Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
jumper

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door jumper »

bedankt voor alle reacties.
Heb nu al een tijdje peper bij de deur en per ongeluk gisteren nootmuskaat er bij gestrooid, het stinkt bij de deur maar op dit moment niet meer naar katte urine.
Trickie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jul 2011 17:50

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Trickie »

Hela,
Ik ben nieuw op dit forum. Ik heb al veel info gevonden over katten, wat een heerlijke site is dit! Als ik de forumregels goed begrepen heb, dan mag ik geen nieuwe vraag over plassen stellen, maar moet ik dit in deze post doen... :?:
Here goes... Mijn 2 poezen (moeder en dochter) hebben mij al respectievelijk 12 (Pepper) en 10 jaar (Tigra). Begin dit jaar zijn we nog maar eens verhuisd met ons drietjes. Tot nu hebben we altijd in relatief grote huizen gewoond met grote tuinen, en nu wonen we in een piepklein huisje, midden in de stad, zonder groen... En ze doen het geweldig. De eerste weken hadden ze last van stress (Tigra is zelfs bijna gestorven aan verhuisstress), maar ze zijn onwaarschijnlijk dapper geweest. Ik ben reuzetrots op hen dat ze terug hun dagen terug spinnend doorbrengen. :eclap:
Eergisteren heb ik de kattenbak (ik kan er nog maar 1 zetten, want ik heb maar een huisje van 30m²) van verdieping gewisseld. Ik heb hen beiden uitgelegd waar de kattenbak nu stond (ervoor stond hij wegens plaatsgebrek vlak naast het eten :-( ), ze zijn komen kijken, ze keken -knikten zelfs een beetje- alsof ze het begrepen. Pepper ging direct enthousiast op de bak.
De dag erna merkte ik dat Tigra vlak naast haar vaste stek op bed geplast had! Het was zo vreemd... Ze lagen allebei vlak naast die plasplek te slapen! :eeh:
Heeft ze van stress op bed geplast? Ik snap er niks van, ik heb haar geen ruzie gegeven, zoiets hebben ze nog nooit gedaan. Ik ben bang dat ze opnieuw stress heeft, ik heb haar dus gisteren en vandaag extra aandacht en knuffels gegeven. (ze ondergaat de extra liefde met extreem veel tolerantie en zelfs enige aanmoediging)
Ik denk niet dat ze het opnieuw zal doen. Komt het gewoon doordat ik de kattenbak verhuisd had? Of is er iets anders aan de hand? En is het niet vreemd dat ze naast de plasplek lagen te slapen?
Bedankt voor eventuele reacties...
Groetjes,
Trix.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door castratenkoor »

Als je ook maar enigszinds twijfelt zou ik haar plas laten onderzoeken.

De meeste gevallen van wildplassen zijn op te lossen door genoeg kattenbakken neer te zetten.
regel is het aantal katten + 1. Dus drie in jouw geval.
Ik kan me echt niet voorstellen dat je daar geen plek voor hebt.
Is belangrijk, zowel voor de katten als voor jezelf.
Maar 1 kattenbak en die dan ook nog verplaatsen.....dat is bijna vragen om probelemen.

De bak laten zien waar hij nu staat, tsja ze kunnen dat best begrepen hebben. Maar als ze per sé op de oude plek willen plassen zullen ze met die wetenschap vrees ik weinig doen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
jumper

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door jumper »

Ik zou proberen om er in ieder geval 1 bak bij te zetten.
Als je katten het wel op de bak deden op de plek waar hij stond, snel er 1 plaatsen.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou ook een bak bij plaatsen.
Als je al problemen hebt, kan dat al veel oplossen.
Daarna kan je misschien nog eens proberen afbouwen.

Ik woon nu tijdelijk op zo'n 20m², maar ik heb ook 2 bakken staan (is eigenlijk ook te weinig, maar ze doen het wel goed). 2 bakken is toch het minimum bij binnenkatten, ook als je er maar 1 hebt. Ze gaan graag op een propere bak en vaak zelf een verschillende bak voor grote en kleine behoeften.
Ik merk hier nu ook dat 1 bak voor de drolletjes en 1 bak voor de plasjes gebruikt wordt, iets wat ze voorheen nooit deden...

Je kan je bakken wat strategisch plaatsen, zodat ze niet opvallen.
Zo staat er bij mij eentje onder een tafel en eentje achter een kast. Niemand die er wat van merkt en anders was het toch verloren ruimte.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Trickie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jul 2011 17:50

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Trickie »

Ik ga het dan toch maar eens proberen om plaats te maken voor een tweede bak...
Echt niet makkelijk...
Maar het is wel heel belangrijk dat mijn miekes gelukkig zijn! :-)
Bedankt voor de tips!

En toch ook plas laten onderzoeken, you never know...
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door nellebel »

zou inderdaad ook eens voor het plasje gaan om te onderzoeken. toen wij onze jefke net hadden ging hij op bed plassen. ik dacht dat hij te lui was om naar beneden naar de bak te gaan, bleek een blaasontsteking te zijn,. ik merkte verder niets aan hem. en schijnbaar kunnen ze die vrij snel oplopen oa door stress.
vooral als je merkt dat ze verder wel gewoon op de bak gaat.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
tgoorhuis
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 aug 2011 21:14

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door tgoorhuis »

Goedenavond Mensen,
Ik heb sinds een week een kleine mannelijke kitten in huis van 10 weken. Hij heeft nu een week goed z'n behoeftes op de bak gedaan.

Sinds 2 dagen poept hij ook op mijn deurmat.

