Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WollyWobbel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 28 dec 2006 14:43
Locatie: Alphen a/d Rijn

Bericht door WollyWobbel »

Sandra W schreef: Daarna kun je er een beetje van een spray wegjaagmiddel, zoals bijvoorbeeld Training Aid op de plek spuiten
Maar ik heb nog 2 katten rond lopen en die gaan dan ook niet in de kattenstoeltjes en mandjes.

Hij (even afkloppen) doet het niet op de bank.
Groetjes Wolly Wobbel, Sneaky, Kosmo, Leia en Wonka
Gebruikersavatar
Marion
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 02 jan 2003 18:54
Locatie: rijssen

Bericht door Marion »

Dat probleem heb ik ook!
Ik ken alle anti-pies tips wel, maar nu heeft een van de heren over hun krabmat gezeken!! :shock:
Hoe maak ik dit nu schoon zonder ze er weg te houden?
Azijn ofzo?

Gelukkig heeft de mat een rubberen onderkant, dus het is niet in de vloer getrokken..
If you hold a cat by the tail you learn things you cannot learn any other way..
laserq
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 mei 2007 20:57

Bericht door laserq »

sinds een paar weken nieuwe kittens in huis, ze zijn zindelijk, gaan altijd op de bak. Maar sinds ik het beddengoed heb verschoond, plast een van de katten regelmatig op bed.
Vannacht zelfs gewoon naast me geplast terwijl ik in bed lag. Dan wordt je niet echt wakker met een lkkr luchtje...

Ga denk ik maar eens even naar de dierenarts, maar het lijkt me niet dat er iets medisch aan de hand is, aangezien het exact is begonnen na het verschonen van het beddegoed. Wat zou ik er verder aan kunnen doen. Uiteraard naast het dicht doen van mn slaapkamer deur. Ik wil deze eigenlijk open laten staan aangezien ik niet zo heel erg groot behuist ben en dat de katten dan meer ruimte hebben.
Evil Bunny

Bericht door Evil Bunny »

Hoihoi,

Ik heb sinds een paar weken twee kittens; broertje en zusje. Ze zijn nu 10 weken oud.
Vanaf het begin waren ze zindelijk: bij aankomst heb ik ze gelijk in de kattenbak gezet, en 'gegraafd' met hun pootjes. Niks aan de hand. Er zat toen van die fijne, klontvormende kattenbakvulling in, waar ik nog een kleine verpakking van had staan.
Vorige week hebben we er 'foetsie-bah' van Tom Poes in gedaan, die is wat grover en niet klontvormend. Vanaf dat moment zoekt Pakito onze banken op: ze plast op de ene, en poept op de andere. Malijn gaat wel nog gewoon op de bak. :smile:
Ik heb al veel geprobeerd: Pakito regelmatig op de bak zetten en met de pootjes graven, streng corrigeren, hem met de neus in zijn ontlasting duwen en daarna op de bak zetten, maar niets helpt.
Nu dacht ik dat het aan de vulling lag, en heb ik sinds twee dagen weer van die fijne klontvormende vulling in de bak (nadat ik de bak met chloor had schoongemaakt), maar hij blijft onze banken opzoeken. Gelukkig kunnen de hoezen in de was................
Wat ik nu heb gedaan is handdoeken over de banken heen gelegd en deze ingespoten met sterk parfum, in de hoop dat hij daarvan gruwelt en weer gewoon op de kattenbak gaat. Maar ik moet het nog zien.
Oja, we scheppen 2x per dag de klonten en uitwerpselen uit de bak en maken hem 1x per week grondig schoon (met chloor), dus dat is het probleem op zich ook niet...

