Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
fvddungen
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jul 2007 21:40
Locatie: Hilversum

Bericht door fvddungen »

Het zou kunnen dat de kat de plaats van de bak niet prettig vinden of zelfs eng. Zet de bak eens op een rustig plekje, die toch makkelijk is te vinden en kijk of de kat daar dan gaat poepen. Veel katten vinden het erg prettig om lekker rustig hun behoefte te kunnen doen.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Bericht door rieneke »

poepen zou inderdaad misschien pijnlijk kunnen zijn voor je kat.
heeft ze diarree of zit ze echt te persen?
of is het een wat ouder katje?
dan even naar de dierenarts!

veel katten poepen en plassen ook liever niet op dezelfde plek.
een tweede bak (op afstand van de eerste) wil nog wel eens helpen.
succes!
Andy Celis
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jan 2008 16:40

Bericht door Andy Celis »

Bedankt!

2de bak heb ik nog niet geprobeerd en ik heb er nog niet op gelet of ze echt zit te persen, ze heeft dus geen diarree. Ze is nog maar 8 maanden. Sinds ze bij mij ronddwaalt, eind juli, heeft ze het tot donderdag altijd netjes in 't bakje gedaan.

Dierenarts is natuurlijk altijd een optie.
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Bericht door tacuma »

Voor een tweede bak hoef je geen dure bak aan te schaffen: een simpel afwasteiltje volstaat ook.
Werkt hier in ieder geval prima!

Soms komt het ook voor dat katten de kattenbak ineens vies vinden. Oplossing: vaker verschonen,
evt. wat minder grit erin doen als het je te prijzig zou worden.
Sterkte en succes!

Groeten van Laura.
familievanrijn
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jan 2008 18:30

Oude katten en kattenbak

Bericht door familievanrijn »

Wij hebben onze kattenbak verplaatst naar de verdieping.
De oudste 2 katten gaan ook naar buiten en de jongste nog niet.
Ondanks dat onze 3 de katen veel boven liggen en de kattenbak weten te vinden poept de oudste kat regelmatig toch in de woonkamer. De bak wordt elke dag leeggehaald en ca. 3 x per week helemaal verschoond.
Wie kan ons zeggen wat de oorzaak hiervan zou kunnen zijn??? en misschien ook een oplossing hiervoor.
Help a.u.b. wij weten het niet meer!!!!
fvddungen
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jul 2007 21:40
Locatie: Hilversum

Re: oude kate en kattenbak

Bericht door fvddungen »

Je hebt slechts 1 bak voor 3 katten? Tja, kan zijn dat die kater het dan vertikt om zijn behoefte te doen in een bak waar andere katten ook in gaan. Ik zou dus 1 of wellicht zelfs 2 bakken er bij plaatsen.
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Muis »

Ik zou ook een bak op de andere verdieping plaatsen. Misschien is het te ver lopen als hij nodig moet.
iris84
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 mar 2008 01:10

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door iris84 »

Ik zou het ook graag willen weten ik zit met zo'n dergelijk probleem alleen bij ons is het de jongste, een 5 maanden oude kater. Hij doet alles heel de dag netjes op de bak behalve s'ochtends doet ie het er 1x naast (nog geen meter van z'n bak!! Ook als die helemaal schoon is.) de rest van de dag gaat alles perfect en wij hebben 2 bakken terwijl de oudste alles buiten doet.
Dus meneer heeft 2 bakken tot zijn beschikking!
Groetjes,
Iris
Dirk77
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mar 2008 17:42

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Dirk77 »

Hoi,

Ik heb sinds kort 2 kittens en ze gaan altijd op de kattenbak. Echter de oudste van de 2 heeft de vervelende gewoonte om op bed te plassen, iets waar ik nou niet echt gelukkig van wordt. Ze hebben beide nog niet 1 keer iets buiten de bak gedaan m.u.v. de keren dat Sharkey op bed heeft geplast (3x).

Nu kan ik ze wel de toegang tot de slaapkamer ontzeggen maar heb het liefste dat ze een zo groot mogelijk huis tot hun beschikking hebben.

