Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cvwinkoop
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 jun 2007 18:36
Locatie: Leeuwarden

Bericht door cvwinkoop »

Dat is mijn volgende stap om de deksel er helemaal af te halen. Heb geen bench, maar ik denk dat ik dr misschien vannacht met kattenbak in de wc opsluit, vind dat alleen een beetje zielig...
Gebruikersavatar
cvwinkoop
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 jun 2007 18:36
Locatie: Leeuwarden

Bericht door cvwinkoop »

Ik heb de kap er net af gehaald, en ze ging meteen plassen, dus dat zal het wel geweest zijn. Weet iemand ook waarom ze dan niet met de kap erop wil? deed ze namelijk wel.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Sommige katten vinden het gewoon een beetje eng of benauwend met de kap op. Je hebt ook mensen die liever de deur van het toilet openlaten ;-)
Het zou mooi zijn als het nu opgelost zou zijn. Ik heb hier zowel bakken met als zonder kap, kunnen ze zelf kiezen ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Wat fijn dat ze het nu weer in de kattenbak doet, maar hou die grote hoeveelheden urine in de gaten, want dat is wel vreemd. Misschien toch een goed idee om wel even naar de dierenarts te gaan.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
cvwinkoop
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 jun 2007 18:36
Locatie: Leeuwarden

Bericht door cvwinkoop »

Ik denk zelf eigenlijk dat ze gewoon niet op de bak wou dus het zo lang mogelijk opheild en dan op de bank ging plassen, ik heb dr ook nooit zien plassen, Nu is ze al 3 keer op de bak geweest en niet meer van die grote hoeveelheden, ik zal het even in de gaten houden. Maar ik denk dat het wel goed komt nu.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ja dat klinkt inderdaad heel logisch, dus hopelijk is het leed nu geleden. Fijn!

groeten,
Sandra
daphney
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 jun 2007 23:01

plassen op het aanrecht!!

Bericht door daphney »

Mijn katten zijn redelijk zindelijk... Wanneer ik niet thuis ben en 's nachts sluit ik ze op in de keuken. Van daaruit kunnen ze naar buiten door het kattenluik. Maar regelmatig kom ik thuis en ruik ik die vreselijke geur in de keuken. En dan blijkt de kat of de poes geplast of gesproeid te hebben op het aanrecht. Geen grote plassen maar meer gesproei denk ik. Gisteravond had ik een stoffen lap over het aanrecht gelegd en vanmorgen was daar op geplast. Bah, bah, bah!
Wie heeft er tips om dit gedrag af te leren?
Soms denk ik dat de poes gewoon te lui is om naar buiten te gaan.

Alvast dank voor jullie reactie.

Daphney
Gebruikersavatar
Minou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 75
Lid geworden op: 03 okt 2006 09:15
Locatie: amsterdam

Bericht door Minou »

Gekke vraag misschien, maak je je aanrecht wel eens schoon met een poetsmiddel waar chloor in zit?
Gebruikersavatar
Kiyari
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 jun 2007 13:58
Locatie: Gent (België)

Bericht door Kiyari »

Ja chloor is natuurlijk onweerstaanbaar voor poezen en dus niet meer aangeraden om te poetsen, dus producten met bleekwater (of javel zoals we hier zeggen) zijn uit den boze.
In de plaats kan je best dettol gebruiken, is nog eens superhygiënisch ook voor de keuken ;-)

Natuurlijk hebben ze die geur nu vastgezet op de keuken en is de kans groot dat ze het daar opnieuw doen, puur uit gewoonte. Beaphar heeft daar geloof ik speciale sprays voor...

Zijn je katten reeds gesteriliseerd of gecastreerd? Want de hormonen zijn meestal de boosdoeners voor hardnekkig sproeigedrag! Als je ze laat helpen ben je al een hele stap verder.

Hopelijk helpt dit,
laat je ons weten hoe het verder loopt?

Kiyari
daphney
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 jun 2007 23:01

Bericht door daphney »

Dank voor jullie reacties!

Ik gebruik geen schoonmaakmiddel met chloor heb ik vanmorgen ontdekt. Of ze moeten er een andere naam voor bedacht hebben.
Ik moest vanavond toch naar de dierenarts en heb het meteen even gevraagd. Ik heb nu een verdamper 'gekregen' (duur!!) dat je in het stopcontact steekt. Net zoiets als Brise Air dus. Het heet Feliway: 'Het geheim van gelukkige katten'

Hier moeten de katten rustig van worden en daardoor niet meer plassen.... Nou treft het dat vlak boven de plaats waar geplast wordt een stopcontact hangt.
Ik hou julie op de hoogte hoe het verloopt.

