Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
kattekopje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 jul 2007 22:52

Bericht door kattekopje »

Katten hebben een afkeer van citronella. Als je je beddegoed nou eens zou wassen met een neutraal wasmiddel en een druppel of 5 citronella-olie in het spoelbakje zou doen? Ruikt je was lekker frisjes en zal de kat (hopelijk) van jullie bed wegblijven
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Kunnen we altijd eens proberen! Is dat dan ook vloeibaar te koop? Waar bijvoorbeeld?
kattekopje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 jul 2007 22:52

Bericht door kattekopje »

citronella-olie is als etherische olie te vinden bij de winkels van "de tuinen" en sommige drogisten. Moet je maar even googelen in welke winkels ze hebben. Of anders in New-Age winkeltjes.
Ph neutrale wasmiddel kun je gewoon bij de drogist vinden.
Maar doe echt nooit meer als 5 druppels in het bakje, want het is vaak sterk geconcentreerd. Vraag even na bij de kassa of het een verdund of onverdund mengsel is

Enneh......................je houdt me vast wel op de hoogte of het heeft gewerkt hè! ;-)
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Komt goed. ;-)
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Het is gisteren weer gebeurd. Toen wij aan het douchen waren. Ze komt alleen boven als wij er ook zijn (meelopertje ;-) ) en ik kon haar niet in de gaten houden, ze was mooi aan het spelen.

Op drie plekken nog wel! :???: Alles droog gefohnd, eronder geslapen en vanochtend maar in de was. Rook toch niet heel erg fris, ondanks de vele deo.
Het dekbed is gelukkig nog goed, maar wat een monster. Ben niet boos geworden hoor, gewoon op de bak gezet, maar ze was natuurlijk al uitgepist.

Ik denk dat we er vandaag een deur inzetten (slaapkamer), dan komt ze maar op een kamertje minder. Anders moet ik het nog weer uitproberen met citronella en dan kunnen we straks een nieuw dekbed gaan kopen... (en we moeten even zuinig aan) ;-)
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Piekje »

Hi, Spencer heeft als kitten ook een paar keer op het bed geplast! Zo raar, want verder inderdaad gewoon zindelijk. Volgens mij hebben wij ook een tijdje de slaapkamer deur dichtgehad en als hij bij ons was in de slaapkamer goed in de gaten gehouden zodat we hem meteen op de bak konden zetten. Hij heeft misschien nog een poging gedaan maar daarna was het over.

Succes ermee!
Liefs Piekje
Gebruikersavatar
Brian
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 12 jun 2006 12:13

Bericht door Brian »

hallo, ik ben dus net verhuisd en must die nu 3 maand is was altijd zindelijk.

Nu ging hij gewoon in een kartonnen doos plassen waar een deel van mijn kleren inzaten.

Die geur is er NIET uit te krijgen :'( ... hopelijk plast ie niet heel het appartement vol.. Wat moet ik doen om dit te vermijden ?

Mss wil hij zijn territorium afbakenen, maar die dozen staan in mijn kamer en snachts slaapt hij gewoon naast ... Ik wil gewoon geen dure kleren moeten weggooien door mijn kat.

3 maanden oud katertje
=: Trotse eigenaar van Musti vanaf 10 mei 2007 :=
Gebruikersavatar
Brian
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 12 jun 2006 12:13

Bericht door Brian »

oei hij is ouder ... 8 weken op 10 mei ... dus 2 maand op 10 mei ...

dus zal hij nu 4 maand zijn
=: Trotse eigenaar van Musti vanaf 10 mei 2007 :=
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

dozen zijn voor vele katten aantrekkelijk, als ik de mijne niet in het oog hou plast ze er ook in, ook al is ze zindelijk! mijn raad: zorgen dat de dozen dicht zijn en dat ze er niet in kan, liefst de dozen op onbereikbare plaatsen zetten. als je verhuisd bent, misschien zijn territorium beperken in het begin, zodat hij minder plaatsen heeft waar hij naast de bak kan plassen. succes ermee!
Gebruikersavatar
Brian
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 12 jun 2006 12:13

Bericht door Brian »

welja dit heb ik inderdaad gedaan ... ben nu een hele dag gaan werken en alles is proper.

Hij had nog wel op 1 andere plaats geplast maarja, dat versta ik .... het was een blauwe bak ( iets groter dan zijn kattenbak ) met krantenpapier in ; niet erg dus.

