Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door sadewi »

Zijn er ook HTK-middeltjes om blaasgruis te verminderen en de pijn te verlichten bij een blaasontsteking?

Vroeger heeft Daps een liesbreukje gehad, kan hier nog verband in zitten?

De Da heeft de urine gecontroleerd, dus lijkt me raar dat het er dan niet uit komt. De DA heeft hem gezond verklaard :S
Dappie rules!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Sandra W »

Ik ken geen echte huis, tuin en keuken middeltjes tegen blaasgruis enóf een blaasontsteking, behalve door te zorgen dat ze veel drinken zodat de urine mooi doorspoelt en de blaasgruiskristalletjes zich dus niet ophopen en ook blikvoer geven helpt wel wat omdat daar veel vocht in zit, maar eerlijk gezegd vind ik deze kwalen te serieus om zelf mee te gaan dokteren.

Ook kan een dierenarts er wel eens naast zitten (heb ik helaas al vaak genoeg mogen ondervinden), dus dat hij je kat gezond verklaard zegt niets (misschien dat hij een brilletje nodig heeft? :lol:).

groeten,
Sandra
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Nyncke »

Het is lastig om daar antwoord op te geven, ik ben geen da. Ik weet alleen van die ene specifieke situatie met mijn Binkie.
Ik weet alleen wat jij schrijft maar ik ken je kat niet, ik ken jou niet, dus lastig.

Toen is mij gezegd dat er geen HTK middeltjes zijn.

Ik zou teruggaan en al je vragen daar neerleggen, ook vragen of hij de blaasgruistest nogmaals wil doen. Waar mensen werken worden fouten gemaakt.
Je kunt altijd nog overwegen om een second opinion te vragen.
Gebruikersavatar
MoniqueT
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 nov 2008 18:42

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door MoniqueT »

Hallo (mede) kattenliefhebbers! Mijn poes Miepie is 7 1/2 maand en heeft altijd alles netjes op de bak gedaan, al vanaf dat ze 8 weken oud was. Maar nu is ze voor het eerst krols en heeft ze al 3 x op mijn bed geplast... een keer zelfs toen ik er nog inlag :icon_shifty:

Gaat zoiets na de krolsheid weer over? Ik kan haar niet buiten de slaapkamer laten want ik heb maar 1 kamerwoning en daar staat mijn bed dus ook in. Het gebeurt ook niet elke dag maar deze week nu alweer 2 keer. Ik heb haar er niet voor gestraft omdat ik weet dat dat niks helpt.
Schattig he, die tweevoeters... je bent wel een hele tijd bezig om ze op te voeden, maar dan heb je er jarenlang plezier van!

Miepie
Gebruikersavatar
sjefke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 apr 2008 21:16

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door sjefke »

ik heb ook wel eens een poes gehad die krols was... maar die begon gelukkig niet wild te plassen...

De poes de pil geven is een voorlopige oplossing.... dan houdt in ieder geval de krolsheid op. Mocht ze daarna toch op bed blijven plassen, is het raadzaam de urine te laten onderzoeken.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Sandra W »

Aan blaasproblemen denk ik in jouw geval niet, aangezien het precies samenvalt met haar eerste krolsheid en als poezen krols zijn is alles mogelijk, want ze zitten zichzelf enorm in de weg, dus ook wildplassen uit opgekropte frustratie.

Even afwachten tot de krolsheid voorbij is en dan laten gelijk laten steriliseren is hiervoor de beste oplossing, want anders hou je een poes die om de haverklap krols is en er alles aan wil doen om buiten te komen met de kans dat ze onverwacht zwanger raakt op te jonge leeftijd. Ze heeft al een hele mooie leeftijd voor sterilisatie, dus dat is ook geen probleem. Je kunt in afwachting zelfs nu al een afspraak maken bij de dierenarts.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door yana »

Hoe vaak plassen p/dag is nou normaal voor een kat?
En p/dag, bedoelen jullie dan 24u? Want dát is moeilijk bijhouden met 5 katten..
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Sandra W »

Er is niet echt een "normaal" bij katten, want iedere kat is daarin verschillend, maar als ze echt om de haveklap op de bak zitten (en dan bedoel ik dus echt iedere 5 minuten) en het dus echt begint op te vallen en ze passen óf heel veel (nierproblemen) of heel weinig (blaasproblemen) dan moet je even naar de dierenarts.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door sadewi »

Het probleem bij Dappie is alweer weg. We vermoeden dat nieuwe buurtkatten hem
tot territorium-afbakening hebben gekregen.

