Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
lauraD
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 jul 2013 07:42

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door lauraD »

Hallo!
Ik heb een probleem en ik hoop dat jullie kunnen helpen.
Zoals jullie in het aanschaf van een kitten hebben kunnen lezen heb ik een kitten erbij genaamd zorro.
Dit gaat helemaal goed ook met me andere kat en kitten alleen er 1 ding:
Hij plast nl op mijn kleed in de woonkamer!!
Heb m hier nu 2 keer op betrapt en allebij de keren was dit nadat ik net na een dag werken binnen kwam.
De kattenbak staat zelfs vlak voor m!
Hij gaat verder gewoon op de bak alles.
Heb er ook 3 staan die ik goed schoonmaak dus vies zijn ze niet en heb met korrels en grind ook staan.
Heb niet het idee dus dat het medisch is aangezien hij verder wel gewoon op de bak gaat.
Maar wat zou het dan kunnen zijn?
Heeft iemand van jullie dit ook meegemaakt?
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door pinguin »

Hoi Laura is de urine al gecontroleerd? En kan het niet zijn dat de bak net even te ver weg stond voor het kitten?

Even mijn vraag droppen. Mijn ouders hebben een nieuwe kat er bij, eentje die in het dierenasiel poten kaal heeft gelikt van wege stress. Bij mijn ouders stopte dit gedrag onmiddelijk, maar nu al een paar keer naast de bak geplast. Urine is schoon en er staan voldoende bakken door het hele huis heen. Dierenarts wilde kat gelijk antiderpesiva geven, want het probleem zou wel extreem zijn. Mijn moeder denkt er heel anders over gelukkig. Maar wat denken jullie? Ik wil de gok met die kat wel nemen en de destress die ik hier niet gebruik aan mijn ouders geven. Maar heeft dit een kans van slagen?
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Ms Maaike »

Lastig te zeggen, maar waarom niet proberen? :) Is er recent iets veranderd of zo? Of is er stress in huis?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door pinguin »

Ik ga en vanmiddag wel mee nemen. Stress is daar niet in huis. Maar kan me voorstellen dat deze kat wel last van stress heeft. Kat is nu 6weken bij mijn ouders, daar voor uit pure stress in het dierenasiel poten helemaal kaal gelikt. Inmiddels begint dat weer een beetje aan te groeien, maar dan nu ineens naast de bak plassen.
En niet iedere dag dat is het apparte er aan.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
GarField000
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 apr 2013 16:58
Locatie: IJsselstein, UT

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door GarField000 »

Hallo,

Ik heb in april 2 poezen opgehaald. 2 rode dames. In het begin was de 1 erg bang maar alles is uiteindelijk goed gekomen. Mijn vriendin heeft ook 2 poezen. Een kater en een poes. Ik heb ze al eens eerder overgehaald, en het ging best redelijk .. ze moesten wennen enzo, maar verder geen gekke dingen. Nu met de feestdagen is mijn vriendin weer hier, en uiteraard zijn de poezen mee omdat ze anders te lang alleen zijn. Deze keer is het gedrag anders als de vorige keren.

De kater is erg opdringerig. Niet agressief of zo, maar stapt snel op ze af. Mijn poezen zijn daar niet zo van gediend en gaan blazen. Ipv weg lopen gaat de kater er voor zitten wachten en kijken ......
Dit werd na 2/3 dagen steeds erger ....... Dus besloten we doen de katten van mijn vriendin dan maar weer terug naar huis. De dag voordat ze terug gingen heeft 1 van mijn katten op een tas op de bank gepoept. Vond het heel raar, maar dacht dat het eenmalig was. Tas weg gehaald en de volgende dag katten weg gebracht. Bij thuiskomst niks aan de hand. De volgende morgen lag er weer een keutel op de bank .. op de plek waar de tas had gelegen.
Ik dacht dat het zou kunnen dat de kattenbak naar de kater van mijn vriendin rook, dus ik naar de winkel om nieuw kattegrid te halen. Dan beide kattenbakken leeg halen, schoonmaken en nieuw grid erin. Bij thuis komst had ze nu zelfs op de bank geplast !!!!!!

Nu de bakken schoon en heb haar net op de kattenbak gezien ... dus hopelijk gaat het nu goed ...
Maar ...... hoe krijg ik in vredesnaam die geur uit mijn bank????????????????????/
Heb het nu met water en zeep schoongemaakt .. maar ik heb een stoffen bank, zonder losse kussens.

