Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Ms Maaike »

Zoiets had ik al bedacht. :-P Vraag me af welke kruiden het dan zijn. Verder denk ik overigens dat het beter is dat je de oorzaak van de stress aanpakt (als dat lukt) dan dat je het bij voorbaat al probeert te onderdrukken met wat dan ook.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Dinky »

Tja, helaas staat er alleen kruiden in de ingrediëntenlijst van prins resistent. Deze gaven ze in het asiel en kreeg ik zak van mee naar huis, in die situatie kan je de oorzaak niet wegnemen ;-) maar oorzaak aanpakken ipv alleen symptomen aanpakken is zeker beter ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
noortje58
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 mar 2014 21:07

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door noortje58 »

Hallo,

Mijn naam is Andrea Postmus, en ben in het bezit van een gesteriliseerde Europese korthaar kat van ong. 8 jaar.
Mijn kat is een echte stresskip/kat :grin: . Enorm schrikkerig en gauw bang.
Dat is zielig voor haar, en ze krijgt dan ook calm brokjes, gemengd met urinairi brokken ivm blaasgruis.
Nu heeft ze de rare gewoonte om in tijden van stress, vooral als ze alleen is , tegen de tv aan te plassen......... Als ik weg ben, is of de deur naar de kamer nu dicht, of er zit een vuilniszak over de tv heen.

Vanavond heb ik , toen ik niet weer weghoefde, de vuilniszak verwijderd. En heeft ze verdorie op een moment dat ik even niet in de kamer was, weer tegen de tv aan geplast.
Dit is de 1ste keer dat ze het doet, terwijl ik thuis ben...........

Ik begin er zo langzamerhand vreselijk van te balen, de urine zorgt ook voor vlekken in het hout vd dressoir, waar de tv op staat....word ik ook niet vrolijk van.
Ik weet niet meer wat ik er aan kan doen, zeker nu ze het ook al doet, als ik thuis ben.
Ook de dierenarts weet geen oplossing. Ja een dure kattenpsycholoog of zo, maar daar heb ik echt geen geld voor.

Wie heeft een goede tip???????
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door castratenkoor »

Probeer eens een kattenbak pal voor de tv te zetten. dat staat misschien wat raar zo in het zicht maar wie weet helpt dat en doet ze het dan op te bak ipv tegen de tv. En dan zou ik niet een officiële kattenbak met deksel nemen maar b.v. een beton/cementbak. Daar kan ze staand in sproeien zonder dat het erover heen gaat.

Zelf heb ik een hoge kattenbak voor de achterdeur staan. Loslopende katten piesen regelmatig aan de buitenkant tegen die deur. En de mijne gaven dan tegengas door aan de binnenkant ook tegen de deur te zeiken. Nu die kattenbak daar staat is het nooit meer gebeurd. Ze plassen nu in de bak en de deur blijft schoon.
Is ook geen erg handig plek voor een bak, maar dit is toch stukken handiger dan elke dag de deur van binnen en buiten ontsmetten.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Ms Maaike »

Weet je zeker dat poes geen blaasontsteking heeft of last van struviet op dit moment?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Mendy1991
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jun 2014 15:35

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Mendy1991 »

Hallo!

Ik heb sinds half april een hele lieve jonge kater. Ongeveer 2 weken later hoorde ik dat zijn broertje niet opgehaald was en wij wilde een speelmaatje voor onze kater.
Dus wij hebben de andere kater ook in huis genomen. Eerste paar dagen was het flink blazen enz. En eigenlijk meteen op de kattenbak geplast.
Nu, 1,5 maand later, vond ik van de week een plas op het bed en vanmorgen vond ik een plas naast de bank op het kussen.
We hebben 1 kattenbak gehouden, om te kijken of het ging met zijn 2en. Ik gok zelf dat het de kater is die er later bij is gekomen, want die had de eerste keer ook een natte kont.
Hij poept overigens wel op de bak, en we hebben de bovenkant van de kattenbak er al afgehaald omdat ze elkaar nog wel eens pesten als de een op de bak zit.

Is het dat we maar 1 kattenbak hebben? Of zou het iets medisch kunnen zijn?

Ik hoor graag van jullie!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Dinky »

Het zou iets medisch kunnen zijn (zoals blaasontsteking/blaasgruis) en het kan komen door maar 1 kattenbak ;-)
Regel bij aantal kattenbakken is namelijk aantal katten + 1 dus in jou geval 3 kattenbakken.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Chiquita98 »

Zou in ieder geval een medisch oorzaak uitsluiten dus naar de dierenarts. Kan liggen aan dat je maar 1 bak hebt
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
daniqueenmala
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 jul 2014 12:25

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door daniqueenmala »

hallo. Mijn gesteriliseerde poes gaat sinds kort, ( weekje of 2) overal in huis plassen, op de stoel, het aanrecht enz. we hebben de kattenbak goed schoongemaakt, grind vervangen, we gebruiken ook al jaren hetzelfde soort grind dus daar kan het ook niet aan liggen, en we hebben altijd al een 2e kattenbak gehad dus het kan niet zijn dat mijn andere poes haar eruit pest. Ze gaat wel gewoon buiten en poepen doet ze ook altijd buiten en niet in huis. zou dit iets medisch kunnen zijn?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door castratenkoor »

Ik zou haar in eerste instantie door een dierenarts grondig na laten kijken. Als medische oorzaak is uitgesloten, kun je verder gaan kijken waar het gedrag vandaan komt, stress, veranderingen in huis enz.

Wildplassen doen katten nooit "zomaar". Ga haar dus niet straffen maar probeer de oorzaak op te sporen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Dinky »

Ja, het kan iets medisch zijn zoals blaasontsteking of blaasgruis ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
HansV5
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 aug 2014 20:30

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door HansV5 »

Ik heb sinds kort een kitten in huis gehaald, na een bezoekje bij de DA werd deze kitten gezond verklaard geen ontstekingen aan blaas of ... Nu heeft deze kitten kans gezien 3 maal in de zetel zijn behoeften te doen omdat ik zijn ruimte niet beperkt genoeg gehouden heb in het begin. Als ik hem nu opsluit in een kleinere ruimte gebruikt hij gewoon zijn kattenbak tot ik de deur open zet naar de living dan gaat hij zonder te aarzelen terug naar de zetel om zijn behoeften te doen. Zijn kattenbak staat in een apparte ruimte en zijn eten en slaapmandje staan in de ruimte er naast. Ik ben nu sinds een week bezig hem op zijn kattenbak te zetten als hij naar de zetel loopt, ik heb zelfs een 2de kattenbak bij gekocht omdat ik ergens gelezen heb dat sommige katten in 1 katten bak plassen en in een andere poepen. Enige tips zouden welkom zijn of moet ik toch een beetje meer geduld hebben en hem nog wat langer opgesloten houden in die kleinere ruimte?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Dinky »

Zou iets van urine off van beaphar halen om de geur uit ze zetel te krijgen. Zolang de geur er in blijft zitten blijft hij aantrekkelijk. Daarnaast kan je kijken hoe het gaat met bak in de woonkamer.
Is het kitten alleen? Kan zijn dat hij maatje mist
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
HansV5
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 aug 2014 20:30

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door HansV5 »

Ja hij is alleen maar lijkt zich wel te amuseren met de speeltjes die ik voor hem gekocht heb, zelf probeer ik hem ook zo veel mogelijk gezelschap te houden nu ik nog thuis ben. Ik was zelf ook al aan het denken om zo iets te gaan halen.
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door ayla »

Maatje leert hem heel veel en zorgt voor minder problemen later op allerlei domeinen. Slopen, plassen in huis, agressie etc. Mens kan kat niet vervangen. Kijk naar jezelf: jij hebt naast een kat ook mensen vrienden nodig ;) nou een kat heeft vaak ( tenzij duidelijk een solokat) naast mens ook kattenvriendje nodig.

Hoe oud is je kitten?
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Plaats reactie