Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Miranda »

Dankjewel, Sandra! ;-)
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door lievelijn »

een vraagje over de kat van mijn schoondinges:

Mijn schoonouders hebben in april vorig jaar een bouwval gekocht en zijn daar flink aan het klussen. Dit doen ze ongeveer vanaf 1 mei al zo'n 3 avonden in de week om de week de hele vrijdag en dan elke zaterdag. Nu uit poeslief haar onvrede de laatste tijd door als de slaapkamer open blijft staan op bed te poepen. We weten zeker dat dit gaat om het uiten van haar onvrede, omdat ze zo vaak alleen is de laatste tijd omdat ze er direct mee stoptte toen er door omstandigheden 3 maanden niet geklust kon worden en ze dus thuis waren. Ze doet het ook alleen op het bed aan de kant waar mijn schoonmoeder slaapt! We weten dat straffen geen zin heeft, maar het is ook op dit moment net mogelijk om wat aan de situatie te veranderen (ze hopen dat het eind april begin mei klaar is) maar heeft iemand een idee wat we nog meer kunnen doen??
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Lotte »

klinkt misschien ontzettend flauw, maar de slaapkamer deur dicht doen.
Dan kan ze in ieder geval niet meer op bed poepen.

Ze zoekt dan misschien wel een andere plek (maar dat zou ik persoonlijk minder vervelend vinden dan in mijn bed)
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door lievelijn »

hahaha ja de deur doen ze al dicht.. maar soms als mijn moeder het ook maar een minuut vergeet is het al te laat ;-)
en inderdaad dat is heel naar :-( Maar ze oekt geen ander plekje, ze doet het alleen daar!

Maar we hoopten dat er iemand misschien een slim idee had zodat ze het wellicht minder naar vindt.. ik had al voorgesteld om haar desnoods een maandje hier te nemen, maar ze is geen hele grote vriendin met vlinder (die vindt ze een beetje te druk) dus ws ook niet echt de oplossing. Ze is al 12 dus dan is zo'n uk natuurlijk ook wel erg druk! (denk dat het nu wel beter zou gaan, want zhara vond alles best als vlinder haar maar met rust liet)
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
jlang84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 mar 2009 15:29
Locatie: Rotterdam

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door jlang84 »

Hoi allemaal, heb me vandaag aangemeld op dit forum. Ik ben Jessica. Ik heb eigenlijk een vraag over mijn gecastreerde kater van 4,5 jaar.

Heb mijn kater nog niet zo erg lang laten catreren (3/4 maanden geleden) sindsdien is hij begonnen om naast de bak te poepen en te plassen. Nu heb ik ook een andere kater in huis, die nog niet is gecastreerd (moet nog wel binnenkort gebeuren, want hij sproeit best wel). Die kater is 2,5 jaar oud. Toen Kosmos nog niet gecastreerd was konden ze het heel goed met elkaar vinden. Nu lijkt het of hij "verstoten" wordt door de niet gecastreerde kater. Heb er een 2e kattenbak bij geplaatst, maar daar gaat Kosmos (de gecastreerde) ook al niet op.
Ik denk echt dat het ermee te maken heeft dat hij gecastreerd is en daarom verstoten word. Want Kosmos was altijd de "baas"(van de 2 dan, niet over mij) in huis en nu niet meer, hij mag de kattenbak niet op van de ander.
Nu a ik die ander ook binnenkort laten castreren en hoop dat daarmee alles dan ook weer normaal gaat worden. Maar tot die tijd weet ik geen andere oplossing. Hij popet elke dag onder de kast. Daarnet was mijn maatschappelijk werker hier en ineens roken we beiden een vieze geur. dat was kosmos dus weer. En momenteel zit ik met een gebroken been, dus kan het niet allemaal gelijk opruimen. Wie heeft er tips voor me? En denken jullie ook dat als ik die ander heb laten castreren, het weer normaler gaat worden? (dat wil zeggen niet meer poepen, behalve in de bak?)

dank jullie wel alvast voor jullie reacties, zo erg blij zijn met wat reacties hierover. Omdat ikzelf met een gebroken been zit, kan ik bijna niet overeind komen, als ik onder de kast opgeruimd heb... dus het is lastig voor me momenteel. buitenom dat het stinkt :roll: :lol:
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door rieneke »

dat is geen fijne situatie!

heb je de urine van cosmos laten nakijken?
staan de bakken in verschillende ruimtes?
Gebruikersavatar
jlang84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 mar 2009 15:29
Locatie: Rotterdam

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door jlang84 »

De urine van Kosmos is nagekeken, geen afwijkingen op te zien.