Iemand nog tips????? :-|
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Het is altijd erg lastig om kittens aan hun verstand te brengen dat ze op de verkeerde plek plassen en poepen, maar 1 ding is wel zeker, namelijk dat streng corrigeren en vooral in hun ontlasting duwen totaal niet helpt en zelfs averechts werkt. Katten leggen namelijk totaal de link niet tussen hun verkeerde gedrag en de straf als deze later komt. Ook zijn ze enorm schoon op zichzelf, dus redelijk overstuur als ze met hun neus in de poep zitten.

Er is dus eigenlijk helaas maar één echte oplossing en dat is om met engelengeduld je kittentje steeds weer opnieuw op de bak te zetten na ieder slaapje en na het eten en drinken en voorlopig niet alleen in de buurt van de banken te laten.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
diana1982
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 sep 2007 13:55
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door diana1982 »

Kijk ook uit met klontvormend, als je kittentje dat eet, zit hij binnen notime verstopt.

Zet anders meerdere kleine bakjes neer (afwasteiltjes bijv) zodat ze afstand naar de bak niet zo groot is en hij makkelijker op de bak zal gaan
True love is the love from an animal
Evil Bunny

Bericht door Evil Bunny »

Ik vond het inderdaad geen prettige methode om te gebruiken, maar een vriendin vertelde dat dit bij haar katten goed hielp en ik was zo'n beetje wanhopig.. Maar ik heb het niet meer gedaan en zet hem nu steeds na iedere activiteit (eten, drinken, spelen, enz) op de bak. Hij doet dan vaak wel een plasje of zelfs een grote boodschap, en vannacht heeft hij niks op de bank gelegd! Dus dat vind ik al een hele stap vooruit. Nu hopen dat dit zo blijft :smile:
Gebruikersavatar
diana1982
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 sep 2007 13:55
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door diana1982 »

Fijn dat het zo goed gaat
True love is the love from an animal
bibi_boe
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 okt 2007 10:08

Bericht door bibi_boe »

Onze Vaya doet het prima op de bak na wat aanpassingsprobleempjes (ze vond het deurtje eerst niets), maar ons grote probleem is dat ze het ook op plastic zakken doet maar vooral op alles waar de hond op slaapt! De deken van de hond ligt in de gang naast z'n kenneltje en in de huiskamer ligt z'n kussen. Vaya slaapt op allemaal gezellig samen met Kosmo maar nu krijgt ze het steeds vaker in d'r koppie om daar maar even lekker op te gaan piesen! We worden er helemaal gek van! We kunnen geen middeltjes gebruiken zoals training-aid lijkt me, omdat de hond dat ook niet erg prettig vindt en het gaat hier wel om zijn slaapplaatsen... We hebben Vaya sinds juli en ze is erg lief maar wat moet je met een kat die onze hond al z'n slaapplaatsen afneemt? Hij was er eerder en de reden dat we een kat hebben is om hem gezelschap te houden op de dagen dat we allebei werken... Ik weet het niet meer hoor, dit is voor ons best een groot probleem en ik kan geen oplossing vinden die de hond niet nog meer benadeeld...
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Dat is inderdaad een heel vervelend probleem, want zo heeft je hond zo dadelijk geen plekjes meer om lekker op te liggen, dus ik begrijp heel goed dat je nu een dilemma hebt of je de poes moet houden, maar ik hoop dat je snel een oplossing vindt, zodat je van beide dieren kunt blijven genieten.

Als je kat nog een kitten is dan kan het eenvoudig zijn, omdat ze haar plasje nog niet zo lang kan ophouden en dus gewoon nodig moet als ze lekker heeft geslapen en dan dus niet helemaal naar de kattenbak wil lopen en het dus op de deken of het kussen doet. Je zou dit kunnen verhelpen door naast de slaapplekken van de hond tijdelijk een afwasbakje als kattenbak te zetten zodat ze daarin kan gaan (wel een beetje vies, maar ja). Dit kun je trouwens ook goed doen als je kat al volwassen is. Als je thuis bent kun je haar steeds na het eten en drinken en slapen op de kattenbak zetten.

