Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Helma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 nov 2006 19:02

Bericht door Helma »

Hoi
Je zou kunnen proberen om een doekje met azijn op de mat te leggen. Van die geur houden ze nu eenmaal niet. Misschien helpt het en gaat ie geen ander plekje zoeken.

Groetjes

Helma
Beestenboel, 5 katten, 1 hond, talloze vissen en gifkikkertjes
jisisu
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 feb 2007 13:46
Locatie: horst limburg

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door jisisu »

Admin schreef:Een veelvoorkomend probleem is het plassen/sproeien/poepen op andere plaatsen dan in de kattenbak.
Om alle vragen en antwoorden hierover op één plaats te houden en dubbele topics te voorkomen, kun je vanaf nu in dit topic je vragen of antwoorden over dit onderwerp kwijt. Dus a.j.b. geen losse topics hierover openen.
hallo allemaal, ik heb 2 mannetjes van 6 jaar oud, gecastereerd en nooit geen problemen gehad met de kattebakgewoontes.nu plassen ze sinds een tijdje overal en ook in de kattenbak.ze plassen in ons bed in de stoel op de bank, in hun hangmandje.ik ben de vieze geur echt zat enweet niet wat ik hier mee aan moet.er zijn geen veranderingen in en om ons huis.we gaan volgend jaar verhuizen en heb eigenlijk geen zin om ons nieuwe huis zo te laten ruiken als het huis waar we nu wonen.wie heeft er tips.alvast bedankt
ben een dierenvriend, ben in het trotse bezit van 2 katten, 1 hond een pony een stel valkparkieten
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Vaak is het toch stress om een verandering hoe klein ook, dus misschien is toch iets veranderd of hebben ze veel ruzie met elkaar of vervelen ze zich omdat ze bijvoorbeeld niet naar buiten kunnen.

Ook raad ik je aan hun urine te laten testen op blaasontsteking en/of blaasgruis, want dat hebben katers heel erg vaak en dan worden ze ook onzindelijk. Dit is zo verlopen met een kuurtje en dieetvoer en daarna zijn ze gelijk ook weer zindelijk.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Saar
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 jun 2006 14:27
Locatie: Venlo
Contacteer:

Andere kattebak > behoefte elders

Bericht door Saar »

Hallo! Sinds een maand of 5 hebben we twee zusjes in huis: Mouse en Spetter. Qua "netjes op de kattebak doen" nooit problemen gehad.

Echter, sinds een week of 6 zijn we overgestapt naar de kattebakken en korrels van "Kattegemak". Beter voor het milieu en spaart je een hoop tijd uit dachten wij. Dit is 4 weken goed gegaan, beide poezen vonden de nieuwe bak geen probleem.

Echter, sinds een kleine twee weken heeft Mouse het er blijkbaar mee gehad en poept en plast ze in huis (op de computerkamer, op het logeerbed, op de overloopt, op de mat VOOR de kattebak enz.). Omdat ze rond deze tijd krols was hebben we het eerst hieraan geweten....Omdat we naar een week gek werden van het constant zoeken in huis waar ze steeds haar behoeften had gedaan heb ik de "oude" kattebak met de "oude" korrels naast de "nieuwe" bak gezet....
Probleem opgelost ze gaat weer gewoon in de "oude" bak!

Eigenlijk zou ik graag de korrels van Kattegemak willen blijven gebruiken...maar wanneer het daadwerkelijk de oorzaak is van haar geplas en gepoep buiten de bak natuurlijk niet.... Heeft iemand enig idee waarom ze het vier weken WEL op de nieuwe bak heeft gedaan?? Tips zijn welkom!
Gebruikersavatar
Angie
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 18 sep 2003 21:39
Locatie: Oost-Vlaanderen (België)

Bericht door Angie »

Hallo allemaal (eindleijk mijn come-back :D)

Ik zit met een klein probleempje.... Ik zit met 2 poezen (die ik nog wel eens zal voorstellen) die heel goed overeenkomen in een huis waar ze niet buiten kunnen, tenzij op ene kleine koer. Nu is onze Goya onlangs een paar weken ook hier komen wonen met zijn baasje (jaja Dave) en deed hij eerst in de kattenbak. Maar na paar dagen was het gedaan ermee. Hij plast altijd op de mat aan de voordeur als je binnenkomt. Eerst dachten we dat het was omdat de andere poes (Micom) hem niet in de bak liet gaan, maar dat is het uiteindleijk niet. De kleinste poes Lyiah laat hem gerust maar Micom volgt hem wel veel en ze komen nog niet echt overeen.
Goya is altijd gewend geweest om buiten zijn behoefte te doen en nu moet hij in de bak gaan.
Kan het gewoon koppigheid zijn dat hij het niet wil, kent hij het niet meer of durft hij niet omwille van de andere kat? Is het omdat die geur erin hangt ofzo?
We hebben al een 2e kattenbak gezet op de plek waar hij altijd plast en poept maar dan doet hij het er nog vlak naast. Hetgeen hij vroeger wél deed, sproeien, doet hij wel niet meer (even hout vast houden ;-)).
Ik had gedacht om een soort straf te bedenken. Hem buiten zetten als hij het net gedaan heeft is geen straf voor hem, want hij is graag buiten.
Zou ik hem in een reisbakje zetten als straf als hij het net gedaan heeft, of gaat dat te ver? Ik ga ook proberen hem gewoon te laten maken om te miaauwen aan de keukendeur als hij iets moet doen en dan zo de deur open te doen zodat hij daar een bak heeft voor hem alleen. Wie weet, helpt dat.

Heeft er nog iemand idee'tjes of misschien gedachten waarom hij het doet?

Bedankt in elk geval. Dikke groetjessss
Groetjes Angie ;-)
Piekeren neemt zorgen voor morgen niet weg, het neemt alleen je krachten weg v vandaag.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Straffen heeft geen enkele nut en geeft helaas alleen maar stress, dus dat kun je beter niet doen.

Als je een echte "buitenplasser" hebt zou ik gewoon het kattenluikje openlaten zodat hij inderdaad ook buiten kan gaan plassen. Sommige katten doen het gewoon niet graag op een bak en het feit dat hij op de mat plast geeft al aan dat het met buiten te maken heeft (in dit geval waarschijnlijk dat hij naar buiten wil).

Als je hem toch liever op de kattenbak wil laten plassen kun je het proberen met aarde, bij sommige katten lukt dat beter dan met kattengrind.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Hey Angie!!

Goya een beetje kennende denk ik dat hij gewoon graag naar buiten wil. En hij heeft het niet zo op nieuwkomers he! En daarnaast heeft hij ook nog een verhuizing gehad..
Ik denk dat een combinatie is van dat alles. Misschien dat het beter gaat als hij uiteindelijk naar buiten kan.

Meissie, succes ermee en ik hoop dit snel beter gaat :kissykissy:

Liefs!!
Debby
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 mar 2007 17:29
Locatie: almere

Naast de kattenbak plassen enpoepen...

Bericht door Debby »

Ik heb sinds een week of 5 een poes in huis. Ik heb har overgenoemn van iemand die niet genoeg ruimte voor haar had.
Nu is het de laatste dagen zo dat ze naast de bak begint te plassene n poepen! Wat kan hier de oorzaak van zijn en hoe maak ik haar duidelijk dat ik dit niet wil hebben. Ben er nooit als het gebeurt dus kan op het moment zelf haar niet straffen...

Ik ben de laatste week veel weg geweest, kan het daar aan liggen?
Gebruikersavatar
Angie
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 18 sep 2003 21:39
Locatie: Oost-Vlaanderen (België)

Bericht door Angie »

Het probleem is juist dat ik in dit huurhuis geen kattendeurtjes kan plaatsen. In onze vorige woning was dat geen probleem maar in dit huis kan het niet. Als hij aan de keukendeur staat, laten we hem buiten en dan miaauwt hij als hij terug binnen wil, maar toch... de tijd dat we aan het slapen zijn en dat we even niet thuis zijn, is het weer te laat.
Ik heb ook gemerkt dat hij kleine sproeiplekjes heeft. Ik dacht eerst van niet, maar het blijkt toch te zijn.
Het is best heel vervelend omdat Diego zijn speelplek hier beneden is en ook altijd op de grond speelt. En vooral de geur is niet echt aangenaam, maar valt nog mee. Poetsen doe ik toch elke dag :lol:.
Ik weet het niet goed, we zien hem te graag en hebben hem ook al veel te lang om hem daarom weg te doen, maar het blijft toch vervelend.
Groetjes Angie ;-)
Piekeren neemt zorgen voor morgen niet weg, het neemt alleen je krachten weg v vandaag.
Gebruikersavatar
Angie
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 18 sep 2003 21:39
Locatie: Oost-Vlaanderen (België)

Bericht door Angie »

Wat ik er nog wilde bijzeggen... We hebben niet graag dat de poezen alleen buiten gaan, omdat (zeker Goya) zoekt om weg te geraken. Het zijn wel hoge muren, maar toch is er een mogelijkjheid dat ze over de muur kunnen gaan. En dat hebben we liever niet.
Groetjes Angie ;-)
Piekeren neemt zorgen voor morgen niet weg, het neemt alleen je krachten weg v vandaag.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Naast de kattenbak plassen enpoepen...