De kattenbakken stan niet in verschillende ruimtes, maar in mijn flatje heb ik ook amar 2 ruimtes, een grote woonkamer en aan slaapkamer. Zal de bak van allebei verschonen en 1tje in de slaapkamer zetten, ga ik nu gelijk doen! goede tip. Ik houd jullie op de hoogte!

dank je! :grin:
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door rieneke »

goed plan! je andere kat kan, alleen al door te kijken, kosmos beletten op de bak te gaan.
dat gaat wat moeilijk in twee verschillende ruimtes.
ik ga je nu iets zeggen wat je niet wil horen.....het beste zou zijn nog een derde bak in de keuken.

en laat de andere kat zsm castreren, zodat de verhoudingen weer wat gelijk komen te liggen.
wacht je te lang dan wordt het ingesleten gedrag.
Gebruikersavatar
jlang84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 mar 2009 15:29
Locatie: Rotterdam

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door jlang84 »

Ik vind het juist fijn om te horen over die 3e kattenbak! helemaal niet vervelend, want alle tips zijn van harte welkom!

Alleen heb ik nu wel de komende 3 maanden een probleem. Ik word voor 3 maanden in een psychiatrisch ziekenhuis opgenomen om mijn verleden (seksueel misbruikt van mijn 6e tot 12e) te verwerken. Kreeg er vanmorgen een telefoontje van dat ik me morgen om 10 uur in de ochtend moet melden. Mijn katten worden verzorgd door mijn allerbeste vriendin die hier elke dag gaat komen om ze aandacht te geven en mijn planten en post worden dan ook verzorgd. Maar kan dus de komende 3 maanden niet naar de dierenarts. dat zal moeten als ik zelf weer thuis ben :???:
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door lievelijn »

als ze echt iets aan de blaas heeft kan je daar niet zo lang mee wachten hoor!! probeer anders vanavond nog urine op te vangen en kijk dan of je vriendin (of iemand anders) er even mee langs de dierenarts wil gaan...
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
jlang84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 mar 2009 15:29
Locatie: Rotterdam

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door jlang84 »

Hij heeft niks aan zijnblaas want eergister is zijn urine nog gecontroleerd namelijk. Hij poept vooral, plassen doet hij maar zo af en toe, amar poepen onder de kast doet hij het meest.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door rieneke »

zo'n castratie is een fluitje van een cent.
kan je vriendin dat niet regelen, eventueel met de dierenambu voor vervoer?

heel veel succes met je opname!
hoop dat je er een stuk sterker uitkomt.
Gebruikersavatar
jlang84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 mar 2009 15:29
Locatie: Rotterdam

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door jlang84 »

ja dat zou mijn vriendin eigenlijk wel kunnen regelen. En dank je voor het succes wensen voor de opname, ik zal er zeker sterker uitkomen, want ik ga er echt voor
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door rieneke »

ik heb bewondering voor je.

mag ik je nog een tip geven?
een feliway verdamper zou mooi zijn, maar dan ben je 25 euro kwijt.
wat je ook kan doen is voor je eigen feliway zorgen, puur natuur!
wrijf met een wattenschijfje goed over de wangen van de kat, vanaf de mondhoek schuin naar boven.
wrijf dat weer uit rond de ingang van de bakken.
succes, en laat je vriendin hier ook gerust vragen stellen.
Gebruikersavatar
Jinxie
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 mar 2009 11:49

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Jinxie »

Hallo,

Ik zie wel dat ik niet de enige ben met een poepprobleem... :shock:

Ik heb 5 katten, 2 Noorse Boskatten, 1 Siamees en 2 HTK-katten.
Ook heb ik 3 kattenbakken, die ik schoonhoud uiteraard.

Nu is het zo dat 1 Noor, onze Swieber van bijna 2 jaar, ongecastreerd, bijna dagelijks naast de bak poept of achter op de mat of voor de kelderdeur.
Meestal vind (of trap ik er in) ik ze 'smorgens ergens. Ik dacht dat de kattenbakken te klein waren en Swieber er niet in paste, dus grotere bakken gekocht maar het probleem blijft.
Ik zorg dat de bakken schoon zijn maar toch heeft ie van die nukken om het er maar ergens in de buurt van die bakken te doen.

Heeft iemand ervaring en/of tips?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Plaats reactie