1) Wie weet raad betreft geur .....
2) wie weet raad als ze het blijft doen ......
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Sifra »

Er zijn wel speciale middelen om de geur te neutraliseren, zoal Ecodor en Urine-Off. Kijk bijvoorbeeld maar eens bij Medpets:http://www.medpets.nl/hygiene+omgeving+kat/
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Dinky »

Als ze het blijft doen zou ik voor zekerheid urine laten onderzoeken op gruis/blaasontsteking. Kan ontstaan door stress. Handigste hiervoor vind ik katkor ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door mittenslief »

poepen op vreemde plaatsen duidt op hevige stress
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door eveline1982 »

Zou zowiezo de katten van je vriendin niet meer laten komen. Het is overduidelijk dat ze enorm veel stress ervan ervaart. Wat Dinky al zegt, door stress kan er een blaasontsteking ontstaan. Als ze nu dus door gaat met plassen in huis, even plasje laten controleren door de da.

Moeilijk een stoffenbank goed schoonmaken, veel middelen zijn toch te agressief. Zou het meerdere dagen achter elkaar goed schoonmaken met alles reiniger.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
GarField000
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 apr 2013 16:58
Locatie: IJsselstein, UT

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door GarField000 »

Bedankt voor de antwoorden.
Ondertussen zijn de katten van mijn vriendin al weg ....
Ze plast en poept weer in de bak en laat de rest weer met rust.
Dus ik denk dat het echt door de kater van mijn vriendin komt ... helaas betekend dit dus dat ze niet meer kunnen komen logeren .........

Ik heb nu elke dag schoon gemaakt met allesreiniger, plus met die verbrese geur spul, maar als ik op de bank zit komt de geur vanzelf :) hahaha.
Morgen is het weer maandag dus ik ga even geurweg van beaphar oid halen.
Dat zou de geur niet verbloemen maar echt via micro organismen langzaam opeten zeg maar.
Kan wel een paar weken duren ..... Nou ja gewoon ff proberen .... en anders wordt het een nieuwe bank :D ... Ook niet erg hahahaha.
Nee gewoon ff dit proberen ..... zal het resultaat wel hier posten.

Het belangrijkste is toch wel dat de oorzaak bekend is en dat het over is. De bank is minder van belang.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door castratenkoor »

Als tegengeur kun je ook elke dag wat deodorant erop spuiten. Kijk wel uit dat de katten niet in de buurt zijn als je wat dan ook erop spuit. Ten eerste omdat ze niet in aanraking moeten komen met zulk spul en ten tweede kan dat uitnodigen tegengas te geven = dus weer erop plassen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Catlady13
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 sep 2013 21:12
Locatie: Ergens in Noorden

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Catlady13 »

Ik heb jullie verteld over Thirteen en begin december is ze bij de beneden groep gekomen. In het begin ging ze elke keer als we weg waren en 's nachts in de bench met een kittenbak. Na een paar weken ging het al beter en lieten we haar vaker gewoon los als we weg waren en op een gegeven moment ook 's nachts los.

Maar nu het probleem. Thirteen gaat niet op de andere bakken..alleen als ik haar begeleid zeg maar. Bakje in de bench gaat ze het liefst op, maar die kan niet openblijven, want dan gaat iedereen op die bak en daar is hij niet geschikt voor. Nu hebben we vandaag uitgeslapen en kwamen we beneden met een onaangename verassing op het aanrecht.

Hoe krijg ik Thirteen nu zo ver dat ze het gewoon op de andere bakken doet zonder dat ik er bij ben?
Doe wat je zegt en zeg wat je doet
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door mittenslief »

veel oefenen en geduld...denk dat het toch vertrouwen is wat ze moet krijgen
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Adriana »

GarField000 schreef:Morgen is het weer maandag dus ik ga even geurweg van beaphar oid
Nee gewoon ff dit proberen ..... zal het resultaat wel hier posten.
heb uitstekende resultaten met ongecastreerde katerzeik met dit middel van beaphar. t ruikt beetje zuurtjesachtig maar als het is opgedroogd (even dun sprayen) dan is de geur echt weg!
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ding/19676
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Dinky »

Prins heeft ook wel een variant tegen stress door middel van kruiden ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie