Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Sandra W »

Ik denk niet dat het door het andere katje komt als ze elkaar goed geaccepteerd hebben, maar gewoon omdat heel veel katten een kartonnen doos zien als tweede kattenbak, dus er zit niet veel anders op dan deze dozen goed weg te zetten zodat de kat er niet bij kan.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
sokje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 jan 2004 16:18
Locatie: Mechelen

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door sokje »

Hier ook een bejaarde poes die plast, sproeit en poept waar het niet mag. Ik heb twee katinnen van 15j en 13j. Ze zitten al heel hun leven samen. Ik heb drie kattenbakken staan die ik elke dag proper maak. En toch blijft Mollie de oudste naast de bak poepen. In ons vorige huis deed ze dit ook al en naast de bak plassen of in de hoeken van de living. Ik gebruikte toen Get Off en dat hielp goed. Maar dan met de geboorte van ons eerste zoontje werd het terug erger, maar durfde ik dat product niet goed meer gebruiken mbt die toch giftige gassen. In februari van dit jaar zijn we dan verhuisd en de eerste weken ging het goed en gingen ze braaf in de bak. Dan begon het weer met naast de bak te poepen. Dan eind april kwam er nog een zoontje bij. Twee maand later betrapte ik haar in de gang dat ze tegen de deur stond te sproeien. Sindsdien besproeit en plast ze de hele gang en soms in de living aan de computer. Soms plast ze gewoon, soms sproeit ze. Ik dacht eerst dat er in de gang nog de geur hing van vorige katten, maar de muren en de vloer zijn daar echt wel met een straf product gekuist, dus dat zou mij verbazen. De dierenarts heeft een blaasontsteking en dergelijke al uitgesloten, dus dat is positief. Eigenlijk doet ze al heel haar leven aan wildplassen, dus ik denk dat ze gewoon een stresskip is. Ik heb al eens een kuur geprobeerd, maar ik zag niet echt resultaat en ben er toen mee gestopt. Wat een verschil met onze "jongste" kat! Die gaat het liefst van al buiten en die zal zich zo lang mogelijk inhouden. En als ze dan toch binnen moet, gaat ze mooi in de bak. Enfin, ik zie ze alletwee even graag hoor. Dat poetsen neem ik er gewoon bij. Maar als er nog tips zijn, hoor ik ze graag!

groetjes, sokje
Mollie, 15 jaar(overleden op 281008)- Steffie, 13 jaar, kort haar tijgerprint - Noukie, ?, kort zwart haar - Dizzy, 3-4jaar, kort haar tijgerprint
Semmie
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 nov 2008 12:04

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Semmie »

Hi Allemaal

Ben nieuw hier!!! :) Ik ben het baasje van Semmie. Semmie heb ik nu al ruim zes weken Hij is nu 12 weken. Hij is zindelijk, maaaarrr...

Soms dan gaat hij gewoon zomaar plassen. Een kamer daar mag hij nie tinkomen en al sik hem tog ene keer per ongeluk open laat dan gaat hij g elijk plassen.

Daarnet nog op het tapijt!!!! Was heeel boosss, en hij is het toen af gaan maken in zijn bak.

Waar kan dit gedrag aan liggen? Twee weken geleden naar de dierenarts geweest. Die heeft hem toen voor de zekerheid antibiotica gegeven omdat het waarsch een blaasontsteking is.. Maar ja hoop nu toch wel dat dat voorbij is.. :eeh:

Help me!! Dankj ullie wel , ook namens Semmie
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door rieneke »

blijkbaar is het nog niet over, ik zou wat urine opvangen en inleveren bij de dierenarts.
mogelijk heeft hij nog een kuurtje nodig.
en zeker niet boos worden op je katje, blaasontsteking is gewoon heel pijnlijk.
Gebruikersavatar
Kyss87
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 nov 2008 10:29
Locatie: Oosterhout NB

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Kyss87 »

Mijn kat is ongeveer een maand geleden geopereerd aan zijn urinewegen omdat hij niet meer kon plassen. Maar sinds dien plast hij naast de kattenbak. zodra hij de bak ingestapt is, gaat hij zitten en dan is zijn kont nog buitenboord en plast hij dus naast de bak. Ik heb al van alles geprobeert; zonder kap erop, hem omdraaien, de kattenkorrels maar tot de helft van de bak leggen (we hebben een extra grote bak aangeschaft) maar niets helpt. Zijn er meer mensen met dit probleem of weet iemand hoe ik het voor elkaar krijg dat mn kat weer normaal op de kattenbak gaat zitten. overigens doet hij dit (gelukkig) alleen met plassen.

Alvast bedankt voor jullie reacties. groetjes Denise
Noah & Mickey
Gebruikersavatar
sjefke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 apr 2008 21:16

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door sjefke »

Ik denk dat je zijn urine maar eens moet na laten kijken.

Een kat kan niet zeggen wat er aan de hand is, alleen maar seintje geven. Vaak gaan ze dan ineens "anders" plassen. Het hoeft overigens niet perse iets met de urinewegen te zijn. Het kan net zo goed een ontsteking of iets anders zijn in het lichaam...