Daphney
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: plassen op het aanrecht!!

Bericht door Sandra W »

Zo'n Feliway-stekker is inderdaad een goed idee, want het kan stress zijn dat ze binnen plassen/sproeien. Er kan bijvoorbeeld een andere kat buiten lopen zodat ze binnen hun territorium willen afbakenen.

Katten zijn meestal niet te lui om naar buiten te gaan om te plassen, dus meestal is het iets anders zoals bijvoorbeeld stress of iets medisch.

O ja, het duurt even voordat de stekker goed gaat werken, meestal een week of twee en daarnaast zijn niet alle katten gevoelig voor de stoffen die eruit komen, het is dus even afwachten (en duimen) dat het werkt.

groeten,
Sandra
kaatjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 mei 2007 15:55

Slaapkamer probleem...

Bericht door kaatjuh »

Dag mensen, Ik heb hier al vaker vragen gehad over mijn 2 katten maar het is dan ook fijn dat er mensen zijn die jou kunnen helpen want ik heb nu een probleem en ik weet zo niet hoe ik deze moet oplossen.
Ik heb 2 katten: Nuka (1 jaar) en Loki (8 weken). Ze mogen allebei bij mij slapen nachts en toen ik nog maar 1 kat had waren er ook geen problemen. Ik heb vandaag ondekt dat loki in mijn slaapkamer in een hoekje haar behoefte doet!!! bah... de oplossing is denk ik, een extra bak in de slaapkamer zetten maar ik wil geen bak in de slaapkamer..! Ik vind het fijn als ze bij mij slapen, is gezellig maar niet als er eentje mijn slaapkamer gebruikt als toitet.. Ze heeft laats ook in de keuken geplast dus ze is nog niet helemaal zindelijk. Wat kan ik hieraan doen? Moet ik een kat wel in de slaapkamer en de andere niet? ik werk de hele dag dus ik kan niet ingrijpen. Ze mogen nu dus niet meer overdag in de woonkamer en slaapkamer komen maar dat vind ik zielig voor mijn andere kat omdat zij altijd gewend is om lekker in de woonkamer of slaapkamer te liggen. Tussen de 2 katten onderling gaat het uitstekend. maar wat moet ik nu doen?
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 978
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

hoeveel bakken heb je nu staan voor je katten?
Sommige katten willen namelijk niet op een bak waar een ander op gaat.
Of kat 1 laat kat 2 minder of helemaal niet bij de bak komen.

Heb je eventueel op de gang ruimte om een extra bak neer te zetten? Dan is het niet zo ver van je slaapkamer af maar er ook niet in.

hopelijk heb je hier wat aan!
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Mijn tip zou toch zijn in die hoek een bak zetten. Wat Elize zegt klopt, je zou op zijn minst twee bakken moeten hebben. Het is je kleintje die nog niet zindelijk is he? Ik blijf dan bij een korte benchtraing in combinatie met de Feliwaystekker om haar uit dit gedrag te halen.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
kaatjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 mei 2007 15:55

Bericht door kaatjuh »

ik heb momenteeel 1 bak in de keuken staan, omdat ik geen bak in mijn woonkamer of slaapkamer wou omdat ik dat vies vind. Ik had eerst eentje met een kap en klep maar sinds dat kleintje erbij is heb ik het eraf gehaald omdat de bak misschien te hoog is... Ze moet namelijk een beetje springen en klimmen wil ze op de kattenbak gaan. Maar als ik ben werken en ze mogen alleen maar in de keuken, gang, badkamer en trap komen gaat het wel goed.. dan doet ze haar behoeftes op de bak. ik dacht dat ze altjid zeiden dat voor 2 katten 1 bak genoeg was?? als ik een 2de bak neerzet, kan ik dan langzaam aan deze gaan verplaatsen zodat de bak na een tijd op de gang kan staan of zelfs in de keuken? En hoe krijg ik nu die urine geur weg (heb tapijt namelijk) of hoe maak ik deze plek nu schoon? Maar ze spelen samen, kunnen zelfs samen eten uit 1 bak (ik heb 2 voerbakken staan), bijten elkaar en rennen achter elkaar dus ik zou zeggen, ze kunnen toch goed overweg met elkaar, waarom zou een van de katten de andere niet op de bak laten gaan? DEze vraag geld voor het kleintje (loki) want nuka (de grote) is zindelijk vanaf dag 1 dat ik haar in huis had (zij komt uit het asiel en was toen 5 maanden oud) Maar jullie denken dus dat het verstandig is om een 2de bak bij te zetten?
Plaats reactie