Hoe krijg ik alleen die vieze luchtjes weg? niet alles kan in de wasmachine.. Het liefst iets wat ik op
de bank kan gebruiken (niet te agressief dus).
Dappie rules!
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door rieneke »

eerst biotex groen. goed natmaken met het sopje, en sophanddoek er een paar uur op laten liggen, dat de enzymen hun werk kunnen doen.
dan spoelen met schoon water, en eindigen met schoonmaakazijn of alcohol.
ecodor of stalfris bestellen is ook een mogelijkheid.
succes!
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door sadewi »

Dank je, ga morgen meteen Biotex halen!
Dappie rules!
Gebruikersavatar
TuttiFrutti
Lynx
Lynx
Berichten: 182
Lid geworden op: 12 jun 2008 22:49
Locatie: Den Haag

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door TuttiFrutti »

Hey,
Mijn poes heeft op mijn splinternieuwe leren jas geplast.. gevolg: enorme vlekken!
Jas kan niet in de was.. weet iemand met wat ik die vlekken eruit kan halen? Niet te agressief?

X TuttiFrutti
"People that hate cats, will come back as mice in their next life."

Lotje (1,5) en Lizzie (1 jaar)
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Sandra W »

Niet zelf aan knoeien, maar laten stomen, dan gaat gelijk ook de geur voor de kat eruit, want anders blijft ze het ruiken en doet ze het nog een keer als ze de kans krijgt.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Miranda »

Misschien dat het antwoord op mijn vraag al ergens tussen de 60 pagina's vermeld staat, maar het zijn mij net even teveel pagina's om allemaal door te lezen, vandaar hierbij mijn vraag.

Het is nu drie keer gebeurd dat één van onze drie katten op het uitloopmatje voor de bak heeft geplast. Er zat veel tijd tussen. Echt wel enkele weken. Misschien wel een maand. Na de derde keer heb ik het matje leeggekiept boven de gootsteen in een klein flesje en de dierenarts gebeld of hij er wat mee kon.
Er zat ongeveer een centimeter urine in en de dierenarts zou het eventueel na kunnen kijken op blaasontsteking, maar veel zou het niet uitmaken, want welke kat heeft het gedaan? Ik moest van hem dus in de gaten houden of het vaker ging gebeuren en wie zijn urine het was.
Een week na dit belletje met de dierenarts, ik geloof dat het vrijdag (2e Kerstdag) gebeurde, lag er weer een plas voor de kattenbak, dus plasje nummer vier. Dit keer had mijn man er al keukenrol overheen gelegd en kon ik het niet meer gebruiken...

Maar al had ik het wel kunnen gebruiken, dan nog weet ik niet van wie de urine afkomstig is!

Wie heeft er tips om daar achter te komen? Wat zijn eventuele symptomen van blaasontsteking? Ik heb twee katers en een poes. Zijn katers er vatbaarder voor? Eén van de twee katers is te dik. Loopt hij dan extra risico op blaasontsteking of maakt dat niet zoveel uit? Of waren katers alleen vatbaarder voor blaasgruis?
Maar ons poesje vind ik de afgelopen dagen niet zo mooi in haar vacht zitten. Net of er plekken zijn die iets dunner zijn dan de overige vacht, maar als je goed kijkt, lijkt dat gezichtsbedrog. En toch van een afstandje vind ik haar minder mooi in de vacht. Niet meer zo heel mooi glad.

Wat kan ik het beste doen? Plasje heenbrengen en afwachten of het wel of niet om blaasontsteking gaat? En daarna pas de dader zoeken of eerst kijken om welke kat het gaat?
Het is allemaal een beetje lastig, ook omdat ze de kattenbak niet dagelijks gebruiken. Ze plassen vooral buiten, ook met deze koude dagen. Ligt een blaasontsteking dan al gauw op de loer?

Zucht... help! ;-)

Alvast bedankt voor een eventuele tip!
Gebruikersavatar
sjefke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 apr 2008 21:16

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door sjefke »

Het is inderdaad moeilijk om erachter te komen wie de dader is wanneer je meerdere katten hebt.

Zowel katers als poezen kunnen een blaasontsteking of blaasgruis krijgen.

De kat die ik verdacht zette ik 's nachts apart met een kattenbak gevuld met gewassen grind. (geen kattengrind) Dan kon ik vaak de volgende dag de urine laten onderzoeken. (met een spuitje kun je dan de urine uit de bak verzamelen.)

Degene die je dus verdenkt zou ik dus als eerste apart gaan zetten.

Je kan er natuurlijk ook een camera op zetten 's nachts. Als je dan weer een plasje vindt, kun je de opnamen terug kijken.

Succes!
Plaats reactie