Bericht door Sandra W »

Debby schreef:Ik heb sinds een week of 5 een poes in huis. Ik heb haar overgenoemen van iemand die niet genoeg ruimte voor haar had.
Nu is het de laatste dagen zo dat ze naast de bak begint te plassene n poepen! Wat kan hier de oorzaak van zijn en hoe maak ik haar duidelijk dat ik dit niet wil hebben. Ben er nooit als het gebeurt dus kan op het moment zelf haar niet straffen...Ik ben de laatste week veel weg geweest, kan het daar aan liggen?
Straffen heeft helaas weinig nut, maar als ze eenmaal beter gewend is bij jou thuis en ook naar buiten mag houdt het meestal vanzelf weer op. Ook kan het uit verveling of frustratie komen, dus lekker veel aandacht geven en met haar spelen.

Tenzij het hier om een blaasontsteking of blaasgruis gaat, want als het blijft moet je echt even naar je dierenarts om haar urine te laten checken.

groeten,
Sandra
Evaag
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 apr 2007 23:48

Bericht door Evaag »

Dag allemaal,

Ik hoop dat jullie misschien een oorzaak weten voor het vreemde plas gedrag van mijn kat.

Yogo is een gecastreerd mannetje van bijna 1 jaar oud, een erg speelse lieve binnenkat. Ik woon in een rustig studentenhuis en de kat is van ons allemaal. Er is nooit een probleem geweest met onzindelijkheid tot een paar week geleden.
We zaten met zn vieren thee te drinken en opeens zie ik Yogo in mijn wasmand plassen (niet sproeien). Ik dacht, nou misschien is de kattenbak een beetje vies, viel erg mee, maar toch maar helemaal verschoond.
Vandaag, weer met een groepje te kletsen op mijn kamer, doet ie het weer in mijn wasmand, kattenbak was die dag nog verschoond.
Ik heb de wasmand weggooid, om er geen vaste plasplek te creeeren. In andere wasmanden heeft hij nog nooit iets gedaan.

Een beetje hetzelfde verhaal heb ik met zn mandje, hij heeft er 1x in geplast, mand uitgewassen. Ik zet het mandje weer op zn plek en het is binnen 5 minuten raak... Mand ook maar weggegooid.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand is?

Alvast bedankt!

Eva
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Jazeker, jouw kat is helaas een "mandjes en andere zachte plekjes- plasser". Dit zie je heel erg vaak bij katten, ze vinden het heerlijk in die zachte ondergond een plasje te doen, vraag me niet waarom....

Als je pech hebt dan kiezen ze soms ook je dekbed uit of de bank of een heerlijke zachte stoel.

Ik zie helaas maar 1 oplossing voor je probleem: geen mandjes meer neerzetten en een deksel op je wasmand en dan duimen dat hij geen nieuwe plek zoekt.....

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
CindydaCunha
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 dec 2006 18:05

Nieuw mandje, maar continu erin plassen

Bericht door CindydaCunha »

Hallo,

Ik heb een poesje van 9 maanden nu en omdat ze niet meer in haar oude mandje paste heb ik een nieuwe voor haar gekocht. Ze ligt er soms in (meestal bij mij op schoot hihi) maar sinds we dat mandje hebben is ze steeds in dat mandje aan het plassen. Ik denk omdat het haar geur nog niet heeft, maar hoe ga ik haar dit afleren ?? Ze is wel hartstikke zindelijk, alles gaat op de bak maar ja ..... wat nu met het nieuwe mandje :-(

Cindy
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Het heeft niets te maken met de eigen geur in het mandje, want katten zijn schone dieren en die liggen niet graag in hun eigen urine(geur), maar het heeft te maken met de aantrekkingskracht van de zachte ondergrond om er een plasje in te doen.

Dus mandje weggooien (want de geur blijft erin hangen en wordt zo een tweede kattenbak) en een ander type mandje kopen of helemaal geen mandje meer neerzetten.

groeten,
Sandra
Plaats reactie