Hij kan oversdag als ik gaan werken ben alleen in de gang, keuken en slaapkamer. Savonds mag hij bij mij in de living.
=: Trotse eigenaar van Musti vanaf 10 mei 2007 :=
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Voor katten is er bijna geen onderscheid te maken tussen een kartonnen doos of een bak met krantenpapier en zijn echte kattenbak. Hij is dus nog wel zindelijk, maar heeft er gewoon een extra kattenbak bijgenomen.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Jeannette1973
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jul 2007 14:54

Bericht door Jeannette1973 »

Hallo allemaal!

Ik heb 2 rode gecastreerde katers (Eusie en Gizmo) van 9 jaar en een gecastreerde poes (Sara) van 6 jaar. Ik heb ze alledrie al vanaf dat ze kitten zijn.

Het volgende is het geval; één van de rode katers heeft de onhebbelijkheid om af en toe op het zeil in de keuken te poepen. Nou is dit wel smerig, maar wat ik erger vind is dat Sara af en toe op bed plast!

Ik heb 2 kattenbakken met al jarenlang dezelfde vulling, ik schep elke dag de drollen en de klonten urine eruit en er zit altijd genoeg vulling in. Ze is hier ongeveer een jaar geleden mee begonnen, maar doet het niet iedere dag. Maar het is ook wel eens gebeurd dat ze 2 of 3x per dag op bed heeft geplast. Tegenwoordig houd ik overdag de slaapkamerdeur dicht, maar 's nachts staat deze open. Ik (en de katten) ben dit zo gewend en wil de deur ook liever niet dicht doen 's nachts.

Nu is het zo dat Sara zelfs al 2x op bed heeft geplast terwijl ik lag te slapen!

Wat kan hier de oorzaak van zijn? En belangrijker nog; hoe zorg ik ervoor dat Sara niet meer op bed plast? Ik zit te overwegen om een gedragstherapeut in te schakelen.

Wat ik tot nu toe gedaan heb:
- stekker met feromonen in het stopcontact zodat ze zich misschien beter in haar vel voelt
- de plasplekken maak ik telkens schoon met een eiwitafbrekend en bacteriedodend product (van BeauBeau)
- ik duw haar niet weg als ze komt kroelen en het komt mij niet uit (dan maak ik ff tijd voor haar), zou kunnen dat ze zich hierdoor afgewezen voelde...
- ik houd de deur overdag dicht

Er zijn geen veranderingen in het huishouden geweest het laatste jaar.

Ik hoop dat jullie tips voor me hebben, want ik word er ondertussen echt wanhopig van! En Sara wegdoen is dus ab-so-luut geen optie! Mijn katten komen trouwens alleen buiten op het balkon.

Groetjes, Jeannette.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Hier is niet veel aan te doen, behalve 's-avonds toch je deur dicht te houden. Het is namelijk een hinderlijke gewoonte geworden en dat leer je een kat niet snel meer af. Daarnaast zijn veel katten dol op plassen op zachte plekjes, dat weet ik helaas uit eigen ervaring :-(.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Jeannette1973
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jul 2007 14:54

Bericht door Jeannette1973 »

Dank je wel voor je antwoord Sandra! Toch vind ik het geen bevredigend antwoord, ik ga nog even verder zoeken.

Iemand anders misschien nog tips?

Intussen ga ik informatie inwinnen bij een kattengedragstherapeut, ik houd jullie op de hoogte.

Groetjes, Jeannette.
Divine
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 mar 2007 12:23

kat kakt buiten kattenbak

Bericht door Divine »

Ik had een klein vraagje, weet iemand hoe het komt dat mijn kat zijn
grote boodschap niet meer doet in zijn kattebak, plassen doet hij er wel nog, maar die grote boodschap laat hij het liefst ergens in huis, of op ons koertje (achter een deur, achter een plant...) Als we hem 's nachts opsluiten in de keuken(waar de kattebak staat) doet hij het wel in zijn kattebak. Hij wordt ook een beetje geterroriseerd door een andere buurtkat, zou dat er mee te maken kunnen hebben (ik zou het raar vinden, maar je weet nooit)
Ik hoop trouwens ook dat die andere kat ooit stopt met onze kat te terroriseren. (die andere kat durft zelfs bij ons thuis binnen te komen!!daar moet je lef voor hebben!)

Alvast bedankt.
Plaats reactie