Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Ik weet niet of ze op te pakken is, maar anders zou je haar een paar keer op de bak kunnen zetten. Dat deden wij ook toen onze kittens hier net woonden, om te laten zien waar de bak is.
Gebruikersavatar
Marcel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 29 okt 2007 12:40
Locatie: Raalte
Contacteer:

Bericht door Marcel »

op dit moment wil ze nog niet opgepakt worden want dan loopt ze weg. :???:
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik denk dat ze nog te gespannen was om onder de tafel vandaan te komen en daarom daar dus een plasje heeft gedaan. Je kunt haar wel helpen door bijvoorbeeld tijdelijk een afwasbakje met grind onder de tafel zetten totdat ze wat meer durft.

Zodra ze dan echt gewend is kun je het weer weghalen en haar de weg naar de echte kattenbak wijzen door haar bijvoorbeeld op te tillen (want dat zal ze later hopelijk wel accepteren). Ik heb het ook zo met mijn kater gedaan (maar dan onder het bed ;-)) en dat ging prima.

Maar hou vooral moed, want alles komt vanzelf goed! :-)

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Marcel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 29 okt 2007 12:40
Locatie: Raalte
Contacteer:

Bericht door Marcel »

de weg naar de kattenbak weet ze wel want de ontlasting heeft ze er wel in gedaan, het is een kwestie van geduld weet ik inmiddels
Gebruikersavatar
notje
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 nov 2007 16:58

Plassen

Bericht door notje »

Hallo,

Ik heb een kitten, geboren op 7 september. Een zeer levend poesje, vliegt van hot naar her. Geen probleem. Maar ze lag vanmiddag op mijn shoot te slapen en toen werd het verdacht warm. Ze liet haar plasje lopen. Ik heb dit nog niet eerder meegemaakt. Messchien te diepe slaap of kan het een teken zijn dat het wat anders is. Wie o wie heeft dit ook weleens mee gemaakt ?

Groetjes,

Notje
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Allereerst natuurlijk van harte welkom op het forum en gefeliciteerd met je nieuwe huisgenootje!

Dit schootplassen gebeurt inderdaad wel vaker bij wat jongere kittentjes, want ze zijn dan nog zo jong dat ze soms hun plasje niet kunnen ophouden totdat ze op de kattenbak zijn. Het is daarom goed om ze na ieder dutje en na het eten of drinken direct op de bak te zetten. Ongelukje zoals bij jouw kittentje zijn echter helaas lastig te voorkomen, aangezien ze in dat geval wakker worden op jouw schoot en het daar dus laten lopen, maar dat gaat wel over als ze ouder wordt en dus meer blaascontrole krijgt.

Je kunt haar tot ze wat ouder is bijvoorbeeld met een zeiltje met een handdoekje erop op schoot nemen als ze vaak vast ligt te slapen op je schoot, zodat ze het in ieder geval niet op je kleding doet of haar tussendoor steeds even op de kattenbak zetten en haar daarna weer op schoot te nemen zodat het risico op schootplassen wat kleiner wordt.

Als je merkt dat ze heel vaak kleine beetjes moet plassen of zeer regelmatig de kattenbak niet haalt dan kan ze ook een blaasontsteking hebben en dat kun je beter even naar de dierenarts gaan voor een antibiotica-kuurtje. Het is dus wel een goed idee om het in de gaten te houden.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
wendy dirk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 04 sep 2007 16:40

Bericht door wendy dirk »

Hallo
Onze kat had toen hij klein was ook nog wel eens last van ongelukjes.
Dan rende hij naar z'n bak maar dan was hij af en toe net te laat.
Die van ons is echt dol op spelen en ja dan had hij natuurlijk geen zin om daar mee te stoppen en als hij het dan echt niet meer kon houden dan ging hij maar ja af en toe was hij dus te laat.
Maar ze leren het echt al snel wel goed in te schatten hoor.

groetjes
Gebruikersavatar
sabine
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 31 aug 2003 21:50
Locatie: panningen nrd. limboland