Succes!
Gebruikersavatar
Kyss87
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 nov 2008 10:29
Locatie: Oosterhout NB

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Kyss87 »

ik ga inderdaad maar eens naar de dierenarts. Misschien is dit wel een veel voorkomend probleem bij katten die geopereerd zijn aan hun urinewegen. in ieder geval bedankt voor je reactie :grin:

Groetjes Denise
Noah & Mickey
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door sadewi »

Dappie heeft af en toe fratsen wat plassen/sproeien betreft.

De afgelopen 2 dagen plast hij ineens overal in huis. De bak is vorige week schoon gemaakt,
geen nieuw grit, geen gekkigheid.
Hij doet het vooral 's avonds, als hij niet meer naar buiten mag.

Is onrustig, drentelt, gaat op de bak, doet daar een paar druppels en gaat weer weg.
Zijn urine is goed en de DA kon niets vinden.
Het stinkt wel heel erg. Eerder deed hij het af en toe in de wasbak of douchebak, maar nu elk
hoekje wat hij kan vinden.

Iemand tips? Hij krijgt al Bach Rescue druppels. Ga vandaag denk ik ook een feliway halen, heb ik eerder gehad toen we zijn verhuisd. Wellicht dat hij buiten ruzie heeft om zijn territorium?
Dappie rules!
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door rieneke »

is hij al gecastreerd?
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door sadewi »

Ja, al vrij vroeg.. Vergeten te vermelden, sorry
Dappie rules!
Gebruikersavatar
sjefke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 apr 2008 21:16

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door sjefke »

Als urine stinkt, is er meestal toch wel een ontsteking... Vreemd dat de dierenarts niets kon vinden...

Als de urine van een van mijn katten begon te stinken, wist ik al weer hoe laat het was.

Misschien toch voor de zekerheid blaasgruis/blaasontsteking dieet halen.

Overigens, ik weet niet hoe vaak vaak is... maar het kan ook zijn dat er gruis zit in de urine, en dat de urinebuis verstopt aan het raken is... Dan gaan ze ook om de paar minuten naar de bak... Gebeurt vaak bij katten die te jong "geholpen" zijn.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Nyncke »

Is onrustig, drentelt, gaat op de bak, doet daar een paar druppels en gaat weer weg.
Als Binkie dit gedrag heeft vooral ook op zachte plaatsjes willen plassen en veel kleine plasjes met moeite doen ed, heeft hij last van blaasgruis, 1x ook een flinke blaasontsteking.

Er is toen gecontroleerd op blaasgruis. Hij had struvit, ik heb struvitvoer van Prins gekocht. Dat heeft hij vroeger ook wel eens gehad en is vele malen goedkoper als het dieetvoer bij dierenarts.
Min. 4 maanden geven, weer laten testen bij dierenarts.

Als het weg is kun je dan op adult van Prins kopen.
Hij heeft het daar jaren prima op gedaan.

Een tijd later ben ik toen over gestapt op ander voer, weer last van blaasgruis.

Nu heb ik alle, dus ook hem op versvoer over gezet.

Wel laten testen of hij en zo ja, welke vorm van blaasgruis hij heeft. Want dit helpt alleen bij de struvit variant van bruis. Als je dit ( Prins)voer geeft bij andere vormen van blaasgruis dan wordt het alleen maar erger en misschien onbehandelbaar.
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door sadewi »

Hoe ontstaat blaasgruis dan?

De betere voeren van tegenwoordig voorkomen dit toch ook aardig?

Ik ga in ieder geval Feliway aanschaffen en over naar de siliconen grit, daar ben ik
een aantal maanden geleden van overgestapt. Tot op heden heeft dit nooit voor problemen gezorgt,
maar het blijven katten...

Kan preventief blaasgruis voer geven kwaad? De DA kon niets vinden, maar geldt hier ook voorkomen is beter
dan genezen?
Dappie rules!
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Nyncke »

Tja, ik ben geen dierenarts maar ik herkende zoals jij het omschreef, wat Binkie deed.

Wat ik ervan begrepen heeft blaasgruis te maken met de zuurgraad van de urine.

Er zijn verschillende vormen van blaasgruis, als je niet het juiste dieetvoer hebt bij bij de juiste vorm van blaasgruis dan verergeren de problemen. Dit kan bij een kater al snel ernstige gevolgen hebben.

Ik weet niet of je het kunt voorkomen of niet, ook daar heb ik al verschillende verhalen over gehoord. De 1 zegt, 1 voer aanhouden, de andere zegt dat je zo nu en dan kunt wisselen en weer een ander zegt dat het juist door het wisselen komt.

De waarheid weet ik niet.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Sandra W »

Uit jouw beschrijving te lezen denk ik eerlijk gezegd ook aan blaasgruis. Heeft je dierenarts daar ook op getest of alleen op een blaasontsteking? Verder denk ik zelfs ook nog dat het mogelijk is dat hij toch een blaasontsteking heeft door zijn gedrag en de geur van de urine, dus ik ben heel verbaast dat je dierenarts niets gevonden heeft.

Ik raad je dus aan het hier niet bij te laten zitten en nogmaals de urine te laten testen, want als het lichamelijk is dan helpen een Feliway stekker en het juiste kattengrind natuurlijk niets en loopt je kat onnodig lang met pijn en ongemak rond. Ook kan een blaasontsteking chronisch worden en kan blaasgruis bij katers zelfs dodelijk zijn (als de blaas knapt doordat de urinebuis verstopt is geraakt).

groeten,
Sandra
Plaats reactie