Weet iemand wat ik hieraan kan doen of hoe dit komt?
jansie78
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mar 2008 13:50

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door jansie78 »

Ik heb een poes van 10 maanden die het vertikt om in de bak te plassen en en gewoon naast gaat zitten.
Ze is als kitten bij mij geboren toen na 8 weken naar vrienden van mij gegaan daar plaste ze in eerste instantie netjes op de bak maar later kwamen ze erachter dat er aleen drollen in de bak zaten en geen plas.
Ze woonde daar alleen en hoefde dus niks te delen.
Nu woont ze sinds een paar weken weer bij mij en ik heb zelf nog 6 katten rondlopen en ze moest de kattenbak delen en dat ging goed tot na een week madam het weer vertikte om op de bak te plassen.
Ze zit nu zelfs in een bench van 100cm met kattenbak en nog gaat ze er gewoon naast zitten.
Ik schep iedere dag de drolletjes eruit dus dat kan het probleem ook niet zijn.
Het is een heel vervelend probleem want ik wil dr absoluut niet weg doen want het is een schat van een beestje.
Maar er moet toch een manier zijn om haar er vanaf te helpen.
En ze vreet kabels op en plast naast de bak.
Ik heb veel problemen met katten gehad en ze altijd weten op te lossen daarom zei ik ook tegen die vrienden breng dr maar weer terug ik weet wel een oplossing maar ik weet het helaas niet ff niet meer.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door rieneke »

hoeveel bakken heb je staan?
is ze al gecastreerd?
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Miranda »

Dirk77 schreef:[...] Echter de oudste van de 2 heeft de vervelende gewoonte om op bed te plassen, iets waar ik nou niet echt gelukkig van wordt. Ze hebben beide nog niet 1 keer iets buiten de bak gedaan m.u.v. de keren dat Sharkey op bed heeft geplast (3x).

[...]

Weet iemand wat ik hieraan kan doen of hoe dit komt?
Dit is ons ook overkomen. Het poesje plaste steeds op bed als ze op bed speelde. Als ze beneden was, plaste ze gewoon op de bak.
Ik denk dat ze het óf lekker zacht vond (hoor je meer) en de neiging kreeg tot plassen, óf gewoon even niet meer wist waar ze de bak moest zoeken (ik denk de eerste, want ze bleef rustig op bed zitten tijdens het plassen, leek niet echt op zoek).
Maar bij haar is het vanzelf overgegaan (ik heb haar steeds daarna naar de bak gebracht en erop gezet) en nu komt ze soms nog wel eens op bed, maar plast er nooit meer na die twee vorige keren.

Hopelijk 'groeien' ze er bij jou ook overheen!

Anders gewoon de deur dicht als je weg bent en erbij blijven als je thuis bent. Zodra ze in de plashouding gaat, gauw op de bak zetten (misschien een bakje binnen handbereik, zodat je niet ver hoeft te lopen?).

Succes!

Groetjes,
Miranda
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door daantje »

Ook ik herken het probleem. Onze Barreltje is redelijk snel "vies" van de bakken en als we die niet op tijd verschonen dat plast ze gegarandeerd op ons bed.
Maar ook bij veranderingen plast ze, uit een soort protest denk ik, op ons bed. En gek genoeg..... altijd op ONS bed. De bedden van de kinderen laat ze met rust.

Ik vraag me dus af of dit katje niet "gewoon" vies is van de bakken die ze moet delen?

Oh, en dat schiet me opeens te binnen.... 1 van onze meiden kon niet wennen aan de korrels in de bak, ze vond ze blijkbaar wat eng, en deed dus haar behoefte ook keurig netjes naast of voor de bak. Toen we over gingen naar het grit wat we nu gebruiken, was dat probleem direct opgelost.

Succes!
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
ernie01
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mar 2008 13:13

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door ernie01 »

help!!

Mijn poes heeft net een nest met kittens (3 stuks) maar nu plast ze overal waar het haar uitkomt... :-x
Gisteren zelfs in een weekendtas vol met kleren....
Heeft iemand een idee hoe dit komt?
missy1985
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mar 2008 13:36

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door missy1985 »

Ik heb 2 katers van 9 maanden ze zijn gecastreerd maar poepen naast de bak terwijl deze niet vol is.
Ik wordt hier knettergek van.
Heeft iemand een idee hoe het komt of hoe ik het kan oplossen?
Ben al met peper bezig geweest en een plantenspuit heeft geen effect.

Groetjes Yvonne
Plaats reactie