Bericht door sabine »

onze tom plast ook langs de bak.(eind vorig jaar,begin dit jaar)
toen het begon wisten we meteen de oorzaak: de kat van mijn schoonbroer logeerde bij ons vanwege omstandigheden en tom was daar niet zo blij mee. hij plaste steeds op 1 plek tegen de kast. toen die kat weer terug naar huis was bleef tom tegen de kast plassen. we hebben toen de kast verplaatst naar de andere kant van de keuken en tom stopte meteen met plassen. we dachten dat we van het geplas af waren....
maar niet dus...
na dat tom onze eiken houten kast een grote uit gebeten plek had bezorgd begon hij na een paar maanden spontaan tegen het fornuis te plassen.tom is geholpen toen hij klein was en hij is nu inmiddels 8 jaar.
er zijn ook helemaal geen veranderingen in huis waardoor tom weer kan zijn gaan plassen. we denken zelf dat hij zo probeert brokjes af te dwingen. hij probeert zo steeds vroeger op de dag zijn eten te krijgen.
ik begin soms voor zeven uur 's ochtends met werken en dan heeft hij niet buiten de bak geplast. zijn we later dan 8 uur op, dan is het weer raak. zo ook 's avonds; heeft hij voor half elf nog niets gehad, ( om vijf krijgt hij ook nog vlees) plast die weer tegen het fornuis.
we hangen al iedere avond een laken tegen het fornuis en daar sproeien we cat-nip op. maar het helpt niet. het is niet even sproeien, hij maakt zijn hele blaas leeg tegen het fornuis.
het is nu iedere dag raak. een paar weken geleden was het nog zo om de 2-3 dagen.
we kunnen 's avonds nog proberen, als we teminste thuis zijn, om in etappes zijn brokken te geven. maar voor de ochtend is het een probleem. we gaan echt niet om 6 uur opstaan omdat meneer zijn brokken dan wil hebben!we hebben geen idee wat we hier mee moeten nu. tegen het fornuis plassen is zo goor! het loopt de la van het fornuis in en alles is kletsnat. tom heeft al bijna al mijn kookboeken naar de maan geholpen. en als je de oven aan hebt staan komt er een enorme pies lucht uit. je durft bijna geen eters uit te nodigen zo. door de amoniak in de urine is het omhulsel van het ovenraampje helemaal los komen te zitten. tom is wel de baas in huis ( we hebben 4 katten).
denk echt dat het met eten te maken heeft. overdag hoor en zie je hem niet. ligt die lekker op de verwarming te pitten.
we zijn niet vies van onze katten maar er hangt in huis nu echt na maanden geplas zo'n akelige pies lucht. over 2 weken gaan we op vakantie en dan komt mijn schoonvader de katten eten geven.geen idee hoe we het dan moeten doen. dan krijgt tom helemaal op andere tijden zijn eten.mischien moeten we dan maar het fornuis helemaal inpakken.
zou bachbloesem helpen?
groeten uit limboland van sabine richard en onze katten, rat en konijn.
______________________________________
honden hebben een baasje, katten hebben personeel.....
STSmits
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 dec 2007 20:44

Bericht door STSmits »

Hallo allemaal,

Sinds enige tijd hebben wij een 11-jarige poes geadopteerd uit het asiel. Alles gaat tot op heden aardig goed, en vooral met mijn vriendin heeft ze al een goede band. Mij accepteerd ze nog niet helemaal(ze is zelfs nog knorrig als ik uberhaupt thuis ben). Maar goed dat is het probleem ook niet.

Al sinds dat we haar hebben wil ze alleen maar blikvoer eten. Brokjes eet ze niet. Toch heeft ze wel continu honger want ze miauwt veel. HEt probleem is alleen dat we haar niet alleen blikvoer willen geven. We hebben al meerdere merken brokjes geprobeerd en ook met enige dwang, maar niks wil helpen. Weet iemand hier een oplossing voor?

Als tweede probleem hebben we dat ze regelmatig op de stoelen en haar eigen kussen wil plassen en poepen. Hoe is dit op te lossen?

Bij voorbaat dank voor jullie hulp!

Sander Smits
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Bericht door rieneke »

ga om te beginnen eens met haar naar de dierenarts.
misschien heeft ze problemen met haar gebitje, of is haar tandvlees ontstoken geraakt.
probeer ook een plas op te vangen en mee te nemen, misschien is blaasontsteking of blaasgruis de oorzaak van haar onzindelijkheid?

maak de plekken waar ze onzindelijk is schoon met biotex groen, en daarna met alcohol of schoonmaakazijn. gebruik zeker geen bleekmiddel of ammonia, dat trekt juist aan.
staat haar bak op een rustige plek, en niet in de buurt van haar water- of voerbakje?
tot slot wil feliway nog wel eens helpen, te koop bij de dierenarts.
je kan kiezen , er is een verdamper voor in het stopcontact, maar ook een spray.
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Ik ben niet echt fan van die sprays. Luna wil ook nog wel eens een plas doen op kussens of kleedjes en ik dacht, laat ik dat Cattitude eens proberen.