Als je kat volwassen is kan het zijn dat ze een "zachte plekjes plasser" is, zoals helaas heel veel katten zijn. Om een één of andere manier vinden ze het heerlijk om op kussens en dekens te plassen, ook al zijn ze gewoon zindelijk en verder niet gestresst of ziek ofzo. Mijn poes is een voorbeeld van zo'n plasser (bij voorkeur op de bank of het dekbed), maar zij doet het vooral als ze haar kattenbak niet schoon genoeg vindt, dus daar zou je extra op kunnen letten.

Ook plassen veel katten (waaronder mijn kater) op plastic zakjes of in dozen, maar dat lijkt me niet zo'n probleem, gewoon zorgen dat je dit goed opruimt.

Ik lees uit jouw verhaal niet dat jouw kat last heeft van enige stress door de hond omdat ze het heerlijk vindt om bij hem te liggen, dus ik ga er maar vanuit dat dat het niet kan zijn.

Ze zou eventueel een blaasonsteking of blaasgruis kunnen hebben, dus het is een goed idee om dit door de dierenarts te laten checken. Dan weet je in ieder geval zeker dat het niet lichamelijk is, want dit is goed te verhelpen en het zou zonde zijn als ze er onnodig mee door zou lopen.

Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen en lees vooral ook het hele topic over ongewenst plasgedrag door, dit staat vol met goede tips en adviezen!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Jaimy
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 okt 2007 10:13

overal poep

Bericht door Jaimy »

Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem, wij wonen sinds een half jaar in een nieuw huis. Onze oudste kat gaat nu zo'n 4 maanden naar buiten en dat ging goed, totdat wij een feestje hadden in de tuin en iemand ons gras had losgewoeld met d'r hakken :-(
Eerst leek het niet zo'n probleem zo'n kale plek maar onze oudste kat vond dit ineens een mooie plek om te poepen, nu ligt zo'n beetje ons hele gazon onder de kattepoep en ik heb geen iedee hoe ik dit weer moet afleren :???:
Ik maak iedere keer het hele gazon schoon maar wat kan ik nog meer doen???

Help!!!
Gebruikersavatar
wendy dirk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 04 sep 2007 16:40

Bericht door wendy dirk »

Wij hadden elke keer een aantal katten in onze tuin die hem echt geweldig vonden om in te poepen.
Maar ja als je dan buiten zit en het zonnetje schijnt er op dan is dat geurtje niet echt geweldig.
Wij gebruiken volgens mij echt de oudste truc en het werkt want ze komen echt niet meer.
Ik strooi allemaal koffie in de tuin.
ff met de gieter er over zodat het koffiedik wordt er klaar.
Katten krijgen het aan de pootjes en willen zich wassen maar vinden het zo smerig dat ze bij ons niet meer komen.
Dus misschien dat jullie kat dan ook een ander plekje gaat zoeken.
Succes ermee!

Groetjes
Gebruikersavatar
Marcel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 29 okt 2007 12:40
Locatie: Raalte
Contacteer:

Bericht door Marcel »

gisteren heb ik me kat opgehaald uit het asiel, ze is een beetje terughoudend maar afgelopen nacht heeft ze haar behoefte gedaan, alleen heeft ze wel geplast onder de tafel. De ontlasting lag wel in de kattebak, het feit dat ze geplast heeft onder de tafel moet ik hier nog wat aan doen of is dat een spanning van de kat.
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Bericht door Boomer »

Ik zou het even aankijken of ze het vaker gaat doen. Het kan best zijn dat ze bang en gestressed was en daardoor niet naar de bak durfde of de bak nog niet kon vinden. Dat ze wel gepoept heeft op de bak kan later gebeurt zijn toen ze bv op onderzoek durfde te gaan. Ik zou het wel in de gaten houden.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Marcel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 29 okt 2007 12:40
Locatie: Raalte
Contacteer:

Bericht door Marcel »

oke, dat zal ik zeker doen
Plaats reactie