenen. Gewoon zitten is gewoon plassen. Als het het laatste is, is Roxy in de war denk ik. De kattenbak in de buurt van het bedje en dan steeds verder weg en veel geduld moet dan helpen.
Als het echt jaloezie en territoriumdrift is, is het moeilijker af te leren denk ik. De deur móet dan gewoon dicht.

Je zus moet het bedje sowieso erg goed schoonmaken lijkt me. Kom ik weer met mijn wondermiddel: dettol! zorgt ervoor dat volgens mij zelfs een kat niet meer kan ruiken dat er ooit geplast is!

O ja, ik heb trouwens ook best positieve ervaringen met feliway...
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Ik denk dat ze allereerst de kat niet meer op het bedje/kamertje van de baby moet laten komen.
Is de kat ook bij de baby als deze slaapt?
Uit veiligheid zou ik dit namelijk niet toelaten, er zal zich maar iets voordoen waardoor de kat uithaalt :???:

Feliway zou kunnen helpen, maar dat is uitproberen, verder zijn de mogelijke tips hierboven al gegeven.
Succes voor je schoonzus!
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Anonymous

Jaloezie?

Bericht door Anonymous »

ik heb 2 katten waar we erg gek op zijn maar op het moment worden we er gek van!
na de geboorte van onze zoon is (waarschijnlijk) de jongste poes Cheetah
in huis gaan plassen. Ze plaste eerst alleen op ons bed maar nu ook in de kinderwagen, de box, wipstoeltje en ook nog eens in de wasmand! Kortom het huis is niet meer veilig voor onze schattige dame. We proberen ze evengoed aandacht te geven, ze kunnen naar buiten wanneer ze maar willen (doen buiten ook hun behoeften), we hebben een verdamper opgehangen met nestgeur, maar het wordt steeds erger.
We straffen niet want we weten dat dat geen zin heeft en bovendien kunnen we haar er niet op betrappen.
Wie kan ons helpen van dit probleem af te komen?
Plaats reactie