Vanaf dat moment sproeit Luna ook echt in huis! Dat heeft ze nog nooit gedaan, dus ik stop meteen weer met die rommel...!

Ik denk dat het plassen, dus zitten met de kont omlaag en dan plassen, zoals ze daarvoor wel eens deed, aan het feit dat ze dat gewoon fijn vind, op een zacht plekje. Maar sproeien, dus een straaltje dat horizontaal tegen verticale vlakken wordt gesproeid, is echt gedrag.

Dus bij mij werd het juist alleen maar erger!
Zucht.....
Mauw
Gebruikersavatar
Anaheim
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 07 aug 2006 07:40

Bericht door Anaheim »

Hoi allemaal,

Even een vraagje,

Mijn kattenbakken staan in de keuken ik heb daar een schuin dak met een kleine nis onder het raam.
Romy heeft daar in het verleden wel eens af en toe op het zeil geplast.
Maar nu begint Toto daar ook vaak te plassen.
Ik heb de kattenbak daar neergezet en de deksel er maar afgehaald.
Nu gaat Toto soms op de bak en soms naast de bak op het zeil.
Uiteindelijk word het toch vervelend om daar om de zoveel dagen een dweil over de grond te halen als mevrouw daar weer eens heeft geplast.

Nu wil ik de nis daar dichttimmeren, of in ieder geval een plaat ervoor zetten zodat Toto er niet meer kan komen.Aangezien ze waarschijnlijk heeft gemerkt dat er al eerder daar op de vloer werd geplast en er daarom ook maar ging plassen.

Zou het een oplossing kunnen zijn door het af te zetten zodat ze er niet meer kan komen?

Graag lees ik jullie antwoord.

Bedankt
Groetjes Lenie
Romy, Pinky en Toto
sundelight
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jan 2008 11:51

onzindelijkheid

Bericht door sundelight »

onze gecastreerde kater teddy plast sinds enige tijd in huis. Dit heeft hij nooit eerder gedaan en aan zijn thuissituatie is ook niets veranderd. Hij is samen opgegroeid met een andere gecastreerde kater (baileys, 5 jaar)van kitten af aan.En sinds twee jaar met onze hond erbij. dit gaat allemaal goed en ze liggen graag bij elkaar. nu maakt teddy wel steeds vaker ruzie met baileys. en daar komt nu ook het plassen nog bij. wat kunnen we hieraan doen?

groetjes van Bob en Mariëlla
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Bericht door rieneke »

allereerst een plas inleveren bij de dierenarts en die laten controleren op gruis en blaasontsteking.
bij de dierenarts kan je katkor halen, dat zijn kattenbakkorrels die geen vocht opnemen.
zet de kat met de bak in de badkamer, zonder kleedjes e.d.
goede kans dat hij dan de bak gebruikt.
niet te lang wachten met inleveren, de plas moet redelijk vers zijn.
daarna kan je pas verder gaan kijken,
succes!
Andy Celis
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jan 2008 16:40

Poepen ...

Bericht door Andy Celis »

Dag allemaal,

Sinds korte tijd slaagt m'n dropje (Chanel) erin om overal te poepen, behalve in haar bakje (i.e. op m'n bed, de sofa, ...). Plassen daarentegen gebeurt nog altijd netjes in haar bakje.

Ik heb ondertussen al een nieuw soort zand geprobeerd, haar bak zelf vervangen. Misschien ev. "opsluiten" in de badkamer (waar haar bakje staat)?? Hoewel ik dit niet over m'n hartje kan krijgen...

Ikzelf ben nog een leek wat betreft katten, 't is nl. m'n eerste. Heb ondertussen al raad gevraagd aan een vriendin die veel ervaring heeft. Zij denkt dat ze haar bakje ev. met pijn associeert? Hebben jullie enige ideeën? 'k Begin ondertussen een beetje wanhopig te worden ...

Alvast bedankt en wees gegroet
Plaats reactie