Waar kan dit aan liggen?
Ik heb wel kort geleden een nieuwe deurmat gekocht. Deze heb ik nu weggehaald en de oude er weer neergelegd, maar ook hier poept hij op.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door daantje »

Ik zou eens andere kattenbakkorrels gaan proberen ;-) . Wij hadden er ook eentje die haar behoefte gewoon naast de bak deed, maar toen we andere vulling voor de kattenbakken hadden kwam dit helemaal goed.

Succes!
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Evaa1985
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 apr 2010 18:03
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Evaa1985 »

Ik heb 3 heerlijke poezenkindjes, Bobbie is 2,5 en haar 2 kindjes Mo en Billie zijn 1,5. Bobbie plast en poept altijd keurig beneden bij ons in het grasveld maar Mo en Billie vinden het dakterras ook wel lekker..Met als resultaat dat ons hele dakterras vol ligt met kattenpoep. Nou vind ik dat gek genoeg nog niet eens het ergste probleem, het is de geur die het met zich mee brengt. Ik ruim alles netjes op en maak het schoon met de frequentie waarmee je de kattenbak verschoont maar lekker is anders. Heeft iemand een tip om ervoor te zorgen dat ze het niet meer op ons dakterras doen maar het net als moeders op het gigantische grasveld doen? Moeders leert het ze namelijk niet..Kattenbak is overigens in huis, compleet met heerlijke verse korrels maar daar worden ze absoluut niet warm of koud van..
Alvast bedankt voor de reacties!!
Groetjes, Eva
Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door pearlsofpassion »

Een bak op het dakterras zetten?
Je hebt speciale bakken voor buiten zodat het er niet in kan regenen.

Katten gaan trouwens niet graag in gras, ze verkiezen losse aarde. Dus als je een stuk van het veld opdoet, gaan ze daar misschien wel. Maar als 3 katten op 1 plaats gaan wordt het al snel een boeltje en modderig, dus dan krijg je weer vieze geurtjes en pootjes in je huis.
Kattenbak lijkt me aangenamer voor iedereen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door MarjanR »

Hopsla, daar ben ik dan.
Geen paniek of radeloos, maar ik zie graag jullie mening over het volgende.
Ik heb voor m'n project (kattebakmeubel) in m'n nieuwe huis sinds gisteren een gedeelte in huis gehaald. En ook een nieuwe eettafel.
Nu weet ik dat Teun moeite heeft met veranderingen. Vandaar dat ik nu al vast nieuwe situaties invoer. Zodat Teun (en m'n Monster en m'n Prinsesje) alvast de nieuwe spullen zich eigen kunnen maken. Dan hoeven ze straks alleen "maar" aan een nieuwe omgeving te wennen. Al "hun" spulletjes zijn er dan nog steeds.
Anyway, de spulletjes komen van Ikea dus ik moest het nog in elkaar zetten.
En dat heb ik vanavond met m'n neefje afgemaakt (het stond al, moesten alleen wat schroefjes aangedraaid worden).
Toen ik het eten voor de katten aan het bereiden was hoorde ik Teun al wat graaf geluiden maken, de kattenbak geluiden. Dus ik ga kijken en ja hoor; hij ging zitten plassen op wat karton wat ik heb liggen (want daar liggen ze zo lekker op).

Ok, de spullen had ik dus voor 90% gisteravond al in elkaar gezet.
Teun zat heel relaxed (mooi gehurkt, laag bij de grond) te plassen, en de plas was mooi helder geel van kleur.
Teun heeft de laatste tijd wat meer moed (is eigenlijk een schuchtere vent) en gaat misschien voor zijn doen over z'n grens (springt ineens bij me op de bank, wat hij voorheen niet deed).

Mijn vraag; is het een protest plas geweest?
Omdat hij juist in een overgangsfase zit en ineens nieuw spul binnenkomt?
Of zou ik hem naar de da slepen voor wat onderzoekjes (twijfel, want hij trekt dat niet zo goed met alle gevolgen van dien)?

Ik kijk het nog aan of het niet nogmaals gebeurd, maar sommige van jullie kennen Teun van mijn verhalen.
Dus ik zou graaf jullie feedback zien.
Bedankt voor jullie ideeën.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou me niet direct zorgen maken.
Zeker niet als het eenmalig is.

Het is wel heel toevallig net als je iets nieuws hebt, en zoals je zelf aangeeft plaste hij heel natuurlijk, niet geforceert. Blijkbaar zich van geen kwaad bewust zoals je het vertelt :lol:
Jennli vertelt dat Jagger ook op nieuwe zaken plast, zonder dat daar een medische reden achter schuilgaat.
Ik zou denken dat het gewoon dat is, daarom nog niet meteen stress, maar iets nieuws, beetje in de war.
Je kan het aankijken he. Maar ik zou niet verwachten dat hij er een gewoonte van gaat maken.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door MarjanR »

Nee, nee, ik maak me geen zorgen.
Ik wilde gewoon jullie feedback eventjes.
Thanks, Valerie :)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door castratenkoor »

Ik denk dat Teun zijn aversie tegen nieuwe dingen en veranderingen redelijk overeenkomen met Bob.
Bij Bob heb ik de mazzel dat hij nooit uit protest gaat plassen op dingen.
Zoals jij het omschrijft zie ik de plas van Teun op het karton als protest en geur afzetting op het karton.
Hou hem goed in de gaten, kijk wat hij produceert en hoe hij het produceert.
Ik denk eerder aan protest/reactie dan op iets medisch.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie