Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door castratenkoor »

Ik vrees dat dat soort gewoontes onmogelijk af te leren zijn.
Maarrrrrr beter je grasveld dan je vloer binnen toch?
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
jolandazocchi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 aug 2012 19:41

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door jolandazocchi »

Ik heb kunstgras liggen ideaal. Geen UFO landingsplaatsen meer als ze in het gras plassen :lol: .
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Anne »

Kunnen ze dat niet overhoop graven voor een hoopje?
Ik heb geen katten hier, maar een stel mollen :???:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
miersma41
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 okt 2015 12:28

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door miersma41 »

Goeiemorgen,

Ook van mij toch een vraag. We hebben sinds drie weken twee kittens. Super lief en ö zo stout :)
Ze gaan braaf op de bakken maar ook heerlijk achter de bank. Ze zijn gezond en de folie heb ik al geprobeerd. Alle gewone trucjes zijn gedaan. Heeft iemand nog een tip die ik kan proberen ? Ze zijn nu tien weken.
Alvast bedankt . Gr Petronella
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door castratenkoor »

Een extra bakje achter de bank plaatsen? Aangezien je het hebt over 1 plek waar ze wildplassen.
Een eenmaal aangenomen gewoonte is erg moeilijk af te leren en dan kan DE oplossing zijn eraan toe te geven en daar een kattenbak te zetten.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Anne »

Ik zou ook een bak achter de bank zetten of een extra bak even in de kamer dan.
Kittens zijn nog zo speels, die vergeten weleens dat ze ineens moeten plassen, gaat vanzelf wel over als ze wat ouder worden :smile:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
joelle_gm
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 jul 2009 17:33

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door joelle_gm »

Jeetje, wat een verhalen en wat een antwoorden. Ik heb mijn antwoord er nog niet tussen kunnen vinden. Dus help aub!!
Ik heb 1 kater (6) en 1 poes (1). Sinds een jaar of 2 (eigenlijk sinds hij blaasgruis heeft gehad, met operatie ed) plast hij wel eens op een ongewenst plekje voor de baasjes. Soms 3 keer per dag, soms 1 keer in de maand, erg wisselend dus.
Inmiddels is meneer kerngezond (urine laten checken), hebben ze 2 kattenbakken (waarvan er 1 gebruikt wordt). Elke dag wordt alles er uit geschept en de hele bak word om de dag verschoond. Inmiddels meerdere soorten voeding geprobeerd, verschillende tactische plekken voor de kattenbak, maar vooral niet bij voer of water.
Sprays als feliway en urine-off werken voor geen meter! Zelfs stukken plastic op de vloer weerhoud hem niet om op zijn favo plekje te plassen (dit zijn er meerdere geweest overigens). De plekjes zijn trouwens geen plekjes waar je makkelijk even een kattenbak kan zetten, zoals voor de voordeur.
Om een lang verhaal kort te maken, zelfs de dierenarts weet er geen raad meer mee.
Hebben jullie nog gouden tips???
Alvast dank!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door castratenkoor »

Ander soort kattenbak zoals bv een ronde zwarte speciebak erbij?
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Rosie2013
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 feb 2017 14:17

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Rosie2013 »

Beste kattendames (en heren),

Onze 3-jarige poes Rosie plast sinds 2 maanden ongeveer op de bank. 's Nachts als wij in bed liggen te slapen is zij in de woonkamer, en we vermoeden dat het dan altijd gebeurt. We hebben UF2000 urinegeur verwijderaar al geprobeerd, de overtrekken van de bankkussens gewassen en de vulling gereinigd, toen deed ze het een paar dagen niet. Maar vanochtend toen ik op de bank plofte rook ik weer de bekende ammoniakgeur. Overigens wordt haar kattenbak 2x per dag gecheckt en geschept en heeft ze al heel lang hetzelfde grit, daar kan het dus niet aan liggen denk ik. Verder ook geen verandering in haar gedrag gemerkt, behalve dat ze iets meer drinkt dan eerst.
Hebben jullie tips?

Groetjes!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door castratenkoor »

Om te beginnen zou ik medische oorzaken uitsluiten. Dus naar de dierenarts en helemaal na laten kijken incl. urine- en bloedonderzoek. Het feit dat ze op een zachte plek plast zou pijn/irritatie kunnen beteken. Ze hoeft nog niet eens een blaasontsteking te hebben. Kan ook irritatie zijn van b.v. nier- of blaassteentjes. Of ze kan blaasgruis hebben. Dan is het op te lossen met speciaal voer.

Is ze wel gecastreerd?

Veel katten poepen graag in de ene bak en plassen in een andere bak. Je zou een tweede bak kunnen aanschaffen en die dan om te beginnen voor de bank zetten. Omdat dat de plek is waar ze wild-plast. En als ze die bak dan gebruikt kun je hem langzaamaan meter voor meter verhuizen naar een handiger plek. Liefst niet pal naast de eerste bak.

Bij mij gebruiken ze bak met deksel totaal niet. Ik heb er eentje staan nog, verder heb ik grote hoge (30 cm) opbergbakken van Blokker en speciebakken. Daar doen ze alles in. Misschien een idee voor jouw poes om een speciebak voor haar aan te schaffen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Anne »

Ik zou ook eerst medische redenen uitsluiten. Laat de urine nakijken bij de da. Heel vaak is het een blaasontsteking/blaasgruis waardoor ze de pijn bij het plassen associëren met de kattebak en daarom andere plaatsen gaan zoeken.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Freekje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 15 okt 2015 18:49

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Freekje »

Hallo allemaal,

Wij hebben sinds 1,5 week een 4 jarige kat uit het asiel. Echter hij poept en plast op onze bedden! We hebben nu alle slaapkamer deuren dicht en een feliway aangeschaft en 2 kattenbakken staan. Net kon hij per ongeluk weer een paar seconden in onze slaapkamer komen en hij had gelijk alweer op het dekbed geplast. Hij had ook al op onze fleece deken op de bank geplast. Wij denken dat het of door de stress komt of territorium gedrag? Wij hebben een zoontje van 2 die er af en toe vrij druk achteraan rent, wij corrigeren dit gedrag natuurlijk wel maar hij is pas 2 dus snapt nog niet alles. Hij wil volgens mij ook graag naar buiten maar dat vinden we na 1,5 week wat snel. Soms komt hij ook bij mij op schoot mauwen en dan laat hij ineens een stinkende wind!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door castratenkoor »

Als een kat wildplast op zachte dingen is er vaak medisch iets mis. Ze hebben pijn en associëren zachte dingen met pijnstilling zeg maar. Ik zou contact opnemen met asiel omdat je hem nog maar zo kort geleden daar vandaan heb en dit probleem bespreken. Wellicht kan de dierenarts van het asiel de kat goed nakijken.

Die stinkende wind kan veroorzaakt worden door minder goed voer. Wat geef je hem?
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Freekje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 15 okt 2015 18:49

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Freekje »

We geven purina one
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door castratenkoor »

Probeer eens een merk zonder granen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie